Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserveren voor de fiets in de intercity naar Brussel in juli en Augustus - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Reserveren voor de fiets in de intercity naar Brussel in juli en Augustus

bert sitters schreef:
wo 06 nov, 2019 07:51
Probleem is het beperkt aantal fietsplaatsen in de Beneluxtrein van Amsterdam naar Antwerpen. Slechts vier fietsplaatsen, terwijl de EU-norm acht fietsplaatsen is. De Beneluxtreinen kunnen gemakkelijk worden ingericht voor deze acht fietsen en zelfs nog meer. Even een kwestie van een paar eenvoudige aanpassingen.
Het lijkt erop dat de NS en de NMBS die EU-norm bewust aan hun laars lappen. Is er al een organisatie naar de rechter gestapt om die norm juridisch kracht bij te zetten?
keesswart schreef:
wo 06 nov, 2019 10:48
bert sitters schreef:
wo 06 nov, 2019 07:51
Probleem is het beperkt aantal fietsplaatsen in de Beneluxtrein van Amsterdam naar Antwerpen. Slechts vier fietsplaatsen, terwijl de EU-norm acht fietsplaatsen is. De Beneluxtreinen kunnen gemakkelijk worden ingericht voor deze acht fietsen en zelfs nog meer. Even een kwestie van een paar eenvoudige aanpassingen.
Het lijkt erop dat de NS en de NMBS die EU-norm bewust aan hun laars lappen. Is er al een organisatie naar de rechter gestapt om die norm juridisch kracht bij te zetten?
Een norm van acht fietsen per trein kan ik in de huidige verordening (artikel 5) niet vinden. Het Europees parlement heeft vorig jaar met grote meerderheid voor ruimere fietsvervoermogelijkheden in alle treinen gestemd, de uitwerking van deze verordening ligt nu bij de Europese Raad.Implementatie gaat nog wel even duren.
De huidige verordening dateert zo te zien uit 2007 (zie ook dit draadje).
De alinea die over fietsen gaat, is niet erg dwingend: Alle spoorwegondernemingen geven reizigers de mogelijkheid om, in voorkomend geval tegen betaling fietsen in de trein mee te nemen, voor zover deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat.
Spoorwegmaatschappijen die weinig op hebben met fietsen, komen nu makkelijk weg met het argument dat fietsen in de trein een 'nadelige invloed op de spoorwegdienst' hebben.
De EU norm die Bert noemt, moet blijkbaar nog door wat ambtelijke molens heen.
Ik ga de komende jaren vast nog veel aan mijn S&S-koppelingen hebben, misschien ook wel in Nederlandse treinen (zie dit topic, even scrollen naar smurfblauwe fiets).
Deze voormiddag (29/6/2021) lukt reserveren voor een fiets technisch niet, alhoewel zowel NS als NMBS Internationaal dit vanaf vandaag aankondigen op hun websites.

Ik heb zowel bij NS als NMBS uitgebreid onze reisgegevens doorgegeven.
Alles leek correct, maar de laatste stap lukte technisch niet, en de tijden op onze gemailde reisbevestiging stonden allemaal op 0:00. Het geld dat van de kredietkaart ging, zal NS terugstorten.

Er zijn toch twee positieve evoluties aan dit verhaal:
ze maken gebruik van een nieuw boekingssysteem, waardoor avonturen zoals vorig jaar niet meer mogelijk zouden mogen zijn.
Toen hadden wij 12 euro betaald voor de reservering van 4 fietsen van ons gezin, bij het NS Internationaal contactcenter, om dan van de treinbegeleider te horen krijgen dat onze reservering "niet gekend is", en dat de 4 fietsplaatsen op de IC Brussel dubbel of driedubbel geboekt zijn. Het was een gekend probleem, vertelde de treinbegeleider.

Nu technisch nog niet mogelijk, hopelijk binnen enkele dagen wel...
Hopelijk voor 1 juli, want dan is deze reservering verplicht...
De tweede evolutie is dat reservering voor de fiets vanaf deze zomer dus ook mogelijk zou moeten worden bij de NMBS (telefonisch of aan de internationale loketten).

"Aan boord van de IC Nederland (Brussel-Amsterdam en Brussel-Den Haag via Breda) zijn er, om veiligheidsredenen, maximum 4 fietsen toegelaten.

