Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NMBS weert fietsen tijdens spits - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

NMBS weert fietsen tijdens spits

Spijtig genoeg is het artikel helemaal niet zo goed als de titel, maar toch, de Raaskalderij is er snel bij: Reizigers niet meer welkom op spitstreinen
http://www.europarl.europa.eu/news/nl/p ... nreizigers

Treinreizigers hebben het recht om hun fiets mee aan boord te nemen. Dit zou gelden voor elke trein, inclusief hogesnelheidstreinen en langeafstandstreinen (nationaal of internationaal). In nieuwe treinen moet de ruimte om deze fietsen te stockeren duidelijk worden aangegeven.
Matthieee schreef:
vr 19 okt, 2018 14:02
Ik ben het er eigenlijk volledig mee eens dat fietsen in de spits geweerd worden; de treinen zijn in de spits (op veel trajecten) nu al belachelijk vol en je neemt al snel 3 (4e rangs) zitplekken in beslag; ik zeg dit overigens als Nederlandse vouwfiets forens, lange leve brompton ;-).
Tja, lang niet iedereen is blij met de Brompton (ik wel hoor, maar daardoor weet ik ook dat niet iedereen even blij is).

En dan die fietsen en de spits: In Nederland is het al langer zo dat fietsen (officieel) in de spits geweerd worden. Echter, met een internationaal vervoerbewijs mag je weer wel in de spits met de fiets in de trein.

En verder zijn het óók de spits-reizigers die zich zo gedragen dat de fiets veel ruimte inneemt, het komt niet zelden voor dat iemand geen streep wil inschikken, zelfs al zijn er fietsplaatsen gemarkeerd "voorrang voor fietsen".
 
Amersfoort-Utrecht - 2014-06-21 P1110992.jpg
En het zijn ook de spoorwegen zelf die zich er makkelijk van afmaken, of gewoon lak hebben aan fietsende reizigers (of soms zelfs gewoon lak hebben aan reizigers).

In verschillende ons omringende buitenlanden (en ook in sommige Belgische treinen) is er een ruime en flexibele oplossing voor het fietsvervoer. Als je makkelijk - ± op perron-hoogte - zelf kan instappen, en als er dan goede oplossingen zijn voor het "stallen" van de fietsen dan zijn fietsen een stuk minder een probleem in de trein, bij het instappen of op het perron, misschien zelfs wel minder als een voorraad koffers+kinderwagen.
 
F-SNCF 50 87 80 97 121-6 - 2013-08-19 Luxembourg (L) P1110450.JPG.jpg
SNCF 27810 - 2016-07-06 St.Dié (F-88) P1010344.JPG.jpg
Als de trein te vol is voor de fiets, of de fiets onhandig veel plek inneemt in de trein, dan is dat niet de schuld van de fietser. Het is eigenlijk steeds de spoorweg-vervoerder die gewoon niet wil nadenken over hoe het allemaal handiger en beter kan.
Sommige vervoerders lijken echt een hekel te hebben aan passagiers, dat zijn de vervoerders die het liefst een model-spoor-baan hebben, die managen het liefst een perron met vast geplakte plastic poppetjes, dat is dus het type baan (in de betekenis van "job", betrekking), een model spoor-baan, waarbij een ongestoorde treinenloop belangrijker is als het meest wezenlijke van Openbaar Vervoer (= Transport en Public) namelijk het vervoeren van eenieder.

BSM

PS   Misschien wel het toppunt van fiets-haat bij de spoorwegen was indertijd in het laatste jaar van de oude Etoile du Nord, de trein naar Parijs (dus vóór de Thalys), toen de SNCF een "fourgon" stelde in deze trein.   Er kwam een persbericht dat je die Etoile du Nord kon gebruiken om het de fiets naar Parijs te gaan. De NS wilde hier niets van weten, en dus werd bij hoog en laag (aan het loket) ontkend dat je met deze trein met de fiets naar Parijs kon. Veel later bleek dat 1º het "verbod" uit de koker van een Haagse stationsmanager kwam, deze manager vreesde perrons vol met fietsen in zijn ochtendspits, en 2º dat als je het maar wist je gewoon met die fiets kon instappen, voor de SNCF was de fiets zelfs gratis (er zijn toen enkele Fransen geweest die met deze trein uit Parijs naar Amsterdam reisden en die dus ook retour wilden en dat ook gedaan kregen.   Ik had die trein graag genomen, maar was toentertijd te braaf, dwz ik durfde de strijd niet aan, vooral omdat mijn wederhelft het fietsen al genoeg hectiek vindt. Was deze trein een succes geweest dan was er waarschijnlijk nu ook een Thalys met fiestvervoer !!
PS2 Als je nu echt meent dat de fiets niet in de trein hoort, of in ieder geval meent dat de fietser maar buiten de spits als tweede-keus reiziger moet reizen ... toon dan ballen en doe Groningen-Den Haag op de Bormpton.
Iemand het capaciteitsprobleem van het Belgische spoornet al aangekaard?
Treinen volgen een dienstregeling die theoretisch zeer mooi uitgewerkt werd.
Helaas lopen heel veel trajecten in BE over de centrale N-Z as in Brussel.
Deze bevat !! 6 !! sporen.
Als er hier één trein vertraging oploopt, heeft dat effect op 20 treinen.

Aldus Wikipedia
"...maken het tracé tot de grootste oorzaak van vertragingen in België. Eén vertraging in de tunnel kan bovendien zorgen voor een vlindereffect op het hele spoorwegnet. Als er in spitsuren één trein vertraging krijgt in de tunnel kunnen er tot twintig andere treinen hiervan hinder ondervinden."
Als een trein daar dan enkele minuten vertraging oploopt omdat de faciliteiten niet voorzien zijn om een mens met een fiets deftig te laten instappen, kan ik de reactie (hoe kortzichtig ook) van de NMBS wel begrijpen.

Doe dan wat aan die problemen eerst, de omkadering (grotere treinen, makkelijker in- en uitstappen voor fietspendelaars, duidelijke signalisatie van de fietsplaatsen, ...) daar moet aan gesleuteld worden.
Wie met de fiets op de trein stapt, doet dit met een weldoordachte reden (anders betaal je geen €5 extra, of €8 voor een dag).

Ik trek er elk jaar 2 maal op uit met de fiets en meestal bevat mijn reis een stukje trein.
Als ik ver wil starten en nog een hele dag wil fietsen, ja dan moet ik helaas in de ochtendspits vertrekken naar mijn bestemming.
Persoonlijk heb ik daar tot op heden nog geen enkel probleem mee gehad, geen meewarige blikken of wrokgevoelens omdat ik de trein vertraagde.

Bijlagen