Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Papieren treinkaartjes passé - Forum Wereldfietser

Papieren treinkaartjes passé

Heb ik een week geleden uit het nieuws vernomen dat de NS de kaartjesautomaten voor de papieren treinkaartjes na 9 juli 2014 gaat opheffen. Ik heb zelf een treinabonnement van Arriva voor Baflo-Groningen i.v.m. mijn werk, dat ik maandelijks via internet bestel. Maar eenmaal buiten Groningen neem ik altijd standaard mijn fiets mee zoals voor mijn prachtige fietstocht in prov. Utrecht en Zuid-Holland op 17 mei j.l. Daar is een treinkaartje van € 6,00 voor mijn fiets bij nodig. Soms naar mijn molen in Kolham met de trein naar Kropswolde, fiets mee wanneer m'n vrouw onze auto nodig heeft. Dat betekent dat ik na 9 juli mijn fiets nooit meer op de trein kan zetten. Dat gaat zeker niet lukken met zo'n stomme OV-chipkaart. Moet mijn fiets soms „zwart" mee? Laat staan dat ik middels de gele kaartjesautomaten bijvoorbeeld naar de aangrenzende landen nog wel kaartjes kan kopen, zowel voor mij als voor de fiets. De buitenlandse conducteurs hebben vast geen scanners voor de Hollandse OV-chipkaarten.
Ik heb onlangs een vlucht geboekt voor een fietstocht elders in Europa in augustus, nou moet ik die annuleren? Zeg maar dag met je handje tegen mijn buitenlandse fietstochten. Over, uit, afgelopen met mijn 45-jarige carrière als WF-er.... :cry:
Jemig hé, even zoeken op de NS site.

http://www.ns.nl/reizigers/producten/lo ... fiets.html
Punt 3
Het is nog niet helemaal naadloos, maar ze hebben de afgelopen jaren veel geleerd met de OV-chipkaart. Zo verloor een vriendin van me laatst tijdens het reizen haar kaart met abonnement. Een kwartier later had ze een anonieme pas waar haar eigen abonnement aan gekoppeld was, en was de oude pas geblokkeerd. Binnen een week of twee had ze een nieuwe pas met naam thuis, en het tegoed van de oude kaart overgezet op de nieuwe. Ik geloof dat ze alleen die anonieme kaart heeft moeten betalen, maar dat weet ik niet zeker. Dat was je 15 jaar geleden met de papieren abonnementen echt niet gelukt.

Persoonlijk vind ik het wat vreemd dat die 'fietstoeslag' betaald moet worden met pinpas, terwijl de rest via het tegoed op de kaart kan. Zeker gezien de tergend langzame pinautomaten bij NS zorgt dat af en toe wel voor wat frustraties. Een 'upgradepaal' zou mooi zijn: je geeft alleen aan wat je wilt toevoegen aan je reis (hond, fiets, 1e klas, you name it) en haalt je chipkaart er langs. Technisch lijkt me dat geen enkel probleem, Fyratoeslag kun je al zo regelen.
Het is zeker niet moeilijker een fietsticket op je OV-kaart te laden dan een papieren fietsticket via dezelfde machine te kopen. Ik begrijp je probleem niet helemaal?
Pedalero schreef:Jemig hé, even zoeken op de NS site.

