Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campagne tegen beperkingen voor fietsen in Eurostar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Campagne tegen beperkingen voor fietsen in Eurostar

Mijn conclusie is dat de nachtboot naar Harwich nog steeds heel aantrekkelijk is. Wel is daar nu het probleem ontstaan van de nieuwe metroverbinding die in de plaats komt van de trein van Schiedam naar de Hoek. Die verbinding is er nog niet, en als de regels van de gewone metro gaan gelden mag je er in de spits niet in met je fiets. Bij de trein mocht dat wel als je een internationaal kaartje had, maar bij de metro is dat nog niet duidelijk.
Wim schreef:
ma 09 apr, 2018 14:29
Wel is daar nu het probleem ontstaan van de nieuwe metroverbinding die in de plaats komt van de trein van Schiedam naar de Hoek. Die verbinding is er nog niet, en als de regels van de gewone metro gaan gelden mag je er in de spits niet in met je fiets. Bij de trein mocht dat wel als je een internationaal kaartje had, maar bij de metro is dat nog niet duidelijk.
Fietsvervoer in Britse treinen is gratis. Op de boot Hoek van Holland - Harwich geldt een eigen tarief voor fietsen en zijn internationale treinkaartjes voor fietsen niet geldig. Voor zover ik weet, zijn er dan ook geen internationale fietstickets te koop voor bestemmingen in Engeland. Fietsers die met de trein naar Hoek van Holland reisden, zullen dat dus met een binnenlands fietskaartje hebben gedaan en mochten strikt genomen dus niet tijdens de spitsuren reizen.

Bij de NS lijkt die uitzondering voor internationaal fietsvervoer ook steeds meer een goed bewaard geheim te worden. De enige aan de NS gerelateerde plek op het internet waar ik die uitzondering nu nog kan vinden, is in een inmiddels 2 jaar oud topic van het NS-form (zie hier), waarin iemand zich afvraagt of je op een binnenlandse reis het verbod om een fiets mee te nemen tijdens de spitsuren kunt omzeilen door een internationaal fietskaartje te kopen:
"Je zoekt wel de randjes op van de regels, op de site van ns-internationaal staat: Wilt u binnen Europa een fiets meenemen in een internationale trein? En gaat het daarbij om een normale fiets, mountainbike, racefiets, ligfiets of tandem? Dan kan dat in treinen die voorzien zijn van een speciaal daarvoor bestemde ruimte.
Voor reizigers in bezit van een internationaal fietsvervoerbewijs geldt voor de aanreis van de internationale trein géén spitsbeperking in Nederland.

Dit lijkt te suggereren dat het wel mag, echter kan je online geen internationaal fietsvervoersbewijs kopen, maar moet je bellen met NS-internationaal. De vraag is daar dus vooral of ze het willen verkopen zonder dat je een persoons-ticket koopt. Ik verwacht van niet, want er wordt gesproken over een aanreisroute, dit houd in dat er ook een echte route moet zijn, zover mij bekend wordt het fietskaartje niet uitgegeven voor een specifieke route, dus zal er een los kaartje voor persoonsvervoer nodig zijn.

Daarnaast geldt er ook nog een 'reserveringskosten' van 7,50 bij NS-internationaal.

Mocht het je toch lukken een kaartje te kopen, hou er dan wel rekening mee dat je sowieso gedoe met de conducteur en andere reizigers zal krijgen. Ik verwacht niet dat een conducteur hiervan op de hoogte is en medereizigers al helemaal niet.

In de huisregels van de NS wordt deze uitzondering niet genoemd, maar wel dat de fiets alleen meegenomen mag worden indien er voldoende ruimte is. Mochten er dus toch meer mensen instappen dan verwacht, dan kan je er vanuit gaan dat jij met je fiets toch moet uitstappen en alle volgende treinen (die waarschijnlijk steeds drukker worden) moet laten gaan."

In hetzelfde topic wordt dit verhaal door een conducteur bevestigd:
"Je mag met een internationaal vervoerbewijs ook in de spits reizen met je fiets. Mits een fietsplek beschikbaar is. Deze uitzondering is bedoeld voor internationale reizigers en naast een internationaal fietskaartje dien je ook een internationaal vervoerbewijs te overleggen.
De conducteur van de betreffende trein kan je alsnog verzoeken om de trein met fiets te verlaten mocht er geen beschikbare plek zijn door bijvoorbeeld de drukte.
"
ik ben verbaasd over wat er wel en niet mag qua fiets in de trein, als ik zo nu en dan dit tegenkom:
Afbeelding

het schijnt niet te mogen want het is groter dan 85 x 85 x 85 cm.
dan ziet een gedemonteerde fiets in een soort van textiel-koffer er opeens heel anders uit :shock: