Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schönes Wochenende Ticket stopt - Forum Wereldfietser

Schönes Wochenende Ticket stopt

Vanaf de zomer van 2019 zal het Schönes Wochenende Ticket niet meer verkocht worden. Reizigers kunnen vanaf dat moment Quer Durchs Land ticket in het weekend gaan gebruiken. Dat meldt de website Treinreiziger.

Fors duurder
In 1995 werd het Schönes Wochenende Ticket geïntroduceerd. Voor 15 Duitse marken(DM) – ongeveer 6,50 Euro – kon er een heel weekend gereisd worden met Duitse regionale treinen in héél Duitsland. Niet in de Intercity of ICE!
In totaal mochten er tot 5 reizigers gebruik maken van het ticket.
Inmiddels is de geldigheid allang terug gebracht naar één dag, en is het ticket ook al lang niet meer zo voordelig als destijds. Nu kost het Schönes Wochenende Ticket namelijk 44 euro, en moet er per extra reiziger 6 euro bijbetaald worden (tot maximaal 5 reizigers). Wie dus nu een heel weekend met 5 personen met de regionale trein wil reizen is 136 euro kwijt, in plaats van de circa 6,50 Euro in 1995.

Quer Durchs Land ticket
Het Quer Durchs Land ticket is een vergelijkbaar ticket als het Schönes Wochenende Ticket, maar op dit moment alleen geldig op werkdagen. Er mag gereisd worden vanaf 9:00 uur.
Vanaf de zomer van 2019 mag het Quer Durchs Land Ticket elke dag gebruikt worden, en mag er in het weekend vanaf 0:00 uur gereisd worden. Het ticket kost eveneens 44 euro, maar voor iedere extra reiziger moet hier 8 euro worden betaald (in plaats van 6 euro).
Het ticket is ook geldig niet geldig in de Intercity of ICE, maar wel in alle regionale treinen van Duitsland. Echter niet niet in de bussen, U- en S-Bahn. Het Schönes Wochenende Ticket was in een aantal regio’s wél geldig in de bus, U-bahn en S-Bahn.

Niet meer geldig vanaf Nederlandse grensstations
Ook is het Quer Durchs Land ticket niet geldig van en naar Nederlandse grensstations. Het Schönes Wochenende Ticket was ook geldig van en naar Venlo en Enschede.
Vereenvoudigen
Met de aanpassing wil de Duitse spoorwegen het tariefsysteem vereenvoudigen. Ook zou de interesse in het Schönes Wochenende Ticket inmiddels beperkt zijn.

Nadelen
Je hebt een aanvullend treinkaartje nodig van je station van vertrek in Nederland naar een Duits station net over de grens. Je moet ook fietskaartjes regelen van Nederland naar Duitsland. Tel deze kosten op bij het Quer Durchs Land ticket

Alternatief
Super Sparpreis Europa
Deze formule is een enkele reis van ieder station in Nederland naar een station in Duitsland. Er zijn vanuit Nederland drie tariefszones in Duitsland € 19,90, € 29,90 en € 39,90. Deze kaartjes gelden ook in de Intercity en de ICE. De Super Sparpreis Europa is alleen mogelijk als er nog voldoende plaatsen vrij zijn in de Duitse Intercity of ICE. Boek dus ruim vooraf, want dan heb je nog kans.

Er kunnen géén fietsen in de ICE van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Keulen en Frankfurt V.V. Fietsen kunnen wel mee in de nieuwe ICE4 van Dusseldorp naar München, Hannover naar München en Hannover naar Hamburg. Wel reserveren!

Internationale fietskaartjes
DB-Fietskaartjes kosten bij de Treinreiswinkel € 10, -. NS verkoopt ook fietskaartjes naar Duitsland, maar deze kosten €12, -. Met twee personen heen en terug scheelt dit € 8, -. Internationale fietskaartjes kun je bij NS-International niet online regelen. Deze zijn alleen te koop bij de internationale balies van de stations:
Amsterdam Centraal,
Utrecht Centraal,
Rotterdam Centraal,
Den Haag Centraal,
Arnhem Centraal,
Schiphol,
Breda.


