Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagage en trein (opstappen en in de trein) - Forum Wereldfietser

bagage en trein (opstappen en in de trein)

Binnenkort gaan mijn vrouw en ik voor de eerste keer met de trein. Vanuit Rotterdam naar Donauschingen om daarvandaan naar Wenen te fietsen. We nemen voor en achtertassen, stuurtas en een tas op be bagage drager mee voor de tent ( en slaapzakken e.d.)

Mijn vraag is hoe doen jullie dat met je bagage? Laten jullie die op de fiets (mag volgens mij van de NS niet (Deutsche Bahn weet ik niet) of nemen jullie alles mee naar je zitplaats? Als dan niet alles in het bagagerek past, waar laat je dan de rest? in het gangpad of ....

Klopt het trouwens dat in Duitsland het perron even hoog is als de ingang van de trein en dat je je fiets zo naar binnen kan rijden? Dat lukt volgens mij in Nederland niet. Stapelen jullie de bagage dan op het perron, fiets in de trein en dan vervolgens de bagage erachter aan of hebben jullie een andere oplossing?

Bedankt alvast voor jullie tips!
Goedenavond Gerards,

Er zijn in Duitsland wel lage-instap-treinen, maar veel en zeker op de langere afstanden is nog "hoog" en dus is de instap niet altijd even comfortabel.

Als je je fiets makkelijk met bagage in de trein tilt dan kan je dat meestal beter doen als alles een voor een ... een enkele keer wil een conducteur dat je eerst alles aflaadt. Bedenk ook dat je vaak niet weet waar het fiets-compartiment zal zijn, en zelfs al is de treinsamenstelling aangekondigd ... dan is die vooraankondiging niet altijd juist. Het is veel handiger als je vlot en beweeglijk bent op het perron. Behalve als je de pech en het geluk hebt de trein met een groep padvinders te delen: de pech is dat dat meestal wat onrust geeft, het geluk is dat die padvinders heel braaf al je bagage naar het andere perron brengen, trap op trap af, je hoeft het maar met een vriendelijke dwang te vragen ... zo overkwam het ons althans een keertje in Libramont, ZO-België.

En in de trein: het hangt er een beetje van af. Soms kan de bagage (deels) blijven zitten, soms is er ruimte genoeg. Soms kan je de tassen naast of achter de fietsen stapelen, en soms neem je ze makkelijker mee.

Het belangrijkste is dat je soepel en vindingrijk blijft. O ja, bedenk dat je je fietsbagage heel precies en afgewogen uitzoekt, en alles dus even waardevol voor JOU is, voor een ander is het meeste gewoon zooi, dus hoef je goed beschouwd niet erg bezorgd te zijn.
Ik herinner me nog goed de oude Benelux-trein terug naar huis. In België ging de fiets + bagage achter slot en grendel, maar toch vroeg de Belgische conducteur heel serieus naar mijn bagage: "Er was toch niks van waarde bij?". Mijn hele hebben en houen van de afgelopen 2 maanden, meer dan 1000 km richting huis gefietst en dwars door Parijs meegevoerd .... en dan "waardeloos"? Het was voor mij op dat moment alles. Maar alles is dus relatief, alles van waarde is weerloos, en weerloosheid is de beste verdediging.

Groeten BSM
Hoi,
Ik zou de bagage sowieso laten zitten op het perron dan ben je een stuk mobieler.
Als de trein komt gaan we naar de fietsenplek toe en gaat mijn vriendin eerst naar binnen. Ik geef dan de fietsen aan en zij zet ze op de plek. Doorgaans laat ik alles op de flets zitten (behalve de stuurtas). Ik ga dan lekker ergens zitten, ik geloof dat er één keer een conducteur was die mij vertelde dat de tassen eraf moesten ik meen Dld.
Ik wil niet flauw doen maar de makkelijkste oplossing is gewoon minder bagage meenemen. Ik denk dat wij hoogstens de helft bij ons hebben van wat jullie lijken mee te nemen (en ja, wij kamperen, en koken meestal zelf). Een fiets met zoveel bagage erop een trein met hoge instap in tillen is zelfs voor een sterke jongere een uitdaging. In de trein zal de bagage er in Duitsland toch vrij vaak af moeten, want je fiets moet veelal hangen.
Vaak past een fiets met tassen er aan niet door de deur van een Duitse trein (vooral als het een oudere wagon is).
Belangrijk is dat al je spullen in tassen zitten. Dus niks in aan je fiets gesnoerd of met snelbinders op de bagagedrager gebonden. Dat kost teveel tijd om eraf te halen. Alle bevestigingsriempjes van de tassen al los maken op het perron zodat je snel je tassen er af kunt halen.
Bij de IC's staat er op het perron vaak een 'Wagenstandanzeiger'. Daarop kun je zien in welke sector je wagon stopt. Je moet toch van te voren reserveren dus op je reservering kun je zien welke wagon je moet hebben, waar je dus moet staan.
Dan is het prima te doen, zeker als je met z'n 2-en bent. Bij veel fietsers is het gebruikelijk om samen te werken en eerst alles naar binnen te zetten en dan uit te sorteren. Tenminste als een conducteur niet bijdehand gaat doen en vindt dat regels belangrijker zijn dan snelheid.

