Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een internationaal treinkaartje hoeft niet duur te zijn - Forum Wereldfietser

Een internationaal treinkaartje hoeft niet duur te zijn

Vandaag een kaartje van Minden (Duitsland) naar Amsterdam gekocht. Een treinreis van 03:50 uur. Kosten voor een normaal kaartje: 54,80. Ik kon echter een Europa-Spezial aanschaffen voor slechts 19, - Euro! Daar komt nog wel 10, - Euro voor mijn fiets bij en 4,50 voor de reservering van de fietsplaats en mijn zitplaats.
Ook in Frankrijk zijn er actietarieven voor de TGV.
Wat houdt dat Europa Spezial tarief in? Is het een tarief dat geldig is voor bepaalde data of tijden? Of is het een speciaal tarief voor wereldfietsers? Fijn te weten dat het voor deze prijs kan. De trein moet natuurlijk ook concurreren met het vliegtuig, je kunt tegenwoordig met Easyjet van Amsterdam naar Bazel vliegen voor 32 euro all-in :shock:
De city night line kan ook erg goedkoop: als je een half jaar (of was het 3 maanden) van tevoren boekt, dan zijn de goedkoopste tarieven nog beschikbaar.
Zo zijn wij van Amsterdam naar Praag gegaan voor 29 euro (+12 euro fiets), Basel 2 jaar geleden was volgens mij nog goedkoper. Dit was wel voor een gewone stoel. Voor een ligplaats zijn er ook actietarieven die wel 70% lager kunnen liggen dan het normale tarief. Je kunt echter niet omboeken of annuleren, en je moet dan al een half jaar (of 3 maanden) van tevoren weten waar je heenwilt. Wij gebruiken het echter erg vaak, ook voor citytrips met pasen, kerst enzovoorts!

Gr Janneke
Phaeton W12 schreef:Wat houdt dat Europa Spezial tarief in? Is het een tarief dat geldig is voor bepaalde data of tijden? Of is het een speciaal tarief voor wereldfietsers? Fijn te weten dat het voor deze prijs kan. De trein moet natuurlijk ook concurreren met het vliegtuig, je kunt tegenwoordig met Easyjet van Amsterdam naar Bazel vliegen voor 32 euro all-in :shock:

Een Europa Spezial is een actie-tarief van de DB voor treinkaartjes vanuit Nederland naar Duitsland V.V.. Zo heb je een enkele reis van ieder station in Nederland naar bijvoorbeeld Keulen vanaf 19 Euro en naar Muenchen of Berlijn vanaf 39.
Een kaartje met de TGV van Rijsel naar Parijs is er al vanaf 19 Euro. TGV-kaartjes vanaf Rijsel naar heel Frankrijk zijn er al vanaf 30 Euro!
Voor meer informatie: http://www.treinreiswinkel.nl
Phaeton W12 schreef:je kunt tegenwoordig met Easyjet van Amsterdam naar Bazel vliegen voor 32 euro all-in :shock:
Helaas zijn dat prijzen op momenten dat je meestal niet wilt reizen. Ik neem even als voorbeeld een retourtje Bazel Easyjet in juli/augustus aankomst en vertrek op een vrijdag inclusief fiets als bagage: circa €300,- Komt nog een fietsdoos/hoes bij ook natuurlijk.

Vergeleken daarmee zijn die actietarieven van DB zeer interessant. Maar dan ben je wel veel langer onderweg natuurlijk.
windinderugfietser schreef:
Phaeton W12 schreef:je kunt tegenwoordig met Easyjet van Amsterdam naar Bazel vliegen voor 32 euro all-in :shock:
Helaas zijn dat prijzen op momenten dat je meestal niet wilt reizen. Ik neem even als voorbeeld een retourtje Bazel Easyjet in juli/augustus aankomst en vertrek op een vrijdag inclusief fiets als bagage: circa €300,- Komt nog een fietsdoos/hoes bij ook natuurlijk.

Vergeleken daarmee zijn die actietarieven van DB zeer interessant. Maar dan ben je wel veel langer onderweg natuurlijk.
Dat kan voor sommige bestemmingen best meevallen. Verder slaap ik altijd prima in de CNL. 's Avonds vertrekken en 's morgens zo op de plaats van bestemming op je fiets stappen.

