Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geen treinen meer naar Hoek van Holland - Forum Wereldfietser

Geen treinen meer naar Hoek van Holland

Per 1 april (géén grap) stopt de NS met de Hoekse Lijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Deze Hoekse Lijn wordt verbouwd tot metro die bediend gaat worden de RET. Dit gaat vijf maanden duren. In die tijd zet RET bussen in. In deze bussen kunnen géén fietsen mee. Dit is erg vervelend voor passagiers van de ferry vanaf Hoek van Holland Haven naar Harwich en de ferry vanaf Europoort naar Hull die hun fiets meenemen. Volgens RET is het maar 25 km fietsen van station Schiedam Centrum naar Hoek van Holland. Europoort ligt nog verder. Erg vervelend voor mensen met een fiets die weinig tijd hebben op de dag van vertrek om hun boot te halen. RET zegt er niets aan te kunnen doen.
Goed om te weten. Vorig jaar vanuit zwijndrecht naar hoek van holland gereden. Is toch nog een stukje. Ook als je terug kom, heb je een probleem. Boot komt laat in de middag.
Ik ben altijd een fan geweest van Hoek van Holland Harwich, en dit maakt deze verbinding in elk geval gedurende deze tijd heel wat minder aantrekkelijk. Ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren met de kaartjes 'vanaf elk station in Nederland, als daar nog een stuk RET tussen komt te zitten.
bert sitters schreef:Volgens RET is het maar 25 km fietsen van station Schiedam Centrum naar Hoek van Holland.
Volgens mij ook; Delft (ong. 20 km) en Den Haag HS/CS (ong. 22 km) zijn iets dichterbij, maar vanuit Schiedam is het natuurlijk lekkerder fietsen over het fietspad langs de Waterweg. ;) Hoek van Holland heeft een paar hotels en pensions vlak bij de Stena-steiger, en richting 's-Gravenzande een camping maar ik heb met geen van alle ervaring.
bert sitters schreef:Europoort ligt nog verder.
Ongeveer een kilometer verder van Schiedam dan Hoek van Holland, als je in Maassluis de pont neemt. Wel industriëler fietsen en even goed opletten op de route vind ik zelf. Je kunt naar de Beneluxhaven ook in de Hoek het fietsveer nemen naar de Pistoolhaven en dan om de Dintelhaven heen naar de Beneluxhaven fietsen. Dan moeten de vaartijden wel net meezitten, maar ik vind dat zo'n sympathiek veer en je kunt zeehonden kijken bij het Beereiland. :)

Carl
Is het zeker dat straks in die metro wel fietsen meegenomen mogen worden?

Hans
Niets aan de hand fiets kan gewoon mee met de nieuwe Hoekse lijn http://hoekselijn.mrdh.nl/kan-de-fiets- ... meegenomen
Dat is dan weer goed nieuws. Doch wordt van de zomer dan toch fietsen vanaf Schiedam.
En op de terugreis moet je dan toch eerst een kopje koffie gaan drinken voordat het 9 uur is, tenzij de RET de NS regel overneemt dat de spitsregel niet geldt voor reizigers met een internationaal reisbiljet.
Ha die Wim,

Ook RET kent een spitsverbod voor de fiets in de spitsuren. Daar buiten mag de fiets gratis mee. Daar heb jij niet zoveel aan, want met een dagkaart voor de fiets in de trein ben je hetzelfde kwijt. In ieder geval een meevaller dat je voor dat stukje met de RET niet extra hoeft te betalen.
Overigens kent NS in de weekenden en in de maanden juli en augustus geen spitsverbod voor fietsen in de trein. De RET heeft het alleen over weekenden en feestdagen zonder spitsverbod.
Wim schreef:En op de terugreis moet je dan toch eerst een kopje koffie gaan drinken voordat het 9 uur is, tenzij de RET de NS regel overneemt dat de spitsregel niet geldt voor reizigers met een internationaal reisbiljet.
De boot komt om 08.00 aan, niet te hard vooraan staan duwen om als eerste van de boot te gaan en nog even van de zee genieten - mogelijk met een koffie in de hand - zorgt voor geen vertraging en fijn na de spits in de trein.

