Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transavia - Forum Wereldfietser

Transavia

Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Amsterdam-Sevilla, retour Barcelona-Amsterdam)
Datum: juni 2006
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: in bubbeltjesfolie en groene VK-hoes.
Fiets tevoren aangemeld?: kon bij Transavia niet via internet, moest callcenter bellen. Kreeg bevestiging dat de fiets meekon.
Ervaringen:alles verliep prima.
Bijzonderheid: er gaan maximaal 7 fietsen in het toestel 737.
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Malaga-Amsterdam
Datum: juli 2006
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: niet ingepakt; pedalen eraf, stuur gedraaid, banden leeg laten lopen
Fiets tevoren aangemeld?: telefonisch geboekt en fiets aangemeld
Ervaringen: service aan de telefoon was erg goed, op vliegveld ook geen problemen
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Rotterdam - Oslo
Datum: juli 2005
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: ketting en trappers verwijder, stuur gedraaid, derailleur verpakt in bubbeltjes plastic in bidonhouder. Fiets verpakt met bubbeltjes platsic en driehoek van frame ingewikkeld in karton (onze fiets blijft dus 'rijbaar')
Fiets tevoren aangemeld?: kon bij Transavia niet via internet, moest callcenter bellen. Kreeg bevestiging dat de fiets meekon.
Ervaringen:uitstekend, we zagen de fietsen voorzichtig het vliegtuig in- en uitgeladen worden
Bijzonderheid: -

Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Marrakech - Schiphol
Datum: mei 2006
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: Trappers verwijderd, stuur gedraaid. Delen verpakt met bubbeltjes platsic.
Fiets tevoren aangemeld: Kon bij Transavia niet via internet, dit telefonisch vanuit Nederland laten regelen. Kreeg bevestiging dat de fiets meekon. Maar op de luchthaven van Marrakech wisten ze van niets. Moest ca. een dubbel bedrag in Dirhams betalen aan de bagageafhandeling van Royal Air Maroc. Ik heb dit later van Transavia terug gekregen.
Ervaringen: Transavia: prima. Luchthaven van Marrakech: pas op voor de vreselijk onsymphatieke autoritaire z*k van Royal Air Maroc! (De rest van het personeel was overigens zeer vriendelijk maar konden niets voor me doen.)
Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld.

Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Schiphol - Funchal, Madeira v.v.
Datum: mei/juni 2007
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: Trappers verwijderd, stuur gedraaid, bubbeltjes plastic gewikkeld om kwetsbare onderdelen. Banden moesten leeg, deden we dat niet zelf dan deed het luchthavenpersoneel dat wel.
Fiets tevoren aangemeld: Telefonisch vanuit Nederland laten regelen. Bevestiging/nota meenemen naar vliegveld, hadden we op de terugvlucht nodig om te bewijzen dat er voor de fietsen was betaald.
Ervaringen: Prima, geen noemenswaardige schade.

Net een vlugt geboekt met Transavia van Amsterdam naar Barcelona en terug.

Aangezien het niet mogelijk is om via website de fietsen meteen te boeken moet er achteraf gebeld worden met de 'service-centre'. Dit heeft echter een paar nadelen:

1. Je moet eigenlijk vooraf bellen (a €0.35 per minuut) te vragen of er nog ruimte is voor je fiets(en) - max 4 (of was het 7? Service centre wist het zelf niet!) :?

2. Na het boeken moet je weer terugbellen (weer €0.35 per minuut) met je boekingsreferentie en hopen dat in de tussentijd niemand anders fietsen geboekt heeft!

3. Als je je vluchten betaald heb met iDeal (direct afschrijven van je rekening waarvoor je €4.50 moet betalen) kan dat niet voor het betalen voor je fiets(en). Hiervoor moet er een credit card gebruikt worden waardoor je weer €6.50 moet betalen!

Een mooi rommelig en irritant verhaal dus! :evil:

Volgens mij hebben veel vliegmaatschappijen door dat fietsen meenemen steeds populairder wordt en zijn flink aan't verdienen op dat feit!
Bij Transavia heb ik 4x €40.00 moeten betalen voor 2x fietsen retour!

Op zo'n manier is vliegen echt een duur en onaangenaam ervaring!
Ik zou natuurlijk veel liever naar Spanje fietsen maar tijd is helaas beperkt!

Zie het volgende persbericht

Nieuws
Transavia.com start lijndienst op Marrakech en Agadir

26 JUL 2007

De luchtvaartmaatschappij vloog al op Marrakech en Agadir, maar altijd als charter in opdracht van Nederlandse touroperators. De vraag naar de bestemmingen is nu zo groot dat er omgezet kan worden naar een lijndienst.

