Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transavia - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Transavia

Traject: Amsterdam Schiphol - Djerba, (ook Monastir) Tunesië v.v.
Datum: Januari 2008
Vervoerstarief fiets: € 40,00 enkele reis. Contant betaald op Schiphol bij de KLM, ook voor de terugweg.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers verwijderd, stuur gedraaid, karton rond remmen. Fiets verpakt in fietshoes.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, telefonisch bij Neckermann. Niet rechtstreeks mogelijk bij Transavia.
Ervaringen: Goed, fiets werd voorgereden, geen beschadigingen.
Traject: Amsterdam Schiphol - Marrakech v.v.
Datum: December en Januari 2008/09
Vervoerstarief fiets: € 40,00 enkele reis. Per creditkaard betaald tijdens telefonische aanmelding.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers verwijderd, stuur gedraaid, karton rond remmen. Voorwiel eruit en in een kleinere 'Çannondaledoos' verpakt. Metalen pijpje tussen de voorvorken.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, telefonisch bij Transavia. De boeking zelf via internet. Dus eerst gezocht naar ticket, toen gebeld naar beschikbare fietsplaatsen, toen via internet geboekt en toen nog een keer de fietsen telefonisch aangemeld. Waarom kan dat niet helemaal via internet :roll:
Ervaringen: Goed, fiets werd voorgereden, geen beschadigingen.
Gisteren bij Transavia de fietsen plus vlucht in een keer telefonisch geboekt. Ik belde het call center van Transavia 0900-0737 om te informeren of er nog plaats was voor fietsen van Alicante naar Eindhoven en de dame die ik aan de telefoon kreeg maakte de hele boeking in orde. Wat dan natuurlijk wel sneller kan gebeuren is dat namen o.i.d. verkeerd op de ticket staan. Oh ja, wat nu ook anders was, bij de "normale" procedure stonden de fietsen altijd apart op de ticket. Nu stond er alleen maar een hogere bedrag van toeslagen. Om problemen bij het inchecken te voorkomen heb ik nog maar even gebeld of men op de ticket nog even de tekst 2 fietsen kon zetten. Dat was geen probleem.
Al met al is boeken via internet natuurlijk wel gemakkelijker, maar dit ging ook wel snel en ik had maar 1 keer creditcard kosten.
Zie het volgende persbericht

transavia.com vliegt weer naar Pau Pyreneeën en Bergerac 17 maart 2009 17:31:07
transavia.com vliegt vanaf 6 mei weer naar de Franse bestemmingen Pau Pyreneeën en Bergerac, beiden vanaf Amsterdam. Op beide bestemmingen wordt in voor- en naseizoen 3x per week gevlogen, terwijl er in juli en augustus 2 vluchten per week zijn gepland. Er zal worden gevlogen met de Boeing 737-700, die over 149 stoelen beschikt.

De low cost low fare luchtvaartmaatschappij was afgelopen winter gestopt met beide lijndiensten en het was i.v.m. beperkte vlootruimte lang onduidelijk of deze bestemmingen voor de zomer van 2009 zouden terugkeren. Omdat er nu alsnog ruimte in de vloot is, ontstond de mogelijkheid om Pau en Bergerac alsnog toe te voegen aan het lijndienstnetwerk. De vluchten naar de Pyreneeën en de Dordogne zijn een waardevolle aanvulling op het palet van toeristische zomerbestemmingen van transavia.com. Zo biedt Pau niet alleen toegang tot de Pyreneeën, maar ook tot de Atlantische kust en de Spaanse regio Navarra. Voor Bergerac geldt dat de departementen zoals de Dordogne, Lot & Limousin eenvoudig bereikbaar worden.
Transavia vliegt vanaf 6 april van Rotterdam International Airport naar Toulon-Hyeres aan de Middellandse Zee. De vluchten worden vier keer per week worden uitgevoerd. Fietsen kunnen mee volgens de regels van Transavia.
