Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transavia - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Transavia

Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Amsterdam Marrakech en vice versa
Datum: maart 2014
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage, limiet voor gewone in te checken bagage 20 kilo, handbagage 10 kilo
Toegepaste verpakkingswijze fiets: frame beschermd met leidingisolatie en ductape, voor de rest doorzichtige fietshoes van de fietsvakantiewinkel.
Fiets tevoren aangemeld?: Met het boeken van het ticket via internet meteen de fiets gereserveerd.
Ervaringen: alles verliep prima, geen schade aan de fiets
Traject: Madrid - Rotterdam
Wanneer: Juni 2014
Vervoerstarief fiets: €40 enkele reis, online aangevinkt bij boeken.
Fietstassen: Ruimbagage bijgeboekt (25 euro voor 25 kg, te verdelen over max 5 tassen), alles in twee grote tassen gestopt.
Verpakkingswijze fiets: bij warenhuis een vilten cover voor strijkplank gekocht, deze om kwetsbare punten gewikkeld. Trappers eraf, stuur dwars, banden deels leeg, een fietshoes eroverheen die wielen vrijliet. Door omwikkelen van derailleur was rijden echter niet mogelijk.
Fiets aangemeld:bij de boeking via internet, bevestiging staat op boeking
Ervaringen: Een makkie. Werd niet eens naar wijze van verpakking gekeken, heb op verzoek zelf de fiets op de grote bagageband gezet (10 meter naast balie) en dat was het dan. Binnen 4 minuten klaar, geen gedoe met scanners of wat dan ook.
Bijzonderheid: Transavia vergat doodleuk alle odd size bagage mee te nemen op de vlucht, waaronder mijn fiets. Deze werd drie dagen later per koerier op mijn werk bezorgd. Afhandeling verliep via Aviapartner (de bagage handler). Dat ging aanvankelijk wat slordig (ik had op Rotterdam Airport een formulier met referentienummer mee moeten krijgen, is niet gebeurd) maar het contact verliep verder professioneel. Geen schade. Opmerkelijk was dat ik bij ontvangst het referentienummer niet op hoefde te geven maar enkel een handtekening hoefde te zetten. Aan de andere kant, op de luchthaven kun je ook elke willekeurige koffer van de band trekken dus nou ja, hoort een beetje bij vliegen.
Update: toch schade, lekke band en bel afgebroken.
Traject: Bergerac - Rotterdam

Wanneer: Juni 2014

Vervoerstarief fiets: €40 enkele reis, online aangevinkt bij boeken.

Fietstassen: Ruimbagage bij geboekt (30 euro voor 30 kg, te verdelen over max 2 tassen), de banden op 2 Ortlieb classics met duct tape "afgeplakt".

Verpakkingswijze fiets: Plastuc hoes, trappers los, stuur dwars, voorwiel eruit, gescheiden vervoerd

Fiets aangemeld: bij de boeking via internet.

Ervaringen: Ging goed en snel. Trappers van een fiets zelfs eraan laten zitten. Belangrijk was een rood streepje: dar moest de fiets onderpassen.

