Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ryanair - Forum Wereldfietser

Ryanair

Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Charleroi - Málaga - Charleroi
Datum: December 2006 / Januari 2007
Vervoerstarief fiets: €22,50 buiten overige bagage om (ingecheckte bagage €4,50 per item, max. 15 kg. per persoon; handbagage max. 7,5 kg.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: ketting en trappers verwijderd, stuur gedraaid, derailleur verpakt in bubbeltjes plastic in bidonhouder. Fiets verpakt met bubbeltjes platsic en driehoek van frame ingewikkeld in karton (onze fiets blijft dus 'rijbaar')
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, kan bij Ryanair via website
Ervaringen:Matig; fietsen werden via lopende band binnengebracht (en vielen daar vanaf); Ryanair reageert niet op klacht n.a.v. schade
Bijzonderheid: Lucht hoeft volgens de website van Ryanair niet uit de banden gelaten te worden - op het vliegveld eiste men dit echter wel.

Traject: Charleroi- Valladolid v.v.
Datum: juni 2006
Verpakking: heen: fietshoes, terug: zonder fietshoes
Ervaring: zeer matig. Op Charleroi werd de fiets goed behandeld, op Valladolid zag ik de fietsen op de kop tussen alle bagage op de kar liggen, werden tussen de rest van de bagage op de band gekwakt, fietshoezen kwamen er los achteraan, maar gelukkig weinig schade.
Op de terugweg (dus op Valladolid) hadden we de fietsen zo goed als ging geprepareerd (onze fietshoezen waren gestolen), maar bleek op het laatst dat we tòch de wielen los moesten halen (ondanks wat op de site staat), anders zouden ze niet in het vliegtuig passen. Dus ook derailleurs e.d. los gehaald en in het frame vastgeplakt. Werden aldaar op de lopende band gelegd. Bij aankomst in Charleroi veel kleine schade: flinke scheur in mijn leren zadel, verbogen derailleur beugels, kapotte snelspanners, verbogen bagage dragers, krassen e.d.
Bijzonderheden: Op Charleroi hebben ze tussen bagage-, en aankomst hal een nogal smalle automatische sluis, waar je maar één keer doorheen kunt, wat dus onmogelijk is met zes tassen, twee losse wielen, en een fietsframe. De deurtjes tegenhouden terwijl je probeert al je bagage er doorheen te proppen zorgt voor allerlei alarmen die afgaan, niet zo relaxed.

Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld.

Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Rome Ciampino - Eindhoven
Datum: juni 2007
Vervoerstarief fiets: €22,50 buiten overige bagage om, ingecheckte bagage €6 per item (mits via website bij boeking betaald), max. 15 kg. per persoon (ben je met zijn tweeën en check je twee tassen van 18 en 12 kg in dan betaal je dus 3 kg overgewicht!); handbagage max. 10 kg.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietspyjama van Halfords, lucht half uit de banden volgens aanwijzingen bagagepersoneel
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, bij boeking op website kun je alle mee te nemen ruimbagage en sportartikelen aanmelden en betalen. Betaal je pas tijdens het inchecken op de luchthaven, dan wordt het een stuk duurder.
Ervaringen: Goed. Afhandeling was efficiënt. Geen schade aan fietsen.

Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Eindhoven - Dublin
Datum: juni 2007
Vervoerstarief fiets: €22,50 buiten overige bagage om, ingecheckte bagage €6 per item (mits via website bij boeking betaald), max. 15 kg. per persoon (ben je met zijn tweeën en check je twee tassen van 18 en 12 kg in dan betaal je dus 3 kg overgewicht!); handbagage max. 10 kg.)

Toegepaste verpakkingswijze fiets: Fietsdozen bij de fietsenmaker gebietst. lucht half uit de banden terwij bagagepersoneel meende ze helemaal leeg te moeten laten lopen.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, bij boeking op website kun je alle mee te nemen ruimbagage en sportartikelen aanmelden en betalen. Betaal je pas tijdens het inchecken op de luchthaven, dan wordt het een stuk duurder.
Ervaringen: zeer matig. Op de terugweg schade aan de fietsen. In het vliegtuig, op het vliegveld terwijl er nog ingeladen werd, hoorde we een nl dame roepen "wow Als dat mijn fiets zou zijn!" Je raad het al...

