Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vanuit Innsbruck naar huis - Forum Wereldfietser

Vanuit Innsbruck naar huis

Eind mei vertrekken wij voor het eerste gedeelte van onze trip naar Rome. We willen dit jaar eindigen op de Reschenpas op zaterdag 9 juni. Maar dan moeten we terug naar huis. Wie heeft daarmee ervaringen of tips. We dachten zelf om met de bus/trein via Landeck naar Innsbruck te gaan en dan met de Nightjet, maar we horen dat die erg gewild is en wij willen natuurlijk niet nu al reserveren.
9 juni is Pinksteren.
Er gaan vanuit München ook snelle ICE's met fietsplaatsen naar Hannover of Düsseldorf.

Hoe eerder je boekt, des te meer kans op een voordelig ticket
En eerst eind met de trein naar Reschen en vervolgens op je gemak naar huis fietsen? Is dat een optie?
Jan
Flixbus?
DaVinci schreef:
zo 24 mar, 2019 21:10
Flixbus?
Is een lange ruk vanaf Innsbruck.
bert sitters schreef:
zo 24 mar, 2019 21:17
DaVinci schreef:
zo 24 mar, 2019 21:10
Flixbus?
Is een lange ruk vanaf Innsbruck.
Zo te zien rechtstreeks, of slechts 1 stop in München. Zowel overdag als 's nachts. 15 uur rijden is misschien lang, maar wat is een dag... Overigens geldt ook voor de Flixbus dat reseveren handig is, gezien de maximaal 6 (?) fietshaken achterop en beperkte ruimte in het bagageruim, maar dat hoeft niet al maanden van te voren.

Ik vind die optie van in Oostenrijk beginnen trouwens wel een goede. Gewoon even de mentale knop omdraaien, en vanuit de Alpen afdalen naar NL. Of 'hoort' dat niet bij een reis naar Rome? 8)
Zelf heb ik in 2012 met de fiets in de trein van Innsbruck naar Amsterdam gereisd. Dat was al met al niet bijzonder duur, maar wel omslachtig zoals je kunt zien:

Binnenlandse intercity naar Bregenz (daar gekocht, duur)
Geslagen in de jeugdherberg van Bregenz
om 6:20 Fietsen naar Lindau (8 km of zo)
Met 5 regionale treinen (Schönes Wochenende) naar Emmerich
Fietsen naar Doetinchem (14 km of zo)
Trein naar Amsterdam via Arnhem
om 23:15 aankomst Amsterdam

Tegenwoordig zie je dat buslijndiensten, met name Flixbus, heel wat efficiënter geworden zijn.
De trein als internationaal fietsvervoermiddel wordt helaas overvleugeld of mist de boot, zou je kunnen zeggen.
Jammer, want het is, op fietsen na, de fijnste manier om je met fiets te verplaatsen vind ik.
Ik zou inmiddels ook als eerste naar de Flixbus kijken voor dit traject.

Hans
bert sitters schreef:
zo 24 mar, 2019 21:17
DaVinci schreef:
zo 24 mar, 2019 21:10
Flixbus?
Is een lange ruk vanaf Innsbruck.
Afgelopen zomer gedaan.

17:20 Innsbruck Südbahnstraße → 19:45 Munchen (Busstation)
20:45 Munchen (Busstation) → 06:10 Dusseldorf (Station, Bushalte)
Vanaf Dusseldorf naar Venlo gefietst en daar de trein genomen.

Als je een beetje in de bus kan slapen naar mijn idee een prima optie.
Persoonlijk vind ik zo'n bus acceptabel tot maximaal 6-8 uur reistijd en zeker niet 's nachts. Ik kom écht niet in slaap in een bus.
In de trein ervaar ik meer bewegingsvrijheid. Even lopen naar het boordrestaurant en 's nachts plat liggen om te slapen. Ik heb voor dit comfort ook best wat geld over. Laat ieder echter zijn of haar eigen keuze maken.

Zie hier reisschema's met nachtreinen Nightjet. In de Nightjet kun je kiezen voor een zitrijtuig, een couchette in een coupé met zes ligplaatsen, een chouchette in een coupé met vier ligplaatsen, of in het slaapruituig echte bedden met wasbak: 3, 2 of 1 per per coupé: slapen in privacy dus. Er is ook luxe met eigen douche. Het personeel verkoopt drankjes en snacks. In het slaaprijtuig krijg je een ontbijt in je coupé.

