Additionally, paste this code immediately after the opening tag: British Airways - Forum Wereldfietser

British Airways

Gevlogen traject: Amsterdam - Londen - Sao Paulo - Buenos Aires (retour)
Datum: heen juli 2006 - terug oktober 2006
Vervoerstarief fiets: geen, binnen bagagelimiet van 2 stuks per persoon à 23 kg per stuk
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: niet gespecificeerd, verpakt in kartonnen doos
Fiets tevoren aangemeld?: ja, geboekt via Fietsvakantiewinkel, meerkosten ten opzichte van direct boeken via BA.com was € 50 per persoon
Ervaringen: geen problemen
Bijzonderheden: geen

in reactie op Berts onderstaande vraag:
wij kochten onze tickets en vlogen de heenreis vóór de (vermeende) dreiging op Heathrow in augustus 2006.
Het enige dat wij op de terugreis op Heathrow merkten waren de nogal heftige veiligheidsmaatregelen, je moest zonder schoenen, broekriem en alles waar metaal ik zit door een metaaldetector en de controle op vloeistoffen (b)leek hefitig. Ik heb (onbewust en onbedoeld) toch verboden vloeistoffen in mijn handbagage van Heathrow naar Schiphol meegenomen :? die in de controle niet ontdekt zijn. In november 2006 zijn de maatregelen op Heathrow weer wat versoepeld. Het antwoord op Berts vraag is dus: NEE.

Liz,
Weet jij iets van die extra veiligheidstoeslag die voor London-Heathrow betaald moet worden; ook voor transit-vluchten?

Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld.
Gevlogen traject: Dusseldorf - Johannesburg en retour Kaapstad - Dusseldorf
Datum: heen 18 april 2009 en terug 11 juni 2009
Vervoerstarief fiets: nul, noppes, niets, helemaal gratis. BA is de enige luchtvaartmij, waarbij je bovenop de normale bagagelimiet gratis een sportequipment (fiets, golftas, surfplank) mag meeemen.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: VK-hoes
Fiets tevoren aangemeld?: ja, maar hoeft niet
Ervaringen: Geen gezeur over het laten leeglopen van de banden. Buiten een krasje geen schade.
Bijzonderheden: Omdat ten tijde van de boeking het prijsverschil € 300,= was, heb ik ervoor gekozen om vanuit Dusseldorf te vliegen. Maar Amsterdam/Dusseldorf en v.v. met de fiets in de trein is niet echt een pretje. Drie keer overstappen, waaronder twee vervelende stations: Dusseldorf (te kleine lift en geen roltrap) en Venlo (geen lift of roltrap).
Gevlogen traject: Nice - London Heathrow - Amsterdam Schiphol (enkele reis)
Datum: 6 augustus 2009
Vervoerstarief fiets: geen -- je kunt tot een kilo of 20 bagage inchecken en daarnaast één "sportartikel" meenemen (een fiets valt onder deze categorie)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: pedalen eraf en stuur draaien, dat is alles. Ik had het nog speciaal gevraagd op de luchthaven van Nice, doos of fietspyjama was volgens het personeel niet nodig (ook geen moeilijkheden mee gehad). Banden laten leeglopen ook niet.
Fiets tevoren aangemeld?: nee, voor de zekerheid een dag van tevoren al op de luchthaven geinformeerd maar dat was eigenlijk niet eens nodig
Ervaringen: geen échte problemen, mijn spatbord is een klein beetje verbogen maar ik weet niet of ik dat de luchthaven zelf of British Airways kan aanrekenen...
Bijzonderheden: Ik heb de indruk dat British Airways een makkelijke maatschappij is om mee te vliegen. Ik vind 250 euro voor een enkeltje Nice - Schiphol niet goedkoop (1 week van te voren geboekt), maar voor de fiets hoefde ik niets bij te betalen en het gebrek aan stress is ook iets waard naar mijn mening.
Gevlogen traject: Amsterdam - Thessaloniki (met overstap in Londen), enkele reis
Datum: juni 2009
Vervoerstarief fiets: geen
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: vervoerd in een fietshoes
Fiets tevoren aangemeld?: nee, dat hoefde niet (ik heb BA gebeld)
Ervaringen: ik had de sleutel erin gelaten zodat de fiets nog kon rijden, maar had verder geen bescherming geregeld; het sleuteltje was heel erg verbogen bij aankomst. Gelukkig had ik een reservesleutel mee. Verder geen problemen gehad.
Bijzonderheden: BA lijkt wel een fijne maatschappij voor het meenemen van de fiets. De ticketprijs was ook OK: 150 euro voor een enkele reis eind juni.
GerdC schreef:BA is de enige luchtvaartmij, waarbij je bovenop de normale bagagelimiet gratis een sportequipment (fiets, golftas, surfplank) mag meeemen.
Ook British Airways heeft de regels weer veranderd. De gratis sportequipment-regel is geschrapt. OOk het stuks-systeem is bijna verdwenen. In 't algmeen (dus ook naar USA en Canada) mag je slechts één stuk bagage gratis meenemen. Voor het tweede stuk bagage (en dat mag uitdrukkelijk ook een fiets zijn) moet je extra betalen: binnen Europa 32 pond, buiten Europa 40 pond. Bij online boeking en betaling 20% korting.

