Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toiletten in sprinters ten koste van fietsplaatsen - Forum Wereldfietser

Toiletten in sprinters ten koste van fietsplaatsen

Het RTL4 journaal wist vanavond te melden dat de NS alsnog toiletten laat inbouwen in 131 bestaande sprinters. In de uitzending was te zien dat voor elk toilet 10 klapstoeltjes opgeofferd zullen worden. Wat er niet bij werd gezegd, is dat die stoeltjes buiten de spitsuren ook bestemd zijn om fietsen tegenaan te zetten, evenals de rij klapstoeltjes aan de andere kant, dus tegenover de toekomstige wc.
Op zich juich ik het toe dat deze treinen weer toiletten krijgen. Sprinters rijden soms flinke afstanden (bijvoorbeeld Amsterdam Centraal - Zwolle en Leiden - Almere). Ook ik behoor tot de reizigers die de inkomsten van de NS verhoogt door af en toe een kop koffie bij een stationskiosk te halen. Tegen de tijd dat die koffie mijn lichaam wil verlaten, heb ik lang niet altijd mijn bestemming bereikt en is een treintoilet een zeer welkome voorziening.
Als compensatie voor het verdwijnen van fietsplaatsen, zou de NS in deze sprinters ook de klapstoeltjes tegenover de in te bouwen wc's weg moeten halen, zodat de resterende fietsplekken niet meer bezet kunnen worden door 'klapstoelklevers'. Tijdens de spitsuren zou daar dan ruimte zijn om vouwfietsen neer te zetten, of voor staplaatsen, als er lussen aan het plafond worden bevestigd waar reizigers zich aan vast kunnen houden, zoals je in trams en metro's ziet.
Hoe ingewikkeld een treinreis kan worden door het ontbreken van toiletten, heb ik in dit topic beschreven.
Fietsen hebben toch voorrang op klapstoelklevers? Ik heb meegemaakt dat de conducteur ze wegstuurde en ik mijn fiets er neer kon zetten.
Voorrang hebben is niet hetzelfde als voorrang krijgen. Uit ervaring (meer dan 30 jaar lang 10 à 20 keer per jaar een fiets meegenomen in de trein) weet ik dat veel reizigers geen zin hebben om een eenmaal ingenomen klapstoel op te geven. Ook niet als er elders in de trein lege stoelen zijn. Soms zijn ze veroordeeld tot een klapstoel omdat er voor hun koffer, kinderwagen of vouwfiets geen ruimte in een coupé is. Dan is er vaak nog wel een klapstoel te vinden op een plek waar geen fietsen mogen staan, maar de bereidheid om te verkassen is vaak ver te zoeken. Ook conducteurs voelen zich meestal niet geroepen om in te grijpen. De schaarse keren dat reizigers wel opstonden of dat conducteurs wel hielpen met het creëren van ruimte, was ik aangenaam verrast.
Alleen in de intercity naar Brussel wordt vaak ingegrepen door conducteurs. Wie daar zonder fiets of kinderwagen in het fietsenhok gaat zitten, wordt verzocht om ergens anders in de trein plaats te nemen. Ook fietsers die niet de grens over willen, wordt de toegang tot deze trein vaak ontzegd en verzocht om een binnenlandse trein te nemen.

Het zou daarom goed zijn als klapstoelen op conflictgevoelige plekken vervangen zouden worden door lussen aan het plafond. Als het echt druk is, kunnen reizigers daar veilig staan en als het minder druk is, zal die ruimte niet zo gauw worden geclaimd door 'blonde Barbie-meiden die alleen maar naar hun smartphones kijken en ongeïnteresseerd op mijn verzoeken reageren'.
Door het inzetten van te weinig capaciteit blijft het verschuiven van armoede.
Een goed voorbeeld is de S-Tog rond Kopenhagen. Vergelijkbaar met onze sprinters. In 2010 is besloten tot een proef met fietsen gratis mee: ook in de spits!
De DSB(Deense spoorwegmaatschappij) had dit goed voorbereid. Door voldoende capaciteit in te zetten en 22 fietsplaatsen per treinstel. Je plaatst je fiets in een klem. De fietsplaatsen zijn aan de uiteinden van de stellen. Er rijden ook twee gekoppelde stellen.
Op het perron staat duidelijk aangegeven waar de deuren voor de fietsen zijn. Op de trein staat een grote fiets afgebeeld die uitstraalt: dit het gedeelde voor de fietsen! Ook in de trein zelf is klaar helder dat dit het fietsendeel is.
De proef is geslaagd. Een nieuwe stroom reizigers koos voor deze combinatie fiets/trein in plaats van de auto. Bijkomend voordeel: er zijn in Kopenhagen nauwelijks stallingproblemen rond de stations.
Reactie van de DSB of dit niet ten koste gaat van andere reizigers: "Wij zetten voldoende capaciteit in!" Inmiddels is in een aantal stellen in het midden een extra fietsenrijtuig toegevoegd. Ter herkenning wijkt de kleur af ten opzichte van de gewone rijtuigen. In deze aangepaste treinstellen kunnen nu 46 fietsen mee!
Zo kan het dus ook!
Zie: http://www.cycling-embassy.dk/2011/06/2 ... e-s-train/
https://www.google.nl/search?q=bicycle+ ... 80&bih=868
Kees, misschien wil je meedenken over de volgende praktijksituatie:

Ik reis vier dagen per week met de stoptrein/sprinter. Het is druk in de trein. Er zijn in de spits te weinig zitplaatsen op de reguliere plekken, maar gelukkig zijn er de klapstoeltjes. Daar vind ik gelukkig altijd wel een plek, zeer drukke spitsen daargelaten. Ik kan fijn nog wat lezen, na de fietstocht naar het station en het snel naar het perron lopen heb ik dan even een rustmoment. Heerlijk toch? Dat maakt mij een tevreden treinforens. Stel nu dat de ruimte voor klapstoeltjes wordt 'conflictvrij' aangepast omdat er buiten de spits soms mensen met een grote fiets mee willen. Dan kan ik dus niet meer zitten. Leid ik uit jouw betoog af dat de fietsreiziger buiten de spits belangrijker is dan de treinforens?

Let wel: het gaat me er niet om wie er gelijk heeft. Maar het is wel fijn als het hele verhaal wordt verteld, en niet allen vanuit het oogpunt van de fietser.

En trouwens: ik vind "klapstoelklever" goedkope retoriek. Echt niveau Telegraaf. Geen stijl :wink:
keesswart schreef:Het zou daarom goed zijn als klapstoelen op conflictgevoelige plekken vervangen zouden worden door lussen aan het plafond. Als het echt druk is, kunnen reizigers daar veilig staan en als het minder druk is, zal die ruimte niet zo gauw worden geclaimd door 'blonde Barbie-meiden die alleen maar naar hun smartphones kijken en ongeïnteresseerd op mijn verzoeken reageren'.
Vorige week was het erg druk in de Sprinter. Ik had gelukkig een zitstoeltje bemachtigd. Zit er tegenover mij een vrouw die haar vouwfiets naast zich heeft staan, en dus drie stoeltjes bezet hield. Ze keek niet op of om toen voor haar mensen aan die lussen gingen hangen.

Wat ik wil zeggen is dat mensen met (vouw)fietsen in de trein niet per se sociaal zijn.
willem.m schreef:Kees, misschien wil je meedenken over de volgende praktijksituatie:

Ik reis vier dagen per week met de stoptrein/sprinter. Het is druk in de trein. Er zijn in de spits te weinig zitplaatsen op de reguliere plekken, maar gelukkig zijn er de klapstoeltjes. Daar vind ik gelukkig altijd wel een plek, zeer drukke spitsen daargelaten. Ik kan fijn nog wat lezen, na de fietstocht naar het station en het snel naar het perron lopen heb ik dan even een rustmoment. Heerlijk toch? Dat maakt mij een tevreden treinforens. Stel nu dat de ruimte voor klapstoeltjes wordt 'conflictvrij' aangepast omdat er buiten de spits soms mensen met een grote fiets mee willen. Dan kan ik dus niet meer zitten. Leid ik uit jouw betoog af dat de fietsreiziger buiten de spits belangrijker is dan de treinforens?

Let wel: het gaat me er niet om wie er gelijk heeft. Maar het is wel fijn als het hele verhaal wordt verteld, en niet allen vanuit het oogpunt van de fietser.

En trouwens: ik vind "klapstoelklever" goedkope retoriek. Echt niveau Telegraaf. Geen stijl :wink:
Nu vind ik zo'n klapstoeltje géén volwaardige zitplaats. Helaas in de spits vaak een noodzakelijk kwaad door gebrek aan capaciteit aan échte stoelen. Overigens mogen er in de spits geen fietsen mee. Vouwfietsen mag je ook elders plaatsen, mits ze niet in de weg staan. Met meer capaciteit kunnen extra échte zitplaatsen gecreeerd worden, maar ook ruimte voor fietsen. Dus géén uitspelen van spitsreizigers versus reizigers met een fiets. Zie Kopenhagen!