Mogelijkheid A) slechts één keer overstappen in Hannover.
20:44 vertrek Innsbruck, Nightjet
06:49 aankomst in Hannover
08:40 vertrek Hannover internationale IC met boordbistro
12:57 aankomst in Amsterdam
Je hebt dus alle tijd om in Hannover te ontbijten.

Mogelijkheid B)
20:44 vertrek Innsbruck, Nightjet
08:42 aankomst Dusseldorp
09:26 vetrek Dusseldorp, regiotrein
11:15 aankomst Arnhem
11:31 vetrek Arnhem Intercity
12:35 aankomst Amsterdam
Woon je in het zuiden van het land, dan kun je in Dusseldorp ook de trein naar Venlo nemen.

Ook met dagtreinen kan: met overstappen in Munchen en Hannover
Bij de reservering voor de fiets krijg je een zitplaats niet ver van je fiets
07:17 vertrek Innsbruck, Eurocity met boordrestaurant.
09:02 aankomst Munchen.
09:16 vertrek Munchen, snelle ICE met boordrestaurant.
13:32 aankomst Hannover.
14:40 vertrek Hannover, internationale IC met boordbistro.
19:00 aankomst Amsterdam.
Munchen is een kopstation, dus geen liftengedoe.
In Hannover heb je ruim de tijd. Je kunt zelfs op het terras voor het station een koffie drinken.
Dit traject heb ik in de zomer van 2017 afgelegd. Vanaf de Reschenpass is het bergafwaarts naar Landeck (50km, ik zou het gewoon fietsen) en vanaf Landeck is er (een keer per dag?) een rechtstreekse trein naar Duisburg, daarna de regionale trein naar Arnhem en dan met IC's in Nederland verder. Ik vertrok rond 10:00 uit Landeck en was net voor middernacht thuis in Groningen. Fietsplaatsen zijn tot Duisburg voldoende aanwezig.
slugbait schreef:
ma 25 mar, 2019 19:47
Dit traject heb ik in de zomer van 2017 afgelegd. Vanaf de Reschenpass is het bergafwaarts naar Landeck (50km, ik zou het gewoon fietsen) en vanaf Landeck is er (een keer per dag?) een rechtstreekse trein naar Duisburg, daarna de regionale trein naar Arnhem en dan met IC's in Nederland verder. Ik vertrok rond 10:00 uit Landeck en was net voor middernacht thuis in Groningen. Fietsplaatsen zijn tot Duisburg voldoende aanwezig.
Goede tip! Ik zou dan overigens gewoon in Landeck stoppen, een biertje drinken, terug treinen, en volgend jaar vanaf Landeck verder gaan.
slugbait schreef:
ma 25 mar, 2019 19:47
Dit traject heb ik in de zomer van 2017 afgelegd. Vanaf de Reschenpass is het bergafwaarts naar Landeck (50km, ik zou het gewoon fietsen) en vanaf Landeck is er (een keer per dag?) een rechtstreekse trein naar Duisburg, daarna de regionale trein naar Arnhem en dan met IC's in Nederland verder. Ik vertrok rond 10:00 uit Landeck en was net voor middernacht thuis in Groningen. Fietsplaatsen zijn tot Duisburg voldoende aanwezig.
Heb je meer informatie over de rechtstreekse trein van Landeck naar Duisburg?
De afgelopen 2 jaar half juni vanuit Innsbruck naar Dusseldorf getreind, nachttrein zonder overstap, een paar dagen voordien pas gereserveerd. Reiskosten 2 personen en 2 fietsen: ruim €100 (sparpreis ticket oid). Prima verbinding, wel vertraging gehad, maar dat kun je overal hebben. Aanrader!!
Beetje late reactie van mijn kant: de nachttrein van de ÖBB naar het Roergebied lijkt nog steeds te lopen, maar de rechtstreekse dagtrein van Innsbruck (via Landeck) naar Duisburg lijkt te zijn gesneuveld in de meest recente dienstregeling. Jammer, want het was een handige verbinding.
Ik heb afgelopen week mijn terugreis in juli gereserveerd.
ÖBB Nightjet vanuit Innsbruck tot in Düsseldorf. De kosten zijn rond de 80 euro.
Bedankt voor alle suggesties. Een aantal had ik zelf ook al op de radar, maar ik ga ze allemaal bekijken!