Gezien de verwachte drukte tijdens de zomer is op de IC Nederland is een fietsreservering verplicht voor reizen van 01/07/21 t.e.m. 31/08/21. Deze fietsreservering is vanaf 29/06/21 te koop via ons contact center of aan het loket in onze stations met verkoop van internationale tickets voor de prijs van €4 per fiets en per traject (bovenop de prijs van €12 voor het fietsbiljet)."

https://www.b-europe.com/NL/Veelgesteld ... rbereiding
DriesO schreef:
di 29 jun, 2021 10:54
Nu technisch nog niet mogelijk, hopelijk binnen enkele dagen wel...
Hopelijk voor 1 juli, want dan is deze reservering verplicht...
Uit dit draadje:

Martin E. van Doornik schreef:
vr 25 jun, 2021 09:23
Want ik wil graag een treinreis boeken naar Halle (België) en vier dagen later terug van Lille (Rijsel). Vertrekpunt Baflo. Bij de NS Internationaal kan ook, maar eerst vergelijken.
Martin laat ons vast en zeker weten of het bij hem gewerkt heeft :wink: .
Het is mij net gelukt om telefonisch een treinreis voor twee personen met twee fietsen te boeken op 7-7. Het systeem werkt net iets anders en is blijkbaar nog niet bij iedereen bekend, zo vertelde de medewerker.
Bij de NS is het me tenslotte toch gelukt, na samen anderhalf uur telefoneren (bij een beginnende medewerker).

Bij de NMBS was het net daarvoor niet gelukt, vandaar deze melding bij hun klantendienst:
"Ik heb 2x een half uur vruchteloos telefonisch geprobeerd de verplichte fietsreservering + tickets te boeken op de IC Nederland, voor 4 fietsen.
De NMBS kon mij niet helpen wegens volgende gebreken aan de routeplanner van het NMBS-systeem:
De overstap van 12:44 in Antwerpen kon niet gevonden worden, wel om 13:44.
Overstap in Antwerpen-C was niet mogelijk, het systeem kon enkel Berchem aan. Onaanvaardbaar dat je niet manueel een TOEGANKELIJK overstapstation kunt kiezen!"

Antwerpen-Centraal kunnen kiezen als overstapstation is, behalve liften, nog voor een andere reden belangrijk: dat is namelijk het eindstation voor ons voortraject.
En nog belangrijker in de omgekeerde richting: dat je kunt opstappen in het vertrekstation van een trein is zoveel comfortabeler als je een vrouw en twee kinderen moet geruststellen dat "we wel tijd genoeg zullen hebben om in de trein te springen"...

De NMBS stelde voor om vier (maal 2) extra fietstickets te kopen, om deze eigenaardigheden van hun routeplanner te vermijden...

Terzijde: we hebben al tweemaal van thuis naar Nederland gefietst met onze twee kinderen, vandaar dat we de trein nu nodig hebben om een volgend traject te kunnen fietsen.
Inmiddels geregeld bij Fiets Mee, nu klaar! :wink:
Nog even waarschuwen: bij een (telefonische) reservering van je fiets moet je ook expliciet een extra document krijgen voor de reservering, dus je moet de officiële bewijzen in drievoud hebben:

*een bewijs van reservering van de fiets, met vermelding van de juiste dag en TREINNUMMER
*een vervoerbewijs voor de fiets
*een vervoerbewijs voor de reiziger.

Vorig jaar kreeg ik bij het NS International Service Center (nog maar eens) een beginnende medewerker aan de telefoon.
Ik moest hem geduldig uitleggen dat ik belde voor een fiets-RESERVERING, niet alleen voor een fiets-TICKET, en dat ik daarom het exacte uur van de treinreis doorgaf.
Hij verzekerde mij op het einde dat de reservering gelukt was. De doorgemailde PDF bevatte toen echter slechts vier documenten (één vervoersbewijs per fiets), maar ik wist toen als leek niet beter.
Ik had ook €4 extra betaald per fiets, samen €64 voor 4 fietsen, en op de bevestigingsmail stond ook expliciet "fietsticket + reservering", wat mij het gevoel gaf dat het in orde was.

Nee dus...
Tijdens de treinreis zelf (in een lege trein uit Den Haag) kwamen er blijkbaar nog reizigers bij die DEZELFDE 4 fietsplaatsen gereserveerd hadden, en de treinbegeleider was niet tevreden met de 8 verschillende documenten die we netjes afgedrukt op wit A4 mee hadden genomen op onze fietsvakantie, het moesten er twaalf zijn...
Gelukkig was de trein verder bijna leeg, en kon ik de treinbegeleider op mijn telefoon nog het mailtje tonen waarin te lezen was dat ik die €4 extra per fiets had betaald, plus het woord "reservering" in de mail.
Wat waarschijnlijk ook hielp was, dat ze eerder nog zulke dubbele of driedubbele reserveringen hadden (liet de treinbegeleider zicht ontvallen).

Nipt ontsnapt aan op een buitenlands perron uit de trein gezet worden, met een boze beschuldigende vrouw, en twee wenende kinderen ...
De NS legt de drempel wel erg hoog voor zijn klanten...

Ik kan dit niet eens gedetailleerd melden op het webformulier van de NS "Internationaal", want dat weigert hardnekkig een buitenlands adres en 0032-telefoonnummer te aanvaarden...
https://support.nsinternational.com/app/webflow/vraag