Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
keesswart schreef:
di 30 jun, 2020 12:32
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 10:29
Fietsen kunnen vanaf 1 juli weer mee met NS. Punt!
Nog niet helemaal. Hier is namelijk het volgende te lezen:
Deze link werkt niet meer. Hier is nu recente info te vinden.

bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 14:03
Ik kreeg het volgende antwoord van de directie van NS:


"De fietsverkoop voor internationale treinen zal ook weer openen. Vanaf 14 juli kunnen weer kaartjes en reserveringen gekocht worden voor fietsen op onze internationale treinen. Deze datum hangt samen met een update van ons verkoopsysteem.

NS zal dit op zeer korte termijn melden op de website van NS International."
Ook dit is inmiddels achterhaald. Hier is te lezen dat NS International de verkoop van fietstickets vanaf vandaag hervat.
Over de intercity naar Berlijn: U heeft voor uw fiets een internationaal fietsticket nodig, dat € 12 per enkele reis kost. Daarnaast is een reservering voor uw fiets verplicht. Hiervoor betaalt u € 4 per enkele reis. U kunt een fietsplaats telefonisch reserveren, via het NS International Service Center of bij de internationale balie. Houdt u er rekening mee dat er hiervoor € 7,50 boekingskosten per persoon worden berekend. U kunt u maximaal één fiets per persoon meenemen.

eindgebruiker schreef:
wo 01 jul, 2020 11:53
JJFietst schreef:
wo 01 jul, 2020 11:24
Wel zorgt het registreren van je reis en fiets ervoor dat je inzicht krijgt in de drukte in de trein voor zitplaatsen en fietsen.
Als het registreren niet verplicht is, zal het inzicht beperkt zijn. In het beste geval weet je dat er niet voldoende plek is.
Dat is inderdaad de conclusie die je kunt trekken uit de nieuwe regels. Als jij je fiets voor een bepaalde trein hebt geregistreerd en in die trein blijken alle fietsplekken al vol te staan dankzij een of meer ongeregistreerde fietsen, dan kun je wachten op de volgende trein met het risico dat die net zo vol is; of dan toch maar als vanouds je fiets op een lege rolstoelplek neerzetten (in veel treinen zijn meer rolstoelplekken dan fietsplaatsen); en als er dan een strenge conducteur langskomt, helpt het misschien als je met een zielig gezicht je fietsregistratie laat zien (als je daar nog een screenshot van hebt)...

Peter Molog schreef:
wo 01 jul, 2020 09:13
Ik ben nog niet op het station geweest om te kijken of je een fietskaart uit de automaat kunt halen
Gisteren heb ik voor het eerst sinds 5 weken weer een ritje met de trein gemaakt. Zonder fiets, maar uit nieuwsgierigheid wel even gekeken of de automaat weer fietskaartjes heeft. Dat bleek niet het geval te zijn. Als je de optie ‘dagkaart fiets’ kiest, verwijst de automaat je naar registreer-je-reis.ns.nl, waar je vervolgens in moet loggen of een NS-account aan moet vragen. Anoniem een fietskaartje aanschaffen gaat dus niet meer.
keesswart schreef: Als je de optie ‘dagkaart fiets’ kiest, verwijst de automaat je naar registreer-je-reis.ns.nl, waar je vervolgens in moet loggen of een NS-account aan moet vragen. Anoniem een fietskaartje aanschaffen gaat dus niet meer.
En als je verder klikt staat er een link: Registreer uw fiets voorafgaand aan uw reis.
Klik je op registreer dan loopt het spoor dood op een 403 forbidden pagina. :(
keesswart schreef: Als je de optie ‘dagkaart fiets’ kiest, verwijst de automaat je naar registreer-je-reis.ns.nl, waar je vervolgens in moet loggen of een NS-account aan moet vragen. Anoniem een fietskaartje aanschaffen gaat dus niet meer.
Ik word nog moe van al dat zoveelste inlog-gedoe. Teveel om te onthouden, daarom bewaar ik al mijn inlogcodes in Word-bestand in een USB-stick. Nooit in de computer zelf, te gevaarlijk. Makkelijk om niet kwijt te raken. Maar ik zie deze stick nog niet aansluiten op zo'n kaartjesautomaat op het station.... :lol:
Martin E. van Doornik schreef:
do 02 jul, 2020 19:23

