Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsdoos kopen op Schiphol? - Forum Wereldfietser

fietsdoos kopen op Schiphol?

Hoi,
Wie weet of je op Schiphol fietsdozen kunt kopen? Heb altijd gewoon een doos bij de fietsenmaker gehaald maar dat is deze keer geen optie.

bedankt,
Eveline

Volgens mij wel, het zijn dan KLM dozen, alleen zijn deze dozen wel wat kleiner dan je bij de fietsenmaker krijgt.

Ruim op tijd aanwezig zijn en even bij de info-balie vragen.

Yes, ze zijn op Schiphol verkrijgbaar, kijk hier eens;

http://www.klm.com/travel/nl_nl/travel_ ... ndex.htm#6

Ook bij de KLM mag/kan er zonder doos gevlogen worden.

Groeten van Wim

fietsjunks schreef:Volgens mij wel, het zijn dan KLM dozen, alleen zijn deze dozen wel wat kleiner dan je bij de fietsenmaker krijgt.

Ruim op tijd aanwezig zijn en even bij de info-balie vragen.
Hoi Ellen,
Nee, de dozen zijn zeker niet kleiner, eerder groter. Een 28 inch fiets voor iemand van 1 meter 80 kan er zonder problemen in.
Groet,
Marco

Wij gaan al jaren zo naar Schiphol op de fiets. Zonder enig probleem zijn er altijd fietsdozen te koop. Meestal gaan we wel buiten het echte hoogseizoen, anders kun je reserveren. Let wel even op. Sinds kort kun je de dozen van KLM alleen kopen als je met KLM en aanverwante maatschappijen reist. Voor andere maatschappijen moet je de dozen van Menzies kopen. Deze zijn echter van mindere kwaliteit. Bij de vraag of je KLM reist dus altijd met ja beantwoorden. De dozen kosten nu 25 EUR per stuk en zijn veel groter dan die je bij een fietsenzaak mee kunt nemen, net als Marco al vermeld. Wij zijn beiden 1.80m en groter en de fiets past er compleet in. Neem wel een rol breder tape mee naar Schiphol. Succes!
Sinds kort accepteerd de KLM ook vanaf Schiphol fietshoezen in plaats van dozen. Dit is ook opgenomen op hun website met de voorwaarde
Kwam er onlangs ook achter dat wanneer je fiets + je incheckbagage onder de 20 kg blijf, je niets extra voor je fiets hoeft te betalen .
Je moet dan de rest natuurlijk wel als handbagage meezeulen
Maar ja fietsvakantie is de kunst van het niet meenemen

Als je bij een fietsenzaak een hele grote fietsdoos wilt hebben, vraag dan om een doos waar een idworx in heeft gezeten. Die zijn nog een stapje groter dan de KLM-dozen. Daarna volgen de Koga Miyata en dan de Santos dozen (andere dozen ken ik niet).

Ik raad overigens altijd aan om het voorwiel eruit te halen en de doos zo klein mogelijk te maken.

:lol: Op het risico af dat ik gezeik krijg van puristen: hier een link waarop ik foto's en tips heb gezet hoe ik mijn fiets altijd inpak: http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... fietsdoos/

Voor de foto's even doorscrollen naar beneden.

Eric Schuijt schreef:Als je bij een fietsenzaak een hele grote fietsdoos wilt hebben, vraag dan om een doos waar een idworx in heeft gezeten.
Groot inderdaad en stevig. Maar ook zwaar! Een Idworx-doos weegt 6 hele kilogrammen.

Gerd

Eric Schuijt schreef:Ik raad overigens altijd aan om het voorwiel eruit te halen en de doos zo klein mogelijk te maken.
Inderdaad, maak je doos zo klein mogelijk!
Tijdens onze laatste vlucht vanaf Dusseldorf naar Agadir, kregen we ernstige twijfels of onze fietsdozen wel mee konden, bij het zien van de laadklep van het vliegtuig. En inderdaad....de fietsen zijn via een andere luchthaven in Duitsland een paar dagen later pas (met een groter vliegtuig) aangekomen op de plek van bestemming.


Off Topic; is het een idee om bij de fiets en vliegtuig informatie een onderwerp toe te voegen over de verschillende verpakkingsmogelijkheden?
Vandaag zag ik dit: http://www.guidodevliegher.be/map_trans ... #vliegtuig

Blanche

GerdC schreef:
Eric Schuijt schreef:Als je bij een fietsenzaak een hele grote fietsdoos wilt hebben, vraag dan om een doos waar een idworx in heeft gezeten.
Groot inderdaad en stevig. Maar ook zwaar! Een Idworx-doos weegt 6 hele kilogrammen.

Gerd
Een KLM doos is volgens mij ong. vier kilo en ook groot, met zo'n grote doos is het lastig om na het vliegen vervoer te regelen en tegenwoordig moet de doos ook door de scanner, dat gaat ook niet gemakkelijk.