Bijzonderheid: In Rotterdam was een fietspomp om de banden weer op te pompen. Verder goed verlopen. Geen schade, alleen de dop die op de standaard zat was van beide fietsen verdwenen.
Trajecten: Eindhoven - Alicante; Eindhoven-Ibiza; Eindhoven-Málaga.
Wanneer: 2000-2014.
Tarief 2014: €40 enkele reis (online aan te vinken).
Fietsbagage: We stoppen al onze fietstassen in 2 (zelfgemaakte) grote tassen die als ruimbagage worden meegenomen. Bijboeken tijdens aanmelding.
Fiets verpakt: Bubbeltjesplastic en ander foliemateriaal. Stuur dwars en trappers eraf.
Ervaringen: Eindhoven is een plezierig kleine luchthaven en de afwezigheid van een scanner maakt het inchecken van de fiets simpel: gewoon afgeven aan een medewerker die hem naar het vliegtuig brengt.
Traject: Venetië (Marco Polo) - Amsterdam
Wanneer: juni 2015.
Tarief 2015: €40 enkele reis.
Fietsbagage: Twee Ortlieb-achtertassen als handbagage (één per persoon), één ingecheckte turkentas met daarin twee volgepakte Ortliebs, totaal 15 kg (Bij Transavia betaal je overigens ruimbagage per gewicht (15 kg en dan steeds per 5 kg extra), niet per stuk).
Fiets verpakt: Fietspyjama.
Ervaringen: Op de luchthaven Marco Polo was het deze zaterdag chaotisch druk. Inchecken Transavia op de begane grond in de budgetvlieghoek ging traag, baliepersoneel was onbekend met procedure voor fietsen. De fietsen moesten na het inchecken naar de scanner voor afwijkende bagage op de eerste verdieping, dwars door honderden rolkofferende toeristen. Één fiets bleef hangen in de scanner, deze werd uit de scanner getrokken en de hoes moest verwijderd worden. De beveiligingsbeambte stelde daarvoor zijn zakmes beschikbaar. Daarna werd de fiets handmatig gecontroleerd. Met eveneens ter beschikking gestelde tie-wraps kon de hoes weer om de fiets bevestigd worden (ons eigen bevestigingsgereedschap was uiteraard ingecheckt). Nog net op tijd het vliegtuig gehaald, al waren we ruim twee uur voor vertrek al bij de incheckbalie.
Na aankomst op Schiphol zagen we (nog in het toestel zittend) hoe onze fietsen als eerste werden uitgeladen en door KLM-personeel met kracht op een bagagekar werden gesmeten. Eindresultaat: één derailleur verbogen en klem tussen de spaken.
Schaderapport laten opmaken op Schiphol en er gaat een klacht naar de klantenservice van Transavia wegens mishandelen van reizigersbagage.
Traject: Eindhoven-Lissabon-Eindhoven
Wanneer: juni 2015.
Tarief 2015: €40 enkele reis.
Fietsbagage: Een grote goedkope tas met de fietstassen en de tent, totaal 15 kg. 2 rugzakken als handbagage.
Fiets verpakt: Doos heen en terug.
Ervaringen: De heenweg via Eindhoven verliep zonder probleem. De dozen afgegeven bij odd-luggage, daarna lekker op het terras gaan zitten.
Aankomst in Lissabon, vliegtuig uit was probleemloos. De dozen werden door 2 man rustig opgetild en op een apart karretje gezet (konden we zien al wachtend in het vliegtuig). Het was later wel even een dingetje met die grote dozen richting een taxi. Het lukte om een grote taxi te vinden waar met enige worsteling de 2 dozen gevuld met fiets in konden. Deze man hebben we dan ook meteen vastgelegd voor de terugreis 10 dagen later, van Lissabon centrum naar het vliegveld. (nadeel van dozen, je wilt ze graag bewaren als dat kan, maar zijn onhandelbaar groot uiteraard) Van te voren de acco via bookingpuntcom gevraagd of die dozen konden blijven staan, wij verbleven er de laatste nacht dan ook. Dat kon, geen probleem.
Inchecken terugreis: We waren er ruim van te voren gelukkig. Want de fietsdozen door de scanner was onmogelijk. (hadden we kunnen weten..) Het werd een heel circus om er de fietsen toch door die scanner te krijgen. Gelukt! Waren we wel 2 uur zoet mee, met alles in en weer uit en weer in pakken/tapen.. Fijn dat het grondpersoneel echt waanzinnig behulpzaam en aardig was. (echt!) Dit maakte het gedoe wel beter te doorstaan, naast dat we tijd genoeg hadden tot vertrek.
In Eindhoven stonden de fietsdozen als eerste in de bagagehal, dat was nog nooit gezien. Geen schrammetje overigens. Ze werden netjes uit het vliegtuig gedragen (wederom).