Transavia.com vliegt vanaf 2 november drie keer in de week naar beide bestemmingen. Er wordt gevlogen van Amsterdam naar Marrakech, door naar Agadir en retour naar Amsterdam. Ook zal er één keer in de week een non-stop vlucht naar Marrakech worden aangeboden.

Froggy schreef:Net een vlugt geboekt met Transavia van Amsterdam naar Barcelona en terug.

Aangezien het niet mogelijk is om via website de fietsen meteen te boeken moet er achteraf gebeld worden met de 'service-centre'. Dit heeft echter een paar nadelen:

1. Je moet eigenlijk vooraf bellen (a €0.35 per minuut) te vragen of er nog ruimte is voor je fiets(en) - max 4 (of was het 7? Service centre wist het zelf niet!) :?

2. Na het boeken moet je weer terugbellen (weer €0.35 per minuut) met je boekingsreferentie en hopen dat in de tussentijd niemand anders fietsen geboekt heeft!

3. Als je je vluchten betaald heb met iDeal (direct afschrijven van je rekening waarvoor je €4.50 moet betalen) kan dat niet voor het betalen voor je fiets(en). Hiervoor moet er een credit card gebruikt worden waardoor je weer €6.50 moet betalen!

Een mooi rommelig en irritant verhaal dus! :evil:

Volgens mij hebben veel vliegmaatschappijen door dat fietsen meenemen steeds populairder wordt en zijn flink aan't verdienen op dat feit!
Bij Transavia heb ik 4x €40.00 moeten betalen voor 2x fietsen retour!

Op zo'n manier is vliegen echt een duur en onaangenaam ervaring!
Ik zou natuurlijk veel liever naar Spanje fietsen maar tijd is helaas beperkt!
Fietsen mee in het vliegtuig wordt steeds duurder en bewerkelijker.
Waarom kan dit niet gewoon worden opgenomen in het digitale boekingprogramma? "Fiets mee?" "Aanvinken". Het extra tarief verschijnt op het scherm. "Akkoord?" "Ja" en klaar is Kees. Het bedrag voor de fiets wordt samen met het bedrag voor je ticket van je rekening afgeschreven. Op de bevestiging staat: "Fiets mee en betaald". Net zo als met de stoelen kan het programma toch ook bijhouden hoeveel fietsplaatsen er inmiddels al voor een bepaalde vlucht geboekt zijn en aangeven: "Geen plaats meer voor fietsen op deze vlucht".

Wat ik vorig jaar bij Transavia had gedaan was tijdens het telefonisch reserveren voor mijn fiets meteen mijn vluchten vastleggen. Kon allemaal in een keer en ik kreeg onmiddellijk bericht dat alles in orde was. Of ik nu een kaart van 4,50 moet gebruiken of 6,50, dat maakt mij niet zo gek veel uit.

Met welk bedrijf of welke organisatie je ook contact hebt, er zit altijd wel eens een mindere medewerker bij die onvoldoende op de hoogte is. Zeker in en rond de vakantieperiode.
Bereid je dus altijd goed voor. Een medewerker confronteren met regels van zijn/haar eigen organisatie die hij/zij niet weet kan indruk maken, maar helaas ook anderom werken

Klopt helemaal wat je zegt Bert!

Je kan dus eigenlijk veel beter gewoon bellen om te boeken!
Vluchten/prijzen en regels via internet opzoeken en dan bellen om de daadwerkelijke reservering te maken.

Welcome to the 21st century! :?

Froggy schreef:Klopt helemaal wat je zegt Bert!

Je kan dus eigenlijk veel beter gewoon bellen om te boeken!
Vluchten/prijzen en regels via internet opzoeken en dan bellen om de daadwerkelijke reservering te maken.

Welcome to the 21st century! :?
Als je met je creditcard de vlucht online boekt, en later je fiets telefonisch erbij boekt (eveneens met creditcard), hoef je niet nog eens voor een cc toeslag te betalen. Verder kan het geen kwaad het online overzicht van de boeking, waar ook specifiek de fiets staat vermeld, uit te printen in het engels (of spaans als je op barca vliegt) voor de terugvlucht.

Goede ervaring:

Wij hebben het meenemen van de fietsen moeten afzeggen omdat mijn vriendje een rugwervel heeft gebroken, zit in corset en dus niet kan fietsen. :( We willen echter wel ff weg dus vlucht gaat door. Dat heeft ie aan Transavia gemaild en de volgende dag werden we gebeld door een dame die vertelde dat wij "uit coulance, anders doen we het nooit" het geld extra betaald voor de fiets teruggestort kregen. Hetgeen inmiddels is gebeurd.