Ik word nog moe van al dat zoveelste inlog-gedoe. Teveel om te onthouden, daarom bewaar ik al mijn inlogcodes in Word-bestand in een USB-stick. Nooit in de computer zelf, te gevaarlijk. Makkelijk om niet kwijt te raken. Maar ik zie deze stick nog niet aansluiten op zo'n kaartjesautomaat op het station.... :lol:
Er zijn nog steeds dieven die zich met het bij het ouderwetse offline inbreken bezig houden. Handige info voor de geïnteresseerden aangezien je ook al meerdere malen hebt weggeven waar je woont en wanneer je in je huisje in Zweden zit Martin! :?
Martin E. van Doornik schreef:
do 02 jul, 2020 19:23
keesswart schreef: Als je de optie ‘dagkaart fiets’ kiest, verwijst de automaat je naar registreer-je-reis.ns.nl, waar je vervolgens in moet loggen of een NS-account aan moet vragen. Anoniem een fietskaartje aanschaffen gaat dus niet meer.
Ik word nog moe van al dat zoveelste inlog-gedoe. Teveel om te onthouden, daarom bewaar ik al mijn inlogcodes in Word-bestand in een USB-stick. Nooit in de computer zelf, te gevaarlijk. Makkelijk om niet kwijt te raken. Maar ik zie deze stick nog niet aansluiten op zo'n kaartjesautomaat op het station.... :lol:
Hoe lees je je wachtwoorden dan uit als je ze nodig hebt? Dan stop je hem in de computer, op dat moment grabbelt elke stukje malware zonder moeite je hele bestand. Dus zonder air-gapped 2e pc voor je wachtwoorden draagt dit volgens mij niet echt bij aan je veiligheid.
Martin E. van Doornik schreef:
do 02 jul, 2020 19:23
keesswart schreef: Als je de optie ‘dagkaart fiets’ kiest, verwijst de automaat je naar registreer-je-reis.ns.nl, waar je vervolgens in moet loggen of een NS-account aan moet vragen. Anoniem een fietskaartje aanschaffen gaat dus niet meer.
Ik word nog moe van al dat zoveelste inlog-gedoe. Teveel om te onthouden, daarom bewaar ik al mijn inlogcodes in Word-bestand in een USB-stick. Nooit in de computer zelf, te gevaarlijk. Makkelijk om niet kwijt te raken. Maar ik zie deze stick nog niet aansluiten op zo'n kaartjesautomaat op het station.... :lol:
disclaimer: ik weet dat deze post offtopic is

Maar ik wil toch even delen dat deze manier van wachtwoorden opslaan niet veilig is. Zodra je USB stick aangesloten wordt op je computer, wat je onvermijdelijk soms zal moeten doen, is je wachtwoord bestand onversleuteld beschikbaar net zoals andere Word bestanden elders op je computer.

Ik raad je sterk aan om een wachtwoord manager zoals KeePass (https://keepass.info/) te gebruiken. Deze slaat je wachtwoorden versleuteld op, zodat alleen jij ze met jouw zelf in te stellen wachtwoord kunt verkrijgen. Deze versleuteling is vele malen veiliger dan op een USB stick.

Voor vragen kun je me uiteraard PM'en!
mrboot schreef:
vr 03 jul, 2020 12:19
Maar ik wil toch even delen dat deze manier van wachtwoorden opslaan niet veilig is. Zodra je USB stick aangesloten wordt op je computer, wat je onvermijdelijk soms zal moeten doen, is je wachtwoord bestand onversleuteld beschikbaar net zoals andere Word bestanden elders op je computer.

Ik raad je sterk aan om een wachtwoord manager zoals KeePass (https://keepass.info/) te gebruiken. Deze slaat je wachtwoorden versleuteld op, zodat alleen jij ze met jouw zelf in te stellen wachtwoord kunt verkrijgen. Deze versleuteling is vele malen veiliger dan op een USB stick.

