Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsenstalling in Berlijn - Forum Wereldfietser

Fietsenstalling in Berlijn

Ik ga binnenkort met de trein naar Berlijn en fiets dan terug naar huis via de R1.
De eerste vier dagen wil ik in een hotel verblijven. Ik heb al hier en daar geïnformeerd en op het internet gezocht maar het lijkt niet eenvoudig om in Berlijn de fiets voor een aantal dagen te stallen.

Mijn vragen zijn:
Weet iemand of er in Berlijn een bewaakte fietsenstalling is
Kent iemand een hotel waar het mogelijk is de fiets veilig te stallen
Heeft iemand een ander idee hoe ik het probleem op kan lossen

Groet, Joop
Hallo,

Ik ben in Hotel Air geweest in Berlijn.
http://www.hotelairinberlin.de/
Niet met de fiets, maar ze hadden daar wel een binnenplaatsje met fietsenstalling.

Toch voor de zekerheid eens vragen. Op de website zie ik niet direct vermeldingen mbt fietsen.

Het hotel ligt in de buurt van het Kaufhaus des Westens.

Toen geboekt via de treinreiswinkel.

Groeten,
Willem
Wij zijn twee jaar geleden in een hotel in Berlijn beland (na heel veel regen en met vooruitzicht op nog veel meer regen).
Onze fiets konden we op het binnenplaatsje zetten. We hadden een Etap hotel in de buurt van Potsdammer platz.
Wij hebben Duitsland altijd als een zeer fietsvriendelijk land ervaren, ook de Deutsche bahn (eigenlijk vriendelijker en beter verzorgd dan onze NS). Op hun website staat ook een Bahn & bike brochure. (http://www.bahn.de)
In de brochure staat o.a. de huur e.d. van fietsen. Voor Berlijn kun je mailen naar: http://www.tourdeberlin.de
Dan kun je ze vragen of je daar ook een fiets bewaakt kunt stallen. Lijkt mij vreemd dat het niet kan, als ze ook fietsen verhuren. Iedere ondernemer wil wel wat verdienen.

en hotels zijn meestal ook erg fietsvriendelijk.
Berlijn is een mooie, fietsvriendelijke en leuke stad. Gelegen in een prachtig gedeelte van Duitsland. Ook de route van de muur is aan te bevelen!

Succes! :P
Het is wel heel erg handig om je fiets in Berlijn te gebruiken. Alles ligt nogal ver uit elkaar.
Geen ervaring in Berlijn, maar:

Als ik op "OpenFietsMap Europa" zoek (Autoservices, Parking) dan vind ik een paar honderd "Parking (bicycles)" in Berlijn.
Ik verwacht dat de meeste niet overdekt of bewaakt zullen zijn en dus ook niet geschikt voor het meerdere dagen stallen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit voor allemaal geldt.
(OpenStreetMap: the term 'bicycle parking' refers to any parking space designed for bicycles, where one can leave a pedal cycle unattended in reasonable security. Er bestaat een tag [bicycle_parking=building] of [building=yes] of [surveillance=*], maar die is in Berlijn centrum niet in gebruik.
Dus geeft OpenStreetMap onvoldoende antwoord op de vraagstelling :cry:)


Als ik Google op "hotel berlijn fietsenstalling" vind ik diverse hotels met een fietsenstalling. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar meerdere Mercure Hotels zijn een voorbeeld.

Ik moet het eerste hotel nog tegenkomen waar ik mijn fiets niet kan stallen.
Misschien in Nederland, maar in Duitsland verwacht ik dat ze altijd zullen proberen een oplossing te vinden.
In Italie hebben de fietsen een keer in de hal van het hotel gestaan. Onder de trap, op de marmeren vloer, onder de kroonluchters.
Zoek een hotel, bel ze op en stel de vraag... als ze het zelf niet kunnen regelen, hebben ze vast wel een suggestie waar dan wel.

Bel of mail met het VVV in Berlijn...

Met de tandem rijden we in Duitsland vaak gewoon een parkeergarage (voor auto's) in. Ook hier kan ik me voorstellen dat als je de vraag stelt, ze een oplossing hebben.

Op Guernsey hebben onze fietsen ooit overnacht in het douane kantoor. Gewoon het probleem voorleggen.