Groet Marieke

Dat is inderdaad ongehoord vriendelijk. Hoe is het nu met de patiënt?
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Amsterdam-Kopenhagen
Datum: juli 2007
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: Eerst op bepakte fietsen naar Schiphol gefietst. Op schiphol gevoelige delen ingepakt met bubbeltjesfolie; pedalen eraf, stuur gedraaid, Triatlonbeugel eraf, banden beetje leeg laten lopen. Alle fietstassen en andere ruimbagage in een grote "turkentas" gedaan.
Fiets tevoren aangemeld?: Eerst gebeld of er plek vrij was voor de fiets; toen vlucht geboekt via internet (=goedkoper) en vervolgens weer gebeld en fietsen bijgeboekt. Betalen van de fietsen kan alleen per creditcard.
Ervaringen: service aan de telefoon was redelijk, op vliegveld kregen we te horen dat de fietsen alleen tegen schade verzekerd zijn als ze in een speciale fietsdoos zitten. We moesten een formulier ondertekenen met dat zij niet aansprakelijk waren voor veroorzaakte schade tijdens het transport aan de fietsen. Dat hadden ze ook wel vantevoren kunnen melden; ik heb minstens 4x met ze gebeld, zelfs gevraagd of bubbeltjesfolie voldoende was. Gelukkig zijn onze fietsen en andere bagage desondanks in prima staat aangekomen op de luchthaven van Kopenhagen.

Oh ja, nog een tip: gebruik het internationale telefoonnummer (dat begint met +31) van Transavia, dit is gewoon een 020 nummer en kost geen 35 cpm. Je krijgt gewoon dezelfde mensen aan de lijn!

Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Rotterdam - Girona
Datum: augustus 2007
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: ketting, derailleur en trappers verwijderd, stuur gedraaid, remhendels naar beneden gedraaid, zadel erafgehaald en tussen frame gebonden, derailleur verpakt in bubbeltjes plastic in bidonhouder. kwetsbare delen van de fiets beschermd met bubbeltjes plastic en karton, tot slot hoes van fietsvakantiewinkel eroverheen (fiets blijft dus 'rijbaar')
Fiets tevoren aangemeld?: kon bij Transavia niet via internet, moest callcenter bellen. Kreeg bevestiging dat de fiets meekon.
Ervaringen: In Rotterdan werden de fietsen door 2 medewerkers opgehaald en weggedragen, in Girona kwamen de fietsen aan over de transportband. Gelukkig geen schade
Bijzonderheid: Geen

Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Malaga - Rotterdam
Datum: september 2007
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: ketting, derailleur en trappers verwijderd, stuur gedraaid, remhendels naar beneden gedraaid, zadel erafgehaald en tussen frame gebonden, derailleur verpakt in bubbeltjes plastic in bidonhouder. kwetsbare delen van de fiets beschermd met bubbeltjes plastic en karton, tot slot hoes van fietsvakantiewinkel eroverheen (fiets blijft dus 'rijbaar')
Fiets tevoren aangemeld?: kon bij Transavia niet via internet, moest callcenter bellen. Kreeg bevestiging dat de fiets meekon.
Ervaringen: In Malaga moesten we ons melden bij een speciale transportband met veiligheidsscan. De medewerkers, die niets te doen hadden dan wachten op speciale bagage, staken geen vinger uit en hadden alleen maar interresse voor hun apparatuur. Omdat ik het zadel eraf gehaald had kon mijn fiets er schuin omhoog net door. Ik moest hem er wel doorduwen. Onze andere (kleinere) fiets ging er wel liggend vanzelf doorheen (met zadel). In Rotterdan werden de fietsen vanaf de trolley door 2 medewerkers naar de aankomsthal gedragen.
Schade: Een voordrager onherstelbaar beschadigd. veel lakschade en veel beschadigingen aan de fietshoezen.
Bijzonderheden; Bij het inchecken moet je een formulier ondertekenen waarin je verklaart dat je transportschade aan je fiets niet gaat claimen. In Spanje wordt er erg nonchalant met je fiets omgegaan. Je betaald voor het vervoer van je fiets vaak nog meer dan voor het vervoer van een persoon maar je moet maar afwachten of alles goed gaat en bij schade heb je geen poot om op te staan.

