Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Franse fietsers voeren actie voor fietsplekken in Thalys - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Franse fietsers voeren actie voor fietsplekken in Thalys

BertKremer schreef:Op de Franstalige web-site van de SNCF staat nu de mogelijkheid om een niet gedemonteerde fiets mee te nemen op de treinreis. Zie https://www.voyages-sncf.com/services-train/velo-a-bord. Als je de site naar een andere taal overzet is de keuze mogelijkheid weer verdwenen, maar de planner geeft je wel alleen de treinen waar een fiets in mee mag. Dit schijnt een vrij nieuwe keuze mogelijkheid te zijn. Heeft er al iemand ervaring mee?
Die optie was er al een tijdje, maar de interface lijkt in elk geval veranderd. Hopelijk is ook het mechanisme verbeterd, want de optie "fiets mee" en het uitvinken van "alleen rechtstreekse treinen" hadden de neiging elkaar in de staart te bijten.
loknor schreef:Math heeft gewoon een punt, kostentechnisch is een fiets zwaar gesubsidieerd. Dat gezegd hebbende, Ik heb in Duitse treinen mijn fiets rechtop kunnen hangen, en dat paste een stuk beter. Maar ja, die plekken zijn weer niet dubbel bruikbaar, dus of dat goedkoper is, is sterk de vraag.

@Casartelli. je kan ontkennen tot je blauw aanloopt, maar Math heeft gelijk... een fiets neemt meer plek in dan een andere reiziger en levert veel minder op. Het spits argument is zo lek als een mandje in de overvolle randstad.

Ik vind het ook niet leuk, maar zolang de NS zichzelf toch enigszins moet bedruipen is een fietsplek een dure luxe.
Ik zie nog niet blauw, geen zorgen daarover.

Hoewel het zitcomfort van een klapzitting evident lager is dan dat van een volwaardige stoel, tellen de klapzittingen - als mijn geheugen me niet bedriegt - volledig mee in de zitplaatscapaciteit van de trein. Een zitplaats heeft echter pas de economische waarde van een reiziger als hij bezet is. Een zitplaats die tegen een lager tarief dan het standaardreizigerstarief gevuld is, is te allen tijde beter voor de NS (en concurrenten) dan een lege zitplaats. Dat begrijpen de vervoerders ook steeds beter (ergo het ruime aanbod van goedkope dagkaarten van de Blokker, Hema, etc.), al is de neiging om stoelen tegen bodemprijzen op te vullen nog een stuk minder ver doorgevoerd dan in de luchtvaart.

Resumerend:
- zit de trein halfvol, dan vertegenwoordigen drie klapzittingen (die opgeslokt worden door één of ook meerdere fietsen) lang niet de waarde van drie reizigers
- zit de trein overvol, dan voldoet de NS sowieso al niet aan de aan haar opgelegde normen
- zit de trein precies vol, ja dan neemt de fiets inderdaad een paar dure plekken in
Je verhaal klopt als je de randstad niet meetelt, maar daar wonen nu net de meeste mensen en worden logischerwijs de meeste trienen het zwaarst bezet(de meest winstgevende lijnen). Doe je dat wel dan is een fietser inderdaad een geprivilegieerde klant die de plek inneemt van drie potentiele reizigers. Sorry dat de feiten zo liggen, ik kan daar helaas echt niks aan doen.

Het gaat hier niet om wat wenselijk is, namelijk dan moet je fietsen bevorderen, het gaat nu om hoe het nu is geregeld in Nederland waar helaas het OV zichzelf moet bedruipen. Links of rechtsom, een fiets in de trein is een relatief goedkoop privilege. Dat dit anders zou moeten zijn ben ik roerend met je eens. Maar het is zoals het is, niet zoals het wezen moet.
Ook in de Randstad ligt dat volgens mij allemaal iets minder zwart-wit, mais soit.

Dit soort discussie is hoe dan ook een bijproduct van het feit dat de fiets sinds jaar en dag een volwaardige plaats inneemt in de Nederlandse samenleving. In nogal wat omringende landen kan de fiets - die niet zo veel meer dan een curiositeit is of dat tot voor kort was - gratis of voor weinig mee in de regionale treinen. Dat zijn niet geheel toevallig ook landen waar je (nog) geen boete krijgt voor fietsen in een winkelgebied, waar je fiets niet weggesleept wordt als hij buiten de rekken (de wat?) geparkeerd staat, etc.

Wellicht is 6,10 euro inderdaad niet de reële prijs voor de gemiddelde fietsmeename in de gemiddelde trein. Differentiatie naar tijden hebben we al, maar op nogal botte manier (de fiets mag mee buiten de spits en (nagenoeg) niet daarbinnen). Prijsdifferentiatie naar afstand en treintype zou een logische ontwikkeling zijn. En mocht een fietskaartje wezenlijk duurder worden, dan moet je daar als consument eigenlijk wel een plaatsreservering voor kunnen krijgen.
Beste mensen,

Het onderwerp is fietsen in de Thalys. Gaat dus niet over prijzen en ruimte in binnenlandse treinen in Nederland. In de Thalys is een ruimte voor fietsen. Er kunnen daar geen stoelen geplaatst worden. Alleen mogen er geen fietsen mee.
En vanaf 2020 is het dus vermoedelijk zover!
De fiets mag dan wel relatief goedkoop mee - hoewel het ook zo'n beetje het enige bagagestuk is waarvoor überhaupt betaald moet worden - zelf zit je er vaak naast, op een plakkerig klapstoeltje op te letten of ie niet omvalt, terwijl je trommelvliezen getergd worden door irritant gepiep en gekraak van de treinkoppeling. Het is dat het praktisch is, comfortabel is het meestal niet.
Stein schreef:
wo 27 jun, 2018 20:19
De fiets mag dan wel relatief goedkoop mee - hoewel het ook zo'n beetje het enige bagagestuk is waarvoor überhaupt betaald moet worden - zelf zit je er vaak naast, op een plakkerig klapstoeltje op te letten of ie niet omvalt, terwijl je trommelvliezen getergd worden door irritant gepiep en gekraak van de treinkoppeling. Het is dat het praktisch is, comfortabel is het meestal niet.
In de Thalys krijg je een gereserveerde stoel. Dit geldt ook voor de TGV's in Frankrijk en de IC en ICE in Duitsland.
Net een mailtje van de Treinreiswinkel ontvangen: 'De Thalys treinen gaan vanaf dit jaar vernieuwd worden. De verwachting is dat de nieuwe treinstellen met fietsplaasten in de loop van 2021 ingezet gaan worden.'
Nog een jaartje geduld dus.
keesswart schreef:
ma 16 dec, 2019 18:17
Net een mailtje van de Treinreiswinkel ontvangen: 'De Thalys treinen gaan vanaf dit jaar vernieuwd worden. De verwachting is dat de nieuwe treinstellen met fietsplaasten in de loop van 2021 ingezet gaan worden.'
Nog een jaartje geduld dus.
Dat heb ik ook gehoord toen ik navroeg bij de Thalys lounge in Parijs.