http://www.ns.nl/reizigers/producten/lo ... fiets.html
Punt 3
Dagkaart fiets
  • U kunt uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Dit kan alleen buiten de spitsuren op werkdagen (spitsuren: 06.30 - 09.00 uur en 16.30 - 18.00 uur). Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus.
  • Een Dagkaart fiets kost € 6 ongeacht het aantal te reizen kilometers.
  • U koopt daarvoor bij de kaartautomaat een Dagkaart fiets of laadt de Dag kaart fiets op uw OV-chipkaart. Dit kan behalve bij NS ook bij de automaten op de stations van de andere vervoerders. Alleen op de stations van Arriva in Groningen, Friesland en op het traject Dordrecht-Geldermalsen is dit niet mogelijk.
  • (Opvouwbare) tandems, ligfietsen of gedemonteerde racefietsen mag u ook meenemen met een Dagkaart fiets.
  • Bij andere binnenlandse railvervoerders kunnen andere prijzen en voorwaarden gelden.
  • In Intercity direct is het niet mogelijk om een fiets mee te nemen.
  • U dient uw fiets te stallen op een speciaal daarvoor geschikt gemaakte plaats in de trein, die u herkent aan de sticker op de buitenkant van de trein. Als de trein waarmee u wilt reizen (bij uitzondering) geen speciale plek voor fietsen heeft, of indien er geen vrije plekken beschikbaar zijn, mag u uw fiets niet meenemen.
  • U dient uw bagage van uw fiets af te halen.
  • U dient toezicht te houden op uw fiets.
  • Vouwfietsen mogen als handbagage gratis worden vervoerd. Zorg ervoor dat u de fiets invouwt voordat u instapt, en pas weer uitvouwt nadat u bent uitgestapt.
De Dagkaart Fiets dus kopen op een NS-station, niet op een Arriva-station.

Bij het eerste punt is de tweede zin overigens wel erg ongelukkig geformuleerd. Zouden ze geen communicatiedeskundige hebben rondlopen bij NS? Dat zou een hoop verklaren... :roll: Het onderstaande is namelijk duidelijker:
Dagkaart fiets
  • U kunt uw fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Op werkdagen kan dit alleen buiten de spitsuren (van 06.30 tot 09.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur), in weekenden, op feestdagen en in de maanden juli en augustus kan dit de gehele dag.
Santiago2011 schreef:Het is zeker niet moeilijker een fietsticket op je OV-kaart te laden dan een papieren fietsticket via dezelfde machine te kopen. Ik begrijp je probleem niet helemaal?
Het is omdat ik eerlijk toegegeven nog niet heb verdiept in OV-chipkaart, ik hield steeds de boot af. Omdat er verhalen rondgaan dat de OV-chipkaart duurder zijn dan papieren kaartjes. Goedkopere treinabonnementen bestaan dan niet meer. Waar blijft de goeie ouwe tijd met NS-loketten met vriendelijke en behulpzame lokettisten die kartonnen treinkaartjes met een gaatje in het midden en een knak-perforatie doormidden verkochten? Ik zie de draaischijf in de balie nog voor me.
De spoorwegen van tegenwoordig hebben nu geen gezicht meer....
Tsja.... Vroeger was alles beter.....
Als ik in de UK met de trein wil moet ik op een aantal trajecten dagen van te voren een ticket kopen, anders is de treinreis onbetaalbaar. En fietsvervoer in de trein is beperkt en alleen mogelijk na reservering. Zo ook in Frankrijk, waar op een groot aantal treinen fietsvervoer niet toegestaan is.
Op een NS trein nog nooit meegemaakt dat de fiets geweigerd werd, ook al was er geen speciaal aangegeven plek meer beschikbaar. En nooit op voorhand hoeven (kunnen) reserveren.
Voor een tripje met de fiets is de trein zo gek nog niet!
Helemaal niets aan de hand, je koopt vanaf 9 juli een 1-malig papieren chipkaartje... ook voor de fiets;


De eenmalige chipkaart

Voor de incidentele reizigers en bijvoorbeeld toeristen die geen OV-chipkaart hebben, introduceren de Nederlandse treinvervoerders de zogenaamde ‘eenmalige chipkaart’. Dit is een papieren kaartje met een chip die het huidige papieren kaartje vervangt. Deze papieren chipkaart is te koop bij de NS-kaartautomaat en NS-servicebalie en is geldig bij alle treinvervoerders. Op dit kaartje hoeft u dus geen saldo te laden. Op een aantal stations wordt de eenmalige chipkaart al verkocht bij de NS-servicebalies en de NS-kaartautomaat. Vanaf 9 juli wordt het papieren kaartje helemaal vervangen door de eenmalige chipkaart.