Ik reis vaak met de trein en m'n fiets vol met bagage. Alleen. Ook vaak in Duitsland. Het is prima te doen zo lang je maar kalm blijft onder tijdsdruk.
@Gerards.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie reisschema met de treinen eruit ziet. Regionaal of ook IC.

In Duitsland heb je IC-treinen. Vaak is dit een hoge opstap door een smal deurtje. Je hebt een gereserveerde fietsplek en je krijgt een zitplaats niet ver van je fiets. Deze fietsplek is doorgaans krap. Je moet je fiets vaak ophangen. De bagage moet van de fiets af. Kijk op het perron goed op het bord met de samenstelling van de trein. Daar kun je zien waar het rijtuignummer met de fietsplaatsen zich bevindt.

In de meeste snelle ICE is géén ruimte voor fietsen, maar wel in de spinternieuwe ICE4. In deze treinen is ruimte voor 8 fietsen. Wel reserveren. De instap gaat wat gemakkelijker. Deze ICE4-treinen rijden o.a. van Dusseldorp naar Munchen.

In de regionale treinen is vaak een "Mehrzweckraum" Dit is een grote ruimte voor fietsen, kinderwagens en invalidevoertuigen. Meestal zijn dat nieuwe treinen waar je je fiets zo vanaf het perron kunt binnenrollen. In de praktijk hoef je je bagage niet van je fiets te halen, maar op zondagen en in het hoogseizoen kan het in de populaire fietsgebieden best druk zijn met fietsen in deze treinen.
Wim schreef:
wo 08 mei, 2019 10:44
Ik wil niet flauw doen maar de makkelijkste oplossing is gewoon minder bagage meenemen. Ik denk dat wij hoogstens de helft bij ons hebben van wat jullie lijken mee te nemen (en ja, wij kamperen, en koken meestal zelf). Een fiets met zoveel bagage erop een trein met hoge instap in tillen is zelfs voor een sterke jongere een uitdaging. In de trein zal de bagage er in Duitsland toch vrij vaak af moeten, want je fiets moet veelal hangen.
Alles wat je niet meeneemt, is mooi meegenomen, dat ben ik met je eens. Maar mijn fiets met bagage weegt zo’n 45-50 kg, en dat kan ik toch vrij gemakkelijk de hoge NL-Intercity’s (dubbeldekkers) insjouwen. Mijn vrouw lukt dat ook (minder zwaar, heeft nooit voortassen).
Polling schreef:
wo 08 mei, 2019 11:47
Wim schreef:
wo 08 mei, 2019 10:44
Ik wil niet flauw doen maar de makkelijkste oplossing is gewoon minder bagage meenemen. Ik denk dat wij hoogstens de helft bij ons hebben van wat jullie lijken mee te nemen (en ja, wij kamperen, en koken meestal zelf). Een fiets met zoveel bagage erop een trein met hoge instap in tillen is zelfs voor een sterke jongere een uitdaging. In de trein zal de bagage er in Duitsland toch vrij vaak af moeten, want je fiets moet veelal hangen.
Alles wat je niet meeneemt, is mooi meegenomen, dat ben ik met je eens. Maar mijn fiets met bagage weegt zo’n 45-50 kg, en dat kan ik toch vrij gemakkelijk de hoge NL-Intercity’s (dubbeldekkers) insjouwen. Mijn vrouw lukt dat ook (minder zwaar, heeft nooit voortassen).

met dat laatste stukje verraad je een deel van het probleem. Een fiets die goed in balans is is makkelijker op te tillen. Voortassen helpen bij het in balans houden van je fiets. Heb je alleen achtertassen en je tilt het stuur op dan wordt de zaak gelijk instabiel en begint de fiets te kantelen.
Wij hebben goede ervaringen met de Regional Bahn in Duitsland. De prijzen van de treinkaartjes zijn gunstig (Quer durchs Land Ticket) en er is vrijwel altijd plek voor je fiets.

Tot nu toe hebben we alleen de stuurtas er soms af gehaald, omdat daar persoonlijke dingen als geld, mobiele telefoon, etc. in zitten. De andere tassen hebben we altijd nog aan de fietsen kunnen laten zitten (voor- en achtertassen). Een conducteur heeft ons hier nog nooit iets over gezegd...

Alleen het overstappen op de stations kan soms een gedoe zijn. Er past vaak maar 1 fiets in de lift en soms moet je het voorwiel iets optillen om de fiets in de lengterichting in de lift te krijgen.

Het instappen in de trein gaat prima. Ik kan me de details niet echt herinneren, maar de afgelopen twee jaar zijn we een aantal keren met de Regional Bahn geweest (de laatste keer vanuit Flensburg naar Oldenzaal).

Op de wagons staat een fietsteken als daar ruimte is voor fietsen. Eenvoudig aan de buitenkant te herkennen.