Voor een ideale reisroute, boeken en reserveren: www.treinreiswinkel.nl
bert sitters schreef:
za 29 dec, 2018 08:49
Internationale fietskaartjes kun je bij NS-International niet online regelen. Deze zijn alleen te koop bij de internationale balies van de stations:
Amsterdam Centraal,
Utrecht Centraal,
Rotterdam Centraal,
Den Haag Centraal,
Arnhem Centraal,
Schiphol,
Breda.
Dit is toch niet minder dan hilarisch?
Zou het dan niet mogelijk zijn om een soort van geautomatiseerd systeem te maken dat de kaartjes uit een willekeurige automaat spuugt? Per slot van rekening bestaan er inmiddels ook dingen zoals digitale foto's en kunnen mensen elkaar berichten versturen naar de andere kant van de zee. Er schijnen zelfs al computers te bestaan... :roll:
Leon schreef:
za 29 dec, 2018 10:05
bert sitters schreef:
za 29 dec, 2018 08:49
Internationale fietskaartjes kun je bij NS-International niet online regelen. Deze zijn alleen te koop bij de internationale balies van de stations:
Amsterdam Centraal,
Utrecht Centraal,
Rotterdam Centraal,
Den Haag Centraal,
Arnhem Centraal,
Schiphol,
Breda.
Dit is toch niet minder dan hilarisch?
Zou het dan niet mogelijk zijn om een soort van geautomatiseerd systeem te maken dat de kaartjes uit een willekeurige automaat spuugt? Per slot van rekening bestaan er inmiddels ook dingen zoals digitale foto's en kunnen mensen elkaar berichten versturen naar de andere kant van de zee. Er schijnen zelfs al computers te bestaan... :roll:
Als het niet om te huilen was dan was het hilarisch.

Wie buiten de driehoek Amsterdam - Arnhem - Breda woont .... die woont in een twilight-zone.
Paradoxaal genoeg wonen daar juist mensen die dichter bij de grens zitten, maar of die heikneuters daar* ooit over de grens willen ??   
Voor NS-Internationaal ben je geen interessante klant (NS-Internationaal verkoopt graag dure kaartjes naar verre maar tegelijk eenvoudige bestemmingen, liefst per ICE of TGV   Niet voor niets vertrekt die ICE of TGV uit en rijdt door die "Internationale" schaamstreek.

  * Ooit had een minister het over het Jutland van Europa ... de Jutlandisering is juist dankzij de snelle treinen en de commerciële NS-Internationaal verkooppraatjes toegeslagen


Groeten BSM

PS   Of je nu met een Quer-durchs-Land gewoon tot de grens mag reizen ?   Als het niet mag zou ik het gewoon toch doen.   Als je voor het NL-gebied een jaarkaart hebt, of een vrije reisdag zit je dan aan de andere kant van de grens (weer) reglementair.
PS2 Nog niet zo erg lang geleden had in Internationaal-loketten in Amersfoort, Zwolle, Groningen, Roosendaal, Maastricht ... en wellicht nog meer
Bridgestone SM schreef:
za 29 dec, 2018 10:53
Wie buiten de driehoek Amsterdam - Arnhem - Breda woont .... die woont in een twilight-zone.
Paradoxaal genoeg wonen daar juist mensen die dichter bij de grens zitten, maar of die heikneuters daar* ooit over de grens willen ??   
Voor NS-Internationaal ben je geen interessante klant (NS-Internationaal verkoopt graag dure kaartjes naar verre maar tegelijk eenvoudige bestemmingen, liefst per ICE of TGV   Niet voor niets vertrekt die ICE of TGV uit en rijdt door die "Internationale" schaamstreek.
In de praktijk is die slechte verkrijgbaarheid van internationale fietskaartjes natuurlijk helemaal geen probleem. Fietskaartjes naar België zitten volgens Rover in de NS-automaten en op grensstations waar Duitse regiotreinen stoppen, staan DB-automaten voor Duitse fietskaartjes. Voor Thalys en ICE vanuit Nederland heb je sowieso geen fietskaartje nodig omdat de fiets niet mee mag of klein verpakt moet zijn als gewone bagage. In geval van nood zijn internationale fietskaartjes ook nog telefonisch bij NS te bestellen.
(PS: BSM, kun je stoppen met die leesbrilfontwisselingflauwekul?)
peter de rijk schreef:
za 29 dec, 2018 11:58
Bridgestone SM schreef:
za 29 dec, 2018 10:53
Wie buiten de driehoek Amsterdam - Arnhem - Breda woont .... die woont in een twilight-zone.
Paradoxaal genoeg wonen daar juist mensen die dichter bij de grens zitten, maar of die heikneuters daar* ooit over de grens willen ??   
Voor NS-Internationaal ben je geen interessante klant (NS-Internationaal verkoopt graag dure kaartjes naar verre maar tegelijk eenvoudige bestemmingen, liefst per ICE of TGV   Niet voor niets vertrekt die ICE of TGV uit en rijdt door die "Internationale" schaamstreek.
In de praktijk is die slechte verkrijgbaarheid van internationale fietskaartjes natuurlijk helemaal geen probleem. Fietskaartjes naar België zitten volgens Rover in de NS-automaten en op grensstations waar Duitse regiotreinen stoppen, staan DB-automaten voor Duitse fietskaartjes. Voor Thalys en ICE vanuit Nederland heb je sowieso geen fietskaartje nodig omdat de fiets niet mee mag of klein verpakt moet zijn als gewone bagage. In geval van nood zijn internationale fietskaartjes ook nog telefonisch bij NS te bestellen.
(PS: BSM, kun je stoppen met die leesbrilfontwisselingflauwekul?)
Peter,