Groetjes,
Frank

Eric Schuijt schreef:Als je bij een fietsenzaak een hele grote fietsdoos wilt hebben, vraag dan om een doos waar een idworx in heeft gezeten.
Wie o wie zou nou een Ideewurks verkopen?

Ongelooflijk. Ik dacht: een exclusief merk vraagt om een exclusieve dealer. Maar niets is minder waar. Weer wat geleerd.

Mijn favoriete verpakking is de VK-hoes. Je doet wat karton om de edele delen en wikkelt je fiets in bubbeltjesfolie en het geheel gaat in de VK-hoes. Gaat altijd prima en ik vlieg jaarlijks toch flink wat af met mijn fiets.
Ik heb een keer mijn fiets in een doos gestopt en toen ging het volkomen fout: gebroken frame op de tweede fietsdag.

Bert, wat voor bubbeltjesfolie gebruik je dan? Ik kan bij de bouwmarkten bij ons in de stad alleen van die noppenfolie met die kleine bubbetjes kopen. Het lijkt me dat van die grote noppen handiger zijn, maar dat kun je daar nietkopen en op internet alleen per 100 meter ofzo. Of zijn kleine bubbeltjes gewoon okay?

Kleine bubbeltjes zijn ook prima!

Succes,

Bert

Hoe kleiner de doos hoe beter! (Within limits obviously!)

Uit ervaring zou ik eerder voor een klein verpakte fiets (voorwiel uit, stuur los, zadel naar beneden etc) kiezen. Zo maak je een strakke pakje waarin niets rommeld of uitsteekt.

Op de terugweg van Glasgow kreeg ik een kinderfietsdoos van een winkel - eerst was ik teleurgesteld maar het bleek perfect te zijn! 5 extra sleutel minuten en veel minder gezeik bij inchecken - hele fiets kon onder m'n arm!

Succes!

P.S. Vaak slinger er gebruikte dozen rond in de aankomsthal op Schiphol - ga eerst daar kijken voor dat je € 25 (schandalig trouwens!!!) uitgeeft aan een Menzies doos!
Onze fietsen hebben afgelopen winter een behoorlijke vertraging opgelopen omdat ze verpakt waren in.....fietsdozen!!

:idea: Deze zomer vliegen we met zelfgemaakte verstevigde hoezen. Heel makkelijk te maken......

Recept

* Koop een afdekzeil bij een bouwmarkt waar je fiets helemaal in past
als je hem dubbelvouwt. Wij halen het zadel en het stuur los. Je kan er
ook voor kiezen om het voorwiel los te maken. Let op dat je genoeg
overlap hebt voor de zomen.
* Koop twee goedkope slaapmatjes.
* Maak je hoes op maat en knip de overlap met de bevestigingsringen.
Deze heb je later nog nodig.
* Bevestig de slaapmatjes dwars aan de binnenkant van het dekzeil.
Zodanig dat ze je fiets zoveel mogelijk beschermen.
* Zet dit dekzeil aan de zijkant en bovenkant vast met een dubbele naad
,kan met een naaimachine.
* Van je overlap knip je de bevetigingsringen af met rondom nog een
stukje zeil.
* De ringen zet je vast met de naaimachine aan de zijkant van je hoes om
daar vervolgens extra gaten mee te maken. Dit is je sluiting die je kan
dichtmaken met een touw.
* Maak vervolgens van het restant zeil een stevig hengsel; strook
dubbelvouwen en aanelkaar stikken.
* Zet twee hengesl vast aan de bovenkant van je hoes. Positioneer ze aan
weerszijden van je zadel.
* Klaar!

* kosten: 10 euro
* Gewicht: 1,2 kilo
* Herbruikbaar!

We verpakken de fiets die we zo klein mogelijk hebben gemaakt ook nog eens in bubbeltjesplastic. De derailleur krijgt nog een stevig karton. Uiteraard is de hoes alleen mogelijk als de luchtvaardmaatschappij niet specifiek een doos voorschrijft voor de verpakking van de fietsen.


Blanche
Blanche,
Zou je tzt hiervan een fotootje kunnen plaatsen?
Let er ook op dat de beladers de fiets makkelijk kunnen tillen. Op Schiphol zag ik ze met de fietsen heen en weer sjouwen (en niet rijden, hoewel dat met mijn fiets wel kon).

Wat verder ook handig is is een verloopnippel van auto- naar fietsventiel om je banden weer keihard op te kunnen pompen bij een tankstation.
De tovenaar schreef:Blanche,
Zou je tzt hiervan een fotootje kunnen plaatsen?
Let er ook op dat de beladers de fiets makkelijk kunnen tillen. Op Schiphol zag ik ze met de fietsen heen en weer sjouwen (en niet rijden, hoewel dat met mijn fiets wel kon).

Wat verder ook handig is is een verloopnippel van auto- naar fietsventiel om je banden weer keihard op te kunnen pompen bij een tankstation.
Doe ik! .... later
Enne de fiets was makkelijk te tillen met die twee lussen en de verlloopnippel heb ik ook.