Een Bike Shop is ook nog een optie.

The Warm Showers Community: hosts may offer hospitality consisting of a couch, a room, or a place to camp.
http://www.warmshowers.org

Bett+Bike macht es Fahrradurlaubern leicht, ein passendes Quartier zu finden. Hier können Sie aus über 5.400 Hotels, Pensionen, Jugendherbergen, Naturfreundehäusern und Campingplätzen wählen, die sich besonders auf die Bedürfnisse von Rad fahrenden Gästen einstellen. Nur wer die ADFC-Qualitätskriterien erfüllt, darf sich mit dem Bett+Bike-Schild schmücken.
Bet und Bike

Jouw vragen verbazen mij. Ik regel heel veel vooraf, plan bijna alles, tot in het absurde; :wink:
Maar dit zou ik verwachten gewoon ter plaatse te kunnen regelen.
ankeric schreef:Jouw vragen verbazen mij. Ik regel heel veel vooraf, plan bijna alles, tot in het absurde; :wink:
Maar dit zou ik verwachten gewoon ter plaatse te kunnen regelen.
De vraag lijkt me niet zo vreemd, althans, ik probeer daar ook meestal tevoren een antwoord op te vinden als ik met de fiets in een grote stad verzeild raak. Vooral daar zijn hotels vaak krap gehuisvest en is er vaak zelfs maar net een rommelhok om je bagage een paar uur achter te laten op de dag van vertrek. Van Parijs en Rome weet ik uit eigen ervaring dat het vrij lastig is een fietsvriendelijk hotel te vinden met een veilige fietsenstalling, en openbare fietsenstallingen liggen er ook niet voor het opscheppen.
Mijn toevoeging zegt iets over mij en over mijn verwachtingen en zegt niet dat het een 'vreemde vraag' is. Als ik het echt een vreemde vraag zou vinden zou ik niet proberen een antwoord te bedenken.
Bett+Bike macht es Fahrradurlaubern leicht, ein passendes Quartier zu finden. Hier können Sie aus über 5.400 Hotels, Pensionen, Jugendherbergen, Naturfreundehäusern und Campingplätzen wählen, die sich besonders auf die Bedürfnisse von Rad fahrenden Gästen einstellen. Nur wer die ADFC-Qualitätskriterien erfüllt, darf sich mit dem Bett+Bike-Schild schmücken.
Bet und Bike
Je kunt kijken of je de fiets niet gewoon op je kamer kwijt kunt.
Een heel veel gebouwen staan in Berlijn om een Hof heen - een binnenplaats. Daar is vaak een fietsenrek.
Je kunt kijken of je de fiets niet gewoon op je kamer kwijt kunt.
Een heel veel gebouwen staan in Berlijn om een Hof heen - een binnenplaats. Daar is vaak een fietsenrek.
Die binnenplaats in Berlijn is absoluut geen garantie dat je fiets daar veilig staat. Mijn zoon woont in Berlijn en daar zijn al 2 opgeknapte racefietsen op zo'n binnenplaats al gestolen ondanks allerlei sloten. 1 was een mooie door mij opgeknapte Somec racefiets :x
Vaak staan de deuren naar die binnenplaatsen open en kan een ieder binnenlopen. Daarnaast wonen er veel verschillende mensen rondom zo 'n binnenplaats ....
12 juni ben ik er weer met mijn Avaghon met Rohloff, de plek waar hij inmiddels zit heeft gelukkig wel een eigen kelderruimte :D
@Kees - ik had niet de illusie garanties te kunnen geven :)

Heb jaren ervaring met fietsen parkeren in Berlijn en vind het daar een stuk veiliger dan in bijvoorbeeld Groningen of Amsterdam. Die binnenplaatsen zijn vaker wel dicht dan niet, maar het verschilt per binnenplaats. Met een dure fiets ben ik overal extra voorzichtig. EN dan nog zijn er geen garanties.