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Alicante - Eindhoven
Datum: juni 2009
Vervoerstarief fiets: €40, valt buiten normale bagagelimiet van 20 kg ruimbagage en 5 kg handbagage (één stuk)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: derailleur, ketting en pedalen verwijderd en in zakje aan frame gebonden, stuur gedraaid en alle kwetsbare delen extra ingepakt met bubbeltjes plastic, wielen draaiend gehouden en een fietspyama.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, tijdens boeking telefonisch
Ervaringen: Prima. In Alicante stond een veiligheidsscanner met een heel kleine opening waar de fietsen niet in konden. Na wat getuur onder de pyama en uitleg van mijn kant wat er in die plastic zak zat (ketting etc,) werd de felbegeerde veiligheidssticker op de hoes geplakt niet nadat nog een paar collega's de lucht helemaal uit de banden wilde hebben. Uiteindelijk werden de fietsen aan de hand meegenomen. In Eindhoven werden de fietsen apart afgeleverd.
Gevlogen in mei 2009 op Valencia en weer terug vanaf deze luchthaven. In Valencia moest mijn fiets niet door een zo gevreesde veiligheidsscan, maar een medewerker liep met mij naar een goederenlift. Daar moest ik mijn fiets in plaatsen.
Traject: Rotterdam -Toulon V.V.
Datum: september 2009
Vervoerstarief fiets: € 40,00 enkele reis.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers verwijderd, stuur gedraaid , banden leeg ( moet!), karton rond remmen, luchtkussentjesfolie en de beroemde groene VK-hoes.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, telefonisch bij Transavia.
Ervaringen: Rotjeknorrr International Airport blijkt een gezapig, gemoedelijk, klein vliegveldje zonder alle hectiek van grote luchthavens. Inchecken ging soepel, vriendelijke baliedames, geen lange wachttijden. Je loopt vanaf het vertrekhalletje naar het vliegtuig. Bij aankomst terug zie je je fiets al aankomen vanachter een glazen deur naast de bagageband. Het personeel opent de deur en je neemt je fiets in ontvangst.
Het vliegveld van 010 ligt op minder dan een half uur fietsen vanaf Rotterdam Centraal: een deel fiets je over een fietspad door het groen.
Een minpuntje is dat wanneer je eenmaal door de veiligheidscontrole heen bent, er geen restaurant meer is. Dus eten voordat je door de controle gaat (Transavia serveert geen maaltijden).
Al met al een aanrader.
Ook het vliegveld van Toulon is klein met weinig wachten. De fiets komt binnen via de band, maar die is breed genoeg.
De incheckbalie ging pas een uur voor vertrek open, maar dat is geen enkel probleem. De fiets moet op de buitengewone bagageband worden gelegd. Het personeel handelt het verder af.
bert sitters schreef:Een minpuntje is dat wanneer je eenmaal door de veiligheidscontrole heen bent, er geen restaurant meer is. Dus eten voordat je door de controle gaat (Transavia serveert geen maaltijden).
Al met al een aanrader.
Er is na de veiligheidscontrole wel een counter waar je iets te drinken en broodjes etc. kan kopen.

Ronald
Ronald van der Perk schreef:
bert sitters schreef:Een minpuntje is dat wanneer je eenmaal door de veiligheidscontrole heen bent, er geen restaurant meer is. Dus eten voordat je door de controle gaat (Transavia serveert geen maaltijden).
Al met al een aanrader.
Er is na de veiligheidscontrole wel een counter waar je iets te drinken en broodjes etc. kan kopen.

Ronald
Klopt, maar heel beperkt! Mijn vlucht ging om 18:25 uur en tegen die tijd ben ik wel aan een warme maaltijd toe. Gelukkig had ik tijdig geinformeerd en ben ik na het inchecken niet meteen door de veiligheidscontrole gegaan, maar eerst naar boven naar het restaurant met overigens een vlotte bediening.