Het is ons prima gelukt. Twee jaar geleden met ons vieren (met 2 zoons, de jongste toen 10) en vorig jaar met ons drieën met alleen onze jongste zoon (toen 11).

Ervaringen in ICE treinen hebben wij (nog) niet.

58FEE593-7BE7-4E34-93A2-D402B61C0F33.jpeg
Hier nog een voorbeeld:

CBDB769D-23FA-4EFF-B6AE-0676EF78E116.jpeg

Links onze 3 fietsen met de tassen er nog aan. Ook de stuurtassen, want we konden bij de fietsen zitten, de foto heb ik vanaf mijn stoel genomen.
En nog één:

2F27F14C-1C1B-41FA-87DD-7433BD0E7A38.jpeg
Edwin* schreef:
wo 08 mei, 2019 15:53
Hier nog een voorbeeld:

Links onze 3 fietsen met de tassen er nog aan. Ook de stuurtassen, want we konden bij de fietsen zitten, de foto heb ik vanaf mijn stoel genomen.
De NS (en consorten) zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen !!

Die 4 plaatsen in de trein naar Brussel zijn niet meer als een schaamlapje.


Groeten BSM

PS De nieuwere regionale treinen in Frankrijk zijn al net zo ruimdenkend als de Duitse treinen.
Bridgestone SM schreef:
wo 08 mei, 2019 16:02
De NS (en consorten) zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen !!
Valt toch wel mee? In de SLT-sprintertreinen van de NS, die je met de Duitse regiotreinen kunt vergelijken, is genoeg plek voor fietsen. Nog nooit problemen mee gehad. Het belangrijkste verschil is dat de fietsen in Duitsland wél in de middagspits mee mogen.
peter de rijk schreef:
wo 08 mei, 2019 16:11
Bridgestone SM schreef:
wo 08 mei, 2019 16:02
De NS (en consorten) zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen !!
Valt toch wel mee? In de SLT-sprintertreinen van de NS, die je met de Duitse regiotreinen kunt vergelijken, is genoeg plek voor fietsen. Nog nooit problemen mee gehad. Het belangrijkste verschil is dat de fietsen in Duitsland wél in de middagspits mee mogen.
Het valt "half" mee. Op papier lijkt het wel wat, maar er is zoals je noemt de spitsbepering, en ten tweede rijden onze "sprinters" in een soort light-rail dienst "rondjes rond de kerk". *
Vergelijk bijv. de Duitse regionale Saarbrücken-Koblenz (geen dunbevolkt gebied) met onze treindienst ... op vergelijkbare afstanden rijdt bij ons een Intercity.

  * Op de Sprinter past het oude GTW-grapje:
       Conducteur, is deze trein goed voor Dieren ?
       Ja mevrouw, hij stopt bij iedere boom.


Groeten BSM
Hallo,
Ik begin het liefst op een startstation van de trein, dan heb ik alle tijd om de fiets met bagage erin te zetten.
Als dat niet het geval is, dan doe ik het als volgt: fiets met bagage naar de juiste deur rijden, fiets met alle bagage erin tillen (dat doe ik in mijn eentje, met 20 kg bagage) en binnen alle bagage eraf en een voor een naar de stoel brengen. Staat het halletje al vol met fietsen, dan haal ik de bagage er buiten uit, til de fiets erin, prop 'm tussen de andere fietsen en vraag andere passagiers om mijn tassen aan te geven.
Lukt altijd!
Groet, Petra.
peter de rijk schreef:
wo 08 mei, 2019 16:11
Bridgestone SM schreef:
wo 08 mei, 2019 16:02
De NS (en consorten) zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen !!
Valt toch wel mee? In de SLT-sprintertreinen van de NS, die je met de Duitse regiotreinen kunt vergelijken, is genoeg plek voor fietsen. Nog nooit problemen mee gehad. Het belangrijkste verschil is dat de fietsen in Duitsland wél in de middagspits mee mogen.
Helaas gaan er in de SLT flink wat fietsplaatsen verdwijnen door de inbouw van een toilet. Alleen in de SLT-6 blijft een grotere ruimte over.
Ook de nieuwere Zwitserse sprinters, die vooral in het zuiden rijden en de Spaanse sprinters die sinds kort worden ingezet tussen Haarlem en Den Haag hebben slechts een paar fietsplaatsen.
Bedankt voor alle tips. Het heeft ons een goed beeld gegeven hoe wij onze bagage aan boord krijgen.

Gaan met de ICE van Dusseldorf naar Mannheim. Zal jullie laten weten wat onze ervaring geweest is.
Ik wil niet flauw doen maar de makkelijkste oplossing is gewoon minder bagage meenemen.
Een echte open deur, maar op de eerste keer neem je toch te veel mee, uit zekerheid. Wordt een leerschool voor de volgende keer.

We hebben voldoende overstaptijd, dus kunnen ons op het perron goed voorbereiden en opstellen om op de juiste plaats in te stappen.