Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets op de trein binnen Tjechie - Forum Wereldfietser

Fiets op de trein binnen Tjechie

Ik fiets half juni van Ljubljana naar Dresden.

Omdat ik eigenlijk ook wel een lus wil maken langs Krakau kom ik mogelijk net wat tijd tekort.
Mogelijk kan ik in Tjechie binnenlands een trein nemen. Bijvoorbeeld op het traject Ostrava-Praag

Nu al boeken via de treinreiswinkel is te vroeg omdat het misschien helemaal niet nodig is.

Ik heb al wat onderzocht via internet en kwam er niet helemaal uit. Ik zag dat Leo-Express ook op dit traject rijdt maar de website geeft aan dat alle fietsplaatsen voor alle dagen in juni bezet zijn.

Heeft er iemand recente ervaring met je fiets binnenlands meenemen op de trein in Tjechie en tips?
Is er standaard ruimte in langzame treinen voor fietsen?

Van Tjechie naar Polen met de fiets vind ik ook maar een heel beperkt aantal fietsroutes. Heeft iemand suggesties voor de route tussen Praag en Krakau?

Alvast bedankt.

groet

Jeroen
Een fiets meenemen in de trein is vrij makkelijk in Tsjechië, ik heb het terug naar Nederland vaker gedaan. Met een planning waar je over schrijft waarbij je even een paar 100 km op een lange ochtend of middag wil meepakken is er geen enkele voorbereiding nodig en kan je gewoon een kaartje voor jou en je fiets kopen aan het loket voor de eerstvolgende trein.
De site van de Poolse spoorwegen vind ik fijn om te plannen. http://rozklad.pkp.pl/en

(Dat niet te hard in Tsjechië noemen want gelijkaardig aan de verhouding tussen België en Nederland; fietsen op de trein bijvoorbeeld > zou ik niet doen want je valt er zeker af als je een stroomafnemer wilt vermijden :) Een trein heeft ook geen imperiaal; ik zou de fiets gewoon in de trein meenemen.....Taal; wat een fijne verademing om prinsessenbonen te eten, om koffie in een tas te doen, om zo vlakbij zo'n geweldig mooi land te hebben waar je zeker geen onsje meer kan bestellen, welke piste je ook - zonder ski's - wil bewandelen.)

En in het Grunn's een fiets op de trein meenemen? :)
Nog vriendelijk bedankt voor je uitgebreide reactie. Mijn fiets meenemen op de trein is waarschijnlijk een uitdrukking overgenomen uit het Gronings of Twents.

Groet

Jeroen.
Ik heb ook ooit door Tsjechie gereist en de trein nemen is echt wel makkelijk. Vooraf reserveren hoeft niet (wat net zo makkelijk is als je geen vast schema hebt). Mijn ervaring was dat het ook niet bijzonder druk was in de stations, maar ik reisde dan ook tijdens augustus en dan is het ook daar vakantie.