Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NMBS weert fietsen tijdens spits - Forum Wereldfietser

NMBS weert fietsen tijdens spits

Dag allemaal

Fyi: zonet vernomen dat de NMBS vanaf februari 2019 fietsen zal weigeren op de trein tijdens de spitsuren.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181017_03851410

:roll:
Was dat nog niet verboden in België dan? Laten we het maar als teken van de vooruitgang zien dat er kennelijk langzaamaan zo veel vraag naar fietsvervoer per trein komt.
Reizigersorganisaties hebben echter veel bedenkingen bij de plannen om de fiets te bannen tijdens de spits. “Sowieso maken weinig fietsers van de mogelijkheid gebruik, omdat het vrij lastig en stresserend is”, zegt het officiële Raadgevend Comité van de Treinreizigers. “Wie het wél doet, doet dat met een goede ­reden, bijvoorbeeld beroepsmatig of voor een lange reis naar het buitenland. Dat mag niet worden ontmoedigd.”
Voor dat laatste is in NL nu ook al een uitzondering. Zou goed zijn als bijvoorbeeld TreinTramBus dat voor elkaar krijgt.
Gezamenlijke reactie van de Vlaamse Fietsersbond en de Franstalige fietsersbond GRACQ

Waarom straf je de treinfietser beste NMBS?

Reactie op verbod om de fiets mee te nemen op de trein tijdens de spits.

Duurzame mobiliteit, mensen uit de wagen halen en laten overschakelen op fiets en openbaar vervoer. Het zijn geen nieuwe wereldschokkende stellingen, ze worden breed gedragen. En net dan komt de NMBS met de boodschap dat de gewone fiets niet langer welkom is op de trein tijdens de spits.

Argumenten die aangehaald worden: het zou zorgen voor tijdsverlies en er is geen plaats op de spitstreinen om die fietsen erbij te nemen. Het zou ook de veiligheid belemmeren.

Wie het al eens gedaan heeft, weet dat het echt geen evidentie is om überhaupt je fiets op de trein te krijgen. Los van de toegankelijkheid van de stations, weet je op voorhand niet in welke wagon je eventueel je fiets mag/kan stallen. Want ook dat is het geval. Je betaalt een ticket om je fiets mee te nemen, maar dat kan geweigerd worden als er geen plaats meer is.

Er zijn bijzonder weinig pendelaars in de spits die dit nu doen, de impact op de vertragingen is dan ook gering.

Investeer in grotere treinen, fietsstallingen en deelfietsen
Is het niet beter om te investeren in grotere treinen en zo meer ruimte te geven voor de pendelaars? Dan kunnen die paar fietsen die echt in de spits mee moeten (om professionele redenen) er ook wel bij. Europa heeft net immers ook een richtlijn goedgekeurd om minstens 8 plaatsen voor de fiets op de trein te voorzien.

Het bredere kader is het fiets-trein plan. Meer investeringen in fietsenstallingen aan stations (eindelijk, want dat is echt nodig) is daar een goede insteek bij. Maar als je als NMBS eerst de participatie afbouwt in Blue-bike (omdat het niet de core is) en te weinig ruimte creëert voor andere deelfietsen, dan laat je de treinfietser echt wel in de kou staan.

In Nederland is het ook verboden, wordt aangehaald als argument. Klopt, maar de NS heeft wel heel hard geïnvesteerd in fietsenstallingen (station Utrecht al gezien?) en in Nederland is er ook de OV fiets die in meer dan 200 stations voorhanden is.

Beste NMBS, investeer eerst in de fiets en schiet niet met een kanon op een mug. Het probleem is zo klein dat je nu vooral de vele treinfietsers eigenlijk schoffeert. Zonde in een tijd waar duurzame mobiliteit en betere luchtkwaliteit gedragen eisen zijn.

De Fietsersbond en GRACQ willen dan ook graag snel het beloofde gesprek met de NMBS aangaan.
Mooie reactie. Ik zag vanuit een aantal politieke partijen ook al gelijkaardige berichten / verontwaardiging.