Je hoeft niet:
1) naar een luchthaven toe,
2)zeker in deze periode tijdig aanwezig te zijn,
3)je fiets uit elkaar te halen en te verpakken,
4)lang in de rij voor de incheckbalie moeten staan,
5)discussie aan te gaan met de baliedame omdat zij niet snapt wat de regels zijn voor het meenemen van fietsen,
6)gedoe om je fiets door de scan te krijgen,
7) bij aankomst lang op je fiets te moeten wachten,
8)je fiets weer rijklaar te maken en je banden op te pompen,
9) fietsend van de luchthaven af zien te komen.
bert sitters schreef:9) fietsend van de luchthaven af zien te komen.
Haha hoe herkenbaar. Vanaf Madrid airport heb ik eens een stuk vierstrooks snelweg in de vluchtstrook mogen rijden.
windinderugfietser schreef:
bert sitters schreef:9) fietsend van de luchthaven af zien te komen.
Haha hoe herkenbaar. Vanaf Madrid airport heb ik eens een stuk vierstrooks snelweg in de vluchtstrook mogen rijden.
Aankomen op een vliegveld lost wel het probleem op hoe je de stad uitkomt ;)
bert sitters schreef: Je hoeft niet:
1) naar een luchthaven toe,
2)zeker in deze periode tijdig aanwezig te zijn,
3)je fiets uit elkaar te halen en te verpakken,
4)lang in de rij voor de incheckbalie moeten staan,
5)discussie aan te gaan met de baliedame omdat zij niet snapt wat de regels zijn voor het meenemen van fietsen,
6)gedoe om je fiets door de scan te krijgen,
7) bij aankomst lang op je fiets te moeten wachten,
8)je fiets weer rijklaar te maken en je banden op te pompen,
9) fietsend van de luchthaven af zien te komen.
Bert, ik sluit me helemaal bij je aan! Ik ben benieuwd hoe ik goedkoop per trein vanuit Nederland naar Davos (Zwitserland) kan geraken, met fiets mee. Ik heb eens over een Amerikaanse highway moeten fietsen om op Chicago O'Hare Int'l. Airport te geraken en dat heb ik zo drie keer gedaan! Alleen ken ik drie vliegvelden waar je zo direct en makkelijk de stad in kunt fietsen: Tel Aviv Ben Gurion Airport (Israël), Warszawa Okeçie Airport (Polen) en Pisa Galileo Airport (Italië).
Martin E. van Doornik schreef:Alleen ken ik drie vliegvelden waar je zo direct en makkelijk de stad in kunt fietsen: Tel Aviv Ben Gurion Airport (Israël), Warszawa Okeçie Airport (Polen) en Pisa Galileo Airport (Italië).
Schiphol?
windinderugfietser schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Alleen ken ik drie vliegvelden waar je zo direct en makkelijk de stad in kunt fietsen: Tel Aviv Ben Gurion Airport (Israël), Warszawa Okeçie Airport (Polen) en Pisa Galileo Airport (Italië).
Schiphol?
Ik kan behalve de vele luchthavens die een eind van de stad af liggen en/of alleen via drukke autosnelwegen bereikbaar zijn ook wel een serie van vliegvelden waar je zonder problemen vanaf fietst, zonder dat over snelwegen met levensgevaarlijke invoegstroken hoeft, maar kan dit voor de duidelijkheid naar "fiets en vliegtuig"?
Dan wordt het eens hoog tijd dat de CNL ook naar Zuid Frankrijk gaat rijden...
TGV en fiets is nog steeds een magere combinatie zover ik op de hoogte ben.
Roald schreef:Dan wordt het eens hoog tijd dat de CNL ook naar Zuid Frankrijk gaat rijden...
TGV en fiets is nog steeds een magere combinatie zover ik op de hoogte ben.

TGV in Frankrijk en de fiets gaat steeds beter. Probleem is de aansluiting via Parijs en Brussel. Via Rijsel, Luxemburg, Karlsruhe, Basel en Geneve zijn er wel goede mogelijkheden.
Of je moet je fiets demonteren en in een hoes verpakken :wink:

Ben je al weer terug in de Kempen?
Bert
Mag ik me nog even aansluiten bij deze stelling:

Vorig jaar met drie kinderen met een europaspezial van Middelburg naar Dresden:
2 x €39 euro, kinderen gratis tot 15 jaar en ook op het nederlandse traject!!, 5 x fiets, 1 x coupe voor ons zelf. top!