Voor vragen kun je me uiteraard PM'en!
Ik steek de USB-stick alleen maar eventjes in de computerkast om iets in te loggen en als ik klaar ben, trek ik hem meteen weer uit. Bijvoorbeeld om Stena Line te boeken, Digid met de belastingsdienst, of iets online kopen, enzovoorts. Ik zal eens naar KeePass kijken, maar nu effe niet. Helaas is het wel in het Engels, hoop vertaalwerk.... Vandaag een rotbui gehad.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 03 jul, 2020 22:51
Vandaag een rotbui gehad.
Wil je nog kwijt waarom Martin?
Toch niet vanwege het nieuwe reserveringssysteem voor de fiets bij de NS?
Franzi schreef:
vr 03 jul, 2020 23:17
Martin E. van Doornik schreef:
vr 03 jul, 2020 22:51
Vandaag een rotbui gehad.
Wil je nog kwijt waarom Martin?
Toch niet vanwege het nieuwe reserveringssysteem voor de fiets bij de NS?
Nee hoor, m'n rotbui staat los daarvan. Er heeft zich op mijn molen iets voorgevallen waar ik boos om ben geworden.
Zojuist even geprobeerd om mijn fiets te registreren voor een reisje.
Het is niet mogelijk om een station in te vullen waar ik wil vertrekken. Een aantal pogingen gedaan, soms een foutmelding, soms niets.
Na een aantal pogingen de NS gebeld.
Na de vraag vanuit welk station ik wil reizen, is het antwoord dat ik het vertrekstation niet kan invullen, omdat er op dat moment geen treinen op dit traject rijden in verband met een stremming.
Hmmm, wat een slim systeem heeft de NS toch.

Als ik zeg dat ik geen enkele plaats kan invoeren om te vertrekken is het antwoord:
“Ja het systeem werkt niet goed, dat komt omdat we het te snel moesten invoeren van de overheid.”

Goh, nooit geweten dat het registreren van de fiets bij de NS een Haagse maatregel was.
Hilarisch eigenlijk. Maar ook treurig. Gauw kappen ermee, met dat registreren, zou ik zeggen. Heb inmiddels al twee verhalen gehoord van probleemloos fiets meenemen zonder registratie, in vrijwel lege trein. Ik ben inmiddels niet meer van plan dat registreren ook maar te gaan proberen.

Louise
De mijne ging ook prima mee met een online gekocht fietskaartje, zonder gereserveerd te hebben.

Jammer dat ik uit de automaat geen fietskaartje kon halen, maar ach... fijn dat de fiets weer mee mag.
Hieronder mijn ervaring van NS treinreis met fiets met reservering:
  • donderdag 2 juli, Den Haag CS - Eindhoven: reservatie fietsplaats & aankoop fietsdagkaart via NS website, ging makkelijk. Geen verdere controle op trein
  • dinsdag 7 juli, Eindhoven - Den Haag CS: reservatie fietsplaats & aankoop fietsdagkaart via NS website, ging makkelijk. Geen verdere controle op trein
Ik reed telkens buiten de spits, was de enige fietsreiziger, en er zaten max. 5 personen in mijn wagon.

Ik heb eerst ingelogd op NS-site met mijn NS account.
Dan fietsreservering gedaan die nadien verschijnt onder 'Mijn reserveringen'. Je ziet mooi op je traject hoeveel reserveringen er per treinrit al gebeurd zijn.
Voor je fietsreservering ontvang je geen PDF of dergelijke met reservering. Ik heb een foto van reservering met mijn smartphone gemaakt (ik heb geen NS App).
Daarna nog fietsdagkaart via website gekocht, en ticket via PDF in email ontvangen.
frank12 schreef: Ik heb eerst ingelogd op NS-site met mijn NS account.
Dan fietsreservering gedaan die nadien verschijnt onder 'Mijn reserveringen'. Je ziet mooi op je traject hoeveel reserveringen er per treinrit al gebeurd zijn.
Voor je fietsreservering ontvang je geen PDF of dergelijke met reservering. Ik heb een foto van reservering met mijn smartphone gemaakt (ik heb geen NS App).
Daarna nog fietsdagkaart via website gekocht, en ticket via PDF in email ontvangen.
Tekst van NS-site
[We hebben je e-mailadres nodig om je te informeren over je geregistreerde reis. Je ontvangt van ons een e-mail om je geregistreerde reis te bevestigen, wanneer je je reis annuleert en als jouw geregistreerde treinreis door een verstoring uitvalt. Bij de meeste reizigers staat dit e-mailadres gekoppeld aan een NS-account. Heb je een Mijn NS-account, dan kun je ook hiermee inloggen en registreren.

