Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Franse fietsers voeren actie voor fietsplekken in Thalys - Forum Wereldfietser

Franse fietsers voeren actie voor fietsplekken in Thalys

Zojuist vernomen van Bert Sitters: Franse fietsers voeren actie om fietsen toe te staan in de Thalys.

Afbeelding

Afbeelding
Olala, dat is geen opkomst waar men het warm van krijgt :shock:
Nu nog actie in Nederland. Het fietsen als vervoersmiddel is in Frankrijk overigens sterk in opkomst. In Parijs wordt inmiddels flink wat afgefietst, en zelfs of juist in het chique zesde arrondissement zag ik afgelopen najaar vele fietsen in rekken op de stoep. Zaterdag lieten Emmanuel Macron en zijn vrouw zich op de fiets fotograferen.
De fiets in de trein blijft in veel landen een probleem, en is ook in Nederland niet steeds erg makkelijk. Misschien moeten we accepteren dat fietskaartjes duurder worden, zodat er voor de spoorwegmaatschappijen ook wat aan te verdienen is.
Fiets mee in Thalys geen probleem. :)


Ben afgelopen mei van Poitiers naar Parijs gereisd met mijn Amazon Rohloff.
Kost wel 84 euro, maar gaat supersnel. :D

gr Dirk
ilex schreef:Fiets mee in Thalys geen probleem. :)


Ben afgelopen mei van Poitiers naar Parijs gereisd met mijn Amazon Rohloff.
Kost wel 84 euro, maar gaat supersnel. :D

gr Dirk
Tussen Poitiers en Parijs rijdt geen Thalys :wink:
bert sitters schreef:
ilex schreef:Fiets mee in Thalys geen probleem. :)


Ben afgelopen mei van Poitiers naar Parijs gereisd met mijn Amazon Rohloff.
Kost wel 84 euro, maar gaat supersnel. :D

gr Dirk
Tussen Poitiers en Parijs rijdt geen Thalys :wink:
ah, ik zal wel TGV bedoelen, :idea:
niet makkelijk trouwens om je fiets in die Franse treinen te tillen, erg smalle deuropening 8) en behoorlijk hoogte verschil :oops:
Binnen Frankrijk krijgen de nieuwere TGV treinen nu wel wat fietsplekken, als ik het goed begrijp. Toen ik laatst met de Thalys naar Parijs ging viel me op dat het interieur inmiddels best wat sleets geworden is. Gek is dat ook niet na 20 jaar. Kortom, misschien is dat een goede aanleiding de inrichting te moderniseren, en ruimte te maken voor fietsen. Dit lijkt dus een goed moment om te demonstreren.
Goede actie. Vorig jaar besteedde ik minstens een uur op Gare du Nord om mijn fiets weer in elkaar te zetten na vervoer in de Thalys.
Dat doe ik niet snel nog een keer op die manier.
De Duitse ICE kent soortgelijke beperkingen voor fietsvervoer dacht ik. De gewone intercity gaat minder snel maar met een fiets wel zo eenvoudig.
Wim schreef:..Misschien moeten we accepteren dat fietskaartjes duurder worden, zodat er voor de spoorwegmaatschappijen ook wat aan te verdienen is.
Precies! Mijn fiets, niet-gedemonteerd, neemt 3 opklapstoelen in beslag. Daar kan je lang of kort aan rekenen, maar 6 euro is een schijntje. Toerfietsers zouden zich moeten afvragen wat ze liever hebben: beperkt, maar uiterst goedkoop tarief zoals nu; of een onbeperkt, maar redelijk kostendekkend tarief in de orde van je eigen treinkaartje?
math schreef:
Wim schreef:..Misschien moeten we accepteren dat fietskaartjes duurder worden, zodat er voor de spoorwegmaatschappijen ook wat aan te verdienen is.
Precies! Mijn fiets, niet-gedemonteerd, neemt 3 opklapstoelen in beslag. Daar kan je lang of kort aan rekenen, maar 6 euro is een schijntje. Toerfietsers zouden zich moeten afvragen wat ze liever hebben: beperkt, maar uiterst goedkoop tarief zoals nu; of een onbeperkt, maar redelijk kostendekkend tarief in de orde van je eigen treinkaartje?
In de Thalys is op een van de koppen een ruimte ingericht voor fietsen, maar tot op heden is het niet gelukt om het vervoer van fietsen te regelen. Zou kunnen net als in Franse TGV's met reservering.
Overigens moet je in de Thalys ook een zitplaats kopen en die zijn niet goedkoop. Dus je betaalt al flink wat.
In veel treinen is ruimte zat.
Wim schreef:Binnen Frankrijk krijgen de nieuwere TGV treinen nu wel wat fietsplekken, als ik het goed begrijp. Toen ik laatst met de Thalys naar Parijs ging viel me op dat het interieur inmiddels best wat sleets geworden is. Gek is dat ook niet na 20 jaar. Kortom, misschien is dat een goede aanleiding de inrichting te moderniseren, en ruimte te maken voor fietsen. Dit lijkt dus een goed moment om te demonstreren.
Er is een serie oudere TGV's met fietsplaatsen. Deze zijn voor een deel vervangen door dubbeldekkers waarin echt geen ruimte is voor de fietser.
In de nieuwe serie dubbeldekkers die in fases ingezet gaan worden op de nieuwe snelle verbinding van Parijs naar Bordeaux zijn wel fietsplaatsen.
Voor de fiets mee in de TGV moet je reserveren. Kost 10 Euro en vol is vol. Je krijgt een zitplaats vlakbij je fiets.
bert sitters schreef: ...In veel treinen is ruimte zat.
Met dit argument zouden alle reizigers in een halfvolle trein een gereduceerd tarief moeten krijgen. Maar een fietskaartje geeft mij ook rechten in een volle trein. Ik mag de reizigers die op die opklapstoeltjes zitten, vragen om ruimte voor mijn fiets te maken. Zij moeten dus plaatsmaken voor iemand met zo'n 6 euro kaartje. Bovendien leidt dit argument tot 'marktprijzen' : hoge tarieven in een volle trein en lage tarieven in een halflege trein. Ik ben daar niet voor en, ik meen, de fietserslobby ook niet.

Voor de mensen met een woon-werkfiets kan ik me nog een argument van algemeen belang voorstellen, maar niet voor de toerfietsers die in hun vrije tijd onderweg zijn.

Die zitplaats in de Thalys is voor niemand goedkoop, óók niet voor de reizigers zonder fiets. Waarom zouden die moeten meebetalen aan een opslagplaats die, hoe knap je hem ook inricht, minstens één zitplaats wegneemt? Ik vind dat de fietserslobby veel trekken van een bevoorrechte kaste heeft: men is zich nauwelijks bewust van de eigen privileges, vraagt om méér privileges en realiseert zich niet dat die onvermijdelijk ten koste gaan van de gewone reiziger.
En nu Zweden nog! :x
Bij de SJ mogen daar geen fietsen mee. Dat kon ik nog wel in 1972 en 1975, hiervan heb ik de trein- en fietskaartjes nog in bezit.... Enkele reis Göteborg Central – Borås SEK 16,60 en voor de fiets SEK 6,00 ! (datum 2 april 1972) - Tåg is Zweeds voor trein.

Afbeelding
Het is wel een verfrissend om te lezen wat @math schrijft "Ik vind dat de fietserslobby veel trekken van een bevoorrechte kaste heeft..."

Wat ik opmerkelijk vind in Nederland wat betreft fietsvervoer is het het één prijs onafhankelijk van de afstand.
Fietsen mogen alleen buiten de spits mee en buiten de spits kan je zonder veel kosten 40% korting krijgen. Buiten de spits zou er in theorie ruimte genoeg moeten zijn (dat is volgens mij waarom je die 40% korting krijgt) dus het zou geen probleem moeten zijn als er wat klapstoeltjes minder zijn. Zover mijn reiservaring met fiets strekt is dat inderdaad het geval, er zijn nog voldoende normale plaatsen.
Mooi zo'n protest actie, wie weet zet het zoden aan de dijk. Ik vind niet dat fietskaartjes opvallend duur moeten zijn. Omdat als je je fiets niet mee kunt nemen, heel veel mensen ook niet met de trein meegaan, dus de treinmaatschappijen dan sowieso niet aan jou verdienen.
[quote="daulagari"
Wat ik opmerkelijk vind in Nederland wat betreft fietsvervoer is het het één prijs onafhankelijk van de afstand.
Fietsen mogen alleen buiten de spits mee en buiten de spits kan je zonder veel kosten 40% korting krijgen. Buiten de spits zou er in theorie ruimte genoeg moeten zijn (dat is volgens mij waarom je die 40% korting krijgt) dus het zou geen probleem moeten zijn als er wat klapstoeltjes minder zijn. Zover mijn reiservaring met fiets strekt is dat inderdaad het geval, er zijn nog voldoende normale plaatsen.[/quote]

Die 40% korting is om meer mensen de trein in te krijgen die anders in de spits zouden reizen, op die manier is iedereen blij. De mensen die niet buiten de spits kunnnen reizen en nu kunnen zitten, en de mensen die iets later op hun bestemming zijn maar wel een fiets mee kunnen nemen.

