Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaartje naar 6,90 - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Fietskaartje naar 6,90

keesswart schreef:
zo 03 nov, 2019 00:03
Martin E. van Doornik schreef:
za 02 nov, 2019 23:51
Vorige week woensdag 23 oktober van Groningen tot Utrecht staand in een stampvol balkonnetje met mijn fiets tussen 20 mensen mee in een Koploper.
Het voordeel van Groningen is nu juist dat dit een beginstation is voor alle treinen, die er vaak al een tijdje staan voordat ze vertrekken. Ik vermoed dat jij pas kort voor vertrek in die Koploper bent gestapt en dat je de pech had dat deze direct al stampvol zat. In dat geval zou ik op de volgende trein hebben gewacht, zodat ik als een van de eerste reizigers in had kunnen stappen en in ieder geval verzekerd zou zijn van een zitplaats.
Het was de trein naar Rotterdam van 9.18 uur. Ik was al vijf minuten voor vertrek aan boord, na overstap van de trein uit Sauwerd - wegens werkzaamheden niet vanuit mijn vaste station in Baflo. Er waren maar twee deuren met een fietslogo erop. Aankomst op mijn bestemming (ergens in het Groene Hart) om 11.24 uur. Dat vind ik al laat om een fietstocht te beginnen. Ik ben pas om 18.10 uur op de jeugdherberg in Amsterdam aangekomen. De volgende trein nemen is not done voor me, dan heb ik minder tijd om lekker te fietsen.
Zondagmorgen 12 januari rond half 7 stond ik op het Groninger Hoofdstation voor de trein naar Hilversum. Is het fietskaartje nu wéér duurder geworden! € 7,50!!!
Gelukkig heb ik een treinretour voor € 19,--.

IMG_20200112_064300~2.jpg
IMG_20200112_091022.jpg
Het is "aardig", of eigenlijk juist niet aardig, om ook nog even digitaaal een jaar terug te bladeren
bert sitters schreef:
vr 04 jan, 2019 14:24
Casartelli schreef:
vr 04 jan, 2019 13:46
Het is vele jaren ongewijzigd 6,00 euro geweest. Met een inhaalslag inflatiecorrecties over de laatste 6-7 jaar in combinatie met de BTW-verhoging, komen we qua verklaring een heel eind.
Het fietskaartje is een aantal jaren geleden verhoogd naar € 6,10 en vorig jaar naar € 6,20.
bert sitters schreef:
za 05 jan, 2019 06:49
Motivatie van NS
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de ontstuimige groei van de OV-fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodige reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen. Om de kosten van verlengen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen."
Jammer genoeg heb ik hier de prijsontwikkeling niet paraat, voor 2004 weet ik zeker dat het € 6,--  was ... en dat werd in de jaren daarna dus € 6.10.
In 10-15 jaar 25% prijsstijging lijkt natuurlijk weer iets redelijker ... alleen heb ik deze stijging niet in onze maandelijkse bijschrijvingen gezien. Triest genoeg is het vlgs het CBS wél ongeveer de stijging in consumentenprijzen gedurende de afgelopen 15 jaar .... je ziet dus waar ons huidige neo-Colijn beleid toe lijdt: de echt hard werkende mens, en meer nog diegene die om welke reden dan ook niet kan werken, wordt een worst* voorgehouden maar eigenlijk kachelt ie achteruit, en de rijken worden rijker  * voor de veganisten onder ons: een wortel

Echte bull-shit is evenwel het verweer van onze nationale trots, de NS.
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe ... . NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om ... reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen.

Als we naar de laatste 15 jaar kijken heeft de NS helemaal niet geïnvesteerd in meer en beter vervoer van fietsen, integendeel: het aantal plaatsen voor de fiets is alleen maar afgenomen ... met als toppunt de 4 fietsplaatsen in de trein naar Brussel (daar was ooit in iedere Benelux-hondekop een bagage-afdeling, dus per twee rijtuigbakken ruimte voor ± 4 fietsen)

Als we eens over de grens kijken naar de ontwikkelingen in de laatste 15 jaar dan zie je eigenlijk overal een toename in ruimte voor de fiets (vaak een aantrekkelijke multifunctionele ruimte) en bovenal ook een fietsvriendelijker (prijs)beleid.
De NS hanteert het communistische systeem (in het communistische Oostblok werd een weg fietsveilig gemaakt door er een bordje verboden voor fietsen te plaatsen.   De NS "woont en werkt" in een land met fietsen en in plaats van ook fietsen vervoeren wordt het fietsvervoer actief ontmoedigt.
Zit momenteel in een DDM-trein terug naar huis, hier ter hoogte van Nijkerk. Net is de spoorlijn van Amsterdam naar Amersfoort, dus "achter" mij, door storing dicht! Oef, mooi aan ontsnapt!