U betaalt voor de eenmalige chipkaart altijd vol tarief en op de vier meest gebruikte producten (enkele reis, retour, dagkaart en het van AnaarBeter-kaartje) betaalt u een toeslag van € 1 om de meerkosten te dekken. Op de Railrunner, Dagkaart Fiets, Dagkaart Hond, ICE toeslag enkele reis, Euregioticket, toeslagen treinen over HSL en voor kaartjes naar Duitsland en België betaalt u geen toeslag. De extra balietoeslag komt in zijn geheel te vervallen.

Met een eenmalige chipkaart reist u door per vervoerder in en uit te checken bij een poortje of paaltje en kunt u ook zónder OV-chipkaart probleemloos door de poortjes.

Op deze stations kunt u al een eenmalige chipkaart kopen:

Enschede
's-Hertogenbosch
Alkmaar
Schiphol
Amsterdam Amstel
Zwolle
Maastricht
Hilversum
Nijmegen
Leiden Centraal
Rotterdam Centraal
Amsterdam Centraal
Deventer
Roosendaal
Den Haag Centraal
Loekies schreef:Op deze stations kunt u al een eenmalige chipkaart kopen:

Enschede
's-Hertogenbosch
Alkmaar
Schiphol
Amsterdam Amstel
Zwolle
Maastricht
Hilversum
Nijmegen
Leiden Centraal
Rotterdam Centraal
Amsterdam Centraal
Deventer
Roosendaal
Den Haag Centraal
Betekent dat dat je op andere stations niet meer zomaar op de trein kunt stappen door een kaartje (chipkaart of ouderwetse kaart) uit de automaat te kopen? Dat heeft wel forse gevolgen voor vakantiefietsers of toeristen die hun reis willen of moeten afbreken.
Leon
Loekies schreef:Op deze stations kunt u al een eenmalige chipkaart kopen:
Wat een kul discussie weer! Ik heb het ov nog nooit zo makkelijk gevonden sinds de ov chip.
Saldo--> gaat automatisch zodra ik onder de 20euro kom.
Korting--> automatisch als ik na 9uur in check.
Fiets--> elke automaat even langs lopen en gaat automatisch mee.
overstappen bus-tram-metro --> gewoon even uit en in checken.

Nee vroeger met als die strippen en kaartjes dat was handig...
Wachten in de rij bij de automaat of juffrouw als er 10 voor je zijn. Waarbij er altijd wel een sneuneus is die er niets van begrijpt zodat je 10minuten extra moet wachten.
Ik haal mijn kaart niet eens meer uit mijn portemonnee!

Sorry maar ik stoor mij echt aan dat geneuzel van vroeger was alles beter.
urje schreef:
Loekies schreef:Op deze stations kunt u al een eenmalige chipkaart kopen:
Hoi Loekies,
Bedankt. Daar had ik even overheen gelezen.
Samenvattend is het enige dat voor de incidentele reiziger verandert dat de meest gangbare kaartjes één euro duurder worden en dat je moet in- en uitchecken.
Dat papieren kaartjes passé zijn klopt dus niet zolang ze de eenmalige chipkaarten van papier maken. Je kunt ze kennelijk ook gewoon uit een automaat halen. Tsjonge, wat een vooruitgang voor de incidentele reiziger. Was daar zo'n mediacampagne en bevolkingsbreed debat voor nodig?
Ik heb nu (met tegenzin) een nieuw OV-chipkaart besteld en gisteren ontvangen. Zo'n geel geval met mijn pasfoto erop, op de andere kant een boom en twee koeien. De saldo werkt automatisch. Maar wat ik ook probeer, ik kan nergens een gebruiksaanwijzing op internet vinden. De OV-website is veel te summier. De bijbehorende brief zegt hetzelfde. Moet ik op het station de OV-chipkaart in de sleuf van de bankpas steken om hem op te laden? Er zit geen chip in. Ik ga 28 augustus van Groningen naar Schiphol en wil geen moeilijkheden krijgen. Ik heb afgelopen nacht hierdoor slecht geslapen....
Arme buitenlanders, die er niets van snappen als ze in Nederland de trein pakken. Dat gaat de NS veel klandizie kosten!
Je kan ook nog steeds losse kaartjes uit de automaat halen.
Youtube, zoeken: hoe gebruik je een ov kaart.
urje schreef:Persoonlijk vind ik het wat vreemd dat die 'fietstoeslag' betaald moet worden met pinpas, terwijl de rest via het tegoed op de kaart kan. Zeker gezien de tergend langzame pinautomaten bij NS zorgt dat af en toe wel voor wat frustraties. Een 'upgradepaal' zou mooi zijn: je geeft alleen aan wat je wilt toevoegen aan je reis (hond, fiets, 1e klas, you name it) en haalt je chipkaart er langs. Technisch lijkt me dat geen enkel probleem, Fyratoeslag kun je al zo regelen.
Vind ik ook, en ik heb daarover contact gehad met de NS en gehoord dat daaraan gewerkt wordt, dus aan fietskaartje betalen uit je saldo.

