Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weinig fietsruimte in terin van München naar Villach - Forum Wereldfietser

weinig fietsruimte in terin van München naar Villach

De laatste keren dat ik een ticket naar Ljubljana of Zagreb kocht via de treinreiswinkel blijkt München - Villach steeds een bottle neck te zijn wat betreft fietsvervoer. Zelfs in de zomer zijn er per trein maar een paar plaatsten.

:cry:

Oostenrijkse conducteurs hameren nogal op het feit dat er een reservering moet zijn. Toch hebben ze me er nog nooit uitgeknikkerd als de reservering niet in orde was.
Erik, inderdaad de Eurocity; vraag me niet waarom ze dat ding zo noemen, het lijkt wel of hij in elk dorp stopt (16 keer op 400km); Er is één wagon waar welgeteld in totaal 6 fietsen in meekunnen (al vraag ik me dat zelfs af) Mijn (gelukkig) opvouwbare driewieler paste er na demontage net in zonder ruimte over te laten voor de 3e fiets. (3 andere fietsen aan het andere eind van de wagon) Voor het Sloveense en Kroatische deel wordt echter nogal eens vergeten de fietswagon aan te koppelen waardoor het lastig wordt de fiets in de trein te krijgen, daarom dit jaar ook maar tot aan Villach met de trein gegaan. Ik zie gelukkig wel een stijging in het aantal mensen dat in Slovenië recreatief aan het fietsen is, en dan niet alleen op een MTB of racefiets, je zou zeggen dat de Sloveense spoorwegen dat ook mee zouden moeten krijgen. Met conducteurs gelukkig nog geen problemen gehad, zijn meestal wel in de meewerkstand.
Erik,

Als het goed is zit er in de nachttrein van Zurich naar Belgrado tegenwoordig een geviseerde zwitserse wagon met fietsafdeling. Trein EN 465/415, vertrek 20.40 uit Zurich. Deze trein gaat via Oostenrijk, Slovenie en Kroatie.

http://www.youtube.com/watch?v=1OG8F77j ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Fb5JRtIahMY&NR=1

Officieel staat er op de site van de DB niets, maar ik zag meerdere filmpjes van deze trein, waarin je duidelijk het fietslogo op de deur ziet voorbijkomen....
misschien even met de treinreiswinkel bellen...

grt Hans
Warempel, daar heb ik ooit van gehoord. Dank je!

Mmmn, een week geleden stond ik nog op station Zagreb... Maar ik zou mooi weer voor Nederland meebrengen en dat is gelukt!
Over Zürich gaan reizen maakt de reis jammer genoeg duurder en nog langer. Volgens http://www.sbb.ch/home.html is er inderdaad een plaats om fietsen mee te nemen. Al lijkt het erop dat de fietsen er midden in de nacht in Oostenrijk (volgens de Zwitsers) uit moeten. En volgens de Oostenrijkers kan de fiets mee tot aan Graz. Dat wordt nog een leuke uitzoekklus voor de fietsvakantiewinkel.
yeshouse schreef:Erik,

Als het goed is zit er in de nachttrein van Zurich naar Belgrado tegenwoordig een geviseerde zwitserse wagon met fietsafdeling. Trein EN 465/415, vertrek 20.40 uit Zurich. Deze trein gaat via Oostenrijk, Slovenie en Kroatie.

http://www.youtube.com/watch?v=1OG8F77j ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Fb5JRtIahMY&NR=1

Officieel staat er op de site van de DB niets, maar ik zag meerdere filmpjes van deze trein, waarin je duidelijk het fietslogo op de deur ziet voorbijkomen....
misschien even met de treinreiswinkel bellen...

grt Hans
Gaat dat bewuste rijtuig met fietsplaatsen helemaal naar Belgrado?
yep,
is wel een zitrijtuig, de slaaprijtuigen gaan tot Zagreb.

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... 5&rok=2011

het gaat om rijtuig nummer 77, dat in de nieuwe uitvoering standaard een fietsafdeling heeft. (hoeveel fietsen daar in kunnen weet ik niet)

grt Hans
correctie, het is rijtuig nummer 304.

als je op het bijgevoegde cameraatje klikt zie je ook foto's van de bewuste nieuwe uitvoering....

Ik gok er op dat het een ook voor de spoorwegmaatschappijen nog niet verwerkt bij-effect is van het vernieuwen van de treinwagons. Deze wagons zitten ook in de EC 100 van Hamburg naar Chur.

Wel een leuke site dat Tsjechische wagonweb, kun je voor een aantal (oostblok) landen omgekeerd je fietsbestemming uitzoeken.

grt Hans
Voor München - Zagreb weten sommige Treinreiswinkelmedewerkers nog een truc. Als je je een extra overstap permitteert dan kun je ook twee lokale treinen naar Villach nemen i.p.v. de rechtstreekse. Die zijn meestal wat minder bezet door fietsers. Overstaptijd in Villach is er genoeg en trouwens, zitplaatsreserveringen worden nauwelijks in acht genomen op dit traject.
Wil je die truc ook met ons delen? Soms tref je het namelijk niet met de medewerker van de treinreiswinkel. Ik moest ze vorig jaar zelf vertellen dat een 3-wieler mee kan als je er 2 fietskaartjes voor koopt.
Ik zie op mijn treinkaartje dat er een overstap was in Salzburg. Dat lijkt me de hele truc.

Die rechtstreeks trein van München naar Villach krijg je geen driewieler of lange ligfiets in. Er zijn alleen enkele losse hangplekjes net naast de ingang.

Ik sprak een conducteur erop aan. Hij verontschuldigde zich voor dat er steeds meer fietsreizigers zijn en steeds minder fietsplaatsen in de trein. Van Villach naar Zagreb zijn er tegenwoordig heuse fietscompartimenten! Weliswaar met onhandige instap, maar toch.
Erik, bedankt. De tijd in de trein is er korter op geworden, de totale reistijd niet. Iets voor volgend jaar.
De driewieler ging er wel in. Ik moest hem alleen wel voor een groot deel demonteren nadat bleek dat opvouwen niet genoeg was. (Stoel los, dubbelvouwen, bagagedrager eraf en achterwiel eruit) gelukkig is er genoeg tijd, anders wordt dat een race tegen de klok ook omdat de wagenstandanzeiger het altijd verkeerd heeft.
Die 3 losse hangplekken voor en achterin zijn net voldoende voor 2 fietsen en ook dat is het een crime om ze de trein in te krijgen. Ik kan eigenlijk niet wachten tot de volgende keer om dat mee te maken, misschien dat ik Slovenië maar eens een jaartje oversla met erin fietsen (hoe mooi het er ook is).
Hier een voorbeeld van die hangplekken:
Afbeelding

Het had ons ook heel wat moeite gekost een reservering te krijgen voor de fietsen in die trein.
en soms is er maar 1 plek...
Minko, had 2 maal zoveel ruimte als er in mijn trein aanwezig was. Er is hier zelfs ruimte voor een paar jongeren :wink:
De Duitse Fietsersbond ADFC en de European Cylists' Federation ECF zijn druk bezig met het probleem van het fietsenvervoer in treinen internationaal aan te kaarten.
Een van de doelstellingen van de Wereldfietser is belangenbehartigen. Wellicht kan de Wereldfietser munitie aandragen.
Wie heeft er foto's van positieve en negatieve voorbeelden?
Negatief: het grensoverschrijdend treinverkeer tussen Arnhem-Emmerich bijvoorbeeld. Alleen in de Citynightline kan je met je fiets in de trein die grens passeren (vouwfietsen uitgezonderd natuurlijk).
Tijd voor een nieuw topic?
Dit gaat tenslotte over de trein naar Villach

Hans
yeshouse schreef:Tijd voor een nieuw topic?
Dit gaat tenslotte over de trein naar Villach

Hans
Van München naar diverse Oostenrijkse bestemmingen gaat het aanzienlijk beter worden, omdat vanaf komend voorjaar fietsen wel meekunnen in alle snelle Oostenrijkse Railjet-treinen. Deze treinen worden nu allemaal aangepast. Lang leve de Oostenrijkse Öbb!
Buitengewoon goed nieuws, Bert!