Traject: Amsterdam Schiphol - Nice v.v.
Datum: Mei 2010
Vervoerstarief fiets: € 40,00 enkele reis. Per creditkaard betaald tijdens telefonische aanmelding.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: Trappers verwijderd, stuur(pen) losgehaald, voorwiel, voordrager en spatbord verwijderd, zadel verwijderd. Metalen pijpje tussen de voorvork. Geheel in een vrij kleine fietsdoos gedaan (zowel heen- als terugweg. Voor terugweg in Nice fietsdozen geregeld).
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, telefonisch bij Transavia. Ticket gezocht, gebeld voor beschikbaarheid fietsplekken, ticket online geboekt, fietsen via callcenter bijgeboekt.
Ervaringen: Goed. Onze tickets waren door een technische fout twee keer betaald, maar dit werd snel door Transavia opgelost. Op Schiphol konden zowel de fietsen als de tassen via de 'bijzondere bagage' band. Op Nice kwamen de tassen wel over de lopende band, de fietsen kwamen via een speciale ingang (geen lopende band). Op de terugweg vanuit Nice alleen de fietsen bij bijzondere bagage. Bagageafhandeling op Schiphol erg snel. Binnen twintig minuten na landing alles weer bij elkaar. Fietsen kwamen via speciale lopende band.
Gevlogen traject: Amsterdam - Innsbruck
Datum: mei 2010
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: bubbeltjesplastic en VK-hoes
Overige bagage: Twee fietstassen los aangeboden
Fiets tevoren aangemeld? Zelf bij airline aangemeld.
Ervaringen: Innsbruck is een klein vliegveldje. Je kunt er uitstekend van wegfietsten. Na 1½ km zit je al op de Inntal-Radweg. Het station van Innsbruck is op 5 km. De vluchten gaan in de middaf, zodat je niet voor dag en dauw op het vliegveld moet zijn. Voor de terug vlucht vanaf Innsbruck moest de politie eraan te pas komen om mijn fiets te inspecteren, omdat mijn karretje niet door de scan paste. Ik moet even wachten, omdat er op dat moment net een arrestatie was.
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Hyeres (Toulon) - Amsterdam
Datum: augustus 2010
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: Karton om handgrepen, trappers gedemonteerd, laagste versnelling, derailleurbeugel, in resp. VK-hoes en Fietsvakantiewinkel-hoes. De laatste vonden we handiger in gebruik door doorzichtigheid: de VK hoes moest na grondig dichtmaken weer opengemaakt worden door de bagageman om te kijken wat er onder zat. Plus, door de gaten die in de hoes zitten ipv het draadje en de oogjes onderaan bij de Vk-hoes, de gaten maken de hoes om de fiets vast te maken zonder dat je je wielen belemmerd in het rollen).
Fiets tevoren aangemeld?: kon bij Transavia niet via internet, moest callcenter bellen. Kreeg bevestiging dat de fiets meekon.
Ervaringen: Supergoed, geen enkel krasje en erg aardige stewards van Transavia! Daarnaast is het vliegveld op hyeres erg goed te bereiken, rustig en klein en goede aanrijroute (gewoon de borden volgen, deels is de weg met fietspad).
Bijzonderheid: fiets kwam op Schiphol wel op de band terecht, werd niet door iemand gebracht ofzo, dus snel eraf halen etc.
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Rotterdam - Malaga (retour)
Datum: oktober 2010
Vervoerstarief fiets: €40 enkele reis (€80 retour)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: pedalen eraf, stuur gedraaid. frame, stuur en voorvork met bubbeltjesplastic verpakt, extra bescherming van derailleur met karton. Banden half leeg laten lopen.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, deze heb ik telefonisch aangemeld nadat ik het ticket had geboekt via internet. De €80 moet je direct per creditkaart betalen. Ik kreeg meteen een bevestiging per email.