Rot dat die opgeknapte fiets is verdwenen.
Het is al eerder gemeld, maar kijk op Bett & Bike van de Duitse fietsersbond ADFC. Een van de voorwaarden voor deze kwalificatie is: een veilige stallingsmogelijkheid voor fietsen!
In Berlijn zijn 44 accommodaties gekwalificeerd. Op het lijstje kun je ook zien waar ze liggen ten opzichte van de bekende fietsroutes.
Succes!

http://www.bettundbike.de/bub/searchres ... plz=berlin
Bedankt voor jullie reacties en in het bijzonder Ankeric voor het uitgebreide antwoord.
Hoewel ik wel had gelezen over de Bett und Bike had ik de website niet gevonden, nu dus wel dankzij de link in je bericht.

Dat opent wel een heleboel mogelijkheden. Heb al een paar betaalbare hotels gevonden. Het gaat goed komen.

Nogmaals bedankt aan allen, groet, Joop
keesm54 schreef:Die binnenplaats in Berlijn is absoluut geen garantie dat je fiets daar veilig staat. Mijn zoon woont in Berlijn en daar zijn al 2 opgeknapte racefietsen op zo'n binnenplaats al gestolen ondanks allerlei sloten. 1 was een mooie door mij opgeknapte Somec racefiets :x
Vaak staan de deuren naar die binnenplaatsen open en kan een ieder binnenlopen. Daarnaast wonen er veel verschillende mensen rondom zo 'n binnenplaats ....
12 juni ben ik er weer met mijn Avaghon met Rohloff, de plek waar hij inmiddels zit heeft gelukkig wel een eigen kelderruimte :D
Dit zijn de zogenaamde Hinterhöfewohnungen, wat men vaak ziet in Midden-Europa maar ook in Scandinavië (Københaven en Stockholm bijvoorbeeld).
Ik ben in Berlijn op de fiets geweest en overnacht op de jeugdherberg aan de Kluckstraße, vlakbij de Tiergarten. En daar stond mijn fiets heel veilig! Alleen liepen er 's nachts wel prostituées door de Kluckstraße, mij niet gezien....
Martin E. van Doornik schreef:
keesm54 schreef:Die binnenplaats in Berlijn is absoluut geen garantie dat je fiets daar veilig staat. Mijn zoon woont in Berlijn en daar zijn al 2 opgeknapte racefietsen op zo'n binnenplaats al gestolen ondanks allerlei sloten. 1 was een mooie door mij opgeknapte Somec racefiets :x
Vaak staan de deuren naar die binnenplaatsen open en kan een ieder binnenlopen. Daarnaast wonen er veel verschillende mensen rondom zo 'n binnenplaats ....
12 juni ben ik er weer met mijn Avaghon met Rohloff, de plek waar hij inmiddels zit heeft gelukkig wel een eigen kelderruimte :D
Dit zijn de zogenaamde Hinterhöfewohnungen, wat men vaak ziet in Midden-Europa maar ook in Scandinavië (Københaven en Stockholm bijvoorbeeld).
Ik ben in Berlijn op de fiets geweest en overnacht op de jeugdherberg aan de Kluckstraße, vlakbij de Tiergarten. En daar stond mijn fiets heel veilig! Alleen liepen er 's nachts wel prostituées door de Kluckstraße, mij niet gezien....
Als deze alleen op je fiets passen is dat niet zo erg toch :wink:
Prostituees bij een jeugdherberg?? :shock: Tja tegenwoordig zitten er ook alleen maar "oudjes" :roll:
Ik zou het hotel waar je denkt/ hoopt te verblijven eens een nette mail maken
en gewoon vragen. Je kan altijd vragen. Vrijwel ieder hotel heeft een magazijn/ personeelsfietsenhok of binnenplaats enz. Als je netjes vraagt en aardig overkomt willen mensen vaak wel wat voor je regelen. Nee heb je, ja kun je krijgen....
Lennart-Tampico schreef:Ik zou het hotel waar je denkt/ hoopt te verblijven eens een nette mail maken
en gewoon vragen. Je kan altijd vragen. Vrijwel ieder hotel heeft een magazijn/ personeelsfietsenhok of binnenplaats enz. Als je netjes vraagt en aardig overkomt willen mensen vaak wel wat voor je regelen. Nee heb je, ja kun je krijgen....
Via de site van Bett und Bike gezocht. Gekozen voor Main Station Hostel. Prima afgesloten ruimte waar de fiets gestald kon worden. Maar het verblijf zit er nu al bijna op, maandag gaat de reis naar huis beginnen.

Groet, Joop