Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegveld Weeze in problemen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vliegveld Weeze in problemen

bert sitters schreef:
di 19 nov, 2019 00:00
Er is bij Weeze ook sprake van de zoveelste truc van Ryanair. Deze stuntmaatschappij heeft lak aan de belangen van het personeel. Er zijn stakingen geweest onder de op Weeze gestationeerde piloten en het cabinepersoneel. Ryanair heeft wraak genomen en een deel van hun basis op Weeze opgeheven, zodat deze mensen eenvoudig gedumpt konden worden.
Ryanair zet nu de dochteronderneming Laudamotion in om vervangende vluchten vanaf Düsseldorf uit te voeren.
Aan piloten is geen gebrek. De opleiding is peperduur. Velen zit diep in de schulden, dus die willen wel wel van alles aanpakken.
Klopt, de onvriendelijke Ryanair vliegt haast niet meer naar Scandinavië. Stockholm Skavsta, Oslo Rygge en Bremen zijn geschrapt. Moet ik nu veel duurder vliegen van Schiphol naar Arlanda....
Volgens reisgidsen behoort Ierland tot de top-5 van de vriendelijkste landen ter wereld, maar kan ik helaas niet zeggen van Ryanair....
En als het plannetje van D66 erdoor komt, mogen we het vliegtuig niet eens meer pakken voor reizen binnen Europa. Ik zou ermee kunnen leven.
Het voordeel van D66 is natuurlijk wel dat we er een euthanasiepil bij krijgen als we het echt niet meer kunnen verdragen.
Laten we eerlijk zijn: Niet alle maar de meeste wereldfietsers hebben grote voeten.
Travelmaster schreef:
di 19 nov, 2019 07:07
En als het plannetje van D66 erdoor komt, mogen we het vliegtuig niet eens meer pakken voor reizen binnen Europa. Ik zou ermee kunnen leven.
Dan zal er vast wel weer een uitzondering komen voor politici (vooral die van D66 ;)),grote jongens uit het bedrijfsleven en private jets.

Het is lastig: een hoge tax maakt vliegen weer alleen voor de happy few, een lage tax levert wel geld op maar vermindert het aantal vliegbewegingen niet. Dan misschien maar een "echt" verbod (ook voor politici e.d.) op vliegen onder een bepaalde afstand (heel Europa vind ik wat overdreven), maar dan moeten er wel alternatieven zijn.
Travelmaster schreef:
di 19 nov, 2019 07:07
En als het plannetje van D66 erdoor komt, mogen we het vliegtuig niet eens meer pakken voor reizen binnen Europa. Ik zou ermee kunnen leven.
Fijn dat je D66 noemt, maar het was de Ledenraad van de PvdA die met een motie met deze strekking kwam. En die was iets genuanceerder: "Op de iets langere termijn, als er meer internationale treinen rijden (...)"

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-vluchten.
https://www.parool.nl/nederland/pvda-le ... a~ba8c26a6
https://www.ad.nl/politiek/pvda-leden-w ... ~aec6b4ef/

Nadat je de verkeerde partij noemt en de nuance weglaat, gaan Geelfietsje en Fedor papegaaiend sneren geven naar de D66 inclusief een 'grap' over de euthanasiepil. Ik vind het overigens wel interessant om te zien hoe fake news zo effectief kan zijn.
willem.m schreef:
di 19 nov, 2019 08:25
Nadat je de verkeerde partij noemt en de nuance weglaat, gaan Geelfietsje en Fedor papegaaiend sneren geven naar de D66
Gezien het reisgedrag van Jetten lijkt mij dat volkomen logisch :D
Vliegtaks prima - maar dan wel een reële voor binnen en buiten Europa - zonder uitzonderingen voor bepaalde bedrijven/ politici, wat mij betreft. Als ze er dan voor zorgen dat er in de snelle treinen, naar voldoende plaatsen, voldoende fietsplaatsen komen hoor je mij niet mopperen.
Fedor schreef:
di 19 nov, 2019 09:20
Jetten
What's in a name? :wink:
willem.m schreef:
di 19 nov, 2019 08:25
Travelmaster schreef:
di 19 nov, 2019 07:07
En als het plannetje van D66 erdoor komt, mogen we het vliegtuig niet eens meer pakken voor reizen binnen Europa. Ik zou ermee kunnen leven.
Fijn dat je D66 noemt, maar het was de Ledenraad van de PvdA die met een motie met deze strekking kwam. En die was iets genuanceerder: "Op de iets langere termijn, als er meer internationale treinen rijden (...)"

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-vluchten.
https://www.parool.nl/nederland/pvda-le ... a~ba8c26a6
https://www.ad.nl/politiek/pvda-leden-w ... ~aec6b4ef/

Nadat je de verkeerde partij noemt en de nuance weglaat, gaan Geelfietsje en Fedor papegaaiend sneren geven naar de D66 inclusief een 'grap' over de euthanasiepil. Ik vind het overigens wel interessant om te zien hoe fake news zo effectief kan zijn.
Kun je nagaan, wat er bij mij blijft hangen. Zal voortaan weer even een artikeltje erbij zoeken alvorens ik het er zo in gooi :wink:
Graag on topic! het gaat over Weeze en Ryanair.
bert sitters schreef:
di 19 nov, 2019 09:57
Graag on topic! het gaat over Weeze en Ryanair.
Ik heb geen zicht op de financiële gezondheid van het vliegveld van Eindhoven (heet dit Welschap?), maar ik vind, om in luchtvaarttermen te zeggen, dat Weeze en Eindhoven wel dicht bij elkaar liggen.
Travelmaster schreef:
di 19 nov, 2019 07:07
En als het plannetje van D66 erdoor komt, mogen we het vliegtuig niet eens meer pakken voor reizen binnen Europa. Ik zou ermee kunnen leven.
Dat moeten de fietsen makkelijker per trein vervoerd kunnen worden. Met de boot naar Engeland gaat niet meer, de meeste Engelse jeugdherbergen langs de oostkust zijn gesloten, zo kan ik niet slapen bij aankomst. Echt Brexit. Fietsen mee via het Kanaaltunnel mag niet, dan blijft het vliegtuig naar Londen e.a. nog over. En zonder vliegtuig naar Ierland (vijf kwartier vliegen) ben ik wel dagenlang onderweg.... Ik kijk uit naar de nieuwe ferry van Eemshaven naar Edinburgh.
Martin E. van Doornik schreef:
di 19 nov, 2019 10:13
Dat moeten de fietsen makkelijker per trein vervoerd kunnen worden. Met de boot naar Engeland gaat niet meer, de meeste Engelse jeugdherbergen langs de oostkust zijn gesloten, zo kan ik niet slapen bij aankomst. Echt Brexit. Fietsen mee via het Kanaaltunnel mag niet, dan blijft het vliegtuig naar Londen e.a. nog over. En zonder vliegtuig naar Ierland (vijf kwartier vliegen) ben ik wel dagenlang onderweg.... Ik kijk uit naar de nieuwe ferry van Eemshaven naar Edinburgh.
Mis ik iets? Je kan volgens mij nog gewoon met fiets de boot pakken vanuit Hoek van Holland.
Waarom zou je gebruik moeten maken van een jeugdherberg? Andere mogelijkheden zijn B&B of je tentje neerzetten om maar iets te noemen?
Voor de verwende toerist zal dit vast wel niet als muziek in de oren klinken.
Dus blijft alleen vliegen over.
Waarom zou je nog willen fietsen?
Weeze ligt circa 55 km van zowel Düsseldorf als Eindhoven, wat vergelijkbaar is met de afstand tussen Schiphol en Lelystad. Het ligt dus in een gebied waar het redelijk stil zou kunnen zijn zonder dat vliegveld. Alleen al daarom zou ik het toejuichen als Weeze dichtgaat.