Hopelijk wordt de maatregel afgevoerd (en wordt de richtlijn van 8 fietsplaatsen realiteit, maar dat zal nog even dromen zijn vrees ik).

Wij hebben iig al geregeld volledig bepakte fietsen meegenomen op spitstreinen in België (wel niet op de drukke lijnen Antwerpen - Gent - Brussel). Tot nu toe nooit problemen gehad.
Alle reacties hebben nu al geleid tot succes. De minister heeft de nationale Belgische spoorwegmaatschappij teruggefloten.
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/mini ... ook.com%2F
Ik ben het er eigenlijk volledig mee eens dat fietsen in de spits geweerd worden; de treinen zijn in de spits (op veel trajecten) nu al belachelijk vol en je neemt al snel 3 (4e rangs) zitplekken in beslag; ik zeg dit overigens als Nederlandse vouwfiets forens, lange leve brompton ;-).
Matthieee schreef:
vr 19 okt, 2018 14:02
Ik ben het er eigenlijk volledig mee eens dat fietsen in de spits geweerd worden; de treinen zijn in de spits (op veel trajecten) nu al belachelijk vol en je neemt al snel 3 (4e rangs) zitplekken in beslag; ik zeg dit overigens als Nederlandse vouwfiets forens, lange leve brompton ;-).
Welke _Belgische_ trajecten kun je zoal noemen die belachelijk vol zijn?

Carl
Er was niet voor niets een reden dat ik het schreef als _Nederlandse_ fietsforens ;-) Als er meer dan genoeg ruimte is op alle trajecten in de Belgische spits dan snap ik het ook niet zo goed. In dat geval begrijp ik de kritiek en zou het, denk ik, beter zijn om de conducteur de ruimte te geven om fietsen te weren indien de trein in de spits toch overvol is.

Ik ben overigens in Nederland ook wel verontwaardigde fietsers tegengekomen op drukke trajecten die vinden dat het het allemaal gewoon moet kunnen in de spits...
De reactie van NMBS -- geen fietsen tijdens de spits -- is wat mij betreft een typisch voorbeeld van het symptoom verwarren met het probleem. Het probleem is niet dat die fiets in de trein teveel plaats in beslag neemt maar dat in- en uitstappen zoveel tijd kost. Daarom mag je ook niet in Brussel-Centraal in- en uitstappen. Dit komt door de compleet ontoereikende toegankelijkheid van belgische stations en treinen, en het feit dat het nooit duidelijk is waar je moet instappen met de fiets.

Stel je nu voor dat er geen treinen waren in België. Iemand stelt voor om een openbare dienst uit te vinden die
  • op een snelle manier alle stadscentra verbindt! Applaus!
  • tot in de kern van alle steden loopt! Applaus!
  • voor iedereen bedoeld is! Groot applaus!
  • een soort bus op ijzeren balken, genaamd een trein op sporen Applaus?!
  • je moet instappen vanaf een soort verhoog, een perron OK
  • we gaan die perrons overal van verschillende hoogte maken Euh, ja?
  • en we gaan de vloer van alle verschillende treinen van verschillende hoogte maken Euh...
  • zodat je zeker niet met kinderwagen, rolstoel of fiets in de trein kan rollen. WTF?
  • en voor je op het perron moet je 5 meter naar boven klimmen op een trap zodat er zeker niemand met rollend materieel aan wilt beginnen. Voor wie was dit bedoeld? Iedereen? Dus ook mindervaliden? Ouders met jonge kinderen?
Welke _Belgische_ trajecten kun je zoal noemen die belachelijk vol zijn?
Op het traject dat ik naar Brussel doe, zou een fiets ongeveer twee keer op de drie behoorlijk wat hinder veroorzaken voor de reizigers. Dat is dan 's ochtends. Tijdens de avondspits zou het meer zijn.

Ik heb het hier over gewone fietsen, niet over vouwfietsen, en over de periode die samenvalt met het academisch jaar. Daarbuiten is het vaak wat minder druk.

In sommige treinen heb je een aparte ruimte voor fietsen (reizigers moeten hun plaats niet afstaan, m.a.w.).

