Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ryanair - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ryanair

Ryanair is weerzinwekkend. Als je alles optelt zijn ze vaak behoorlijk duur. Boycotten die schurken, als het enigszins kan. Elke keer proberen ze weer nieuwe kunstjes uit om je meer te laten betalen voor hun varkensvervoer. Voor ruimbagage moet je nu per koffer betalen, en die koffer mag niet meer dan 15 kg zijn, zodat je ook nog snel het risico loopt in de val van het peperdure overgewicht te vallen. Inchecken is uiteraard ook niet gratis, en natuurlijk moet je ook betalen om te mogen betalen.......
Wim
aart schreef:Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Venetie (Treviso) - Brussels Sud (Charleroi)
Datum: Mei 2008
Vervoerstarief fiets: €22,50 buiten overige bagage om (ingecheckte bagage €4,50 per item, max. 15 kg. per persoon; handbagage max. 7,5 kg.)
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, kan bij Ryanair via website
Ervaringen: Goed, de fiets werd op Treviso heel netjes van de wagen afgehaald en door twee medewerkers op de band van het vliegtuig gelegd. In Brussel kregen we de fietsen door een medewerker persoonlijk aangereikt. Kijk wel uit voor de gladde vloer op Brussel.
Bijzonderheid: Zorg dat je op tijd een plaatsje bemachtigd, je hebt namelijk geen stoelreservering.
hallo allemaal,

iedereen stelt dat je de fiets van te voren via de website kan melden. Ik kan dat niet vinden op de site. Ik wil a.s. zomer naar zuid spanje fietsen en dan meyt vliegtuig uit spanje (Malaga of liever Granada) terug naar NL, DU of BE. Heeft iemand adviezen ? Rob
alime schreef:
aart schreef:hallo allemaal,

iedereen stelt dat je de fiets van te voren via de website kan melden. Ik kan dat niet vinden op de site. Ik wil a.s. zomer naar zuid spanje fietsen en dan meyt vliegtuig uit spanje (Malaga of liever Granada) terug naar NL, DU of BE. Heeft iemand adviezen ? Rob
Helemaal aan het eind bij je boeking, kan je kiezen voor sportbaggage :wink:
:D OK, vandaar. Want ik had alleen maar proforma een boekling gepropbeerd. Bedankt, Rob
whave schreef:en dan dit..... het is niet eens 1 april :roll:
http://www.nu.nl/economie/1924568/betal ... anair.html
Dat is nog zonder toiletpapier, want dat gaat 25 cent per meter kosten.
Kortom: boycot Ryanair!!!!!!!!!!
Boycotten? Waarom zou je een budgetvervoerder boycotten?
Het is waar dat je voor bepaalde zaken, o.a. bagage inchecken extra moet betalen, maar het is ook mogelijk zonder een cent extra je te laten vervoeren. Ryanair is soms extreem goedkoop. Ik heb wel eens een retourvlucht gehad voor €40 inclusief alles. Je hoort mij dan niet klagen over stoelen die niet in een andere stand kunnen e.d.
Met fiets meenemen heb ik bij Ryan nog geen ervaring. Ik vind €22,50 niet duur.
Kortom weinig mis met Ryanair en lekker goedkoop.

NB. online inchecken is gratis en betalen met Visa Electron is gratis.
Voor ruimbagage moet je inderdaad een vast bedrag betalen, maar daarentegen hoeft overgewicht voor de huidige vakantiefietser toch geen probleem te zijn? Je mag 15+7,5 =22,5 kg meenemen + fiets + kleding die je aan hebt. Als je daar nog over heen gaat, doe je toch iets niet helemaal goed, lijkt me.
De 30e april ga ik Ryanair uitproberen. Weeze - Marrakesh.
Ben benieuwd... Pick-nick spullen mee, en maar hopen dat er geen onvoorziene kosten bijkomen!
Geen recline in de stoel kan lastig worden met 194 centimeters....
Ben benieuwd, hopelijk moet ik Willem ongelijk geven.