Gerd
Pedalen eraf doen, wilt dat zeggen enkel de pedalen? Of bedoelen ze met trapas erbij? Ik ben een leek in het vliegen met fiets maar overweeg het dit jaar toch is te doen.

Volgens de berichten die ik lees, is een fietsdoos niet verplicht... doen ze niet moeilijk over, mochten ze toch moeilijk doen over een fietsdoos die je moet hebben, is er iemand die weet of je deze ergens kunt kopen in Gibraltar? Is er iemand die weet of er ginder fietsenwinkels zijn?
Cranks en trapas kun je gewoon laten zitten. Dus alleen trappers eraf, of omdraaien en de bescherming rond trapper en schuine buis maken. Als je een wiel eruit haalt, kan dat handig zijn, omdat één van de trappers dan als ondersteuning van het frame helpt. Zonder doos heb ik nog niet geprobeerd. In dat geval zou ik de trappers niet omdraaien maar echt eraf halen en aan het frame of de drager bevestigen.
GerdC schreef:
GerdC schreef:BA is de enige luchtvaartmij, waarbij je bovenop de normale bagagelimiet gratis een sportequipment (fiets, golftas, surfplank) mag meeemen.
Ook British Airways heeft de regels weer veranderd. De gratis sportequipment-regel is geschrapt. OOk het stuks-systeem is bijna verdwenen. In 't algmeen (dus ook naar USA en Canada) mag je slechts één stuk bagage gratis meenemen. Voor het tweede stuk bagage (en dat mag uitdrukkelijk ook een fiets zijn) moet je extra betalen: binnen Europa 32 pond, buiten Europa 40 pond. Bij online boeking en betaling 20% korting.

Gerd

Dit kan ik alleen maar bevestigen: wij plannen een trip Brussel - Vancouver (Canada) en terug in augustus /september. Dit zijn de tarieven die we ontvingen (per fiets/enkele reis, dus voor 2 personen heen en terug=x4):
Britisch Airways: 46 euro
Air Canada: 76 euro
Lufthansa: 150 euro
United Airlines: 150 euro

Op dit ogenblik is united airlines de goedkoopste voor het ticket zonder fiets, en BA het duurste, waardoor de totaalprijs quasi op hetzelfde neerkomt. Maar vliegen met United betekent wel: zelf je bagage+fiets versleuren in de terminal van chicago + landen op Amerikaans grondgebied.
Dus hebben we toch maar besloten om met BA te vliegen (Brussel-London+London-Vancouver), om het gezeul met bagage te vermijden, alsook de extra controles op Amerikaans grondgebied, en we hoeven nooit van terminal te veranderen bij de tussenstop in London...
noenkle schreef:Dus hebben we toch maar besloten om met BA te vliegen (Brussel-London+London-Vancouver), om het gezeul met bagage te vermijden, alsook de extra controles op Amerikaans grondgebied, en we hoeven nooit van terminal te veranderen bij de tussenstop in London...
Ik weet niet of een vertrek vanaf Schiphol voor jullie een optie is. Daar vandaan is met Transat een ticket rechtstreeks naar Vancouver veel goedkoper (60+-ers krijgen ook nog 10% korting) en betaal je voor de fiets slechts € 20,= per enkele reis.

Gerd
Kettler schreef:Pedalen eraf doen, wilt dat zeggen enkel de pedalen? Of bedoelen ze met trapas erbij? Ik ben een leek in het vliegen met fiets maar overweeg het dit jaar toch is te doen.

Volgens de berichten die ik lees, is een fietsdoos niet verplicht... doen ze niet moeilijk over, mochten ze toch moeilijk doen over een fietsdoos die je moet hebben, is er iemand die weet of je deze ergens kunt kopen in Gibraltar? Is er iemand die weet of er ginder fietsenwinkels zijn?
Mijn fiets gaat nooooooit in een doos!!! Lokt nu juist ongewenste ruwe behandeling en stapelpraktijken uit. Gebruik de VK-hoes.
Zie eerdere discussies op dit forum!
bert sitters schreef:
Kettler schreef:Pedalen eraf doen, wilt dat zeggen enkel de pedalen? Of bedoelen ze met trapas erbij? Ik ben een leek in het vliegen met fiets maar overweeg het dit jaar toch is te doen.