Ervaringen: In Rotterdam werd de fiets aangepakt door een medewerker. In Malaga kwam de fiets op de bagageband aan.
Bij vetrek vanaf de luchthaven in Malaga moest de fiets perse door een scan-apparaat. Deze was erg klein en dat ging dus niet. Na veel gedoe werd ik uiteindelijk naar een security afdeling gebracht waar een iets grotere scan-apparaat stond. Hier paste de fiets wel door nadat ik het voorwiel had verwijderd.
Over Transavia ben ik tevreden. Geen schade aan de fiets opgelopen.
Bijzonderheid: Ik hoefde bij het inchecken geen "vervoer op eigen risico" fornulier in te vullen. Een aantal jaren geleden moest ik dat wel.
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject:Amsterdam- Rhodos en Kos- Amsterdam
Datum: oktober 2010
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: twee ligfietsen: heenweg Karton en bubbeltjesplastic en veel plakband om kwetsbare delen, terug alleen bubbeltjesplastic. Trappers eraf, stuur los.
Fietskar inklappen en goed inpakken met bubbeltjesplastic.
Fiets tevoren aangemeld?: Telefonisch fietsen meegeboekt. Wel wat heen en weer bellen en in de wacht staan, maar gelukt en het stond op de bevestiging die we uitgeprint mee hebben genomen.
Ervaringen:
Goed. Fietsen en fietskar zijn op beide trajecten prima overgekomen. Ook fijn dat je vanaf een andere plek terug kunt omdat je enkeltjes kunt kopen, zodat we wat leuke Griekse eilandjes konden meepikken. Op Kos en Rhodos zijn de vliegvelden prima aan en af te fietsen.
Bijzonderheid: De fietskar was klein genoeg op te vouwen zodat deze als gewone (wel afwijkend formaat maar wel binnen de 20 kg) meekon.
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Amsterdam-Zakynthos, daarna terug vanaf Lefkada-Preveza
Datum: september/oktober 2010
Vervoerstarief fiets: vast bedrag €40 per fiets per enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze: 2x fietsdoos (gratis bij De Vakantiefietser)
Fiets tevoren aangemeld?: eerst twee enkeltjes bij Transavia geboekt via Internet en daarna de fietsen telefonisch aangemeld. Je betaalt dan via je creditkaart en krijgt van Transavia direct een bevestiging per e-mail. Op de tickets staat dat je al voor de fietsen betaald hebt (keurig dus)
Ervaringen: Uitstekend
Bijzonderheid: Transavia doet het erg goed de laatste tijd!
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Rotterdam - Malaga (retour)
Datum: Augustus / September 2011
Vervoerstarief fiets: €40 enkele reis (€80 retour)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: pedalen eraf, stuur gedraaid. Banden half leeg laten lopen. Verpakt in plastic fietshoes, zodat fiets makkelijk kon blijven rijden.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, telefonisch aangemeld nadat ik het ticket had geboekt via internet. De €80 moet je direct per creditkaart betalen. Ik kreeg meteen een bevestiging per email.
Ervaringen: In Rotterdam fiets inchecken en afleveren bij bijzondere bagage. In Malaga kwam de fiets op de bagageband aan zo goed als onbeschadigd.
Bij vetrek vanaf de luchthaven in Malaga moest de fiets perse door een scan-apparaat. Deze was te klein en dat ging dus niet. Overleg gepleegd met de vervoerder (flightcare) werden we naar de aankomsthal gebracht, naar een security afdeling waar een iets grotere scan-apparaat stond. Banden moesten verder leeg en voorwiel eruit. Dit ging niet makkelijk, maar het is gelukt en na de scan en het terug in elkaar zetten werden ze zeer ruw meegenomen.
Vanuit Rotterdam naar Malage zeer tevreden, helaas over de terugweg minder. Veel stress bij het inchecken en bij aankomst in Rotterdam de nodige kleine beschadingen. Fietsen in Rotterdam wel netjes binnen gezet door de vervoerder.
