Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klacht aan de NS - Forum Wereldfietser

Klacht aan de NS

Het gebeurde op 28 november 2018 op station Schiphol Airport: Mijn vrouw en ik namen daar de Koploper van 21.07 uur naar Amsterdam CS. Bij het instappen gingen de treindeuren vlak achter mij dicht, terwijl mijn vrouw nog op het perron stond. Ik had de bagage al binnen getrokken en de treinkaarten zaten in mijn zak. Ik bonkte op de deuren, de gele knop werkte niet meer. Gelukkig stond er bij de volgende deur een conducteur, die haar binnen heeft gelaten. Hij maakte een vermanende vinger: "Na het fluitsignaal verboden te instappen!" Maar leg dat maar eens uit aan een DOVE als ik. Nog moe van de reis had ik ook niets door. Bovendien waren m’n oren nog behoorlijk van slag door het luchtdrukverschil aan boord van het vliegtuig, waarmee wij zojuist zijn aangekomen.
Waarom geen rode knipperende lamp boven de treindeuren, zoals aanwezig bij de Spurts van Arriva bij het sluiten? De veiligheid wil de NS toch hoog in het vaandel hebben?

Dit is de tekst in het klachtenformulier, dat ik aan de NS heb gestuurd. Ik ben benieuwd wat de reactie is.
Ik ben ook benieuwd naar de reactie.

Op zich is de regel "Na het fluitsignaal verboden te instappen!" begrijpelijk maar ik zie meer en meer dat een conducteur de werkelijkheid naar zijn hand zet: "Als ik het fluitsignaal laat klinken dan is verder instappen verboden."   Oorspronkelijk was het zo dat de conducteur langs de trein keek of iedereen ordentelijk was ingestapt, en oorspronkelijk was die "Na het fluitsignaal verboden te instappen!" regel bedoeld voor de later dan last-minute-reizigers, reizigers die na het vertreksignaal nog aan komen lopen en die tussen de zich sluitende deuren door duiken.

BSM
Martin E. van Doornik schreef:
za 01 dec, 2018 15:57
Bij het instappen gingen de treindeuren vlak achter mij dicht, terwijl mijn vrouw nog op het perron stond.
Zo heeft mijn zus het meegemaakt dat er een man instapte en de treindeuren dicht gingen terwijl zijn voet nog op het perron stond.

Hij kon nog net zijn voet naar binnen wringen, maar daarbij verloor hij zijn schoen, die aan de buitenkant van de trein bleef. Nadat hij zich zorgen had gemaakt over de verdere reis zonder schoen, bleek een station verder, toen de deuren weer opengingen, de schoen netjes op de treeplank te staan, de schoen was aan de buitenkant van de trein gewoon meegereist.

Dit verhaal is zo oud en uniek, dat ik dacht: laat ik er eens op googlen, misschien is het incident wel in cyberspace aangekomen. Jammer genoeg kon ik er niets over vinden, wel over een soortgelijk geval:

https://www.nrc.nl/nieuws/2001/04/04/op ... 35-a907422

En het grappige is dat het hier ook station Woerden betrof. De man in het verslag van mijn zus stapte in op station Woerden en vond zijn schoen terug in Vleuten.
Martin E. van Doornik schreef:
za 01 dec, 2018 15:57
Het gebeurde op 28 november 2018 op station Schiphol Airport: Mijn vrouw en ik namen daar de Koploper van 21.07 uur naar Amsterdam CS. Bij het instappen gingen de treindeuren vlak achter mij dicht, terwijl mijn vrouw nog op het perron stond. Ik had de bagage al binnen getrokken en de treinkaarten zaten in mijn zak. Ik bonkte op de deuren, de gele knop werkte niet meer. Gelukkig stond er bij de volgende deur een conducteur, die haar binnen heeft gelaten. Hij maakte een vermanende vinger: "Na het fluitsignaal verboden te instappen!" Maar leg dat maar eens uit aan een DOVE als ik. Nog moe van de reis had ik ook niets door. Bovendien waren m’n oren nog behoorlijk van slag door het luchtdrukverschil aan boord van het vliegtuig, waarmee wij zojuist zijn aangekomen.
Waarom geen rode knipperende lamp boven de treindeuren, zoals aanwezig bij de Spurts van Arriva bij het sluiten? De veiligheid wil de NS toch hoog in het vaandel hebben?