De klimaatimpact van kleine vliegvelden als Weeze is overigens bescheiden t.o.v. grote vliegvelden met intercontinentale vluchten. Stoppen met vliegen binnen Europa heeft weinig zin als het aantal intercontinentale vluchten niet vermindert.

Overal om mij heen zie ik mensen die verre vakanties als een verworven recht beschouwen en verder nergens over na lijken te denken. Zoals een kennis van ons, die vertelde dat haar leven 'voor 25% verpest wordt door de geluidshinder van Schiphol' en vervolgens met haar gezin op vakantie naar Zuid-Afrika gaat...
Ik vraag me af wat scholieren vandaag de dag opsteken over de klimaatcrisis, die hun leven zal gaan bepalen. Een nichtje van ons ging op haar 17e met een aantal klasgenootjes twee weken naar Zuid-Afrika en Lesotho. (Datzelfde nichtje groeide op in een dorp bij Nijmegen - hemelsbreed nog geen 8 km van de Duitse grens, maar is nog nooit in Duitsland geweest. In de afgelopen herfstvakantie ging ze een paar dagen naar IJsland.) Een ander meisje uit onze kennissenkring logeerde al op haar 16e enkele weken bij een gezin in Japan. Interculturele uitwisseling heet dat, gestimuleerd door haar school. Van een uitwisseling met scholieren uit de Haagse Schilderswijk of desnoods Duindorp had ze ook heel wat op kunnen steken (al had ze dan ook haar moeder in Noordwijk luid gillend op kunnen bellen dat ze terug naar huis wilde).
Reizen wordt verheerlijkt en al op jonge leeftijd gestimuleerd, waardoor mensen die vroeger nooit verder dan de Veluwe kwamen en dat prima vonden, nu op z'n minst naar Turkije moeten vliegen. Mede dankzij Ryanair, om het daar toch maar weer even over te hebben.

Daar is een club als de Wereldfietser ook debet aan. ‘Hoe ga je op fietsvakantie’ of ‘Hoe fiets je naar Verweggistan’ is verworden tot ‘Hoe krijg ik mijn fiets in het vliegtuig naar Verweggistan’ of zelfs ‘Hoe kom ik aan een accu voor mijn e-bike in Verweggistan’.
En dan ga ik nu weer aan het werk. Heel saai een eindeloze lijst met campings, hotels, B&B’s (en zelfs jeugdherbergen!) updaten voor een herdruk van een van mijn fietsgidsen (die langs de Engelse Kanaalkust). Ze bestaan namelijk nog steeds: mensen die kunnen genieten van een pittige fietstocht door het oubollige Engeland, maar geen zin hebben in veel te drukke wegen, of fietspaden die hermetisch zijn afgesloten zodat de conservatieve dorpelingen er ongestoord hun honden uit kunnen laten, campings waar je geen tent op mag zetten of je eigen toilet bij je moet hebben, etc. etc.
Laatst een onderzoek geweest onder 20-ers: nooit meer sex of nooit meer reizen (vraag is wat ze onder het laatste bedoelen natuurlijk... ik gok Instagram/Facebook-preferred)? De meesten prefereerden reizen boven sex. ;)

Voorlopig zal er weinig aan de vraag naar vliegen veranderen denk ik.
derdekeer schreef:
ma 18 nov, 2019 21:30
Akkoord met die vliegtaks, maar ik ben niet zeker van dat subsidiëren.
....
Ter informatie over subsidies, hier een artikel uit NRC van 15 juli jl.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/15/be ... r-a3967160