Misschien is een Belgische oplossing nog het beste. Het mag niet, maar als het echt niet anders kan, dan mag het wel. Doorgaans houdt ik niet van die Belgische oplossingen, maar ik vrees dat je binnen de realiteit van de Belgische spoorwegen moeilijk een betere oplossing kunt definiëren. Zowel een absoluut verbod als gewoon maar toestaan zullen méér mensen (fietsers en niet-fietsende forenzen opgeteld) op de zenuwen werken.

Beter is hier vanzelfsprekend een relatief begrip. Mensen die van reglementaire helderheid houden, zullen een algemeen verbod of een algemene toestemming beter vinden. Ideaal zou natuurlijk zijn dat treinen massa's plaats hebben voor fietsen op elk moment. Maar dat zal er niet zo snel van komen.
Stel je nu voor dat er geen treinen waren in België. Iemand stelt voor om een openbare dienst uit te vinden ...
Tja, zo is het nu eenmaal niet gegaan. Het is wat gemakkelijk. "Iemand stelt voor om een zgn. "automobiel" uit te vinden ...", etc. Zo kan ik er nog wel wat bedenken.

Je reactie is wat unfair. In Brussel Centraal zijn fietsen erg onhandig omdat het een erg klein station is, met smalle perrons. Wat wil je doen? De buurt afbreken om een groter station te bouwen?
derdekeer schreef:
vr 19 okt, 2018 16:16
Stel je nu voor dat er geen treinen waren in België. Iemand stelt voor om een openbare dienst uit te vinden ...
... Je reactie is wat unfair...
Ik wou vooral het gebrek aan coördinatie en langetermijnvisie aankaarten. Als je alles in de hand hebt, de perrons, de treinenstellen en de stations, is er toch geen enkele reden waarom je niet in de trein kan rollen? Ergens in de voorbije 183 jaar had toch iemand kunnen beginnen die zaken op elkaar af te stemmen?

Als op- en afstappen vlotter zou kunnen verlopen zouden fietsers op de trein niet zoveel wrevel opleveren. Toen wij deze zomer na onze fietsvakantie tijdens de ochtendspits in Leuven arriveerden zijn we bijna gelyncht bij het afstappen. Als ik met mijn vrouw 4 fietsen één voor één de trein moet afdragen terwijl er ondertussen mensen met fietsen beginnen opstappen, dan gaat het inderdaad niet vooruit en dan kan ik goed begrijpen dat de gemoederen verhit worden. Als mijn kinderen zelf hun fiets van de trein hadden kunnen rollen was dit geen probleem geweest.

Wat de lijnen naar Brussel betreft volg ik je qua drukte, wat regionale lijnen betreft niet. Het probleem is de stervorm van het belgische spoorwegnet waardoor heel veel spoorverkeer onnodig door Brussel moet passeren.
Carl schreef:
vr 19 okt, 2018 14:15
Welke _Belgische_ trajecten kun je zoal noemen die belachelijk vol zijn?

Carl
Los van het gegeven wat ik van deze beslissing vind, sowieso bijna alle Belgische trajecten richting Brussel tijdens de spits. En gezien Brussel het spoorknooppunt van België is zijn dat er erg veel.

Verder veel trajecten richting grote (studenten)steden tijdens de spit, zeker afkomstig van andere grote steden. Dus treinen Antwerpen-Gent, Antwerpen-Leuven, ...

Tijdens de maandagochtendspits en de vrijdagavondspits vaak ook nog de andere trajecten richting (maandag) of van (vrijdag) studentensteden.

En tenslotte de treinen richting kust (op vrijdagavond of zaterdagochtend) of van de kust (op zondagavond) als er een zonnig zomer of lenteweekend is voorspeld.