John.
Ja, wij gaan begin mei naar Madrid. Ook voor de eerste keer met Ryanair. Ben ook erg benieuwd.
Heb vorig jaar met Ryan gevlogen. Met fietsen. Van Eindhoven naar Marseille. Geen problemen gehad. Gingen alleen naar Nice omdat vliegveld Marseille wegens mist dicht was. Maar dat vonden we prima. Vanaf Nice fiets je makkelijker weg.

De stoelen kunnen bij Ryan Air niet naar achteren. Scheelt een hoop gezeur.

Groet Marieke
Ik heb vroeger heel veel met Ryan Air gevlogen vaak op het traject Dublin - Brussel. Toen kocht ik vaak een kaartje voor 1 pond en daarbij hoef je slechts een kleine afstand te vliegen. Dan hoor je mij niet klagen. Tegenwoordig vlieg ik regelmatig voor mijn werk en ben ik verwend geraakt, beetje meer beenruimte, fijne stoelen, goede service, geen gedoe met inchecken en natuurlijk niet een heel vliegtuig vol klappende mensen als de piloot zijn werk goed doet. (heb ik op mijn werk toch ook niet).
Nu heb ik laatst weer met RyanAir Weeze - Marrakech gedaan en na de vlucht heb ik besloten om volgende keer bij te betalen voor een andere vlieger.
De laatste paar keren Ryanair was het niet eens goedkoop. Ook ik vind minder service niet zo erg als je ook minder betaalt. Mijn ergernis is dat je vaak helemaal niet minder betaalt, en dat ze elke keer weer nieuwe grappen verzinnen om je sneaky toch nog wat extra geld uit de zak te kloppen. Ik vind het gewoon een heel ranzige manier om zaken te doen, en daarom stem ik met mijn geld (als ik nog een alternatief heb, want soms is Ryanair inmiddels monopolist op een route, en dan betaal je daarnaar.
Wim
Blijkbaar wil je graag gelijk krijgen, Wim, maar het is echt niet waar wat je zegt. Het is absoluut niet sneaky of ranzig wat ze doen, want bij het boekingsproces krijg je precies te zien wat alles kost. Het is heel transparant, al doen ze het misschien allemaal net iets anders dan andere maatschappijen.
Ik vind er ook niets principieel fout aan om het inchecken en afhandelen van bagage apart in rekening te brengen. Iemand die alleen maar cabinebagage heeft, bespaart de maatschappij een hoop gedoe en dus kosten. Dat wordt feitelijk beloond. Prima toch?
Dat Ryan soms helemaal niet goedkoop is komt door de prijspolitiek die erop neer komt dat de plaatsen duurder worden naarmate er minder resteren. Dat doen alle maatschappijen. Vroeg boeken loont, tenzij het vliegtuig niet vol komt. Dan willen ze nog wel eens de laatste plaatsen in de aanbieding doen.
Hoi Jan,
Nou, ik had liever geen gelijk hoor. Waar het me om gaat is dat ik heel simpel prijzen wil kunnen vergelijken, en niet halverwege het boekingsproces nog weer nieuwe kosten op mijn scherm zie verschijnen. Dat is waar ik me aan erger en dat is waar de Europese Commissie zich aan ergerde. We zouden nu all in prijzen krijgen, en vervolgens hebben maatschappijen, met Ryanair toch heel duidelijk voorop, weer allerlei nieuwe toeslagen bedacht. Voor de duidelijkheid, ik vind het helemaal niet