Verder vind ik de term "klapstoeltjesklever" volkomen terecht (eigenlijk nog te vriendelijk) voor passagiers die blijven kleven op zo'n klapstoeltje op een plaats die aangegeven staat als "voorrang voor fietsen", als iemand vriendelijk verzoekt om zijn of haar fiets te mogen plaatsen op de aangewezen plaats (volgens de vervoersvoorwaarden) terwijl er échte stoelen voldoende vrij zijn in de trein.
Is het woord klapstoelklever al aangemeld bij Van Daale? :wink:

Overigens vind ik dat de NS wel duidelijker mag aangeven dat dit dé fietsplaatsen zijn. Bij voldoende capaciteit kunnen de klapstoeltjes daar weggehaald worden en vervangen worden door fietshaken, of fietsklemmen, zodat meer fietsen meekunnen op dezelfde ruimte. Als NS fietsplaatsbewijzen verkoopt, zal het bedrijf ook moeten zorgen dat plaatsen beschikbaar zijn.
Fietsers zijn niet socialer dan andere treinreizigers, maar moeten wel extra betalen om een niet opgevouwen fiets mee te mogen nemen in de trein en mogen die fiets alleen neerzetten op de daarvoor bestemde plekken. Wanneer alleen op die plekken de klapstoeltjes worden verwijderd, blijven er nog veel klapstoelen over op andere plekken. In de spitsuren zijn er op veel trajecten sowieso te weinig zitplekken en zijn veel reizigers veroordeeld tot staan. Anders dan in trams en metro's, zijn er in de treinen van de NS weinig plekken waar je veilig kunt staan. Daar zou de NS wat aan kunnen doen door die te creëren op de plekken waar in de daluren fietsen mogen staan. Ook kunnen daar tijdens de spitsuren vouwfietsen worden neergezet zonder klapstoelen in beslag te nemen.
Hier hebben dus verschillende reizigers baat bij: (1) fietsers in de daluren, (2) mensen met vouwfietsen tijdens de spits en (3) reizigers die tijdens de 'klapstoelendans' tot de eeuwige losers behoren.
Natuurlijn zou ik veel liever een situatie zien zoals in Kopenhagen, maar dat zit er bij de NS de komende jaren niet in.
Het zoveelste voorbeeld van wat er al jaren mis is in Nederland. Tientallen jaren is er beknibbeld op het openbaar vervoer en geïnvesteerd in asfalt: OV moet vaak geld bij, de automobilist is een melkkoe. Ooit was er een ambitieus plan van de NS: "Rail 2000, sporen naar een nieuwe eeuw". Plotseling waren alle borden die daar publiciteit voor maakten verdwenen. Nooit meer wat van gehoord. Het is schandalig hoe een stinkend rijk land als Nederland niet in staat kan of liever wil zijn om collectieve voorzieningen zoals het OV goed te laten functioneren. :evil:
Er is niet beknibbeld op het OV, er is flink geïnvesteerd in het OV. Wellicht (en blijkbaar) niet genoeg, maar toch. Er is bijv veel geld gaan zitten in een hogesnelheidslijn...en in een hoofdstedelijke metro die nog niet rijdt anno 2016...Tja, dat zijn keuzes...

We moeten niet vergeten dat NL van zo'n 8,5 miljoen inwoners naar 17 mlj is gegaan sinds de laatste Europese oorlog. Dat geeft een enorme druk op iedere vorm van vervoer, weg & spoor. Bovendien verplaatsen NL-ers zich ook nog eens bovengemiddeld graag. Er rijden (in de Randstad) al heel frequent treinen. Te kort, naar men zegt, dat wel. Maar is het ook niet uiterst raar dat iedere scholier een gratis OV-jaarkaart krijgt? Dat gaat zeer ten koste van de volwassen en dik betalende passagier. Zo heb je nooit ruimte genoeg.

Overigens is de mate waarin plaats is voor fietsen in een trein ook een keuze. Ik denk dat daar niet eens zoveel geld voor nodig is, op het totaal, om iedere trein een fatsoenlijk fiets-rijtuig te geven, zoals in Duitsland. Maar men (de NS) wil er niet aan. Geld is er genoeg, het heeft geen "prioriteit". Niet gek, er is ook de 'OV-fiets'...(die ik niet wil gebruiken)
Er spelen dus nogal wat zaken.
Zullen we die OV-fiets maar even niet aanprijzen? Ik heb groot respect voor iedereen die daar meer dan vijf kilometer op fietst. Ik denk dat het enige positieve eraan is dat het een single speed is ... (En ja, ik heb redelijk wat ervaring met deze vorm van transport).
Georg schreef:Er is niet beknibbeld op het OV, er is flink geïnvesteerd in het OV. Wellicht (en blijkbaar) niet genoeg, maar toch. Er is bijv veel geld gaan zitten in een hogesnelheidslijn...en in een hoofdstedelijke metro die nog niet rijdt anno 2016...Tja, dat zijn keuzes...

