Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein Groningen- Bremen/ Hamburg - Forum Wereldfietser

Trein Groningen- Bremen/ Hamburg

Beste mensen,

Vorig jaar heb ik gefietst van Friesland naar Bremen. Nu wil ik graag verder van Bremen naar Hamburg (klein stukje maar ja). Vorig jaar moest ik trein via Osnabruck terug nemen (ivm die aangevaren spoorbrug).

Gelukkig rijdt er nu wel weer een trein van Groningen naar Weener, en vervolgens van Leer verder naar Bremen. Tussen Weener en Leer rijden bussen, maar die nemen geen fietsen mee. Aangezien het maar 12 km is, wil ik dit stukje gaan fietsen.

Is er iemand die ervaring heeft met deze treinen? Kan je fiets gewoon meegenomen worden, en moet hiervoor gereserveerd worden?
Hoi

Geen directe ervaring, maar bahn.de zegt dat tussen Emden en Bremen normaal gesproken een regionale trein rijdt, waar je dus altijd een fiets in mag meenemen tenzij het te vol is.

In sommige gevallen staat er dit:

IC 2431
RE 52431 Intercity, Regional-Express Richtung: Cottbus
Alle Nahverkehrsfahrkarten werden anerkannt (nur IC 2431), Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Fahrzeuggebundene Einstiegshilfe vorhanden , Intercity 2: Info unter http://www.bahn.de/ic2 (nur IC 2431), Reservierungen für Fahrräder: Im Reisezentrum und bei DB Agenturen (nur RE 52431)

Wat onoverzichtelijk, maar betekent gewoon dat de IC reservering nodig heeft, en de regionale trein, zoals altijd, niet. Maar, als ik naar de details van de trein kijk, lijkt het wel alsof het een Regio trein is tot aan Augustfehn, en daarna door gaat als IC...dus het kan zijn dat er vanaf dan reservering nodig?!?
Verwarrend, maar over het algemeen, zou je dus geen problemen moeten hebben!
In 2009 zijn we zonder reserveringen met fietsen in de trein van Hamburg naar Leer gereisd. Maar dat is inmiddels 8 jaar terug.
Volgens de reisplanner van Deutsche Bahn rijdt er elk uur een trein van Leer naar Bremen. Bijzonder aan deze trein is dat deze zowel een IC als een RE trein is. Klik ik je de IC optie aan, dan blijkt de trein via Bremen naar Leipzig te rijden. Reservering voor fietsen is verplicht, maar 'Alle Nahverkehrsfahrkarten werden anerkannt' tot Bremen, wat volgens mij betekent dat tot Bremen ook met een Schönes Wochenende ticket (en andere voordelige kaartjes die anders niet geldig zijn in IC treinen) gereisd kan worden. Klik je de RE optie aan, dan gaat de trein niet verder dan Bremen. Ook dan moeten fietsplekken gereserveerd worden.
Hier rijden nieuwe dubbeldekkers (de IC2). Onder 'Zahlen, Daten, Fakten' staat helaas niet hoeveel fietsen er in zo'n dubbeldekker passen.

Tussen Bremen en Hamburg rijdt 2x per uur een trein: 1x per uur een IC trein met een reserveringsverplichting voor fietsen en 1x per uur een ME trein (Metronoom) zonder die verplichting.
Twee jaar geleden zijn mijn zoon en ik van Sneek, via Groningen en Leer met onze fietsen naar Bremen getreind. Niets gereserveerd en we konden overal zomaar probleemloos mee.
Ik heb ergens wel iets gelezen over een (tijdelijke?) uitval van de trein tussen Groningen en Leer. Ik weet niet of dat nu nog het geval is.
Tussen Weener en Leer rijden nog steeds geen treinen en dat zal nog wel enkele jaren duren (zie hier).
De Arriva-treinen rijden van Groningen tot Weener. Het is wel een stoptrein hoor, want nog vóór Arriva daar de dienst uitmaakte, reden er sneltreinen die voor de Duitse grens alleen in Hoogezand en Winschoten stopten en het eindstation was in Oldenburg, dus overstappen voor Bremen en zo verder (ervaring 1991).
Moet er voor deze trein tot Weener gereserveerd worden, of kan je gewoon in Groningen een kaartje kopen en met de fiets op de trein stappen? En vanuit Leer verder naar Bremen dan?
Gewoon instappen
unquendor schreef:Moet er voor deze trein tot Weener gereserveerd worden, of kan je gewoon in Groningen een kaartje kopen en met de fiets op de trein stappen? En vanuit Leer verder naar Bremen dan?
Op het Groninger Hoofdstation staat een NS-ticketautomaat, waar ook Duitse bestemmingen staan aangegeven. Maar niet alle steden. Zo kon ik bijv. Leipzig niet vinden. Voor de internationale fietskaart betaal je € 12,–. Alleen moet je nog wel 14 km van Weener naar Leer Bahnhof fietsen. Bij Leer fiets je over deze brug: https://de.wikipedia.org/wiki/Jann-Berghaus-Br%C3%BCcke
De trein naar Weener is van het Spurt-type van Arriva, zoals die overal in Groningen en Friesland rijden.
Vanuit dezelfde automaat heb ik nog enkele jaren geleden een treinkaart naar Ettelbrück in Luxemburg gekocht, fiets mee. Makkelijker dan via internet, gewoon straight.
Martin E. van Doornik schreef:
unquendor schreef:Op het Groninger Hoofdstation staat een NS-ticketautomaat, waar ook Duitse bestemmingen staan aangegeven. Maar niet alle steden. Zo kon ik bijv. Leipzig niet vinden. Voor de internationale fietskaart betaal je € 12,–.
Vanuit dezelfde automaat heb ik nog enkele jaren geleden een treinkaart naar Ettelbrück in Luxemburg gekocht, fiets mee. Makkelijker dan via internet, gewoon straight.
Uit de NS-automaat kun je wel fietskaartjes naar België, Luxemburg en Frankrijk (Lille) halen, maar helaas niet naar bestemmingen in Duitsland. Daarvoor moet je naar een loket internationaal (bij lange en wat ingewikkelder treinreizen kun je beter naar de Treinreiswinkel gaan, want bij de NS weet men weinig van fietsfaciliteiten in buitenlandse treinen, al betaal je dan wel extra boekingskosten). Reis je van Groningen naar Bremen, dan heb je met de NS niets te maken. Je kunt dan een goedkoper fietskaartje (€ 3,60) uit de automaat van Arriva halen om met je fiets in de Arriva trein van Groningen naar Weener te reizen. Vervolgens fiets je van Weener naar Leer, waar je voor de rest van je reis (fiets)kaartjes uit de automaten van Deutsche Bahn kunt halen.
keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
unquendor schreef:Op het Groninger Hoofdstation staat een NS-ticketautomaat, waar ook Duitse bestemmingen staan aangegeven. Maar niet alle steden. Zo kon ik bijv. Leipzig niet vinden. Voor de internationale fietskaart betaal je € 12,–.
Vanuit dezelfde automaat heb ik nog enkele jaren geleden een treinkaart naar Ettelbrück in Luxemburg gekocht, fiets mee. Makkelijker dan via internet, gewoon straight.
Uit de NS-automaat kun je wel fietskaartjes naar België, Luxemburg en Frankrijk (Lille) halen, maar helaas niet naar bestemmingen in Duitsland. Daarvoor moet je naar een loket internationaal (bij lange en wat ingewikkelder treinreizen kun je beter naar de Treinreiswinkel gaan, want bij de NS weet men weinig van fietsfaciliteiten in buitenlandse treinen, al betaal je dan wel extra boekingskosten). Reis je van Groningen naar Bremen, dan heb je met de NS niets te maken. Je kunt dan een goedkoper fietskaartje (€ 3,60) uit de automaat van Arriva halen om met je fiets in de Arriva trein van Groningen naar Weener te reizen. Vervolgens fiets je van Weener naar Leer, waar je voor de rest van je reis (fiets)kaartjes uit de automaten van Deutsche Bahn kunt halen.
Jeetje, is het nu zo veranderd? Vanmiddag zal ik eens naar de automaat gaan kijken! Nog in 2012 ben ik per trein naar Bremen geweest (zonder fiets) en vandaar uit naar Stockholm gevlogen.
Martin E. van Doornik schreef:Jeetje, is het nu zo veranderd? Vanmiddag zal ik eens naar de automaat gaan kijken! Nog in 2012 ben ik per trein naar Bremen geweest (zonder fiets) en vandaar uit naar Stockholm gevlogen.
Nee hoor. Gewone treinkaartjes naar Duitsland kun je nog steeds uit de NS-automaat halen, maar zijn niet goedkoop. Internationale fietskaartjes zijn in deze automaat altijd beperkt geweest tot België, Luxemburg en Lille.
Ik ben vanmiddag naar station Baflo gegaan. Ik moest m'n auto (was aan het winkelen) een eind verderop parkeren, omdat er een kermis pal voor het station stond. Het uit 1892 daterende stationsgebouw staat wegens restauratie helemaal in de steigers.
Ik heb Hannover en Bremen geprobeerd, maar inderdaad niets over een fietskaartje te vinden, wel voor een hond. Best wel duur: € 68,90. In 1991 betaalde ik voor een enkele reis Baflo-Lübeck nog ƒ 94,30 plus ƒ 10,– voor de fiets (let op: in de oude guldens = omgerekend € 46,29 en voor de fiets € 4,90). Dus toch de Treinreiswinkel benaderen. Want bij het loket Internationaal in Groningen staat vaak een lange rij mensen.
Er staat op station Baflo nog een automaat, een grijs geval van Arriva, maar daar kan ik werkelijk echt niets mee. Die verkoopt alleen maar OV-chipkaartjes zonder aanduiding van bestemmingen binnen het Arriva-gebied. Ik kon daarin ook niets vinden over de goedkope fietskaart van € 3,60 zoals ergens hierboven vermeld. Gewoon waardeloos.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op het station van Baflo zijn onlangs de strippenstempelautomaat en de gele NS-kaartjesautomaat weggehaald en de grijze Arriva-automaat staat nu op de plaats van het gele NS-apparaat. Warempel, ik heb daar gewone treinkaartjes gekocht maar nog niet naar het buitenland gekeken. Anders schakel ik de Treinreiswinkel wel in.
Een uitstekend alternatief voor de treinreiswinkel, tenminste als het gaat om trein- en fietskaartjes naar Duitsland, is het Arriva/Deutsche Bahn-loket op het hoofdstation van Groningen (er zijn meer steden in Nederland met zo'n loket). Er staat daar nooit een rij en ze verkopen je alle treinkaartjes met bestemming in Duitsland, ook degene die je niet online kunt aanschaffen.

De afgelopen tijd heb ik er twee keer gebruik van gemaakt; een keer enkel voor een fietskaartje Groningen-Münster en een keer voor een retourtje Groningen-Lingen (met fietsreservering). En binnenkort ga ik er langs voor een enkeltje Groningen-Gronau (met fietsreservering) omdat ik tijdens de ochtendspits naar Enschede wil/moet ...
Van de week heb ik het Arriva loket in Maastricht geprobeerd. Ik heb de omgekeerde ervaring. Ze hebben een uitgekleed systeem dat het bij lange na niet haalt bij de Duitse loketten. Een fietskaartje van Maastricht naar Berlijn met reservering konden ze niet leveren.
Fietskaartjes voor gewone RE verbindingen wel.
Ik heb over het verschil tussen de theorie op hun website en hun loket gemaild met Arriva maar geen antwoord gekregen.
Dan is mijn ervaring misschien gekleurd door het feit dat ik meestal kaartjes koop voor regionale treinen. Ik meen wel dat de man achter het loket beweerde dat hij alle types kaartjes verkocht. Maar, evengoed benieuwd naar het antwoord van Arriva.
slugbait schreef:
di 11 dec, 2018 08:09
Dan is mijn ervaring misschien gekleurd door het feit dat ik meestal kaartjes koop voor regionale treinen. Ik meen wel dat de man achter het loket beweerde dat hij alle types kaartjes verkocht. Maar, evengoed benieuwd naar het antwoord van Arriva.
Dan kent die goede man niet de diepere lagen van het DB systeem. Zelfs bij kaartje zonder fiets lukte het niet om een verbinding zonder ICE te zoeken, op trajecten van Nederland naar Berlijn vaak een heel stuk goedkoper tegen amper een uur langer reizen. Die optie kan ik zelfs online vinden.
Ivo Miesen schreef:
di 11 dec, 2018 09:09
slugbait schreef:
di 11 dec, 2018 08:09
Dan is mijn ervaring misschien gekleurd door het feit dat ik meestal kaartjes koop voor regionale treinen. Ik meen wel dat de man achter het loket beweerde dat hij alle types kaartjes verkocht. Maar, evengoed benieuwd naar het antwoord van Arriva.
Dan kent die goede man niet de diepere lagen van het DB systeem. Zelfs bij kaartje zonder fiets lukte het niet om een verbinding zonder ICE te zoeken, op trajecten van Nederland naar Berlijn vaak een heel stuk goedkoper tegen amper een uur langer reizen. Die optie kan ik zelfs online vinden.
Tja, soms moet je een heel coachings-traject doorlopen met de man/vrouw achter het loket.

Op die manier is het me eerst niet gelukt om met fietsen vanuit Nederland via Brussel naar Basel te reizen, en het jaar daarop wel. Het lag misschien ook wel aan de ontvankelijkheid van de loket-dames in Utrecht, maar het eerste jaar lukte het niet en had de dame toen net niet die onderzoekende instelling die nodig is om iets te vinden. De tweede maal had ik me goed voorbereid, en had dankzij de "coaching" de dame achter het loket de gouden ingeving om het fietskaartje dat volgens de computer niet bestond toch te reserveren .... en dat ging gewoon (ook tot haar verbazing, ze riep uit: nooit te oud om wat te leren).

Je kan pech hebben, sommige lokettisten missen de onderzoekende geest en willen ook niks aannemen of bijleren, dan helpt zelfs de beste coaching niet.
Er resteert dan altijd nog de optie dat je een biljet koopt dat niet aan de bedoeling voldoet ... krijg je geen fietsbiljet naar Duitsland dan stap je toch gewoon zonder in de trein, je hebt toch je best gedaan en de automaat is "stuk" als dat niet goed werkt. Je kan pech hebben en een humeurige controleur treffen, meestal heb je geluk.
 
NS-automaat - P1030041.jpg
 
Ja, Ja, vroeger was ik een stuk braver en gezeggelijker (waar het dit soort zaken betrof) maar grappig genoeg werkt de licht-anarchistische aanpak vaak opvallend goed

BSM
Bridgestone SM schreef:
di 11 dec, 2018 11:34
Tja, soms moet je een heel coachings-traject doorlopen met de man/vrouw achter het loket.
Herkenbaar. Zo heeft het ons vorig jaar drie kwartier gekost om bij een kiosk in een klein Duits station (waar geen echte loketten meer zijn) twee treinkaartjes plus fietskaartjes plus reserveringen (voor het gedeelte tussen Hannover en Amsterdam) te kopen bij een dame die overigens wel heel erg haar best voor ons deed, maar duidelijk meer ervaring had met het verkopen van koffie. De dalurenkorting voor het Nederlandse gedeelte hebben we toen maar laten zitten.

Een paar maanden terug moest ik weer naar zo'n kiosk omdat de kaartjesautomaat kapot was. Het ging om een eenvoudige rit met regionale treinen van Lage (bij Detmold) naar Seesen (bij Goslar). "Seesen, liegt das in Nordrhein-Westfalen?", wilde de dame in de kiosk weten. Gelukkig wist ik dat Seesen een heel eind in Nedersaksen ligt, en dat een NRW-ticket dus niet zou volstaan voor deze rit. Vervolgens wilde ze me een ticket van meer dan 50 euro verkopen. Toen moet ik een wat zuinig gezicht hebben getrokken. Redelijk snel kwam ze erachter dat ze eerste klas had aangevinkt. Gelukkig wist ik al welke reisroute ik het beste kon nemen, met zo min mogelijk overstappen, wat langere wachttijden en voor een schappelijke prijs. Alleen wist ik niet wat voor fietskaartje ik nodig had, want ook die heb je in verschillende prijsklassen. Sommige Duitse treinmaatschappijen vervoeren fietsen zelfs gratis. Als ik dat had laten uitzoeken door de vriendelijke dame in de kiosk, had ik zeker mijn trein gemist, dus dat heb ik toen maar in de trein geregeld.