Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsdoos kopen op Schiphol? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsdoos kopen op Schiphol?

Ik heb zelf ervaring met KLM-fietsdozen op Schiphol. Kostte 20 euro in augustus 2002 met bestemming Parijs Ch. de Gaulle. Op de terugweg kostte een Franse fietsdoos slechts 5,37 euro (te bevragen aan de Air France balie), maar de bovenkant is wel lager. Het stuur en het zadel staken erboven uit.
Maar fietsdozen uit fietszaken is voor mij absoluut onmogelijk :evil: ! Hoe vervoer je die ondingen van huis naar Schiphol??? Ik woon aan de Groninger Waddenkust (ik kan vanuit mijn huis het Duitse eiland Borkum zien): 7 kilometer fietsen naar station Baflo (met die rotdoos onder de arm meeslepen bij harde wind zeker?) en dan bijna 3 uur onderweg per trein naar Schiphol en dan door de zovele hallen sjouwen....

Martin,

Informeer bij de maatschappij of een fietsdoos echt noodzakelijk is. Zo niet, kies dan voor een betere en handigere wijze om je fiets te verpakken.

Ik heb afgelopen jaar met klm gevlogen en zowel heen als terug de fiets met bubbelfolie verpakt.

Tijdens het inchecken was de vraag van de grondsteward: Goh, das ook een idee, bubbelplastic. Is dat makkelijk? Want ik neem mijn mtb vaak mee en zo'n fietsdoos is ook niet alles.
Geen enkel probleem dus!!

Vorig jaar met singapore airlines waren dozen ook verplicht, maar ook gevlogen met bubbelplastic, en ook hier was het geen probleem.

Hangt denk ik gewoon van het personeel af dat je treft.

Of je een doos gebruikt of niet hangt wat mij betreft vooral af van de maatschappij. Martinair, waar ik morgen mee ga vliegen, stelt:
Martinair schreef:- Martinair beschouwt een kartonnen fietsdoos als een geschikte verpakking voor een fiets. Het beschermt uw fiets en de bagage van u en overige passagiers
- Martinair accepteert slechts beperkte aansprakelijkheid voor niet goed verpakte fietsen
Tja, op beperkte aansprakelijkheid zit ik niet te wachten, zeker niet op de heenweg.

Op de terugweg gebruik ik wel gewoon plastic om de fiets in te pakken.

De doos koop je bij de maatschappij waarmee je vliegt. Vorig jaar bij US Airways:Afbeelding

En dit jaar bij Martin Air:
Martinair schreef:Bij vertrek vanuit Amsterdam kunt u bij Martinair een kartonnen fietsdoos kopen, afmetingen177x23x102 cm. Prijs: EUR 16 per doos. Deze dozen zijn alleen te koop bij de Martinair Servicebalie op Schiphol en zijn niet te koop op de buitenlandse vliegvelden.
Als ze geen dozen verkopen, kunnen ze ook moeilijk zeuren dat je je fiets niet erin verpakt....

De aansprakelijkheid van een luchtvaartmaatschappij is altijd beperkt. Kijk eens in de voorwaarden bij het zoekraken: er wordt een bedrag per kilo vergoed en dat is een stuk minder zijn dan de waarde van je fiets.
Verder is het tekenen van zo'n verklaring geen vrijbrief om met je fiets te gooien of te smijten of met ruw geweld weg te proppen.
Als ik die doos op de foto zie van U.S. -Aiways dan stelt dat toch niets voor.
Belangrijk vangtnet voor eventuele transsportschade aan je fiets is je fiets bijverzekeren bij je reisverzekering. Je dient bij schade een claim in bij je verzekering en die betaalt je uit en gaat vervolgens claimen bij de luchtvaartmaatschappij.
Bijverzekeren van je fiets betekent ook dat repatriering van je fiets geregeld wordt, als je door ziekte, ongeval, of onverwachte gebeurtenissen in Nederland terug naar huis moet.
Zonder zo'n bijverzekering kan het voorkomen, dat in dat geval niets voor je fiets wordt geregeld.
Ik heb meegemaakt met een reisgenoot die een been had gebroken, dat de ambulance al snel klaar stond om haar naar de luchthaven te te brengen, maar haar fiets moest achterblijven.