Je bent erg optimistisch (net als Rover).
De NS-automaten geven al jaren lang - en volgens mij nog steeds niet - de eindpunten van een aantal kleinere "antennes" in het ooit enorm uitgebreide Belgische spoorwegnet.
Het zijn juist die "antennes" die aantrekkelijk zijn als vertrekpunt voor de fietser of wandelaar.
En ... omdat die kaartjes niet in de automaat zitten zitten ook de fietskaartjes naar deze bestemmingen niet in de automaat.
Het is een soort domme/kortzichtige besparing. Het aantal "antennes" is beperkt, en van iedere "antenne" het eindstation is genoeg (want de tarifering is zo dat die laatste kilometers weinig verschil maken voor de totaalprijs ... onderweg nog weer een aanvullend kaartje kopen is duurder).

Groeten BSM

PS ... op mijn laptop zit een Leesbril knop mocht ik iets niet meer kunnen lezen.
In de onderlinge omgangsvormen komt "die leesbrilfontwisselingflauwekul" weinig sympatiek over.
En dan als antwoord op jouw vraag: ik kan stoppen ... maar ik ben nieuwsgierig waarom ik zou moeten stoppen (geef de argumenten maar per PB).
peter de rijk schreef:
za 29 dec, 2018 11:58
In de praktijk is die slechte verkrijgbaarheid van internationale fietskaartjes natuurlijk helemaal geen probleem.
Dan blijft het nog wonderlijk dat zelfs een kenner als Bert ons daar niet op wijst. Het is gewoon ingewikkeld en het verandert elk jaar.
Leon schreef:
za 29 dec, 2018 12:33
peter de rijk schreef:
za 29 dec, 2018 11:58
In de praktijk is die slechte verkrijgbaarheid van internationale fietskaartjes natuurlijk helemaal geen probleem.
Dan blijft het nog wonderlijk dat zelfs een kenner als Bert ons daar niet op wijst. Het is gewoon ingewikkeld en het verandert elk jaar.
En het is gewoon ook niet waar dat het o zo makkelijk is. Het was o zo makkelijk geweest als de NS-automaten "blanco" buitenland-fietkaatjes zouden uitspugen, kaartjes waarop je dan met pen datum en eindpunt zou moeten invullen. (Een beetje a la de Belgische fietskaartjes.)

Op het moment dat je vooraf moet gaan bellen etc. is het snel handiger om NS-Internationaal te omzeilen en je kaartjes direct in het buitenland te bestellen (of daar te kopen).

Wie in Maastricht woont heeft als leuk voordeel dat hij/zij even naar Visé of Luik kan fietsen.
Je hebt bijv. in België een Senioren-biljet (het gevolg van lastige buitenlanders die de eerdere regeling aan de EU-regels hebben laten toetsen), met zo'n Senioren-biljet reis je - mits oud genoeg - voor weinig heel België door.

