Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaartje naar 6,90 - Forum Wereldfietser

Fietskaartje naar 6,90

De prijs van een binnenlands fietskaartje voor de trein is per 1 januari gestegen van €6,20 naar € 6,90.
Waarom dat?

Hans
javb2812 schreef:
vr 04 jan, 2019 00:17
Waarom dat?

Hans
In ieder geval de BTW-verhoging van 6% naar 9%, maar dat maakt op zich nog geen verschil van 70 cent.
Hier leggen ze de verhogingen uit. BTW van 6 naar 9 procent, en 1,8% inflatiecorrectie. Daarmee is de verhoging naar € 6,90 bepaald nog niet verklaard.
Flinke prijsverhoging: Dit heeft niks te maken met BTW/inflatiecorrectie, maar waarschijnlijk meer met het ontmoedigingsbeleid van de NS t.o.v. fietsen.

Gelukkig is bij Arriva het fietskaartje nog steeds 3,80 (wel alleen geldig op de Noordelijke nevenljnen).
Om die reden heb ik een jaar geleden een vouwfiets aangeschaft. Al grotendeels terugverdiend.
willem.m schreef:
vr 04 jan, 2019 09:43
bert sitters schreef:
vr 04 jan, 2019 09:01
@willem.m
Dit is een mededeling!
Ha ha. Volgens mij wil je een discussie opstarten.

De NS aan de schandpaal nagelen (want daar leidt de discussie vast toe) is natuurlijk makkelijk.

Durf je het aan om een zelfde discussie op te starten over de prijsontwikkeling van vakantiefietsen bij sponsoren van de website? Dus de prijsverhoging jaarlijks melden voor een bepaald model?
Ik doe alleen een constatering. Het is aan NS om dit uit te leggen.

De prijsontwikkeling van vakantiefietsen is in dit draadje out of topic. Wat let je om daar een draadje over te beginnen?
Het is vele jaren ongewijzigd 6,00 euro geweest. Met een inhaalslag inflatiecorrecties over de laatste 6-7 jaar in combinatie met de BTW-verhoging, komen we qua verklaring een heel eind.
Casartelli schreef:
vr 04 jan, 2019 13:46
Het is vele jaren ongewijzigd 6,00 euro geweest. Met een inhaalslag inflatiecorrecties over de laatste 6-7 jaar in combinatie met de BTW-verhoging, komen we qua verklaring een heel eind.
Het fietskaartje is een aantal jaren geleden verhoogd naar € 6,10 en vorig jaar naar € 6,20.
bert sitters schreef:
vr 04 jan, 2019 14:24
Casartelli schreef:
vr 04 jan, 2019 13:46
Het is vele jaren ongewijzigd 6,00 euro geweest. Met een inhaalslag inflatiecorrecties over de laatste 6-7 jaar in combinatie met de BTW-verhoging, komen we qua verklaring een heel eind.
Het fietskaartje is een aantal jaren geleden verhoogd naar € 6,10 en vorig jaar naar € 6,20.
Klopt, ik had het dan ook over de jaren daarvoor.

Tegen deze achtergrond lijkt het allemaal ook wel wat mee te vallen:

https://www.nu.nl/economie/5664674/ritj ... -jaar.html
Willem,

dit gaat nergens over, Bert S. deelt gewoon iets mee. En voor de gemiddelde recreatieve fietser die ergens een stukje wil gaan fietsen, maakt de prijs van het kaartje inderdaad niet zoveel uit. In mijn afweging beroepsmatig te reizen met trein en fiets of met de auto neem ik de prijs wel degelijk mee in de afweging, ze hebben nog lang niet overal OV-fietsen.

Bert
Tegenwoordig betaal je toch met PIN dus het argument om gepast geld op zak te hebben is er ook al niet,

En vervolgens , wat kost een hond met hondekar , nee niet die aan de fiets gaat maar die de hond zelf op sleep heeft (zoals vroeger met de melkkar)?
Motivatie van NS
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de ontstuimige groei van de OV-fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodige reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen. Om de kosten van verlengen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen."
Wat zou de prijselasticiteit van het fietskaartje zijn?

Ik zie dat het KiM verwacht dat het aantal gereisde kilometers met de trein 1,3 procent af neemt, bron.

Ik vraag het me af, ik denk dat de trein niet merkbaar rustiger wordt, volgens het CBS zijn de autokosten vergelijkbaar gestegen.
daulagari schreef:
za 05 jan, 2019 10:49
Wat zou de prijselasticiteit van het fietskaartje zijn?

Ik zie dat het KiM verwacht dat het aantal gereisde kilometers met de trein 1,3 procent af neemt, bron.

Ik vraag het me af, ik denk dat de trein niet merkbaar rustiger wordt, volgens het CBS zijn de autokosten vergelijkbaar gestegen.
Ja autokosten zijn vergelijkbaar gestegen. Alleen heeft globaal genomen de helft van de Nederlandse bevolking geen auto in bezit. Die helft moet wel de gevolgen dragen van dat autobezit. Bijvoorbeeld omdat een automobilist op spoorwegovergang een trein de doorgang verspert. Met als gevolg uren vertragingen. Of al dat blik op straat dat grote delen van de dag nutteloos op straat staat. Dat hadden ook bomen in de straat kunnen zijn. Eigenlijk zou je de auto uitlaten niet onderop en achteraan een auto moeten plaatsen, maar uit laten komen in de passagiersruimte. Eens kijken hoe snel dat autogebruik zal afnemen en er meer geld vrij komt voor goed betaalbaar openbaar vervoer.

