Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maastricht- Luik - Forum Wereldfietser

Maastricht- Luik

Ik dacht dat ik een tijdje terug wat had gelezen over (goedkopere) treintickets en fietsmeename van maastricht naar Luik. Echter hoe ik ook zoek, ik kan het niet meer vinden. Kan iemand me helpen?
Blanche,

Ik neem altijd de normale internationale trein van Maastricht naar Luik. Ik weet dat je vanuit België wel de tickets 'dagje maastricht' hebt als B-dagtrip. Fiets tussen Maastricht en luik is vanaf Nederland 12 euro, vanaf België 9.

Groetjes,

An
Bedankt! Dus er was niet iets met een goedkoper kaartje via een niet NS-maatschappij?
Iemand nog een goed uitstapstation net na Luik voor de Ravel 1 fietsroute?
Blanche schreef:Iemand nog een goed uitstapstation net na Luik voor de Ravel 1 fietsroute?
Ik vermoed dat het pas na Namen mooi wordt.
Over de trein Maastricht-Luik kun je natuurlijk gaan zoeken naar info op:
http://www.ns.nl
http://www.nmbs.be
http://www.maastrichtbrusselexpress.nl
http://www.nshispeed.nl/nl/internationale-treinplanner
en
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... gio-ticket
Fietsen is ook een idee. Het is 30 km, dus als de trein er een half uur over doet, je een kwartier nodig hebt om in en uit te stappen, een kwartier om weer op weg te raken en een half uur te vroeg op het station bent is je tijdwinst nul. Tenminste als de trein niet te laat is. De tijd om het uit te zoeken heb ik dan nog niet geteld. En het spaart relatief veel geld voor zo'n afstandje.
Zo erg is de route nu ook weer niet.
Leon
Leon schreef:
Blanche schreef:Iemand nog een goed uitstapstation net na Luik voor de Ravel 1 fietsroute?
Ik vermoed dat het pas na Namen mooi wordt.
Over de trein Maastricht-Luik kun je natuurlijk gaan zoeken naar info op:
http://www.ns.nl
http://www.nmbs.be
http://www.maastrichtbrusselexpress.nl
http://www.nshispeed.nl/nl/internationale-treinplanner
en
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... gio-ticket
Fietsen is ook een idee. Het is 30 km, dus als de trein er een half uur over doet, je een kwartier nodig hebt om in en uit te stappen, een kwartier om weer op weg te raken en een half uur te vroeg op het station bent is je tijdwinst nul. Tenminste als de trein niet te laat is. De tijd om het uit te zoeken heb ik dan nog niet geteld. En het spaart relatief veel geld voor zo'n afstandje.
Zo erg is de route nu ook weer niet.
Leon
???? Waarom niet gewoon in Luik beginnen? Dat is plezant en heeft zijn charme. Even naar de Maas en dan naar de Ourthe en langs de Ravel via Tilff. Nou ja wat je ook van plan bent Blanche.
Nog twee vragen dan... kan je eigenlijk een internationaal fietskaartje kopen bij een kaartautomaat?

En welk station is handig om uit te stappen om de ggrote drukte in luik te mijden voor de ravel1 ?
Ha Blanche,

Je kan ook heel mooi langs de maas naar het zuiden rijden (aan de linkerkant van de rivier in Nederland, starten op het Vrijthof) Over de Maasboulevard naar het zuiden, langs de ENCI en door naar Lanaye. Deze mooie kaart laat je het zien. Je kan autovrij tot in Luik rijden, en heel goed via het eiland in de Maas tot aan de start van Ravel 5 de Ardennen in komen.
Ik nam enkele dagen geleden de trein terug vanaf Barveau in de Ardennen. In de trein (want geen loket) kon ik voor de fiets een dagkaart Belgie kopen (Eur 5) die tot en met Maastricht geldig was. De Belgische spoorwegen rekenen Maastricht tot hun eigen net, dat wil zeggen voor verkeer Belgie uit.
Belgische treinen hebben standaard weinig ruimte voor de fiets, in een baggageruim net achter de machinist.

(Ga je Bretagne bewaren voor een andere keer?)

Gr Hans
Leon schreef: Zo erg is de route nu ook weer niet.
Leon
Luik-Maastricht was vroeger leuker, want voor de grens was het logisch het kleingeld op te maken door het in bier om te zetten :D
m-gineering schreef:Luik-Maastricht was vroeger leuker, want voor de grens was het logisch het kleingeld op te maken door het in bier om te zetten :D
Had men toentertijd ook nog de beschikking over de andere "geneughten des leevens" die daar voor "den eenzaamen reizigher" plachten te zijn?
aandegracht schreef:Je kan ook heel mooi langs de maas naar het zuiden rijden (aan de linkerkant van de rivier in Nederland, starten op het Vrijthof) Over de Maasboulevard naar het zuiden, langs de ENCI en door naar Lanaye. Deze mooie kaart laat je het zien. Je kan autovrij tot in Luik rijden
Met de volgende opmerkingen:
* de route gaat niet langs de de Maas maar vanaf de sluis ten N van Lanaye - het heet Klein Ternaaien of Petit Lanaye daar - langs het Albertkanaal. In Wallonië zijn Maas en Kanaal overigens nauwelijks van elkaar te onderscheiden wegens even breed en beiden betonnen oevers.
* Er is maar één handige route: vanaf de genoemde sluis tot Visé ten oosten van het kanaal. Daar het kanaal over en het kanaal op de westoever volgen tot in Luik.
* De genoemde kaart is goed: waar géén groen of oranje streepje staat is ook echt géén pad!
Leon
In 1995 ging ik per trein van Baflo naar Luik, via Groningen, Zwolle, Arnhem, Nijmegen en Roermond (om die lelijke verstedelijkte Utrecht en Eindhoven niet te hoeven zien). In Maastricht stapte ik over op een Belgische boemeltrein naar Liège Guillemins, met plaats voor maar één fiets. Met het voorwiel opgehangen aan een haak aan het plafond in een piepkleine ruimte achter de machinist. Aldus schommelde en bonkte mijn arme fiets in de piepende en krakende trein. Na een prachtige fietstocht over de Ardennen ging ik per trein terug vanuit Aachen via Duisburg, Münster, Leer en Nieuweschans naar huis en het was ook nog voor de helft goedkoper!
kan weg
Jammer dat nu ook de snelste verbinding wegvalt :|

"Qatar Airways stopt met ultrakorte vrachtvlucht Maastricht-Luik" - https://nos.nl/l/2310560