ciclista schreef:Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Malaga - Rotterdam
Datum: september 2007
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: ketting, derailleur en trappers verwijderd, stuur gedraaid, remhendels naar beneden gedraaid, zadel erafgehaald en tussen frame gebonden, derailleur verpakt in bubbeltjes plastic in bidonhouder. kwetsbare delen van de fiets beschermd met bubbeltjes plastic en karton, tot slot hoes van fietsvakantiewinkel eroverheen (fiets blijft dus 'rijbaar')
Fiets tevoren aangemeld?: kon bij Transavia niet via internet, moest callcenter bellen. Kreeg bevestiging dat de fiets meekon.
Ervaringen: In Malaga moesten we ons melden bij een speciale transportband met veiligheidsscan. De medewerkers, die niets te doen hadden dan wachten op speciale bagage, staken geen vinger uit en hadden alleen maar interresse voor hun apparatuur. Omdat ik het zadel eraf gehaald had kon mijn fiets er schuin omhoog net door. Ik moest hem er wel doorduwen. Onze andere (kleinere) fiets ging er wel liggend vanzelf doorheen (met zadel). In Rotterdan werden de fietsen vanaf de trolley door 2 medewerkers naar de aankomsthal gedragen.
Schade: Een voordrager onherstelbaar beschadigd. veel lakschade en veel beschadigingen aan de fietshoezen.
Bijzonderheden; Bij het inchecken moet je een formulier ondertekenen waarin je verklaart dat je transportschade aan je fiets niet gaat claimen. In Spanje wordt er erg nonchalant met je fiets omgegaan. Je betaald voor het vervoer van je fiets vaak nog meer dan voor het vervoer van een persoon maar je moet maar afwachten of alles goed gaat en bij schade heb je geen poot om op te staan.

Ze kunnen je laten ondertekenen wat ze willen, maar het is geen vrijbrief om onverantwoord ruw met je fiets om te gaan. Ik zou een claim indienen bij je reisverzekering, als je je fiets hebt bijverzekerd of bij je fietsverzekering, als schade is meeverzekerd.
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Amsterdam-Pisa (Italië) retour
Datum: heen 27 mei 2006, terug 5 juni 2006
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 45 retour voor de fiets, welke samen met de Karrimor-zijtas precies 20 kg was, behalve een kleine tas met regenkleding voor op de bagagedrager plus stuurtas met papieren en fototoestel die ik in de cabine mee droeg.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietshoes van de Fietsvakantiewinkel te Woerden, op weg naar Schiphol persoonlijk samen met de vliegticket afgehaald in Woerden.
Fiets tevoren aangemeld?: ja bij de Fietsvakantiewinkel, per e-mail.
Ervaringen: ik heb sinds 1973 totaal 57 keer gevlogen met eigen fiets mee aan boord. De heenreis ging prima zonder één krasje. Maar na terugvlucht moest ik bij de bagageclaim (meer dan 1 km lopen van de gate!) wel 1½ uur wachten op mijn fiets. Die kwam zonder fietshoes binnen en er was schade: fietsbel afgerukt, de horizontale poten van het voorspatbord bij de naaf gebroken. Welke vreemde jatten (jiddisch voor handen) hebben in die tijd aan mijn Giant gezeten! Een bizar gedachte.... Al met al kwam ik erg laat thuis na een lange treinreis naar Baflo en mijn vrouw natuurlijk ongerust. Ik heb n.l. geen mobieltje.

Geplaatst: Zo 07 Okt, 2007 20:49 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Malaga - Eindhoven
Datum: oktober 2007
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers verwijderd, stuur gedraaid, zadel in laagste stand. Fiets omwikkeld in slaapmat in fietshoes verpakt. Om stuur bubbeltjes plastic.
Fiets tevoren aangemeld: kon bij Transavia niet via internet, moest callcenter bellen. Kreeg bevestiging dat de fiets meekon.
Ervaringen: Aan de incheckbalie zou ik weer voor de fiets en taxen moeten betalen. Soms kun je maar beter doen als of je het niet begrijpt en je van de domme houden. Daarna melden bij de speciale transportband met veiligheidsscan. De medewerkers, die niets te doen hadden dan wachten op speciale bagage, staken geen vinger uit en hadden alleen maar interresse voor hun apparatuur.
Schade: lichte schade aan stuur en voor spatbord. Veel beschadigingen (vol met gaten) aan fietshoes.

Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Pau Pyrenees (F) - Schiphol
Datum: september 2007
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 5 kilo
Toegepaste verpakkingswijze ligfiets: Trappers verwijderd, stuur omlaaggeklapt, spiegel eraf en derailleur met schuimrubber beschermd; verder geen doos of hoes. Banden niet leeg laten lopen. Deed luchthavenpersoneel ook niet dus dat was wel prettig op Schiphol, kon ik zo wegrijden.
Fiets tevoren aangemeld: Telefonisch bij boeking. Bevestiging/nota in het Frans uitgeprint, om te bewijzen dat er voor de fietsen was betaald. Ging prima.
Ervaringen: Prima, geen schade. De ligfiets moest ik in Pau op een speciale transportband leggen, in Schiphol stond de fiets er al toen ik bij de bagageband aankwam, terwijl op de overige bagage nog moest worden gewacht.