Renaat
bdr schreef:
vr 19 okt, 2018 16:06
De reactie van NMBS -- geen fietsen tijdens de spits -- is wat mij betreft een typisch voorbeeld van het symptoom verwarren met het probleem. Het probleem is niet dat die fiets in de trein teveel plaats in beslag neemt maar dat in- en uitstappen zoveel tijd kost. Daarom mag je ook niet in Brussel-Centraal in- en uitstappen. Dit komt door de compleet ontoereikende toegankelijkheid van belgische stations en treinen, en het feit dat het nooit duidelijk is waar je moet instappen met de fiets.
Ik vind het hallucinant hoeveel Belgische stations er nog zijn waar men enkel met de trap tot op het perron geraakt en hoeveel stations er nog zijn zonder verhoogde perrons waardoor het instappen (zeker voor mensen die slechter te been zijn of met veel bagage, jonge kinderen, ...) een hele klauterpartij wordt. Dat hoort niet in een beschaafd land en is een beleid met een dikke middenvinger naar een deel van de bevolking.
En dat niet enkel in grote stations. Het tweede belangrijkste station in Antwerpen (station Berchem) heeft ook geen liften of voorzieningen voor mindervaliden (of fietsers, of mensen met een kinderwagen, ...) om op de perrons te geraken en alles moet dus via de tram.
De visie van de NMBS? Rolstoelgebruikers moeten maar naar het twee kilometer verder gelegen station van Antwerpen Centraal.

Ik heb zowel in België als Nederland al talloze stations gezien en het verschil is gigantisch. Niet enkel wat voorzieningen betreft, maar ook wat netheid betreft.

Enkele beelden die weergeven hoe (diverse) van onze kleinere stations er uit zien:

https://www.randkrant.be/nl/news/589/kapot-station
https://radio2.be/vlaams-brabant/treinr ... -vilvoorde
https://radio1.be/station-vilvoorde-wor ... erenoveerd

Het station van Vilvoorde is een populair station bij fotografen omdat men er mooie beelden van verloedering kan vastleggen.

Het beleid van de NMBS laat het steeds weer hetzelfde beeld zien. Men vind het organiseren van treinverkeer prima, alleen die passagiers zijn er te veel aan. Die beschouwd men als overtollige ballast.

Er zijn overigens nog steeds een pak treinen in België waar de fiets in een aparte ruimte moet gezet worden waar enkel de treinconducteur toegang tot kan verlenen. Dan betekent dat natuurlijk dat de trein bijna gegarandeerd vertraging oploopt als er een fiets mee moet.

Is er een probleem? Ongetwijfeld. Maar men kiest nu voor de gemakkelijkheidsoplossing, iets wat behoort tot de NMBS-bedrijfscultuur. (Versta men niet verkeerd, ook bij de NMBS werken er gepassioneerde mensen die prima hun job doen, maar zij zijn niet beleidsbepalend.) (En ik zwijg dan nog over Infrabel, de zustermaatschappij van de NMBS die instaat voor het beheer van de spoorweginfrastructuur. De bedrijfscultuur bij Infrabel is al even erg.)
Er zijn zat trajecten die helemaal niet zo vol zijn. En dat zijn typisch de trajecten voor de recreatieve fietser.
Bomvol zal het daar eerder op zondagavond zijn dan op dinsdagochtend.
Trajecten als Brussel-Luxemburg, Luik-Luxemburg, Luik-Namen-Charleroie, Luik-Antwerpen.
Daar lijkt me deze regeling totaal overbodig. Ik zou met het alleen voor Brussel kunnen voorstellen. Maar zoals gezegd, schieten met een kanon op een mug. En een verplaatsing van het probleem.
derdekeer schreef:
vr 19 okt, 2018 16:16

Je reactie is wat unfair. In Brussel Centraal zijn fietsen erg onhandig omdat het een erg klein station is, met smalle perrons. Wat wil je doen? De buurt afbreken om een groter station te bouwen?
Makkelijk zal dat probleem niet opgelost kunnen worden, maar ik ben er van overtuigd dat er een oplossing mogelijk is mits het nodige budget en goodwill en deskundigheid van alle betrokkenen.

Antwerpen Centraal was enkele jaren geleden nog een eindstation met te weinig perrons. Wie had in de vorige eeuw gedacht dat men dat probleem kon en ging oplossen door een tunnel onder de oude stad en het station te graven en sporen aan te leggen in drie verdiepingen?

