Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM - Forum Wereldfietser

KLM

KLM

Luchtvaartmaatschappij: KLM
Traject: Istanbul - Amsterdam
Datum: September 2006
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis los van de overige bagage (binnen Europa)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: ketting en trappers eraf, stuur omgedraaid, fiets ingeseald in plastic.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, ticket en fiets geboekt via Kilroy Travels
Ervaringen: KLM prima, Kilroy minder; we hebben vaak heen en weer moeten bellen over de fietsen
Bijzonderheid: De door KLM beloofde fietsdozen waren er niet. Gelukkig mochten de fietsen we mee, op voorwaarde dat we ze zouden insealen.

Gevlogen traject: KLM / Potugalia naar Oporto
Datum: mei 2006
Vervoerstarief fiets: 40 euro enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: doos
Fiets tevoren aangemeld?: Je moet via de KLM telefonisch reserveren om zeker te zijn dat je fiets mee kan; anders zit je met een on-line boeking (die je niet kan veranderen) en wellicht geen fietsplek. Het kostte enige dagen voordat fietsbevestiging kwam.

Ervaringen: Fietsen in doos aangeleverd (zonder doos is erg lastig bij de KLM). Bij de gate (5 minuten voor het instappen) bleek dat 2 fietsen niet in dozen in het vlieguig pasten (Fokker 100).
We mochten ze komen ophalen na de vakantie....
Op onze suggestie dan maar één zonder doos op te sturen, werd inderdaad op het platform een fiets ontdaan van de mooie doos en zo in het vliegtuig gezet. Verder verliep alles goed: beide kwamen goed aan.
Dit gebeurt m.i. vaker: je kunt vliegtuigtype wel ergens vinden en je er op voorbereiden.

Wouter Bazen

Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld.

keesswart schreef:Gevlogen traject: Amsterdam - Trondheim retour
Datum: mei/juni 2005
Vervoerstarief: circa € 270 p.p. retour
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsdoos
Fiets tevoren aangemeld?: ja, bij boeking reisbureau
Ervaringen: Op Schiphol zagen we al dat het erg druk was, maar ons werd verzekerd dat de fietsen met ons mee zouden vliegen. Bij aankomst in Trondheim bleek echter dat zowel onze fietsen als die van 2 andere fietsers niet meegekomen waren. Voor klachten werden we verwezen naar een postbusnummer in Boedapest (!). Een dag later werden de fietsen onbeschadigd bij de jeugdherberg afgeleverd. Helaas gingen de fietsen op de terugreis wèl direct mee, zodat we ze zelf van Schiphol naar huis moesten vervoeren...