Volgende keer weer met Transavia, en weer vanaf een klein vliegveld. Dat laatste is als het kan natuurlijk, echt heel prettig. Bij deze een positieve bijdrage, zo kan het gelukkig ook. Transavia maakt wat ons betreft de naam als fietsvriendelijke maatschappij nog steeds waar.
peter de rijk schreef: Na aankomst op Schiphol zagen we (nog in het toestel zittend) hoe onze fietsen als eerste werden uitgeladen en door KLM-personeel met kracht op een bagagekar werden gesmeten. Eindresultaat: één derailleur verbogen en klem tussen de spaken.
Schaderapport laten opmaken op Schiphol en er gaat een klacht naar de klantenservice van Transavia wegens mishandelen van reizigersbagage.
Ik heb inmiddels een voorbeeldige reactie van Transavia gekregen op de schademelding en klacht. De schade, die gelukkig niet meer dan € 50 (nieuwe derailleurpad monteren + €7,50 voor aangetekende brief) bedroeg, wordt geheel vergoed, met excuses. En de klacht over de ruwe behandeling van de fietsen wordt teruggekoppeld met KLM Ground Services. Quote: "Zo kunt u met uw fiets en andere bagage hopelijk in het vervolg weer zonder problemen met ons reizen."
peter de rijk schreef:
peter de rijk schreef: Na aankomst op Schiphol zagen we (nog in het toestel zittend) hoe onze fietsen als eerste werden uitgeladen en door KLM-personeel met kracht op een bagagekar werden gesmeten. Eindresultaat: één derailleur verbogen en klem tussen de spaken.
Schaderapport laten opmaken op Schiphol en er gaat een klacht naar de klantenservice van Transavia wegens mishandelen van reizigersbagage.
Ik heb inmiddels een voorbeeldige reactie van Transavia gekregen op de schademelding en klacht. De schade, die gelukkig niet meer dan € 50 (nieuwe derailleurpad monteren + €7,50 voor aangetekende brief) bedroeg, wordt geheel vergoed, met excuses. En de klacht over de ruwe behandeling van de fietsen wordt teruggekoppeld met KLM Ground Services. Quote: "Zo kunt u met uw fiets en andere bagage hopelijk in het vervolg weer zonder problemen met ons reizen."
Peter,
Dat is dan een geluk bij een ongeluk. Goed dat er maatschappijen zijn die serieus met schadeklachten omgaan. Gisterenavond de groeten Max gezien. Een vrouw vloog terug van Rome met Vueling. Haar koffer was zoek. Volgens de afhandelaar op Schiphol was de koffer gevonden in Rome, maar de afhandelaar kon niets regelen. Vueling was onbereikbaar. Vervolgens heeft het programma na twee maanden iemand naar het vliegveld van Rome gestuurd. De koffer stond daar in een depot van Vueling. Met de tags en de stickers er nog aan.
Ik wil niet zo snel positief doen over luchtvaartmaatschappijen maar met Transavia heb ik ook alleen maar positieve ervaringen. Zij zijn verder natuurlijk afhankelijk van grondpersoneel
Mijn ervaring
-makkelijk boeken
-niet te prijzig voor de fiets
-tel bereikbaar
Hopen dat dit zo blijft
Robw
alime schreef:Ik wil niet zo snel positief doen over luchtvaartmaatschappijen maar met Transavia heb ik ook alleen maar positieve ervaringen.
Ik ook. Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat:
- Transavia (in de regel) erg flexibel is ten aanzien van fietsers;
- de fiets hoeft niet verplicht in een doos vervoerd te worden (staat op de website);
- boekingen flexibel en tegen lage kosten veranderd kunnen worden, hoewel dit voor fietsers in de praktijk niet altijd kan door de afwijkende maat van de fiets;
- door de rechtstreekse vluchten de kans op achterblijven van je fiets een stuk kleiner is dan bij een overstap.
bert sitters schreef:Gisterenavond de groeten Max gezien. Een vrouw vloog terug van Rome met Vueling. Haar koffer was zoek. Volgens de afhandelaar op Schiphol was de koffer gevonden in Rome, maar de afhandelaar kon niets regelen. Vueling was onbereikbaar. Vervolgens heeft het programma na twee maanden iemand naar het vliegveld van Rome gestuurd. De koffer stond daar in een depot van Vueling. Met de tags en de stickers er nog aan.
Klopt, heb die uitzending ook gezien, met TT 888. Daar zakt mijn broek van af. Zijn die mensen uit de 'knoflooklanden' (niet beledigend bedoeld) dan zo lui en niet capabel? Staat er AMS op een sticker dan de koffer als de wiedeweerga het vliegtuig in! Hop, met een riek tegen de kont die mensen aan het werk zetten!