We moeten niet vergeten dat NL van zo'n 8,5 miljoen inwoners naar 17 mlj is gegaan sinds de laatste Europese oorlog. Dat geeft een enorme druk op iedere vorm van vervoer, weg & spoor. Bovendien verplaatsen NL-ers zich ook nog eens bovengemiddeld graag. Er rijden (in de Randstad) al heel frequent treinen. Te kort, naar men zegt, dat wel. Maar is het ook niet uiterst raar dat iedere scholier een gratis OV-jaarkaart krijgt? Dat gaat zeer ten koste van de volwassen en dik betalende passagier. Zo heb je nooit ruimte genoeg.


Overigens is de mate waarin plaats is voor fietsen in een trein ook een keuze. Ik denk dat daar niet eens zoveel geld voor nodig is, op het totaal, om iedere trein een fatsoenlijk fiets-rijtuig te geven, zoals in Duitsland. Maar men (de NS) wil er niet aan. Geld is er genoeg, het heeft geen "prioriteit". Niet gek, er is ook de 'OV-fiets'...(die ik niet wil gebruiken)
Er spelen dus nogal wat zaken.
Even de volgende vergelijking hoe de ontwikkelingen gaan:
30 jaar geleden waren er in tunnels onder Het IJ/Noordzeekanaal 5 treinsporen tegenover 12 autostroken.
Nu zijn er nog steeds 5 treinsporen, maar het aantal autostroken is meer dan verdubbeld naar 26!
Zie hier de sta/hangplekken in de nieuwe IZY low cost trein tussen Brussel en Parijs.
https://www.ovmagazine.nl/2016/03/budge ... land-1644/
Dit is het voormalige barrijtuig van een voormalige binnenlandse TGV. Je betaalt hier minder voor dan voor een zitplaats. En wie genoegen neemt met een van de 25 klapstoeltjes op de balkons kan voor vanaf 15 euro mee. ‘Normale’ stoelen mét zitplaatsgarantie zijn twee maanden van tevoren boekbaar vanaf 19 euro tot 59 Euro. Voor grote stukken bagage betaal je een toeslag voor deze trein. Ook fietsen kunnen mee zonder demonteren, maar de fiets moet wel in een hoes. Reserveren voor de fiets kost gelijk met het aanschaffen van een kaartje € 10, - reserveer je later dan kost het € 20,-. Koop je een fietskaartje op het perron, dan kost dan € 30, - . De toeslagen voor grote stukken bagage zorgen dat reizigers hun bagage beperken. Zodoende is er meer ruimte voor fietsen, aldus een woordvoerster van de IZY.
Georg schreef:Er is niet beknibbeld op het OV, er is flink geïnvesteerd in het OV. Wellicht (en blijkbaar) niet genoeg, maar toch. Er is bijv veel geld gaan zitten in een hogesnelheidslijn...en in een hoofdstedelijke metro die nog niet rijdt anno 2016...Tja, dat zijn keuzes...