Neen, in de trein zal het niet rustiger worden.
Dat heeft deels te maken met investeringen doen in uitbreiding van spoor rails. Is het bovengronds niet mogelijk, dan wellicht ondergronds of via mono rail. Het kost wat. Maar het levert ook veel op.

Nou ja, ik las zojuist een artikel in De Groene waaruit blijkt dat 10% van de rijkste mensen op aarde ruim de helft van alle CO2 uitstoot veroorzaakt. In Nederland stoten tien bedrijven drie keer zoveel uit als alle huishoudens bij elkaar. https://www.groene.nl/artikel/hoe-rijker-hoe-viezer
Dit is wel heel erg offtopic, in Vught passeren inmiddels zoveel treinen dat de spoorbomen ieder uur meer als de helft van de tijd dicht zijn. Verder zijn inmiddels in het buitengebied diverse overgangen gesloten. Kort samengevat: svp morgen alle spoorwegen opdoeken :lol:.

Zonder gekheid: ik zou er erg voor zijn dat de trein weer stopt in alle kleinere plaatsen op de route, zodat de bewoners van deze plaatsen naast de lasten ook de lusten van de spoorbarriere hebben en een alternatief voor de auto.
Ik heb heel lang getwijfeld of ik het zou doen. Maar uiteindelijk heb ik toch maar die 6,90 euro betaald om 4 a 5 uur extra fietsen met verzuurde benen te besparen. Dit is trouwens een mededeling, en volkomen on-topic bovendien.
On topic dan verder; ik heb een vouwfiets. Maar na een volle dag fietsen met bepakking ergens eindigend in Sittard, had ik geen zin om die fiets van fietstassen te ontdoen en op te vouwen. Dus maar een fietskaartje erbij gekocht.
Het valt nog wel mee met die prijzen vind ik persoonlijk.
Waarmee zou je het moeten vergelijken? Met de oude prijs.
Levensonderhoud wordt duurder.

Ik zie nog geen "gele hesjes" toename. De animo om tegen prijsverhogingen in actie te komen lijkt nihil.
bert sitters schreef:
za 05 jan, 2019 06:49
Motivatie van NS
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de ontstuimige groei van de OV-fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodige reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen. Om de kosten van verlengen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen."
Typisch NS. Eerst jarenlang beknibbelen op fietsplekken en vervolgens extra van die vrijwel fietsplekloze treinstellen inzetten om meer fietsen mee te kunnen nemen. (Enkele jaren terug was er in de koplopers zowel voorin als achterin plaats voor 2 à 3 fietsen. Nu alleen òf voorin òf achterin. Van 1996 t/m 2001 kwam je 's zomers in veel treinen naar Maastricht verbouwde dubbeldeksrijtuigen tegen (zie hier, even scrollen), waarvan het benedendek geheel was ingericht voor fietsen. In de wintermaanden werden er dan weer zitplaatsen ingezet).

Bert van Sprang schreef:
za 05 jan, 2019 11:55
Dit is wel heel erg offtopic, in Vught passeren inmiddels zoveel treinen dat de spoorbomen ieder uur meer als de helft van de tijd dicht zijn. Verder zijn inmiddels in het buitengebied diverse overgangen gesloten.
Dat is een gevolg van het 'spoorboekloos' laten rijden van treinen tussen Amsterdam en Eindhoven, terwijl op een groot deel van dit traject nog spoorwegovergangen zijn. Dat heeft weer te maken met regeringen die liever geld uitgeven aan autowegen waar 130 km/uur gereden mag worden dan aan tunnels en bruggen in spoorlijnen.

joukon schreef:
zo 06 jan, 2019 17:16
Ik zie nog geen "gele hesjes" toename.
Ik vrees dat er in dit 'waanzinnig gave land' best wel veel mensen bereid zijn om in een geel hesje de barricades op te gaan voor het behoud van Zwarte Piet, voor het recht om te spelen met vuur rond de jaarwisseling, voor het behoud van de plofkip en de kiloknaller, tegen het afschieten van grote aaibare dieren in natuurgebieden en - last but not least - tegen windturbines en tegen duurdere vliegtickets. Fietsende treinreizigers zijn gewend aan ongemakken en onbegrip, berusten in hun lot of gaan creatief met de regeltjes om. Als zij gele hesjes dragen, hopen ze daar vooral mee te bereiken dat ze op de weg iets meer ruimte krijgen dan in de trein.
keesswart schreef:
ma 07 jan, 2019 18:08
Dat heeft weer te maken met regeringen die liever geld uitgeven aan autowegen waar 130 km/uur gereden mag worden dan aan tunnels en bruggen in spoorlijnen.
Maar ook met de nog steeds weidverbreide vanzelfsprekendheid waarmee we ons alsmaar verplaatsen. Treinreizigers zijn daar geen uitzondering in. Ik heb me er bij de invoering van de ov-kaart voor studenten al over verbaasd dat het reizen er daarmee al meteen als een vanzelfsprekendheid aangeleerd wordt.