Ik vlieg liever met betrouwbare maatschappijen. Vueling is de Spaanse Ryan Air.
Tripje naar Pisa gemaakt met racefiets trek 1.5 en grootste framemaat. Na de voorwaarden op transavia gelezen te hebben en de klantenservice gebeld te hebben ben ik op de fiets naar schiphol gefietst met een rugtasje op. Hard fietsen om je vliegtuig te halen. Unieke ervaring.Vooraf gekeken naar dozen en fietskoffers etc. Vond ik geen optie en te zwaar omdat ik op de fiets naar schiphol wilde. Mijn fiets is geen dure carbon racefiets maar kost rond de 750 euro. Ik nam mee, sleutel 15 voor de pedalen, ducttape, imbussleutel voor het stuur. Heb het stuur gedraaid richting derailleur, pedalen eraf gehaald en in een plasticzakje met de sleutel 15 aan het frame getapt. Verder heb ik drie stukken bubbeltjesplastic om de remmen van het stuur en om de derailleur gedaan. Banden half leeg laten lopen en ingeleverd. Voordeel is dat de fiets kan rijden. Voor mij maar ook voor de bagage mensen dacht ik. In pisa kwam er een man met de fiets binnen rollen bij de bagagehal. Van Pisa naar Florence met de bus. De fiets ging onderin. In florence het stuur recht gezet, pedalen erop en fietsen. Geen problemen gehad. Netjes mee omgegaan door transavia en bagage. Ik moest de fiets inleveren bij Odd luggage. Wat een heerlijke ervaring. Ik sprak veel fietsers die jaloers waren. Ik vond het geweldig om light te reizen. Transavia bedankt. Ik weet niet wat de voorwaarden bij andere maatschappijen zijn maar ik zou het zo weer doen. Ik weet niet of ik het met een carbonframe zou doen maar waarom niet. Het is een gebruiksvoorwerp. Als er een doos omheen zit moeten de wielen eraf en dat zag ik niet zitten. Daarnaast krijg ik dan het idee dat de bagagemensen denken dat ze er alles mee kunnen doen. Een zichtbare racefiets vraagt wellicht om wat meer zorg bij het vervoer.
Beste transavia gebruikers
Ik heb enkele weken geleden een compliment aan Transavia gegeven. Ik ontving een alleraardigst gepersonificeerd antwoord. Dat complimenteren kan heel simpel op hun site.
Misschien is het een idee als meer mensen die goede ervaringen hebben dat ook eens doen. Wij moeten Transavia als fietsvriendelijke vervoerder koesteren. Een complimentje is dan wel eens op zijn plaats. Vaak krijgen ze alleen maar rottigheid te horen. Robw
Je kunt bij Transavia ook een e-bike meenemen. Dat mag bij weinig airlines: ook niet bij het moederbedrijf KLM/Air France. Je kunt nu wel de flying blue miles van KLM/Air France sparen bij vluchten van Transavia en ook gebruiken voor deze vluchten.
De website van Transavia vind ik zeer gebruiksvriendelijk.
Dat je bij Transavia je fiets via internet kunt aanmelden is heel makkelijk. Je moet echter ook direct voor je fiets betalen, €80 voor retour.
Wanneer je echter vanwege omstandigheden je vlucht hebt gemist, ben je niet alleen de prijs van het ticket kwijt maar ook het volledige bedrag wat je voor de fiets hebt betaald. De terugvlucht wordt ook nog eens automatisch ge-annuleerd. Het heeft dus geen zin om je plan te wijzigen en fietsend naar je bestemming te gaan. Je retourticket is niet meer geldig en ook je fiets zullen ze niet mee terugnemen ondanks dat je ervoor betaald hebt.
Betaald is betaald!
Audrey schreef:Dat je bij Transavia je fiets via internet kunt aanmelden is heel makkelijk. Je moet echter ook direct voor je fiets betalen, €80 voor retour.
Wanneer je echter vanwege omstandigheden je vlucht hebt gemist, ben je niet alleen de prijs van het ticket kwijt maar ook het volledige bedrag wat je voor de fiets hebt betaald. De terugvlucht wordt ook nog eens automatisch ge-annuleerd. Het heeft dus geen zin om je plan te wijzigen en fietsend naar je bestemming te gaan. Je retourticket is niet meer geldig en ook je fiets zullen ze niet mee terugnemen ondanks dat je ervoor betaald hebt.
Betaald is betaald!
Zorg dan ook voor een annuleringsverzekering. :?
tja, dat zal ik in het vervolg doen :|
Gevlogen traject: Eindhoven - Malaga - Eindhoven
Datum: 23 augustus, 12 september 2015
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis

Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:

Tandem, frame verpakt in isolatiebuis, tandem-pyama om hele fiets. Derailleur beschermd met extra beschermbeugel.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, na boeken online als bagage aangemeld.
Ervaringen:

De ervaringen met Transavia en Eindhoven Airport zijn goed, die met Malaga Airport iets minder. We verpakten onze tandem door eerst het frame met isolatiebuis te bekleden, vervolgens hebben we er een hoes omheen gedaan, we hebben extra ‘ogen’ in de tandem pyjama geslagen, zodat we de hoes goed konden sluiten en aan de bovenbuizen van het frame konden vastmaken met tie wraps. Op de hoes hebben we stickers geplakt met het verzoek geen bagage op de fiets te stapelen (elders hier in het forum te downloaden ^^ :

https://www.dropbox.com/sh/jrm1bcay0s0a ... Lnxoa?dl=0

In Eindhoven mochten we de tandem zelf vlak voor onze eigen security check overhandigen aan iemand van handling, hij hoefde niet op de ‘odd luggage’ band. Dat ze op Eindhoven onze boodschap hebben meegekregen bleek hier uit:

https://www.dropbox.com/s/gukdkiiz5p4v0 ... 8.JPG?dl=0

We gaan ze nog even een bedankje sturen :-)

Op Malaga werd de fiets bij aankomst gewoon op de luggage belt gegooid, ook al paste hij liggend niet door het luik waar alle bagage doorheen moet. We hebben op de noodstop geduwd en zijn toen snel naar het luik toe gerend, hebben de fiets aangepakt en schuin door het gat gemanoeuvreerd. Er was niets beschadigd, maar het verdiende geen schoonheidsprijs.

Op de terugweg werd In Malaga onze tandem, na te groot te zijn bevonden voor de scanners op het departures niveau, een etage lager bij arrivals door een grotere scanner gehaald. Lees meer daarover hier:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ga#p247871

Duidelijk minder enthousiast werden we toen we bij het boarden de fiets buiten voorbij zagen komen, onderop her karretje met vier lagen koffers er bovenop. Zie hoe dat er uit zag hier:

https://www.dropbox.com/sh/ce9peaoy4m1w ... jKCQa?dl=0

Bij aankomst in Eindhoven bleek dat de voordrager en de twee bidonhouder voor petflessen behoorlijk verbogen waren:

https://www.dropbox.com/s/akvyw4ugqucgz ... 5.JPG?dl=0

Gelukkig was de schade niet groter, maar toch...
Luchtvaartmaatschappij: Transavia
Traject: Montpelleir - Rotterdam
Datum: augustus 2016
Vervoerstarief fiets: vast bedrag € 40 per enkele reis los van de overige bagage
Toegepaste verpakkingswijze fiets: kwetsbare onderdelen in bubbeltjesfolie (gratis mee gekregen bij een soort bouwmarkt) en groene VK-hoes.
Fiets tevoren aangemeld? Niet echt. Gewoon bij het bestellen van de tickets aangegeven + fiets en vervolgens via whatsapp bevestiging gekregen dat een fietshoes voldoende zou zijn.
Ervaringen: goed! Werd door al het personeel op Montpellier Airport vriendelijk geholpen en heb de fiets ingeleverd bij "oversized luggage". Bij aankomst op Rotterdam zagen we de fietsen voorzichtig op elkaar gelegd worden op de bagagekar en even later had ik ze weer rijklaar :)
Ik heb uitsluitnd positieve ervaringen met Transavia. En heel flexibel, ook wat meer gewicht is vrijwel nooit een probleem.