Groeten BSM

PS   Ik denk dat ik mijzelf ook wel een beetje "kenner" mag noemen.
peter de rijk schreef:
za 29 dec, 2018 11:58
Bridgestone SM schreef:
za 29 dec, 2018 10:53
Wie buiten de driehoek Amsterdam - Arnhem - Breda woont .... die woont in een twilight-zone.
Paradoxaal genoeg wonen daar juist mensen die dichter bij de grens zitten, maar of die heikneuters daar* ooit over de grens willen ??   
Voor NS-Internationaal ben je geen interessante klant (NS-Internationaal verkoopt graag dure kaartjes naar verre maar tegelijk eenvoudige bestemmingen, liefst per ICE of TGV   Niet voor niets vertrekt die ICE of TGV uit en rijdt door die "Internationale" schaamstreek.
In de praktijk is die slechte verkrijgbaarheid van internationale fietskaartjes natuurlijk helemaal geen probleem. Fietskaartjes naar België zitten volgens Rover in de NS-automaten en op grensstations waar Duitse regiotreinen stoppen, staan DB-automaten voor Duitse fietskaartjes. Voor Thalys en ICE vanuit Nederland heb je sowieso geen fietskaartje nodig omdat de fiets niet mee mag of klein verpakt moet zijn als gewone bagage. In geval van nood zijn internationale fietskaartjes ook nog telefonisch bij NS te bestellen.

Reactie Bert Sitters
Naar Belgie kun je inderdaad voor een beperkt aantal bestemmingen fietskaartjes uit de NS-automaten betrekken: enkele reis vanuit Nederland en retour. Alleen maar een retourfietskaartje van Belgie naar Nederland is niet mogelijk. Ook een combinatie van twee stations kan niet. Belgische automaten bieden geen internationale treinkaartjes, daarvoor moet je naar een groter station met internationale kaartjes. Gelukking zijn die er in Belgie meer dan in Nederland.

Maar het ging over Duitsland. Via de Duitse automaten op grensstations met regiotreinen kun je fietskaartjes betrekken, maar die gelden alleen voor die regio. Bovendien heb je ook nog een Nederlands fietskaartje nodig om je fiets op dat station te krijgen.
Wil je vanaf Venlo met een Quer Durchs Land ticket, dan moet je eerst een gewoon fietskaartje kopen van Venlo naar Kaldenkerken, daar uit de trein stappen om een Quer Durchs Land ticket kopen.

Je kunt inderdaad bij NS International telefonisch Internationale fietstickets bestellen. Als je dat vier weken vooraf doet, ontvang je ze per post.
Bridgestone SM schreef:
za 29 dec, 2018 12:40
Wie in Maastricht woont heeft als leuk voordeel dat hij/zij even naar Visé of Luik kan fietsen.
Ik heb wel een inschatting van het aantal Maastrichtenaren dat even naar Visé of Luik fietst om een fietstreinkaartje te kopen. Het mag dan een leuk idee zijn, maar ergens blijkt er iets onaantrekkelijks aan te kleven.
Leon schreef:
za 29 dec, 2018 12:52
Bridgestone SM schreef:
za 29 dec, 2018 12:40
Wie in Maastricht woont heeft als leuk voordeel dat hij/zij even naar Visé of Luik kan fietsen.
Ik heb wel een inschatting van het aantal Maastrichtenaren dat even naar Visé of Luik fietst om een fietstreinkaartje te kopen. Het mag dan een leuk idee zijn, maar ergens blijkt er iets onaantrekkelijks aan te kleven.
Dat valt me tegen van die Maastrichtenaren.

Ik het verleden nam ik (vanuit Midden-Nederland soms zelfs de trein naar Essen om daar dan de biljetten voor een in Nederland onbekend "antenne"station te kopen. In het verleden was het achterlijk kaartje dat ik dan nodig had voor het traject Grens <=> Essen (nog geen kilometer) een maand geldig, dus ... gebruikte ik dat dan tweemaal, eerst voor mijn retourtje Essen, en daags daarna voor de heenreis + fietsen ... en met wat geluk ook weer op de terugweg met fietsen.
In het verleden was ik gezegend met een NS-Jaarkaart ... dus om een rapport door te nemen nam ik ook wel de trein naar Maastricht. Hadden we thuis ook weer eens de beste bonbons ter wereld (uit de Wyckerbrugstraat).

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 29 dec, 2018 15:45
Dat valt me tegen van die Maastrichtenaren.
Ik denk eerder dat jij best wel bijzonder bent. :D