Dit is de tekst in het klachtenformulier, dat ik aan de NS heb gestuurd. Ik ben benieuwd wat de reactie is.
Die rode lampen zijn er in de nieuwere dubbeldekkers en sprinters dan ook. Jij zat waarschijnlijk in een oudere IC?
Treinen horen op tijd te rijden, daar hebben andere reizigers belang bij. Wat in jouw beschrijving van het voorval ontbreekt, is de informatie of jullie op tijd waren voor die trein van 21:07.
Conducteurs kunnen niet zien om iemand gehoorgestoord is. Ze kunnen daar dus ook geen rekening mee houden.
math schreef:
za 01 dec, 2018 20:21
Treinen horen op tijd te rijden, daar hebben andere reizigers belang bij. Wat in jouw beschrijving van het voorval ontbreekt, is de informatie of jullie op tijd waren voor die trein van 21:07.
Conducteurs kunnen niet zien om iemand gehoorgestoord is. Ze kunnen daar dus ook geen rekening mee houden.
Nee, maar conducteurs kunnen en horen te kijken of er niet net wanneer zij het vertreksignaal willen geven nog passagiers instappen.   Soms zijn conducteurs daarin heel netjes, soms heb je te maken met "houthakkers".
( Overigens zijn de meeste heel netjes, maar je hoeft maar die ene houthakker te treffen. )

BSM
treinen rijden niet op tijd, maar op rails 8) :D

tja, de trein vertrekt normaal net aan het begin van de minuut, die de dienstregeling aangeeft. de conducteur fluit in het einde van de voorgaande minuut. (vroeger stond dit in het papieren spoorboekje uitgelegd, maar dat handige boekje is geschiedenis)
en lastig als je doof bent.
én de conducteur, zoals al aangegeven, hoort goed op te letten wanneer hij fluit, maar heeft daarin soms een moeilijke klus als er mensen blíjven komen, zoals in de spits/drukte.

ik kan eigenlijk alleen als tip geven: maak contact met de conducteur. ten minste oogcontact. check of hij jullie beide en de fietsen ziet.

(ik heb zelf van jongs af aan bijna altijd met de trein gereisd (ouders hadden geen auto. zelfs buitenlandse vakanties deden we met de trein), maar ben toch een keer zo stom geweest om na het fluitsignaal toch nog in de trein te springen. op een winters glad Duivendrecht... (verblind door liefde en andere hormonale invloeden: op weg naar mijn lief in Leiden). ik gleed uit en kwam met één been tussen de trein en het perron terecht en ik weet alleen nog dat ik het volgende moment in de trein stond met een heel pijnlijk been (groef in mijn scheen), de deuren dichtgingen en de trein vertrok. het moment daartussen heb ik nooit van geweten hoe ik toch de trein in gekomen ben. de conducteur was snel bij me en ik bleef me verontschuldigen. hij vroeg of ik me bezeerd had en dat was zeer zeker het geval! "Dan heb je je straf al gehad en zal ik verder maar niet zeggen wat ik er van denk", zei de conducteur en maakte zo zijn punt. in Leiden kon ik achter het station zo het LUMC binnen'lopen' en daar vroegen ze bij de eerste hulp of ik aspiraties als mannequin had. nee. ok, dan hoefde het niet gehecht te worden en mocht het vanzelf dichtgroeien en dat is gelukt.
ik spring sindsdien nooit meer in een trein na of rond het fluitsignaal :roll: :oops: )

groet! hoogframe
hoogframe schreef:
za 01 dec, 2018 21:14
treinen rijden niet op tijd, maar op rails 8) :D

..... op weg naar mijn lief in Leiden.
 