Hans
Afgelopen vrijdag zat ik met mijn fiets in een Duitse DB-trein (geen ICE). Mijn mond viel zowat op de vloer van verbazing: in de achterste wagon is er plaats voor maar liefst 23 fietsen! In dezelfde ruimte zijn er ook zitbanken voor passagiers. Daar kan de NS een voorbeeld van aannemen!
Wel is de ingangsdeur naar de treinwagon smal en drie treden hoog (vanaf een Nederlandse perron). Op de foto is maar een gedeelte van de fietsrekken te zien.

Afbeelding
Martin, je zou er bijna van gaan emigreren, helaas is het niet in alle duitse treinen zo goed als in deze (Waarschijnlijk een IR (InterRegio)). In veel IC's is er vaak maar plaats voor maximaal 6 fietsen die dan ook nog door een smalle deur en hoge trap (ook op duitse stations) naar binnen gewurmd moeten worden. In de duitse nachttreinen is er zelfs een speciale wagon alleen voor fietsen.
Pman schreef:Martin, je zou er bijna van gaan emigreren, helaas is het niet in alle duitse treinen zo goed als in deze (Waarschijnlijk een IR (InterRegio)). In veel IC's is er vaak maar plaats voor maximaal 6 fietsen die dan ook nog door een smalle deur en hoge trap (ook op duitse stations) naar binnen gewurmd moeten worden. In de duitse nachttreinen is er zelfs een speciale wagon alleen voor fietsen.
Daar heb ik ook aan gedacht, er zijn natuurlijk veel verschillende Duitse treinen. Ik heb thuis stapels Duitse glossy magazines für Eisenbahn-liebhabers. Maar ik kon de foto van die zóóó ruime Duitse fietswagon niet in de externe harddisk laten zitten!
Hieronder een foto van dezelfde Duitse trein, genomen bij het uitstappen op het station van Hilversum (datum 2 sept. 2011, aankomst 10.36 uur, op de NS-reisplanner staat Hispeed vermeld). Op de wagon staat onder de "2" een veel te kleine fietslogo, van vijf meter afstand haast niet te herkennen.

Afbeelding
Voor wat die ruime Duitse fietsplekken betreft: het overkwam ons toch wel eens dat alle plekken bezet waren en ook alle stoeltjes (met mensen met van die hele grote koffers). Dat betekende dat onze fietsen en bagage over alles heen getild moesten worden. Met name in de weekeinden (veel SWT-reizigers) naar grotere plaatsen is die ruimte echt wel volledig gevuld. Wel iets om dan tevoren de conducteur te waarschuwen zodat je wat meer uitstaptijd krijgt.
De oude NS-rijtuigen die heel lang geleden in de zomer achter de trein van Haarlem naar Maastricht werden gehangen: toen was fietsreizen nog confortabel.
Voor de Liefhebber nog wat meer plaatjes van de fietswagons in de Duitse IC-EC treinen:

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_Bpmdz.php

Deze wagon zit onder meer ook in de volgende treinen:

EC 174 Budapest-Berlijn-Hamburg
IC 118 Munster-Innsbruck
EC 117 Frankfurt-Klagenfurt

grt

Hans
Ook in de regionale treinen is het in Duitsland niet overal zo goed geregeld met brede deuren, gelijkvloerse instap en voldoende fietsplaatsen.
Een slecht voorbeeld is bijvoorbeeld de Nord-Ostsee-Bahn (NOB) van St-Peter-Ording (een kruispunt van fietsroutes) naar Husum (Intercity station). Er kunnen slechts een paar fietsen in deze treinen en ondanks de aanwezigheid van deze plekken mogen er in de meeste treinen géén fietsen mee. De eerste trein, waarin fietsen meekunnen (als er plaats is) is om 10:34 uur. Te laat aansluiting op de IC die om 10.44 uit Husum vertrekt, om in Onsabrueck aansluiting te hebben op de IC naar Nederland.

Een goed voorbeeld is de Alex in Beieren. Met een grote ruimte voor fietsen en over de trein ook nog elders wat ruimtes voor fietsen. Er gaan ook Alex treinen naar Praag. Een alternatief als de alle acht fietsplaatsen in de CityNightLine naar Amsterdam gereserveerd zijn.