Afvaarten ook op mooie tijden, zie de dienstregeling dus keep calm and...
Carl schreef:
bert sitters schreef:Volgens RET is het maar 25 km fietsen van station Schiedam Centrum naar Hoek van Holland.
Volgens mij ook; Delft (ong. 20 km) en Den Haag HS/CS (ong. 22 km) zijn iets dichterbij, maar vanuit Schiedam is het natuurlijk lekkerder fietsen over het fietspad langs de Waterweg. ;) Hoek van Holland heeft een paar hotels en pensions vlak bij de Stena-steiger, en richting 's-Gravenzande een camping maar ik heb met geen van alle ervaring.
bert sitters schreef:Europoort ligt nog verder.
Ongeveer een kilometer verder van Schiedam dan Hoek van Holland, als je in Maassluis de pont neemt. Wel industriëler fietsen en even goed opletten op de route vind ik zelf. Je kunt naar de Beneluxhaven ook in de Hoek het fietsveer nemen naar de Pistoolhaven en dan om de Dintelhaven heen naar de Beneluxhaven fietsen. Dan moeten de vaartijden wel net meezitten, maar ik vind dat zo'n sympathiek veer en je kunt zeehonden kijken bij het Beereiland. :) Carl
De routes naar Hoek van Holland zijn windgevoelig en de wind kan daar ook in de zomermaanden soms stormachtig zijn. Het fietspad langs de Waterweg is dan geen feest als je een boot moet halen. Volgens de fietsrouteplanner van de Fietsersbond is het van station Den Haag Moerwijk via de kortste weg maar 17,6 km naar Hoek van Holland Haven. Met noordwestenwind is het sowieso handiger om vanuit Den Haag naar Hoek van Holland te fietsen. De route vanaf Scheveningen langs de Noordzeeroute (LF1) is zeker een aanrader, tenzij er een harde zuidwestenwind staat.

De veerhaven in de Europoort (voor de boot naar Hull) kun je ook goed bereiken vanaf metrostation Spijkenisse Centrum. Volgens de fietsrouteplanner is dat 21,5 km.
Kees - hoeveel fietstijd denk je dat nodig is vanuit Schiedam, Den Haag of Scheveningen?
Dat hangt erg af van de wind. Bij windstil weer kun je in een uur van Den Haag naar Hoek van Holland fietsen, maar als je windkracht 6 tegen hebt, duurt het al gauw tweemaal zo lang. Het zou ook sneu zijn om een boot te missen omdat je precies dan voor het eerst sinds jaren een lekke band krijgt.
Ik probeer altijd om een paar uur te vroeg bij de boot te komen. De tijd die ik dan in Hoek van Holland moet wachten, breng ik door in een visrestaurant of pizzeria. Je kunt ook proberen heel vroeg de boot op te gaan, maar vaak laat men fietsers dan een hele tijd in weer en wind wachten, terwijl vrachtwagens al de boot op rijden.
bert sitters schreef:In ieder geval een meevaller dat je voor dat stukje met de RET niet extra hoeft te betalen.
Wat bedoel je hiermee, Bert? Voor welk stukje met de RET hoeft wanneer niet betaald te worden?

Edit nav. onderstaande reactie: O, extra voor de fiets! Dank je, Shrek, ik dacht dat Bert bedoelde dat je ergens helemaal niet hoefde te betalen, voor jezelf dus.

Carl
Om je fiets mee te nemen hoef je bij de RET niet te betalen. :wink:
Kees - dank. Ben zelf ook altijd wel graag aan de vroege kant - vorig jaar mocht ik als 1 van eerste de boot op. Was fijn.

Ga rekening houden met je richttijd (veiligheid inbouwen altijd fijn) van 2uur vanaf Den Haag - lijkt me wel een leuke route. Kan ik op de terugweg naar Schiedam fietsen. Heb ik ze alle 2 gereden. Tip van Pizzeria ga ik in het achterhoofd houden.
Hoi Bert, goed dat je het even meldt. Dan verzinnen we een oplossing voor onze Engelse trip in juni. Groeten van Monique
Succes! Pas wel goed op je mooie fiets in Hoek van Holland. In een pizzeria gaan zitten waar je geen zicht op je fiets hebt, is in dit Rotterdamse dorp geen goed idee.
Zal ik doen.
Er wordt steeds meer aan ons land afgebrokkeld.... Fokker en V&D kwijt, met de zorg gaat het minder goed, er worden steeds meer lelijke gebouwen neergezet zonder rollagen en nu wordt Hoek van Holland lastiger bereikbaar voor fietsers. Moet men bij de RET (van Jaap Kooiman en meneer Harmsen :wink:) alleen met een OV-chipkaart reizen en niet per NS-kaartjes?
Hier een stukje reisverslag van mijn fietstocht in Engeland in 2011: Om 16.45 uur meerde het schip aan in Hoek van Holland en ik was de eerste die van boord kwam. Het was nu wachten op de trein van 17.07 uur naar Rotterdam. De conducteur maakte bezwaar tegen mijn fiets in de Sprinter, want daar was het spitsuur niet voor. Maar ja, ik kwam net uit Engeland en ik moet nog helemaal naar Groningen. Met een vriendelijk knipoog liep hij verder door in de trein.
Ook in Harwich staat het station zo pal voor de veerboot. In het zo prachtige fietsland Engeland kunnen fietsen gratis in de trein mee. Maar hopen dat de Britse spoorwegen niet op dezelfde plannen als hier komen!