We moeten niet vergeten dat NL van zo'n 8,5 miljoen inwoners naar 17 mlj is gegaan sinds de laatste Europese oorlog. Dat geeft een enorme druk op iedere vorm van vervoer, weg & spoor. Bovendien verplaatsen NL-ers zich ook nog eens bovengemiddeld graag. Er rijden (in de Randstad) al heel frequent treinen. Te kort, naar men zegt, dat wel.
Vergeleken met omringende landen doet de NS het inderdaad nog niet zo slecht: op de kleinste stations komt minstens 1x per uur een trein. In grote delen van Frankrijk kun je urenlang wachten op de volgende trein, ook op trajecten tussen grotere plaatsen, en wordt je vaak gedwongen om een flinke omweg via Parijs te maken. In een groot station als Brussel Noord zijn nog geen liften. In het westen van Duitsland wordt de infrastructuur al jaren verwaarloosd omdat de modernisering in de voormalige DDR prioriteit heeft. Ook in Engeland is het spoorwegnet verwaarloosd en vaak niet bestand tegen de stormen en overstromingen die dit land bijna jaarlijks teisteren (zie dit filmpje).
Georg schreef:Overigens is de mate waarin plaats is voor fietsen in een trein ook een keuze.
Precies. Net als de aanschaf van de Fyra en van toiletloze sprinters een keuze was. Volgens de Fietsersbond gloort er de komende jaren hoop dat er bij de NS meer fietsplekken gaan komen. We zullen zien...
Georg schreef:Maar is het ook niet uiterst raar dat iedere scholier een gratis OV-jaarkaart krijgt? Dat gaat zeer ten koste van de volwassen en dik betalende passagier. Zo heb je nooit ruimte genoeg.
Vroeger studeerde je in één stad en reisde je als 'arme' student zoveel mogelijk op de fiets. Of je ging liften. Nu volg je het ene college in stad A, het andere in stad B en ga je feesten in stad C. Het aanbod (OV-kaart) bepaalt nu de vraag (naar vervoer) en dat is inderdaad de omgekeerde wereld.
keesswart schreef: Nu volg je het ene college in stad A, het andere in stad B en ga je feesten in stad C. Het aanbod (OV-kaart) bepaalt nu de vraag (naar vervoer) en dat is inderdaad de omgekeerde wereld.
Is het niet ook zo dat men zich soms inschrijft voor een studie, en dan van een loting afhankleijk is of je in Rotterdam of Groningen terecht komt soms? Dat was volgens de politiek geen probleem, want studenten konden toch gratis reizen. Of zoiets.
Als ik het goed heinner.
Al in de jaren 70 kon je uitgeloot worden voor de stad waar je het liefst wilde studeren. En toen was er nog geen OV-studentenkaart. Die kwam er pas toen ik al afgestudeerd was :( .
bert sitters schreef:Even de volgende vergelijking hoe de ontwikkelingen gaan:
30 jaar geleden waren er in tunnels onder Het IJ/Noordzeekanaal 5 treinsporen tegenover 12 autostroken.
Nu zijn er nog steeds 5 treinsporen, maar het aantal autostroken is meer dan verdubbeld naar 26!
Er is inderdaad een wonderlijke voorkeur voor de aanpak van infrastructuur rond Amsterdam ;-).
De rest van het land bekijkt het maar.

Overigens vind ik de trein vrij duur in NL, je kunt voor hetzelfde geld een heel jaar een auto(tje) rijden, met de daaraan verbonden veel grotere/fijnmaziger 'verplaatsings/vervoer/transport'-keuze. (en autobezit/gebruik is ook al relatief heel duur in NL, zelfs dan nog wint de auto het in deze vergelijking)

Soms kom ik even in de verleiding om ipv mijn auto eens de trein te nemen, en dan blijkt altijd weer dat het per OV ongemakkelijker, duurder en trager is. Dat valt mij dan toch wel weer tegen. Voor de vele mensen die min of meer in een buitengebied wonen is er al helemaal geen vergelijk. (ik woon nota bene op 2,5km van een intercity-station(!))
Afbeelding

Heerlijk veel ruimte voor fietsen in deze Ierse trein, en nog gratis ook. In de hele trein heeft iedere tweede wagon zo'n ruimte. Daar kan de NS nog een puntje aan zuigen.
Foto 1 sept. 2014.
keesswart schreef:Al in de jaren 70 kon je uitgeloot worden voor de stad waar je het liefst wilde studeren. En toen was er nog geen OV-studentenkaart. Die kwam er pas toen ik al afgestudeerd was :( .
Dat laatste geldt ook voor de telkens verdere beknibbelingen op de studiefinanciering...
Afgelopen week heb ik bij toeval kennis kunnen maken met de gloednieuwe sprinter, die een proefrit tussen Leiden en Den Haag maakte. Het toilet is inderdaad ten koste gegaan van het aantal fietsplekken. In de toiletloze sprinters passen minstens 8 fietsen (als er niemand op de klapstoeltjes zit), maar in het nieuwe materieel is dat beperkt tot 2. Je zou met een beetje proppen ook nog wel 3 fietsen (met smalle sturen en zonder bagage) op die plek kwijt kunnen. De sticker met de tekst 'maximaal 2 fietsen' nodigt dan ook uit tot burgerlijke ongehoorzaamheid (ik speel zelfs met de gedachte om zelf een voorraadje van zulke stickers te maken en die op de ruiten bij de twee rolstoelplekken te plakken :wink: .)

Georg schreef:
vr 15 apr, 2016 12:38
Ik denk dat daar niet eens zoveel geld voor nodig is, op het totaal, om iedere trein een fatsoenlijk fiets-rijtuig te geven, zoals in Duitsland. Maar men (de NS) wil er niet aan. Geld is er genoeg, het heeft geen "prioriteit".
Dat de NS niet zuinig is geweest, zie je o.a. aan de oplaadpunten voor telefoons, wifi en oneindig veel Mondriaan op de wanden.