Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinkaartje in Basel kopen of in Nederland - Forum Wereldfietser

Treinkaartje in Basel kopen of in Nederland

Hallo beste fietsers
Over twee weken ga ik mijn eerste meerweekse fietstocht maken. De eerste etappe van Benjaminses tocht naar Rome, ik ga dus vanaf huis (Voorhout), via Maastricht naar Basel. In Basel wil ik de nachttrein nemen naar Nederland. Liever leg ik me niet vast aan een datum voor de terugreis. Kun je met een gerust hart erop aan dat je een kaartje ter plekke kan kopen of is het echt nodig van te voren te reserveren?
Het liefst reis ik terug in een slaapcoupe. Verder zijn andere nuttige tips welkom.
Een antwoord op je vraag heb ik niet, maar houd er wel rekening mee dat je dan in elk geval de hoofdprijs betaalt. De CNL werkt volgens het quota-systeem, dus hoe eerder je boekt, hoe goedkoper je ticket. En dat scheelt echt veel geld.
Op de drukkere dagen (weekenden) kan de trein ook al volgeboekt zijn voor wat betreft de fietsplekken. Zeker in de zomer
Afgelopen zomer was de eerste beschikbare plek met fietsen in de CNL na 4 of 5 dagen.
Afgelopen zomer was de eerste beschikbare plek met fietsen in de CNL na 4 of 5 dagen.
pjerdulac schreef:Hallo beste fietsers
Over twee weken ga ik mijn eerste meerweekse fietstocht maken. De eerste etappe van Benjaminses tocht naar Rome, ik ga dus vanaf huis (Voorhout), via Maastricht naar Basel. In Basel wil ik de nachttrein nemen naar Nederland. Liever leg ik me niet vast aan een datum voor de terugreis. Kun je met een gerust hart erop aan dat je een kaartje ter plekke kan kopen of is het echt nodig van te voren te reserveren?
Het liefst reis ik terug in een slaapcoupe. Verder zijn andere nuttige tips welkom.
Ik zou toch een datum prikken voor je terugreis. Over een paar weken is het nog geen hoogseizoen, maar voor laatboekers kunnen de tarieven aardig oplopen. Je kunt ruim de tijd nemen voor het plannen van de datum van je terugreis. Ben je te vroeg in Bazel, dan las je wat extra dagen fietsen in. Zowel in Zwitserland als in Duitsland zijn uitstekend bewegwijzerde fietsers. Wellicht een leuke toegift.
Zou bij de Treinreiswinkel http://www.treinreiswinkel.nl in Leiden informeren wat de tarieven zijn voor een echte slaapcoupé op de door jou geprikte datum van terugreis. Hebben ze een aantrekkelijke aanbieding, dan zou ik niet aarzelen met boeken: voordat er meer slaapcoupés zijn verkocht en de prijzen gaan stijgen.
bert sitters schreef: Ben je te vroeg in Bazel, dan las je wat extra dagen fietsen in. Zowel in Zwitserland als in Duitsland zijn uitstekend bewegwijzerde fietsers. Wellicht een leuke toegift.
Dat hebben wij dus gedaan, langs de Rijn naar Freiburg en weer terug. Daarbij bedachten ewe toen dat we ook gewoon een paar dagen door hadden kunnen fietsen langs de Rijn (gaat lekker vlot) en dan de trein kunnen nemen, maar toen hadden we inmiddels tickets voor de CNL vanuit Basel
brigitte schreef:
bert sitters schreef: Ben je te vroeg in Bazel, dan las je wat extra dagen fietsen in. Zowel in Zwitserland als in Duitsland zijn uitstekend bewegwijzerde fietsers. Wellicht een leuke toegift.
Dat hebben wij dus gedaan, langs de Rijn naar Freiburg en weer terug. Daarbij bedachten ewe toen dat we ook gewoon een paar dagen door hadden kunnen fietsen langs de Rijn (gaat lekker vlot) en dan de trein kunnen nemen, maar toen hadden we inmiddels tickets voor de CNL vanuit Basel
Je kunt vanaf Freiburg ook via de Franse kant terug.
En als je de datum van vertrek niet gaat halen kun je natuurlijk altijd met de trein naar Basel het laatste stukje doen. Als je weet waar de nachttrein stopt kun je ook daar opstappen, hoe het dan zit met je reserveringen weten ze wel bij de treinreiswinkel.
Een andere "noodoplossing"is vanuit Basel door fietsen naar Duitsland, en daar regionale treinen richting NL nemen. Met een Quer-Durchs-Land-Ticket kun je een dag lang met die treinen voor 44 euro. De 2e persoon betaalt 5 euro.

Er is ook nog het Schönes Wochendeticket, dat daarop lijkt maar goedkoper is. Alleen op zaterdag of zondag.

Voor de fiets betaal je 6 euro (1 Bundesland), 9 (meerdere deelstaten) of 10 euro (naar NL).

Zie http://www.bahn.de

Veel plezier!
bert sitters schreef:
brigitte schreef:
bert sitters schreef: Ben je te vroeg in Bazel, dan las je wat extra dagen fietsen in. Zowel in Zwitserland als in Duitsland zijn uitstekend bewegwijzerde fietsers. Wellicht een leuke toegift.
Dat hebben wij dus gedaan, langs de Rijn naar Freiburg en weer terug. Daarbij bedachten ewe toen dat we ook gewoon een paar dagen door hadden kunnen fietsen langs de Rijn (gaat lekker vlot) en dan de trein kunnen nemen, maar toen hadden we inmiddels tickets voor de CNL vanuit Basel
Je kunt vanaf Freiburg ook via de Franse kant terug.
Dat hebben we ook gedaan :wink: , maar dan andersom, dus heen via de Franse kant.
Janneke V schreef:Een andere "noodoplossing"is vanuit Basel door fietsen naar Duitsland, en daar regionale treinen richting NL nemen. Met een Quer-Durchs-Land-Ticket kun je een dag lang met die treinen voor 44 euro. De 2e persoon betaalt 5 euro.
Van Basel Bad (het Duitse station in Basel) kun je inderdaad in één (lange) dag met regionale treinen en minimaal 4 keer overstappen helemaal in Emmerich of Venlo komen. In al die treinen mag de fiets zonder reservering mee. Koopje!
peter de rijk schreef:
Janneke V schreef:Een andere "noodoplossing"is vanuit Basel door fietsen naar Duitsland, en daar regionale treinen richting NL nemen. Met een Quer-Durchs-Land-Ticket kun je een dag lang met die treinen voor 44 euro. De 2e persoon betaalt 5 euro.
Van Basel Bad (het Duitse station in Basel) kun je inderdaad in één (lange) dag met regionale treinen en minimaal 4 keer overstappen helemaal in Emmerich of Venlo komen. In al die treinen mag de fiets zonder reservering mee. Koopje!
Helaas sluiten die regionale treinen in de diverse Duitse deelstaten niet altijd even goed op elkaar aan.
Allen bedankt voor de antwoorden. Uiteindelijk heb ik via de treinreiswinkel een kaartje voor de nachttrein gekocht. Denk ik de trein niet op tijd te kunnen halen dan doe ik een stukje van het traject maar met de trein. Hou ik tijd over, dan valt er vast wel wat leuks te doen onderweg, vissen (kom lang aardig wat rivieren en meertjes). Een gedeelte gaat langs een wijngebied :D. Een mooie wandeling, dagje niets doen. Prijs voor het ticket viel mij mee 83 EUR
Nog een weekje en dan de fiets op. Wat heb ik er zin in.