onredelijk dat je goedkoper uit bent zonder koffer in het ruim (of dat je voor een fiets stevig moet betalen - dat is inderdaad een flink gedoe voor ze). Waar ik me aan erger is dat die koffer dan minder (15 kg) mag wegen dan een normale koffer (20 kg), zodat je toch weer snel heel duur overgewicht moet betalen. En waar ik me aan erger is dat je niet alleen voor het vervoer van die koffer moet betalen, maar ook weer apart voor het inchecken ervan (alsof ik een koffer kan meenemen zonder hem ook in te checken). Credit card charges vind ik ook ergerlijk als je niet anders dan per card kunt betalen. Over betaling voor toiletbezoek zullen we het maar niet hebben. Prijsvergelijking wordt zo lastiger.
Ik vrees dat Ryanair ook inderdaad niet wil dat wij echt de prijzen kunnen vergelijken. In mijn best uitgebreide ervaring met hen (en met vele andere maatschappijen) heb ik bepaald niet de indruk dat ze vergelijkenderwijs goedkoop zijn. Hun service is minder, en hun terminals zijn veelal afzichtelijk en ver weg, maar ik zie echt geen evident lagere prijzen. Maar vergelijking is inderdaad moeilijk.
hartelijke groeten uit een koud en mistig Groningen (misschien is het toch tijd voor een vluchtje naar Spanje),
Wim
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Niederrhein - Tenerife Zuid - Niederrhein
Datum: maart 2009
Vervoerstarief fiets: €30 per enkele reis buiten overige bagage om (ingecheckte bagage max. 15 kg. per persoon; handbagage max. 10 kg.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: heenweg in doos met een wiel eruit, pedalen eraf, stuur gedraaid en zadel laag. Terug fiets in noppenplastic met wielen erin en pedalen eraf, stuur gedraaid en zadel laag.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, online
Ervaringen: heenweg probleemloos. Vliegveld Niederrhein is erg relaxed en snelle afhandeling. Geen beschadigingen. Terugweg: minder. Bij aankomst zag ik hoe mijn fiets bovenop de fiets van mijn maat werd gesmeten. Even later volgde een zware fietskoffer in een grote boog. Gevolg derailleur en stuurverstellers helemaal ontzet, waardoor het terugfietsen naar Nijmegen alleen in het zwaarste verzet mogelijk was.
Bijzonderheid: Op de heenweg geen lucht uit de banden gelaten. Op de terugweg werd (zoals anderen ook al meldden) ondanks de uitgeprinte regels van Ryanair zelf waarin staat dat dit niet hoeft, dit niet geaccepteerd. De fietsen konden bovendien niet door de scanner in Tenerife (lijkt wel een typisch Spaans probleem) We moesten een paar trappen af sjouwen en daar stond een iets grotere scanner waar ze met moeite diagonaal doorheen werden geperst.
Bijzonderheid twee: uit de boekingsbevestiging en website had ik begrepen dat (behalve als je alleen met handbagage reist en tevoren online incheckt) je bij het inchecken op de luchthaven nogmaals 5 Euro cash moet betalen. (bovenop de online aangemelde en betaalde bagage per stuk) Daar hebben we echter niks van gemerkt.

