Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstappen in Parijs - Forum Wereldfietser

Overstappen in Parijs

Ik lees al een aantal keer over het overstappen in Parijs van Gare du Nord naar Gare Montparnasse. Mensen hebben die op de fiets gedaan.. maar hoe snel lukt dit vroeg ik mij af. Ik heb maar een uur overstap tijd, kan dit?
In Parijs is het prima fietsen. Afstand is ongeveer 6 kilometer dus dat moet wel lukken.
27 minuten zegt Google Maps.
Ik vind het krap aan, want je moet a)Gare du Nord uit, b) Gare Montparnasse in, spoor opzoeken, je rijtuig etc.
Het is zeven kilometer, maar je staat vaak stil voor verkeerslichten.
Het is me net gelukt in een uur op de terugweg van Montparnasse naar Gare du Nord. Mijn gedownloade gps track was beter voor de terugweg vanwege het eenrichtingsverkeer. Controleer goed of je track niet tegen het verkeer in gaat. Op de heenweg had ik gelukkig anderhalf uur die ik nodig had om mijn route door parallelle straatjes te zoeken. In Montparnasse had ik een krappe lift waar m'n fiets alleen rechtop in kon. Verder kun je wel relaxed over de busbanen fietsen in Parijs. Het lukte mij niet om als fietser als eerste uit te stappen bij aankomst in Parijs. Dat gaf nog best wel wat vertraging.
Ik kreeg van Kees Swart de tip om je route via Google streetview te verkennen en dan brede busbanen te selecteren. Succes.
Zie dit kaartje: https://parismap360.com/paris-bike-map#.XIn5UCJKiUk
Door het eenrichtingsverkeer op de Boulevard de Strasbourg/Boulevard de la Sebastopol kun je komende vanaf het Gare du Nord niet deze route nemen naar de Seine.
Je neemt vanaf deze richting een afslag verder Rue du Faubourg St. Martin.
Let wel op! voorbij het grote gebouw van Conservatoire des Arts et Metiers Moet je linksaf en dan bij het metrostation Arts et Metiers rechtsaf Rue Beauburg (let op niet scherp rechts de Rue de Turbigo). Je komt langs het Centre Pompidou.
Op het Kruispunt met de Rue Rivoli schuinrechts Rue de Coutellerie.
Je komt uit op de Avenue Victoria. Onmiddellijk daarna linksaf Rue Stant-Martin en je komt bij de Pont Notre Dame.

Terug kun je van de Pont Saint-Michel helemaal de Boulevard de la Sebastopol/de Boulevard de Strasbourg volgen.

De perrons van station Montparnasse zijn op de tweede verdieping (Grand Départs).
Zowel Gare du Nord als Gare Montparnasse zijn kopstations. Reken met aanzienlijke looptijden op de echt lange perrons. Dat heeft ons op Gare Montparnasse al een keer bijna een aansluiting gekost. Bij een gekoppelde TGV was ons deel (naar Tours) het voorste. We hadden 30 seconden over.
Een uur is echt wel krap, met alle stoplichten en drukte. Zorg dat je de route tevoren precies weet en maak vaart op lange rechte stukken, dan moet het lukken. Bij sommige treinen moet je langer tevoren op het perron zijn vanwege veiligheidscontroles, dat verschilt nogal eens. Op Montparnasse was het vorig jaar wel relaxed.
Een kleine tip: rij de route in Parijs een keer met streetview.
Let ook op dat op Franse stations pas vrij kort voor vertrek wordt aangegeven van welk spoor de TGV vertrekt.
De hele meute staat voor het grote vertrekbord in de hal en als de trein wordt aangegeven haast iedereen zich naar het perron.
Oef ik kies al voor een uur overstaptijd op hetzelfde station als het groot is. Je kan zomaar vertraging enzo hebben. Misschien kan je nog omboeken om meer marge te hebben? Succes!
vraagje:
Mogen er geen fietsen in de RER snelmetro dan?
Op de treinen van de RER lijnen staan er op de buitenkant bij de deur pictogrammen van een fiets. Dit is niet bij elke deur, maar om de zoveel deuren. Je kunt instappen bij de deuren waar een pictogram van een fiets te zien is. Een voorwaarde is dat je andere metro-reizigers niet stoort met het meenemen van je fiets en dat je gebruik maakt van een inklapfiets.