Is het nog wat geworden met dat lief in Leiden ... ben je extra getroost ?

BSM
Bridgestone SM schreef:
za 01 dec, 2018 20:46
Nee, maar conducteurs kunnen en horen te kijken of er niet net wanneer zij het vertreksignaal willen geven nog passagiers instappen.

Is het nog geworden met dat lief...
BSM
Voordat het topic verder ontspoort en we misschien ook nog die vervelend leesbare kleine lettertjes krijgen:
Als in A'dam rond 21:07 de conducteurs van een IC trein moeten wachten met het vertreksignaal tot er géén reizigers meer instappen, garandeer ik je dat alle IC treinen daar véél te laat zullen vertrekken.
Vanwege de lengte van de IC-treinen en het aantal verlate reizigers kan die plattelands-vriendelijkheid niet meer. Rode lampen boven elk portaal zullen daar niets aan veranderen. De term ''houthakkers" vind ik daarom niet gepast.

Nog steeds mijn vraag aan de Martin: waren jullie op tijd?
Dit gaat niet over fietsen, wel over typisch nederlands gezeur. :(
Dit draadje op de Wereldfietser, website over fietsen en fietsreizen, luidt Fiets en Trein. - Martin had jij je fiets bij je? Uit het andere draadje Melanoom waar je dit voorval naast de ziekte met een sisser-melanoom, Ierse Kruizen, harde fluitjes bij de NS, Je vrouw op reis, de mening van je buren, jouw internet, markeringen op je autoruit en telefoongebruik enzovoorts enzovoorts ......ook al beschrijft, krijg ik de indruk van niet.
math schreef:
za 01 dec, 2018 21:36
Nog steeds mijn vraag aan de Martin: waren jullie op tijd?
Het was inderdaad een intercity, type Koploper. Overgestapt op Amsterdam CS en Almere Centrum, dan door naar Groningen Hoofdstation. Met de auto verder naar huis.
Ik had mijn fiets niet bij me, ik ging alleen maar m'n vrouw in Dublin als verrassing ophalen, die daar uit San Francisco was geland.
Fiets bij me of niet, dit voorval had net zo goed ons kunnen treffen.
Wij hadden twee jaar terug ook een heel vervelende ervaring met sluitende deuren op het station van Gouda. Daar werd de intercity uit Utrecht gesplitst in een deel Rotterdam en een deel Den Haag. Ik was met fiets in de trein en mijn vrouw had haar fiets met het achterwiel op het perron en het voorwiel in de trein. Toen gingen de deuren dicht en ging de wagon een klein stukje rijden bij het loskoppelen. Het was een heel angstig moment. Ik heb een klacht ingediend bij de NS en kreeg een brief met excuses en twee dagkaartjes.
Vanmorgen heb ik onderstaande antwoord van de NS ontvangen:

Geachte heer Van Doornik,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Graag reageer ik op uw klacht over het fluitsignaal.
Vervelend genoeg is er inderdaad geen alternatief voor dove mensen. Een lichtpunt zou een goede oplossing zijn. Helaas kan ik uw erg onaangename ervaring niet ontnemen. Wel zet ik uw suggestie door naar de verantwoordelijke afdeling. Zij gaan kijken of ze dit kunnen introduceren. Mijn oprechte excuses voor alle ongemak.
Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op ns.nl of stel uw vraag op de NS Community (www.ns.nl/community). U kunt ook contact opnemen met onze medewerkers van Klantenservice via telefoonnummer 030 - 751 51 55 of Twitter @NS_online. Wij staan dag en nacht voor u klaar.
Datum:
7 december 2018
Klantnummer:
7306378
Ons kenmerk:
5083325621
Onderwerp:
Opvolging naar aanleiding van uw contact

Met vriendelijke groet,

Paulette van den Broek
Hoofd NS Klantenservice