Conclusie:
Ryanair is goedkoop, maar je moet er veel ongemak voor lief nemen. Comfort is nul komma nul en een vliegtijd van ruim 4 uur (is ook de langste vlucht naar Tenerife) is echt het maximaal verdraagbare :-)
Luc Oteman
De vluchten lijken goedkoop, vliegen voor 0 euro, inclusief tax valt het ook nog mee maar tijdens het boeken komen er allemaal bedragen extra zoals al vermeld. Reken maar op minstens 105 euro voor de heen- en terugvlucht bovenop de vluchtprijs als je ook de fiets mee wilt nemen :evil: :
Toeslag voor online inchecken 2x5 euro = 10 euro
Bagageverwerkingskosten 2x5 euro = 10 euro
Kosten voor ingecheckte bagage (1 stuks) 2x10 euro = 20 euro
Fiets: 2x30 euro = 60 euro
Creditcard toeslag = 5 euro

Zie http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php ... view=email
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Niederrhein/Weeze - Palma de Mallorca - Niederrhein
Datum: mei 2009
Vervoerstarief fiets: €30 per enkele reis buiten overige bagage om (ingecheckte bagage max. 15 kg. per persoon; handbagage max. 10 kg.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: Noppenfolie en isolatieschuim om de edele delen van de fiets (remmen, schakelunit, derrailleur, zadel)
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, online
Ervaringen: Slecht. Op de heenreis arriveerde één fiets zwaar beschadigd op vliegveld van Palma de Mallorca :evil: . De voorvork verbogen, de voornaaf afgebroken op twee plaatsen, de helft van de spaken los, stuur bleek ook zware klappen te hebben gehad en verbogen, gat in het gelzadel. Van de andere fiets (verpakt in plastic hoes) was de fietscomputerhouder afgebroken. De belader die de fiets bracht, verontschuldigde zich voor dit ongemak en adviseerde me de schade te melden bij de luchtvaartmaatschappij (Ryanair dus). De dame aan het loket weigerde de schadeclaim op te nemen en wees me op het formulier dat we bij het inchecken hadden moeten ondertekenen dat het vervoer voor eigen risico was. :evil: De rest van de tocht op een huurfiets afgelegd. Op de terugvlucht de schade gemeld bij het kantoor van de luchthaven zelf die zich verbaasde dat Ryanair me geen schadeformulier had willen verstrekken, want dat zijn ze gewoon verplicht. Van Palma naar Weeze verliep de vlucht gelukkig zonder problemen.

AfbeeldingAfbeelding
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Santiago de Compostela - Frankfurt Hahn
Datum: juni 2009
Vervoerstarief fiets: €30, valt buiten normale bagagelimiet van 15 kg ruimbagage (niet gratis en je betaalt per tas!) en 10 kg handbagage (één stuk)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fietspyjama
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, tijdens boeking online
Ervaringen: prima, geen schade en snelle afhandeling. Op deze vlucht vol fiets- en wandelpelgrims gingen zeker 12 fietsen mee (Boeing 737-800, Transavia schijnt er niet meer dan 6 fietsen in kwijt te kunnen), van onverpakt tot geheel in bubbeltjesplastic gewikkeld of in een fietsdoos. Ryanair vindt het allemaal wel best. Wel werd er scherp gecontroleerd of ALLE lucht wel uit de banden was.
Je moet wel een beetje goochelen met je bagage om de kosten beperkt te houden; twee achtertassen met een riem samengebonden werd geaccepteerd als één bagagestuk (max 15 kg). Je mag officieel niet een achtertas én een stuur- of cameratas als handbagage meenemen (één stuk maximaal), dus prop je stuurtas zo mogelijk in een achtertas als je die als handbagage meeneemt. De controle hierop was overigens niet echt scherp.
Luchtvaartmaatschappij: Ryanair
Traject: Eindhoven - Madrid
Datum: mei 2009
Vervoerstarief fiets: €30, valt buiten normale bagagelimiet van 15 kg ruimbagage (niet gratis en je betaalt per tas!) en 10 kg handbagage (één stuk)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: derailleur, ketting en pedalen verwijderd en in zakje aan frame gebonden, stuur gedraaid en alle kwetsbare delen extra ingepakt met bubbeltjes plastic, wielen draaiend gehouden en een fietspyama.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, tijdens boeking online
Ervaringen: Prima. In Eindhoven werden de fietsen door een dame opgehaald en aan de hand meegenomen. In Madrid werden de fietsen voorzichtig door de lamellen van de lopende band aangereikt (de band stond toen stil) geen schade. Je moet wel een beetje goochelen met je bagage om de kosten beperkt te houden; Wij kochten twee bags van Tatonka (bij de fietsvakantiewinkel) die we ieder vulden tot 15kg. Twee achtertassen hebben we meegenomen als handbagage met daarin ook de stuurtas. In Eindhoven werd streng gecontroleerd op de grote van de handbagage. Je mag officieel niet een achtertas én een stuur- of cameratas als handbagage meenemen (één stuk maximaal), dus prop je stuurtas zo mogelijk in een achtertas als je die als handbagage meeneemt.