Hier lijkt er verschil tussen werkelijkheid en NS.

De registratieprocedure lijkt te hebben gewerkt, maar ligt dus plat.
Het is mij echt een raadsel waarom dit malle circus is opgetuigd.
En dat het niet via de app kan is mij ook een raadsel.

Zoals ook uit andere reactie naar voren komt: gewoon een kaartje kopen en instappen.
Peter Molog schreef:
do 09 jul, 2020 14:18
frank12 schreef: Ik heb eerst ingelogd op NS-site met mijn NS account.
Dan fietsreservering gedaan die nadien verschijnt onder 'Mijn reserveringen'. Je ziet mooi op je traject hoeveel reserveringen er per treinrit al gebeurd zijn.
Voor je fietsreservering ontvang je geen PDF of dergelijke met reservering. Ik heb een foto van reservering met mijn smartphone gemaakt (ik heb geen NS App).
Daarna nog fietsdagkaart via website gekocht, en ticket via PDF in email ontvangen.
Tekst van NS-site
[We hebben je e-mailadres nodig om je te informeren over je geregistreerde reis. Je ontvangt van ons een e-mail om je geregistreerde reis te bevestigen, wanneer je je reis annuleert en als jouw geregistreerde treinreis door een verstoring uitvalt. Bij de meeste reizigers staat dit e-mailadres gekoppeld aan een NS-account. Heb je een Mijn NS-account, dan kun je ook hiermee inloggen en registreren.

Hier lijkt er verschil tussen werkelijkheid en NS.

De registratieprocedure lijkt te hebben gewerkt, maar ligt dus plat.
...
Aanvulling op mijn eerdere beschrijving (ik denk er pas nu aan, na lezen van reactie):
  • Ik heb wel een email ontvangen van mijn registratie van de fiets, weliswaar zonder PD-bestand van de reservering. Dit op het email adres van mijn NS account.
frank12 schreef:
do 09 jul, 2020 13:59
Hieronder mijn ervaring van NS treinreis met fiets met reservering: <knip>
Je ziet mooi op je traject hoeveel reserveringen er per treinrit al gebeurd zijn.
Mooi dat het goed gegaan is, maarre... het is geen reservering. Dat lijkt een taalspel, maar is het niet: een reservering geeft recht op een plek, een registratie niet.
En leuk dat je kunt zien hoe veel anderen de moeite hebben genomen ook te registreren, maar dat zegt dus ook niks zo lang het niet verplicht is en je dus op niet-geregistreerde fietsen kunt stuiten.
Dus het blijft - inderdaad - een mal circus.

Louise
Vandaag volgens de NS-regels met fiets gereisd. En zelfs een stuk met de bus i.v.m. defecte trein op het spoor waardoor mijn fietsreservering in de soep liep. Conducteur had begrip. Lift kapot; NS- medewerker tilt mee!
1e Vakantiedag zit er op. Morgen 1e fietsvakantiedag!
Veel plezier Loes!
Vandaag voor het eerst in vier maanden eindelijk op treinreis met mijn fiets mee! Zo blij als een kind in een snoepwinkel. Maar wel mondkapje verplicht.
Fiets mee met Arriva geen enkel probleem.
IMG_20200712_104152.jpg
IMG_20200712_105256.jpg
IMG_20200712_111821.jpg
Dit is op het scherm van een NS-kaartjesautomaat. Bij wijze van proef een foto gemaakt.
Het blijft aanmodderen met NS.
https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

Hierin staat toch duidelijk beschreven dat registreren niet verplicht is.
En;
"Is mijn registratie een vervoerbewijs?
Nee, je registratie is geen vervoerbewijs. Je reist zoals je gewend bent met je OV-chipkaart of een los vervoerbewijs zoals een e-ticket. Neem je je fiets mee in de trein? Registreer dan je fiets en vergeet niet ook een Fietskaart Dal te kopen. Een Fietskaart Dal is momenteel alleen online verkrijgbaar".


Dus fietskaartje is niet los verkrijgbaar bij de automaat van een willekeurig NS station.
De NS als vervoerder is een bureaucratische moloch geworden.

Men ontmoedigt hiermee het spontane reizen met fiets mee in de trein.