En een overheid met het nodige lef en toekomstgericht denken durft zo nodig ook zo ver te gaan om waar nodig gebouwen en gronden te onteigenen. Dat is natuurlijk kostelijk en vraagt langetermijnplanning (het kan decennia duren als men niet te veel mensen tegen de borst wil stoten), maar het is niet onmogelijk. Meer zelf, het is noodzakelijk als men in België de barslechte ruimtelijke ordening (met oa veel lintbebouwing) wil corrigeren.
Ivo Miesen schreef:
vr 19 okt, 2018 18:25
Er zijn zat trajecten die helemaal niet zo vol zijn. En dat zijn typisch de trajecten voor de recreatieve fietser.
Bomvol zal het daar eerder op zondagavond zijn dan op dinsdagochtend.
Trajecten als Brussel-Luxemburg, Luik-Luxemburg, Luik-Namen-Charleroie, Luik-Antwerpen.
Daar lijkt me deze regeling totaal overbodig. Ik zou met het alleen voor Brussel kunnen voorstellen. Maar zoals gezegd, schieten met een kanon op een mug. En een verplaatsing van het probleem.
Met je conclusie ben ik het eens. Ik ben dan ook geen voorstander van het algemene verbod. Maar Carl deed uitschijnen dat er geen heel drukke trajecten zijn in België. Die zijn er wel degelijk en ze zijn ook niet zeldzaam.

Renaat
Ivo Miesen schreef:
vr 19 okt, 2018 18:25
Er zijn zat trajecten die helemaal niet zo vol zijn. En dat zijn typisch de trajecten voor de recreatieve fietser.
Bomvol zal het daar eerder op zondagavond zijn dan op dinsdagochtend.
Trajecten als Brussel-Luxemburg, Luik-Luxemburg, Luik-Namen-Charleroie, Luik-Antwerpen.
Daar lijkt me deze regeling totaal overbodig. Ik zou met het alleen voor Brussel kunnen voorstellen. Maar zoals gezegd, schieten met een kanon op een mug. En een verplaatsing van het probleem.
Treinen naar de luchthaven vallen ook onder treinen naar Brussel.
Stel ik heb een vlucht om 11u vanuit Zaventem ('Brussels Airport'), en ik neem mijn fiets mee op reis. Dan moet ik vanaf februari 2019 een trein nemen die vòòr 7u s'ochtends (voor de spits) in Zaventem aankomt?
Revanho schreef:
vr 19 okt, 2018 18:19
En dat niet enkel in grote stations. Het tweede belangrijkste station in Antwerpen (station Berchem) heeft ook geen liften of voorzieningen voor mindervaliden (of fietsers, of mensen met een kinderwagen, ...) om op de perrons te geraken en alles moet dus via de trap.
De visie van de NMBS? Rolstoelgebruikers moeten maar naar het twee kilometer verder gelegen station van Antwerpen Centraal.
Dit is inderdaad wat ik bedoel. Ik heb zelf meegemaakt hoe een alleenstaande rolstoelgebruiker in Lier van de trein werd gezet, in de gietende regen, met de fijne mededeling "Ga terug naar huis, want wij kunnen U in Antwerpen-Berchem niet bedienen". De arme man had een geldig ticket van Mol naar Gent, maar wegens de toenmalige werken in Antwerpen-Centraal moest hij overstappen in Antwerpen-Berchem waar er geen andere mogelijkheid is als trap op, trap af als je geen aansluiting hebt op hetzelfde perron.
Revanho schreef:
vr 19 okt, 2018 18:28
Ik ben dan ook geen voorstander van het algemene verbod. Maar Carl deed uitschijnen dat er geen heel drukke trajecten zijn in België.
Carl deed helemaal niets uitschijnen, Carl stelde een vraag aan Matthieee uit Apeldoorn (niet direct in de buurt van België), die het een goed idee vond van de NMBS om fietsen in de spits te weren.

Groetjes,

Carl
Het Gewestelijk expresnet (Gen) is bedoeld om de capaciteits- en stiptheidsproblemen in een brede kring rond Brussel op te lossen. Het Gen was aangekondigd voor 2012, volgens de laatste berichten zal het niet af raken voor 2031...

Eigenlijk weert de NMBS fietsen voor, tijdens en na de spits.