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Amsterdam- Agadir en Marrakesh-Amsterdam
Datum: februari 2012
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietspyjama, trappers eraf, stuur dwars, lucht uit de banden.
Fiets tevoren aangemeld?: je hoeft de fiets niet meer telefonisch apart aan te melden, maar kunt die online meeboeken. Een stuk gemakkelijker!
Ervaringen: Geen schade, maar in Marrakesh gaat de fiets op de gewone transportband richting bagageafhandeling en dat past nauwelijks door het gat; even opletten daar dus. Verder was op Schiphol de odd size luggage-band (zo heet die nu eenmaal) kaduuk en moesten we om één uur 's nachts ruim een uur op de fietsen wachten. Na bijna een uur wachten kwam iemand van de bagageafhandelaar zeggen dat we ook wel naar huis mochten als we niet langer wilden wachten, dan zouden ze de fietsen thuis afleveren.
Transavia is verder prima, beenruimte is te doen en omdat we op Schiphol vier uur lang in het toestel op de-icing moesten wachten (het was de beruchte 3e februari, waarop trein- en vliegverkeer door sneeuwval stilvielen) kregen we een gratis 18,7 cl flesje wijn als troost!
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Amsterdam-Biarritz (we fietsen terug)
Datum: juni 2012
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 15 kilo, handbagage 10 kilo. We hebben ieder 5 kg extra bij betaald
Fietstassen: We gaan gebruik maken van 2 Flightbags van Bever (Euro 17), de fietstassen aan elkaar vast maken en stuurtassen gaan mee als handbegage.
Verpakkingswijze fiets: doos van fietswinkel gekregen, maar overwegen nog een hoes
Fiets aangemeld:bij de boeking via internet, bevestiging staat op boeking
Ervaringen:we moeten nog gaan
Bijzonderheid: er gaan maximaal aantal fietsen per toestel, wordt niet aangegeven hoeveel.
Traject; Marrakech (Marokko)- Amsterdam
Maart 2013
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 15 kilo, handbagage 10 kilo. Mijn reisgenoot heeft 5 kg. extra bijgeboekt.
Fietstassen: Maken gebruik van 2 Flightbags (radical design/ bever) waar tent en fietstassen in gaan. Ieder maakt van 1 kleine voortas de handbagage.
Verpakkingswijze fiets: her en der piepschuim, karton en tasjes met kussentje/ kleding gebruikt. Trappers eraf, zadel omlaag en stuur dwars. Daaroverheen een fietshoes.
Fiets aangemeld:bij de boeking via internet, bevestiging staat op boeking
Ervaringen: Bagage- afhandeling op Marrakech luchthaven erg slecht. We moeten 4 keer terug naar de balie voordat men eindelijk een 'mannetje' stuurt die ons helpt met de fietsen die niet door de gewone bagagepoort passen. Vervolgens zien we hoe de fietsen gestapeld op een hoge bagagekar (bovenop alle tassen = ong. 2.5 meter hoog) liggen, en er doodleuk vanaf gegooid worden en op hun voorwiel belanden. Doordat we de banden goeddeels leeg hebben moeten laten lopen komt de klap op de velg nog harder aan (een doos had dit niet voorkomen). Ik ben bij het instappen van het vliegtuig boos naar een van de kruiers gestapt en hem dringend verzocht vOOrzichtig met de fietsen om te gaan (net op het moment dat hij de zware dissel van een bagagekar op de fietsen liet vallen...). Het is relatief bizar te zien dat er met koffers nog beter wordt omgesprongen dan met een kwetsbaar artikel waar je extra voor betaald.
Bijzonderheid: vliegtuigpersoneel en de vlucht zelf verliepen erg prettig, prettiger dan een aantal bekende prijsvechters. Op schiphol leek bagageafhandeling beter, en viel me op dat de bagagekarren veel lager zijn zodat als je fiets er af zou vallen, de klap veel kleiner is.