Hieronder een drietal foto's van fietsvervoer per vliegtuig.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TPC8FNNH

De eerste foto is mijn fiets in de KLM-doos op Schiphol, voor vertrek naar Aéroporto Paris Ch. de Gaulle, op 22 augustus 2002. Let op mijn zelfgemaakte rode en groene stickers.
De tweede foto toont een fietshoes van de Fietsvakantiewinkel over mijn fiets, gefotografeerd op Schiphol. Bestemming: Pisa, Italië op 27 mei 2006. Ook hier rode en groene stickers aanwezig.
De derde foto is mijn fietsdoos in een bagagekar op New York JFK Airport, vanuit het vliegtuig gefotografeerd op 18 juni 1999. Tussenlanding met overstap tijdens de vlucht van San Fransisco naar Amsterdam.
Sinds kort (in ieder geval sinds medio 2007) kun je op Schiphol alleen nog fietsdozen kopen als je AANTOONBAAR MET TICKET kunt bewijzen dat je met KLM vliegt of een maatschappij die daaraan gelieerd is (Northwest, Air France, etc.) De dame bij de fietsdozenbalie is onvermurwbaar als je met de concurrent vliegt, hou daar rekening mee.
erikanna schreef:Sinds kort (in ieder geval sinds medio 2007) kun je op Schiphol alleen nog fietsdozen kopen als je AANTOONBAAR MET TICKET kunt bewijzen dat je met KLM vliegt of een maatschappij die daaraan gelieerd is (Northwest, Air France, etc.) De dame bij de fietsdozenbalie is onvermurwbaar als je met de concurrent vliegt, hou daar rekening mee.
De VK-fietshoes is gewoon vrij te koop.
bert sitters schreef:
De VK-fietshoes is gewoon vrij te koop.
Beste Bert, waar staat de afkorting VK voor? Niet van de ons bekende Fietsvakantewinkel?
Martin E. van Doornik schreef:Beste Bert, waar staat de afkorting VK voor? Niet van de ons bekende Fietsvakantewinkel?
Waar VK voor staat, heb ik niet kunnen achterhalen. Maar vast niet voor de onvolprezen winkel van ons aller Eric, de Vakantiefietser. De VK-fietspyjama - zoals hij officiëel heet - was namelijk reeds lang te koop bij Halfords voordat Eric hem in zijn assortiment opnam.

Ben

VK is naam van een bedrijf uit Weert, dat o.a.ook fietssloten produceert.
De eigenaar heet Van Kempen, vandaar de naam VK.
Bij Hallfords ligt overigens een ander type hoes, dan de groene hoes die o.a. bij Snel in Utrecht, Bike4travel in Capelle (bij Rotterdam) Bikefeeling in Oudenbosch en de Vakantiefietser in Amsterdam te koop wordt aangeboden.

VK is naam van een bedrijf uit Weert, dat o.a.ook fietssloten produceert
Fijn Bert, waar denk je dat wij wonen, en in 2006 maar slepen met een KLM doos, vanaf Schiphol :cry:
In ieder geval bedankt voor de tip :wink:

Overigens zoal wij al eerder schreven let niet op wat ze allemaal doen met je fiets(en) als je deze afgeeft. Gooi en smijtwerk, daarom prefereer ik een doos.
Een rol brede tape en karton of fietsdoos van de fietsenhandel doet wonderen.
Ik lees inmiddels € 25,- voor een enkele reis, want dan ben je die doos kwijt over het algemeen, bij die 80 euro vervoerskosten loopt het toch aardig op zeker als je met twee bent.
Overigens kijk eens rond op schiphol bubbeltjes plastic komt steeds meer voor.

Bob&Marguérite schreef:
VK is naam van een bedrijf uit Weert, dat o.a.ook fietssloten produceert
Fijn Bert, waar denk je dat wij wonen, en in 2006 maar slepen met een KLM doos, vanaf Schiphol :cry:
In ieder geval bedankt voor de tip :wink:

Overigens zoal wij al eerder schreven let niet op wat ze allemaal doen met je fiets(en) als je deze afgeeft. Gooi en smijtwerk, daarom prefereer ik een doos.
Een rol brede tape en karton of fietsdoos van de fietsenhandel doet wonderen.
Ik lees inmiddels € 25,- voor een enkele reis, want dan ben je die doos kwijt over het algemeen, bij die 80 euro vervoerskosten loopt het toch aardig op zeker als je met twee bent.
Overigens kijk eens rond op schiphol bubbeltjes plastic komt steeds meer voor.
Juist die dozen geven aanleiding tot gooi en smijtwerk. Het beauty-case volleyball-team in de bagagekelder en de laders op het platform denken: "Die fietsen zitten toch lekker in een doos, dus hoeven we er niet voorzichtig mee om te gaan."
Niet ideaal, maar in noodgevallen (als onverhoopt de fietsdozen op zijn of je toch geen fietsdoos kunt kopen terwijl je daar wel van uitgegaan was) kun je op schiphol je fiets ook met plastic inpakken. Kost iets van 20 Euro of zo, is niet zo goed als met bolletjesplastic zelf doen, maar nood breekt wetten. Wij deden dat met onze tandem toen we met Croatian Airlines naar Dubrovnik vlogen in aug. 2007 en het werkte prima. En er is niet mee gegooid of gesmeten.[/url]