Leuk bedacht dus maar: helaas!
yeshouse schreef:
do 14 mar, 2019 21:45
vraagje:
Mogen er geen fietsen in de RER snelmetro dan?
Er gaat géén RER snelmetro van het Gare du Nord naar het Gare Montparnasse.
senior schreef:
do 14 mar, 2019 21:57
Een voorwaarde is dat je andere metro-reizigers niet stoort met het meenemen van je fiets en dat je gebruik maakt van een inklapfiets.
Op een website van de RATP vind ik deze tekst:
RATP schreef: On the RER, you may transport your bicycle only during the following hours:
- All day long on Saturdays, Sundays and bank holidays
- Before 6:30 a.m., between 9 a.m. and 4:30 p.m., and after 7 p.m. on all other days.

You must store your bike in one of the compartments displaying the following bicycle indicator:
(hierna volgde nog het fietsindicatorplaatje, maar dat vond ik teveel moeite)

Maar niets dus over het inklapbaar moeten zijn van de fiets.

In 2014 kampeerde ik bij Versailles en wilde op zondagochtend met de RER naar downtown Parijs om weer naar huis te gaan. Ik had op zaterdag uitgezocht welk RER-station een roltrap of lift had om het moeizame gedoe van een bepakte fiets op en af de trappen te voorkomen. Het station bij Musée d'Orsay leek een geschikte kandidaat.
Toen ik daar echter op de bewuste zondagochtend aankwam bleek iemand de roltrappen te hebben stopgezet. :-(
Alsnog trappengedoe. Wat uiteindelijk ook wel weer meeviel, maar je moet geen haast hebben.
Ik heb het afgelopen jaar in omgekeerde richting gedaan (Montparnasse naar Gare du Nord). Ik heb het per taxi gedaan en moest 18 euro betalen (afgemaakt op 20 euro). Ik was wel even bang dat het niet ging lukken maar naar enig zoeken vond ik tussen de pak en beet 100 taxi's die er stonden te wachten toch nog 1 die een fiets mee kon nemen.
Ik reisde jl maandag vanaf zuid-west Frankrijk, waar ik vanaf Maastricht was heengefietst de afgelopen weken, naar Lille met 2 TGV's en bepakte fiets. 1 dag tevoren kunnen reserveren in DAX. Goede reis gehad, behalve...

Deze ervaring wil ik delen.
1.Prachtige (gereserveerde) fietsruimte (10 euro), maar eerst moest ik de daar opgestapelde koffers doen verwijderen. Vervelende sfeer natuurlijk en later als goedmakertje een koffie van de treinsteward die ver weg bleef toen ik instapte. De treinen zijn kleiner geworden, er is gebrek aan kofferruimte. En niet iedereen ziet de kwetsbaarheid van een fiets. Koffers zijn gratis en groot!
2. De overstap van Montparnasse naar Gare du Nord: onmogelijk om nog met de metro te gaan, dat is afgeschaft. Kan niet!
Fietsen ging verrassend goed, omdat ik ruim tijd had (2,5 uur), omdat het eigenlijk een redelijk gemakkelijke route is over meestal een soort gemarkeerd fietspad, maar het blijft een grote, drukke stad. Ik doorkruiste in de middagspits en kreeg bij elke vraag naar juiste straatrichting prettige aanwijzingen tot en met een taxichauffeuse die me zei haar te volgen bij de Opera-rotonde. Kom daar maar eens om in Amsterdam!

Ik heb vanaf uitstap uit de trein (wachten tot de koffers weg waren), tassen weer ophangen,even de metro onderzoeken, dan oriëntatie op het noorden,etc., tot instap in Gare du Nord een kleine 1,5 uur gebruikt. En dat ga ikzelf zeker aanhouden voor een volgende keer om veiligheidsredenen en mentale rust!