Gevlogen traject: Oslo (Torp/Sandefjord) - Bremen
Datum: Augustus 2007
Vervoerstarief fiets: € 22,50 per enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fietsdoos, opgepikt bij fietsenwinkel in Sandefjord.
Fiets tevoren aangemeld?: ja, tegelijk bij internetbooking
Ervaringen: Positief, fiets is zonder schade aangekomen, en ik hou van het duidelijke systeem dat je vooraf voor de fiets betaald i.p.v. bang afwachten wat de reactie aan de check-in balie is / af te hangen van de grillen van die persoon. Doordat de bagagelimiet op 15 kg ligt nog heel wat bagage in de fietsdoos gestoken, zonder problemen.

Lees het volgende persbericht


Ryanair binnenkort ook vanaf Schiphol?
21 SEP 2007
Ryanair wil ook naar Amsterdam. De lowcoster onderhandelt met Schiphol over vluchten vanaf Shannon.

Dat heeft topman Michael O’Leary donderdag 20 september gezegd tijdens een bijeenkomst met aandeelhouders in Dublin.

Reactie Schiphol
'We zijn onlangs door Ryanair benaderd en met de airline in gesprek', is alles wat een woordvoerder van Amsterdam Airport Schiphol kwijt wil.

Operatie Nederland
Momenteel vliegt Ryanair in Nederland alleen op Maastricht en Eindhoven. De carrier is van plan om de operatie op Shannon in het westen van Ierland uit te breiden.

Nieuwe bestemmingen
Volgens O’Leary onderhandelt de airline daarnaast met vijf landen over mogelijke nieuwe routes. Het zou gaan om voormalige Sovjetrepublieken en Noord-Afrikaanse bestemmingen.

Gisteravond 20 september terug gekomen van Shannon naar Weeze.
Toen we in het vliegtuig zaten werden we terug geroepen omdat onze fietsen en van 2 Duitse mannen niet mee mochten van de security.
Ze hadden nu geen tijd om de fiets te checken want er zat een bidon op en een zadeltasje!!!
We konden er uit en zaterdag met de fietsen mee terug, of nu vertrekken en de fietsen komen dan zaterdag op vliegveld Weeze aan.
Blijven was geen optie voor ons en de bagage zat ook al in het ruim.
Nou... daar sta je dan s'avonds laat om 10 uur zonder fiets op het vliegveld. (De bedoeling was om terug naar huis te fietsen. 25 km.)
Op vliegveld Weeze zei Ryanair dat ze zo iets nog nooit meegemaakt hadden. De fietsen worden als ze zaterdag meekomen, maandag aan huis gebracht. Dat dan weer wel.
Shannon airport, nooit meer!!!!!

Overigens de heenvlucht met Ryanair zonder problemen. Geen schade aan de fietsen.
Nu maar afwachten hoe de fietsen terugkomen! (En het zadeltasje met de pedalen)

update ****************************************
Vandaag, maandag 24 september hebben ze de fietsen thuisgebracht.
Keurig, geen schade aan de fietsen. De zadeltasjes waren eraf en apart in een plastic zak aangeleverd. De bidons zijn in Shannon gebleven.
Dit was een actie van Airport Shannon.
Ryanair stond er buiten.

Begin september (2007) van Eindhoven naar Gerona gevlogen met Ryanair, bidon en tasje met wat gereedschap, spaken pedalen ed zaten nog gewoon op de onverpakte ligfiets. Alles werd keurig behandeld zover ik er zicht op had en kwam goed aan:

Afbeelding
Lees het volgende persbericht:

Ryanair vliegt komend winterseizoen nieuw van Maastricht naar Valencia en Alacant/Alicante. 'We zijn blij met deze ontwikkeling.'

Dat meldt commercieel directeur Sander Heijmans van Maastricht Aachen Airport (MAA). 'Ryanair voert met ingang van 30 oktober drie keer per week een vlucht uit naar Valencia. Medio november start de lijndienst naar Alacant/Alicante. Dat gaat om vier vluchten per week.'
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Eindhoven - Valencia
Datum: Juni 2008
Vervoerstarief fiets: €30,-
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers verwijderd, stuur gedraaid, bubbeltjes plastic om stuur en zadel (de fiets blijft dus 'rijbaar')
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, kan bij Ryanair via website
Ervaringen:
Eindhoven: goed; fiets wordt afgehaald bij de balie en apart gehouden.
Valencia: matig; fiets komt via de lopende band binnen, je moet er dus als de kippen bij zijn, anders kan de fiets schade oplopen.
Bijzonderheid: Volgens de website van Ryanair hoeft de lucht niet uit de banden gelaten te worden, is echter wel voor eigen risico - op het vliegveld eiste men wel dat de lucht uit de banden werd gelaten. Betreffende regel is bij het grondpersoneel blijkbaar niet bekend.
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Madrid - Eindhoven
Datum: Juli 2008
Vervoerstarief fiets: €30,-
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers verwijderd, stuur gedraaid en verder verpakt in de fietshoes.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, kan bij Ryanair via website
Ervaringen:
Bij het inchecken werd de fiets apart gehouden en in Eindhoven werd de fiets apart afgeleverd.
Bijzonderheid: Iets met luchtdruk en een band.. :?
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Bergamo-Weeze
Datum: 14 sept. 2008
Vervoerstarief fiets: €30,- enkele reis
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers, zadel(pen) en lowriders verwijderd, stuur gedraaid en verpakt in een kinderspeeltent als fietshoes (de fiets blijft rijdbaar).
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, bij de boeking via website
Ervaringen:
Na het inchecken in Bergamo de fiets naar het SKI-point brengen. In Weeze ligt ze op een aparte band.
Ervaringen: alles probleemloos verlopen...
Nou ja:

De lowriders en het zadel met zadelpen mocht ik van de security toch nog wel even apart inchecken omdat dit (zadel) geduchte wapen niet in de handbagage mocht (gevaar voor zadelpijn?). Dat leverde 5 kg overgewicht op. Ter compensatie meldde ik dat ik tijdens de fietstocht 7 kg was verloren.
Hogere rekenkunde zat niet in haar opleiding, merkte de clevere incheck-dame op.

Heen:
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Bremen - Treviso (italië)
Datum: aug. 2008
Vervoerstarief fiets: €30,-
Toegepaste verpakkingswijze fiets: stuur gedraaid en verder verpakt in een fietshoes.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, kan bij Ryanair via website
Ervaringen:
Bij het inchecken werd de fiets apart gehouden en in Treviso werd de fiets apart afgeleverd.
Bijzonderheid: Iemand was zo grappig geweest om de ventielen open te draaien :cry:
Ik moest tekenen dat Ryanair niet aansprakelijk kan zijn voor schade aan mijn fiets, omdat de fiets was verpakt in een fietshoes.

Terug:
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Rome (Ciampino Airport) - Eindhoven
Datum: sept. 2008
Vervoerstarief fiets: €30,-
Toegepaste verpakkingswijze fiets: trappers verwijderd, stuur gedraaid en verder verpakt in een fietshoes.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, kan bij Ryanair via website
Ervaringen:
Bij het inchecken werd de fiets apart gehouden en in Eindhoven werd de fiets apart afgeleverd.
Bijzonderheid: geen

Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Niederrhein - Sevilla - Niederrhein
Datum: Oktober 2008
Vervoerstarief fiets: €30 buiten overige bagage om (ingecheckte bagage max. 15 kg. per persoon; handbagage max. 10 kg.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: ketting en trappers verwijderd, stuur gedraaid, derailleur losgedraaid en verpakt in bubbeltjes plastic. Fiets verpakt met VK-hoes. Op de terugweg moest m'n voorwiel en voordrager verwijderd worden! Protesteren hielp niet, we zouden om een kleiner vliegtuig gaan. Tevens moest de lucht uit de banden.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, kan bij Ryanair via website
Ervaringen: Matig; fietsen werden via lopende band binnengebracht. Op de terugvlucht blijkt m'n voorvork verbogen te zijn :twisted:
Bijzonderheid: Op de heenweg alles volgens de verpakkingswijze op de site maar op de terugreis werd ik geconfronteerd met "eigen" regels, waarbij het slikken of stikken was.
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Venetie (Treviso) - Brussels Sud (Charleroi)
Datum: Mei 2008
Vervoerstarief fiets: €22,50 buiten overige bagage om (ingecheckte bagage €4,50 per item, max. 15 kg. per persoon; handbagage max. 7,5 kg.)
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, kan bij Ryanair via website
Ervaringen: Goed, de fiets werd op Treviso heel netjes van de wagen afgehaald en door twee medewerkers op de band van het vliegtuig gelegd. In Brussel kregen we de fietsen door een medewerker persoonlijk aangereikt. Kijk wel uit voor de gladde vloer op Brussel.
Bijzonderheid: Zorg dat je op tijd een plaatsje bemachtigd, je hebt namelijk geen stoelreservering.
Krijg je bij Ryanair ook iets te eten of te drinken?
Anders neem ik krentebollen mee.

John.
Niet krijgen, wel kopen....

Assortiment is meestal wel aardig uitgedund tot een blikje drinken en een zakje chips.
Marianne schreef:Niet krijgen, wel kopen....

Assortiment is meestal wel aardig uitgedund tot een blikje drinken en een zakje chips.
Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=g3so6AJe4UQ :lol:
en dan dit..... het is niet eens 1 april :roll:
http://www.nu.nl/economie/1924568/betal ... anair.html