Volgens de berichten die ik lees, is een fietsdoos niet verplicht... doen ze niet moeilijk over, mochten ze toch moeilijk doen over een fietsdoos die je moet hebben, is er iemand die weet of je deze ergens kunt kopen in Gibraltar? Is er iemand die weet of er ginder fietsenwinkels zijn?
Mijn fiets gaat nooooooit in een doos!!! Lokt nu juist ongewenste ruwe behandeling en stapelpraktijken uit. Gebruik de VK-hoes.
Zie eerdere discussies op dit forum!
Thanks voor de tip. 'k heb zojuist eens wat gegoogled en zal weleens binnenspringen bij de fietsvakantiewinkel. Zo'n hoes lijkt idd wel iets heel handig en weegt niks.

http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/fietshoes.php
Kettler schreef:Thanks voor de tip. 'k heb zojuist eens wat gegoogled en zal weleens binnenspringen bij de fietsvakantiewinkel. Zo'n hoes lijkt idd wel iets heel handig en weegt niks.

http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/fietshoes.php
Bert bedoelt juist niet de hoes van de fietsvakantiewinkel. Dat is m.i. een onding. Bert bedoelt de VK-hoes die o.a. verkrijgbaar is bij Bike4travel.

Gerd
GerdC schreef:
Kettler schreef:Thanks voor de tip. 'k heb zojuist eens wat gegoogled en zal weleens binnenspringen bij de fietsvakantiewinkel. Zo'n hoes lijkt idd wel iets heel handig en weegt niks.

http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/fietshoes.php
Bert bedoelt juist niet de hoes van de fietsvakantiewinkel. Dat is m.i. een onding. Bert bedoelt de VK-hoes die o.a. verkrijgbaar is bij Bike4travel.

Gerd
Inderdaad: de hoes van de Fietsvakantiewinkel is open. De VK-hoes kun je met koordjes door de ogen afsluiten. In deze hoes kun je ook karton en bubbeltjesplastic om je fiets stoppen.
Behalve bij bike4travel is de VK-hoes ook te koop bij Snel, de Vakantiefietser en AWOL.
Wat doe je dan als British Airways zegt: fietstransport enkel toegelaten in kartonnen doos???
bert sitters schreef:
Kettler schreef:Pedalen eraf doen, wilt dat zeggen enkel de pedalen? Of bedoelen ze met trapas erbij? Ik ben een leek in het vliegen met fiets maar overweeg het dit jaar toch is te doen.

Volgens de berichten die ik lees, is een fietsdoos niet verplicht... doen ze niet moeilijk over, mochten ze toch moeilijk doen over een fietsdoos die je moet hebben, is er iemand die weet of je deze ergens kunt kopen in Gibraltar? Is er iemand die weet of er ginder fietsenwinkels zijn?
Mijn fiets gaat nooooooit in een doos!!! Lokt nu juist ongewenste ruwe behandeling en stapelpraktijken uit. Gebruik de VK-hoes.
Zie eerdere discussies op dit forum!
In 2010 van Brussel naar Vancouver gevlogen, met BA: fietstransport beduidend duurder dan met United (300 euro ipv 90), maar totaalprijs gelijk. Reisagentschap stelde United voor, gelukkig heb ik geweigerd, wie heeft behoefte aan een extra overstap in chicago, waar je alles zelf mag versleuren.Wel vastgesteld: Fiets"dozen" worden zeer hardhandig behandeld, voorvork fiets was bij terugkomst geplooid!!
noenkle schreef:
GerdC schreef:
GerdC schreef:BA is de enige luchtvaartmij, waarbij je bovenop de normale bagagelimiet gratis een sportequipment (fiets, golftas, surfplank) mag meeemen.
Ook British Airways heeft de regels weer veranderd. De gratis sportequipment-regel is geschrapt. OOk het stuks-systeem is bijna verdwenen. In 't algmeen (dus ook naar USA en Canada) mag je slechts één stuk bagage gratis meenemen. Voor het tweede stuk bagage (en dat mag uitdrukkelijk ook een fiets zijn) moet je extra betalen: binnen Europa 32 pond, buiten Europa 40 pond. Bij online boeking en betaling 20% korting.

Gerd

Dit kan ik alleen maar bevestigen: wij plannen een trip Brussel - Vancouver (Canada) en terug in augustus /september. Dit zijn de tarieven die we ontvingen (per fiets/enkele reis, dus voor 2 personen heen en terug=x4):
Britisch Airways: 46 euro
Air Canada: 76 euro
Lufthansa: 150 euro
United Airlines: 150 euro

Op dit ogenblik is united airlines de goedkoopste voor het ticket zonder fiets, en BA het duurste, waardoor de totaalprijs quasi op hetzelfde neerkomt. Maar vliegen met United betekent wel: zelf je bagage+fiets versleuren in de terminal van chicago + landen op Amerikaans grondgebied.
Dus hebben we toch maar besloten om met BA te vliegen (Brussel-London+London-Vancouver), om het gezeul met bagage te vermijden, alsook de extra controles op Amerikaans grondgebied, en we hoeven nooit van terminal te veranderen bij de tussenstop in London...