Is er trouwens geen mogelijkheid om je fiets vooruit te sturen met de trein, dat kon vroeger in NL wel en D kan dat geloof ik nog steeds. Blijf je alleen met die tassenset zitten waar je dan mee loopt te zeulen, en misschien een fiets die niet op het gewenste station is als jij een paar dagen later aankomt. :oops:
math schreef:Die zitplaats in de Thalys is voor niemand goedkoop, óók niet voor de reizigers zonder fiets. Waarom zouden die moeten meebetalen aan een opslagplaats die, hoe knap je hem ook inricht, minstens één zitplaats wegneemt? Ik vind dat de fietserslobby veel trekken van een bevoorrechte kaste heeft: men is zich nauwelijks bewust van de eigen privileges, vraagt om méér privileges en realiseert zich niet dat die onvermijdelijk ten koste gaan van de gewone reiziger.
Dat is op dit forum op zich wel een prettig tegengeluid, maar er zitten toch wel wat haken en ogen aan. Vooral het 1 fiets = 1 zitplaats = kosten van 1 personenkaartje-argument, gaat mijns inziens de mist in zolang fietsers in de spits sowieso niet mee mogen..
math schreef:Voor de mensen met een woon-werkfiets kan ik me nog een argument van algemeen belang voorstellen, maar niet voor de toerfietsers die in hun vrije tijd onderweg zijn.
Mijn vrijetijdsfietserij (van buitenlandse vakantie tot binnenlandse dagtochtjes) vertegenwoordigt ook gewoon een economisch belang. Deels rechtstreeks voor de spoorwegmaatschappij, deels voor alle horeca die ik onderweg aandoe en deels is het ook van maatschappelijk belang dat ik mijn fiets niet achterop een vervuilende auto vervoer. Alleen heeft de spoorwegmaatschappij aan die laatste twee (terecht) geen boodschap, daar is het aan de politiek om de juiste eisen te stellen.

Los daarvan... waar mensen samenkomen zitten er altijd wel vervelende types tussen - ook bij het fietsersgilde. Dan denk ik onder meer aan mensen die, tegen regels en gezond verstand in, te beroerd zijn om op een krap fietsbalkon hun fietstassen te verwijderen. Voor mijn gevoel zijn zij in de minderheid tegenover leden van de rest van de wereld die met grote koffers de fietsplaatsen bezetten (ondanks dat duidelijke fietslogo dat wel bij die deur zat en niet bij negen andere) of überhaupt niet of slechts onder protest naar ruim beschikbare andere zitplaatsen zullen verkassen. Maar dat is wellicht mijn gekleurde perceptie als lid van de bevoorrechte kaste. ;)

ps1: Over bevoorrechte kaste gesproken... vouwfietsers mogen hun fiets wél te allen tijde gratis meenemen, mits ze hun fiets netjes opvouwen, derhalve geen fietsplek bezet houden en hem ook meer in het algemeen een beetje netjes weg weten te moffelen. Dat doen ze uiteraard ook allemaal braaf...

ps2: Vroeger had je in NL wel een (enigszins) naar afstand gedifferentieerd fietstarief. Het was ongetwijfeld te ingewikkeld, maar economisch natuurlijk wel verdedigbaarder dan dat je voor een fietsenkeltje Haarlem - Amsterdam hetzelfde betaalt als voor een fietsretourtje Groningen - Vlissingen.
Precies. Ik koop ook altijd een papieren fietskaartje apart, omdat wij meestal enkele reis reizen. Het fietskaartje kan ik dn aan een andere reiziger kwijt op het station van aankomst, die daarvandaan vertrekt. Heeft die ook een voordelige dag. ;-)
Op de Franstalige web-site van de SNCF staat nu de mogelijkheid om een niet gedemonteerde fiets mee te nemen op de treinreis. Zie https://www.voyages-sncf.com/services-train/velo-a-bord. Als je de site naar een andere taal overzet is de keuze mogelijkheid weer verdwenen, maar de planner geeft je wel alleen de treinen waar een fiets in mee mag. Dit schijnt een vrij nieuwe keuze mogelijkheid te zijn. Heeft er al iemand ervaring mee?
daulagari schreef: Fietsen mogen alleen buiten de spits mee en buiten de spits kan je zonder veel kosten 40% korting krijgen. Buiten de spits zou er in theorie ruimte genoeg moeten zijn (dat is volgens mij waarom je die 40% korting krijgt) dus het zou geen probleem moeten zijn als er wat klapstoeltjes minder zijn. Zover mijn reiservaring met fiets strekt is dat inderdaad het geval, er zijn nog voldoende normale plaatsen.
Wanneer is de spits? In de trein van Eindhoven naar Den helder is het vanaf 1500 al sardineren geblazen, zeker rond Amsterdam.

Math heeft gewoon een punt, kostentechnisch is een fiets zwaar gesubsidieerd. Dat gezegd hebbende, Ik heb in Duitse treinen mijn fiets rechtop kunnen hangen, en dat paste een stuk beter. Maar ja, die plekken zijn weer niet dubbel bruikbaar, dus of dat goedkoper is, is sterk de vraag.

@Casartelli. je kan ontkennen tot je blauw aanloopt, maar Math heeft gelijk... een fiets neemt meer plek in dan een andere reiziger en levert veel minder op. Het spits argument is zo lek als een mandje in de overvolle randstad.

Je koffers verhaal is van een zelfde laken een pak, het is raar dat je 10 koffers gratis mee mag sleuren... maar ondanks dat ik veel langs Schiphol kom is dat een zeldzaamheid (1 koffer p.p. is de norm), vliegtuigen zijn nou eenmaal ook streng hiermee. Dat treinen koffers niet meer goed kwijt kunnen is trouwens heel vervelend dus ja, de fietsers hebben hierin eigenlijk mazzel dat er in ieder geval een plek is gereserveerd.

Ik vind het ook niet leuk, maar zolang de NS zichzelf toch enigszins moet bedruipen is een fietsplek een dure luxe.