Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein Groningen- Bremen/ Hamburg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trein Groningen- Bremen/ Hamburg

keesswart schreef:
di 11 dec, 2018 12:22
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 11:34
Tja, soms moet je een heel coachings-traject doorlopen met de man/vrouw achter het loket.
Herkenbaar. Zo heeft het ons vorig jaar drie kwartier gekost om bij een kiosk in een klein Duits station (waar geen echte loketten meer zijn) twee treinkaartjes plus fietskaartjes plus reserveringen (voor het gedeelte tussen Hannover en Amsterdam) te kopen bij een dame die overigens wel heel erg haar best voor ons deed, maar duidelijk meer ervaring had met het verkopen van koffie. De dalurenkorting voor het Nederlandse gedeelte hebben we toen maar laten zitten.
En dan heb je soms ook nog de RailPlus korting - aan de andere kant ... in Duitsland heb je ook Quer-durchs-Land tickets.
Bijv. van Saarbrücken naar Nederland scheelde zo'n kaartje ons ruim geld, geen reserveringsplicht en kostte het heel weinig extra tijd. Dat we hierop uitkwamen was overigens dik toeval, waren we 10 minuten eerder geweest had ik gehaast de vorige trein willen halen en dan de volle mep betaald.

Één voordeel van de nieuwe onkunde (het gevolg van de nieuwe managers):
Ook de controleurs kennen de kaartjes niet of nauwelijks, ja wel de gewone alledaagse, maar zodra het iets ingewikkelder is kennen ze meestal niet alle details.
Vroeger kregen ze (in ieder geval in Nederland) een lange vooropleiding en ook nog een dik handboek om het allemaal na te kunnen zoeken. Nu mag je blij zijn als ze gewoon de topografie en de overstappen kennen.

BSM
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 13:15
Ook de controleurs kennen de kaartjes niet of nauwelijks, ja wel de gewone alledaagse, maar zodra het iets ingewikkelder is kennen ze meestal niet alle details.
Helaas zijn er ook niet veel conducteurs meer die de uitzonderingen op de regels kennen. Dat je bijvoorbeeld met een internationaal fietsticket je fiets ook tijdens de spitsuren in de trein mag zetten.
keesswart schreef:
di 11 dec, 2018 14:05
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 13:15
Ook de controleurs kennen de kaartjes niet of nauwelijks, ja wel de gewone alledaagse, maar zodra het iets ingewikkelder is kennen ze meestal niet alle details.
Helaas zijn er ook niet veel conducteurs meer die de uitzonderingen op de regels kennen. Dat je bijvoorbeeld met een internationaal fietsticket je fiets ook tijdens de spitsuren in de trein mag zetten.
 
Dan is daar weer een leuke coaching-taak weggelegd voor de vakantie-fietser.
Ik heb hiermee nog nooit problemen gehad, zelfs niet als ik de regels maximaal oprek.

Heb je echt een vasthoudend type dan is het misschien het best om hem je te laten opschrijven.
Zeker als je een stijfhoofdig type tegenkomt is dat uiteindelijk de route waarlangs hij/zij uiteindelijk in zijn trein-begeleidende en informerende taak zal groeien.

Als je zo'n type je reis-plan echt in de war schopt is het een schrale troost, maar in de limiet betaalt NS-internationaal zelfs je overnachting. (En ik denk dat de pennelikker die zoiets op z'n geweten heeft voorlopig op geboken diensten en trieste rondjes rond de kerk kan rekenen.)

BSM
Is er iemand die ervaring heeft met deze treinen? Kan je fiets gewoon meegenomen worden, en moet hiervoor gereserveerd worden?"""

n.av deze vraag kan ik- recente ervaring)- melden dat in september 2018
een normale stoptrein naar Nieuweschans/Weener liep vanaf Groningen waarop mijn fiets met Nederlands fietsticket tot over de grens meekon. Speciale grensservice, zoals ook bij Oldenzaal, en zuidelijker. In Weener vervangt een spoorbus de trein naar Leer, start van mijn Duitse North Sea cycle route, maar geen kans, wat ik ook probeerde, bij de Duitse chauffeuse, om de fiets ook mee te mogen nemen. Inderdaad klein stukje extra fietsen dus, 12km. Het was net droog! En de fietsbewegwijzering in dat deel van DL is voortreffelijk. Van Bremen naar Hamburg wijst het zich vanzelf. Quer durchs Land is inderdaad een fantastisch ticket , geen fietsreservering, wel int ticket voor 10 euro, om goed en 'billig' retour te reizen met als extra voordeel de doorgaans lage instap in de regionale treinen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"""Nu wil ik graag verder van Bremen naar Hamburg (klein stukje maar ja). Vorig jaar moest ik trein via Osnabruck terug nemen (ivm die aangevaren spoorbrug).

Gelukkig rijdt er nu wel weer een trein van Groningen naar Weener, en vervolgens van Leer verder naar Bremen. Tussen Weener en Leer rijden bussen, maar die nemen geen fietsen mee. Aangezien het maar 12 km is, wil ik dit stukje gaan fietsen.

Is er iemand die ervaring heeft met deze treinen? Kan je fiets gewoon meegenomen worden, en moet hiervoor gereserveerd worden?"""