Groet,
Tom.
Fedor schreef:
di 19 nov, 2019 12:37
Laatst een onderzoek geweest onder 20-ers: nooit meer sex of nooit meer reizen (vraag is wat ze onder het laatste bedoelen natuurlijk... ik gok Instagram/Facebook-preferred)? De meesten prefereerden reizen boven sex. ;
Zelf zou ik als twintiger ook voor reizen hebben gekozen, al hoefde dat dan echt niet per vliegtuig te zijn en zeker niet per auto (ik wilde zelfs geen rijbewijs halen). (Had ik voor sex gekozen, dan was ik wel een erg sneu geval geweest, want van feesten, flirten en versieren had ik als authentiek introverte twintiger geen kaas gegeten (zie hier een impressie van die tijd en scrol naar 'mooie Monica') :?
keesswart schreef:
di 19 nov, 2019 13:54
Fedor schreef:
di 19 nov, 2019 12:37
Laatst een onderzoek geweest onder 20-ers: nooit meer sex of nooit meer reizen (vraag is wat ze onder het laatste bedoelen natuurlijk... ik gok Instagram/Facebook-preferred)? De meesten prefereerden reizen boven sex. ;
Zelf zou ik als twintiger ook voor reizen hebben gekozen, al hoefde dat dan echt niet per vliegtuig te zijn en zeker niet per auto (ik wilde zelfs geen rijbewijs halen). (Had ik voor sex gekozen, dan was ik wel een erg sneu geval geweest, want van feesten, flirten en versieren had ik als authentiek introverte twintiger geen kaas gegeten (zie hier een impressie van die tijd en scrol naar 'mooie Monica') :?
Jemig de pemig van een verhaal Kees. :lol: Geweldig!
joukon schreef:
di 19 nov, 2019 10:23
Martin E. van Doornik schreef:
di 19 nov, 2019 10:13
Dat moeten de fietsen makkelijker per trein vervoerd kunnen worden. Met de boot naar Engeland gaat niet meer, de meeste Engelse jeugdherbergen langs de oostkust zijn gesloten, zo kan ik niet slapen bij aankomst. Echt Brexit. Fietsen mee via het Kanaaltunnel mag niet, dan blijft het vliegtuig naar Londen e.a. nog over. En zonder vliegtuig naar Ierland (vijf kwartier vliegen) ben ik wel dagenlang onderweg.... Ik kijk uit naar de nieuwe ferry van Eemshaven naar Edinburgh.
Mis ik iets? Je kan volgens mij nog gewoon met fiets de boot pakken vanuit Hoek van Holland.
Waarom zou je gebruik moeten maken van een jeugdherberg? Andere mogelijkheden zijn B&B of je tentje neerzetten om maar iets te noemen?
Voor de verwende toerist zal dit vast wel niet als muziek in de oren klinken.
Dus blijft alleen vliegen over.
Waarom zou je nog willen fietsen?
Ik heb in mei 2011 per boot van HvH naar Harwich gevaren, aankomst 20.00 uur Engelse tijd. De dichtstbijzijnde jeugdherberg (ik heb namelijk geen kleine tent en heb een hekel aan dure hotels) was in Brantham. Per trein naar Manningtree en dan 4 mijl fietsen. De deur ging om 22.00 uur op slot, veel te krap om helemaal vanaf Harwich te fietsen. Nu is Brantham opgeheven, evenals de jeugdherbergen van Dover en Newcastle. Damned. Ook een bijkomend probleem is dat onze NS de 'Hoekse Lijn' naar de RET heeft afgeduwd, weet ik nog niet of ik met de fiets in HvH kan komen. Engeland is een heerlijk land om er te (links) fietsen!

222. JH Brantham.jpg
Eric op de Fiets schreef:
ma 18 nov, 2019 19:22
En in Lelystad moet een vakantievliegveld worden geopend???
Dit is bedoeld om de overcapaciteit van Schiphol te ontlasten en bepaalde vluchten overnemen. Wat is prettiger dan een korte afstand tussen de straat en het vliegtuig afleggen inplaats van zeker een half uur lopen naar de verst gelegen pieren?