Louise
Gefeliciteerd Martin! Het begin is er.
Nu heb je een pasje, waar een reisproduct of saldo op gezet kan worden. Vandaar ook die indeling op de website van ov-chipkaart.nl: https://www.ov-chipkaart.nl/opladen/.

Heb je een abonnement? Dan heb je waarschijnlijk kortingen (of vrij reizen) op (on)bepaalde trajecten. Handig is het dan om automatisch opladen in te stellen, zoals "Slaapt" ook heeft gedaan. Mocht je dan buiten een eventuele vrij-reizenperiode op pad gaan, dan wordt je chipkaart automatisch opgeladen vanaf je bankrekening (bij toereikend saldo). Zelf heb ik momenteel niet veel te besteden en vind ik € 20 voldoende. Zou ik meer te besteden hebben en vaker op pad gaan, dan zou ik waarschijnlijk per € 50 opladen.
Als je een abonnement hebt besteld maar nog niet op de kaart hebt gezet, kun je in de middelste kolom van bovengenoemde link terecht. Daar staat uitgelegd hoe en waar je een bestelling ophaalt. Er is zelfs een instructievideo.

Heb je geen abonnement? Dan werk je met saldo. Die moet je óf iedere keer opladen, of laat je automatisch opladen. Aangezien je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, weet men (TransLink Systems, AIVD, NSA) tóch al waar je uithangt. Dan zou ik gewoon lekker automatisch opladen aanzetten.

Bij 'automatisch opladen' houdt je alleen de OV Chipkaart voor zo'n poortje op het perron. In het scherm bij het inchecken zie je niet veel, alleen een bevestiging. (Nu ik erover denk: wellicht ook het saldo.) Bij het uitchecken zie je even kort het saldo en de prijs staan.
Check je uit in de spitsuren, dan is er achter je waarschijnlijk een lange rij met allemaal mensen die willen uitchecken. Dan heb je best kans dat er een student binnen een seconde al zijn/haar kaart voor de lezer houdt of wil houden. Dan moet je dus snel zijn met het resterende bedrag af te lezen.
Automatisch opladen moet je wel aanzetten cq. activeren. Het is een automatische incasso, dus je moet er ook als zodanig toestemming voor geven. Het kan zijn dat het regelen hiervan een aantal dagen in beslag neemt... :!: Voor mij is het alweer enkele jaren geleden dat ik dat aangezet heb. Hoe de huidige procedure daarvoor is, weet ik dus niet.

Als je met de fiets in de trein op pad wilt, moet je aan de volgende dingen denken:
  • Je moet een fietskaartje hebben, ik zet die altijd op m'n OV Chipkaart.
  • De automaat kan alleen met een pin-pas of muntgeld overweg. Zoals je in andere reacties hierboven leest, kan een fietskaartje betalen met je OV Chipkaart nog niet.
  • Na het laden van het fietskaartje op je OV Chipkaart, moet je niet vergeten om ook jezelf nog in te checken op (weg naar) het perron! Dat is me al eens (of vaker?) overkomen... :oops: Inmiddels zó gewend om éénmaal die kaart voor zo'n lezer te houden, dat ik die tweede keer bij een poortje vergeet.
Wat je wellicht zal opvallen bij het reizen... Voorheen had je 2 rijen op het station: 1 om de trein uit te komen, 1 bij de roltrappen. Tegenwoordig is daar een rij bij gekomen: de rij voor de in-/uitcheckpalen op de perrons (op stations als Utrecht natuurlijk niet). Vooruitgang heet dat. :lol:

De OV Chipkaart maakt sommige dingen ook wat lastig. Zo heb jij waarschijnlijk geen 'last' van de Fyra, maar Tussen Amsterdam en Breda rijdt er nog zo'n sneltrein. Tegenwoordig heet 'ie Intercity Direct. Daarvoor heb je een toeslag nodig (tegenwoordig alleen tussen Schiphol en Rotterdam). Dat kan eenvoudig met je OV Chipkaart, maar daarvoor zijn speciale paaltjes op de betreffende stations (Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda). Pak je het verkeerde paaltje, dan ben je opeens uitgecheckt! Of ben je ingecheckt bij de GVB of RET. (Op stations met metro's, zoals Amstel...)
Een ander gehannes is als je bent vergeten uit te checken en je dat op je terugweg alsnog doet: je kan dan niet binnen 3 minuten bij hetzelfde in-/uitcheckpaaltje weer inchecken. Dat is dus niet handig als de trein eraan komt. Gelukkig lijkt het erop dat je dan bij een ander in-/uitcheckpaaltje wél gewoon weer kunt inchecken.

Tenslotte is er nog een gehannes met verschillende soorten abonnementen. Maar als je daar geen last van hebt, zal ik je daar niet mee vermoeien. De bovenstaande opmerkingen zijn degenen waar je wellicht mee te maken kunt krijgen.
Wanneer je naar Schiphol reist met de Intercity Direct vanaf Amsterdam, hoef je dus geen toeslag te betalen.

Belangrijk:
Bij overstappen van trein naar hetzelfde OV-bedrijf hoef je niet uit- en weer in te checken. Als je verandert van aanbieder moet je dat wel! (Op die treinstations staan dan 2 palen naast elkaar op de perrons: van beide aanbieders 1.)
Nog een weetje: voor metro's en treinen check je in op op de stations, voor trams en bussen check je in in het voertuig!
NS telde in 2010 totaal 106,8 miljoen gebruikte vervoersbewijzen. Daarvan was 88 miljoen een papieren kaartje,
Aldus beurt NS 88 miljoen voor kaartjes van een cent per stuk onder het mom van meerkosten.
Als dat geen volksverlakkerij is.
Er is een hele infrastructuur nodig om die kaartjes überhaupt te kúnnen verkopen, mag dat ook meegerekend worden?
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb nu (met tegenzin) een nieuw OV-chipkaart besteld en gisteren ontvangen. Zo'n geel geval met mijn pasfoto erop, op de andere kant een boom en twee koeien. De saldo werkt automatisch. Maar wat ik ook probeer, ik kan nergens een gebruiksaanwijzing op internet vinden. De OV-website is veel te summier. De bijbehorende brief zegt hetzelfde. Moet ik op het station de OV-chipkaart in de sleuf van de bankpas steken om hem op te laden? Er zit geen chip in. Ik ga 28 augustus van Groningen naar Schiphol en wil geen moeilijkheden krijgen. Ik heb afgelopen nacht hierdoor slecht geslapen....
Arme buitenlanders, die er niets van snappen als ze in Nederland de trein pakken. Dat gaat de NS veel klandizie kosten!
Slapeloze nachten? Een stoere wereldfietser als jij met 45 jaar ervaring?

Valt allemaal wel mee hoor! Je kunt nog steeds een fietskaartje uit de automaat halen, ook uit die van Arriva. Zelfs in Kropswolde...
Kost nog steeds 6 euro. Als je alleen met Arriva treinen reist maar 3,50 euro.
Als je op station Groningen een NS medewerker met rood petje/hoedje ziet: zij vertellen je alles wat je wilt weten over de OV-chipkaart en het gebruik ervan.
En..... ze hebben engelengeduld :-)