Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinmogelijkheden in de zuidelijke Rhonevallei - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Treinmogelijkheden in de zuidelijke Rhonevallei

wim49 schreef:
di 04 jun, 2019 19:50
Gisteren in Lyon aangekomen en vanmorgen maar eens geïnformeerd op het station van Lyon. Daar stelde men dat elke RET trein fietsen kan meenemen. Ik heb maar niet gevraagd waarom de site van oui.sncf dit allemaal niet verteld. Zo goed is mijn frans nu ook niet. In Arles meld ik me wel weer.

Edit: RET is TER natuurlijk.
Helaas zijn er een paar uitzonderingen. Verschilt weer per regio, want de TER valt onder de verchillende regio's.
Ik weet dat in een paar strandlijnen vanuit Bordeaux op sommige dagen en sommige tijden niet altijd fietsen meekunnen i.v.m. drukte. Elders schijnen er nog een paar oudere TER-treinen te rijden waar écht geen fietsen in passen. Gelukkig worden er steeds meer nieuwe treinen treinen ingezet met een gemakkelijke instap. Wel moet de fiets vaak opgehangen worden.
Suuske schreef:
wo 05 jun, 2019 10:59
wim49 schreef:
di 28 mei, 2019 16:23
bert sitters schreef:Je kunt ook in Lyon al informeren op het station.
Dank je. Dat is een goede tip. We komen daar sowieso omdat Luc Oteman in het boekje van de Via Rhôna dringend afraadt het stukje Lyon naar Givors op de fiets te doen vanwege erg druk autoverkeer. De route is daar nog niet klaar.
Ik ben ook benieuwd of deze informatie nog steeds klopt. Wie weet is het alweer achterhaald... Maar jullie gaan dus sowieso dit stuk per trein doen?
We zijn vanuit het centrum van Lyon naar de camping in St-Genis-Laval gereden. Daarrvoor gebruik ik Osmand. Vandaar naar Vernaison gereden op dezelfde manier. Daar de Via Rhona provisionaire gevolgd. Dat ging allemaal redelijk. Wel druk verkeer maar goed te doen. Geen idee dus of Luc Oteman gelijk heeft, maar ga er maar vanuit van wel. Tot nu toe klopt het wel wat hij schrijft.
Vandaag aangekomen in Arles en na het opzetten van de tent naar het station. Er bleken voor morgen 2 TER mogelijkheden te zijn. Eentje rond 8 uur en eentje rond 14 uur. Geen probleem dus om de terugreis naar Genève te boeken. Blijft de vraag staan waarom het via de site van oui.sncf allemaal niet te zien is.
wim49 schreef:
ma 10 jun, 2019 21:32
Vandaag aangekomen in Arles en na het opzetten van de tent naar het station. Er bleken voor morgen 2 TER mogelijkheden te zijn. Eentje rond 8 uur en eentje rond 14 uur. Geen probleem dus om de terugreis naar Genève te boeken. Blijft de vraag staan waarom het via de site van oui.sncf allemaal niet te zien is.
De oui site laat alleen de TGV's en soms intercities zien, Als je iets kan kiezen waardoor je ook TER treinen zou zien, zou ik het ook graag weten. Maar als je de DB app of site neemt, en 'Nur Naverkehr" selecteert, krijg je alle regionale treinen te zien, ook in Frankrijk!
Hey,
We zijn vorige week na de GTMC gefietst te hebben met de trein van Montpellier naar Clermont Ferrand terug gegaan. Via Avignon en Lyon overigens. Op een groter station helpen ze je prima met het zoeken van de beste mogelijkheden en de beste tickets. Fiets kan zonder extra kosten in de trein mee, TGV uitgesloten.
Op de buitenzijde van de trein is goed aangeven waar je met de fiets kunt reizen en soms is dat op het perron al aangegeven. Als je Google Maps gebruikt om een route te plannen en als vervoersmiddel trein selecteert heb je ook al een goed idee van de mogelijkheden, tijden en het aantal keren overstappen. Mijn ervaring was uiteindelijk beter dan in Duitsland waar een onnodig ingewikkeld reserveringssysteem gecombineerd wordt met heel veel tickets etc.

Veel succes en fietsplezier gewenst!

Bijlagen

captain_fabulous schreef:
di 11 jun, 2019 11:18
De oui site laat alleen de TGV's en soms intercities zien, Als je iets kan kiezen waardoor je ook TER treinen zou zien, zou ik het ook graag weten. Maar als je de DB app of site neemt, en 'Nur Naverkehr" selecteert, krijg je alle regionale treinen te zien, ook in Frankrijk!
Niet helemaal correct. Je kunt op de oui site wel degelijk zoeken op TER treinen, zie deze link https://nl.oui.sncf/nl/ter. Alleen laat de site niets zien.
Met de DB site krijg je wel mogelijkheden om met de TER te reizen, maar (bijv. van Avignon naar Lyon) met 7-9 keer overstappen, en je bent 1,5 dag onderweg. Je wordt via Narbonne en Limoges gestuurd. Daar heb je dus niets aan.

De ervaring van Hanenpoten hadden wij ook. Je wordt aan het loket prima geholpen. Maar dit topic ging er over dat je het graag van tevoren wilt kunnen plannen. En dat kan dus nog steeds niet!
wim49 schreef:
do 13 jun, 2019 22:44
Niet helemaal correct. Je kunt op de oui site wel degelijk zoeken op TER treinen, zie deze link https://nl.oui.sncf/nl/ter. Alleen laat de site niets zien.
Die site (en alle andere Franse sites) laat alleen de TER-treinen binnen de regio's zien. Als je bijvoorbeeld Dijon - Macon (TER-regio Bourgogne) invult, krijg je wel alle TER-treinen te zien. Zo is dat nu eenmaal georganiseerd in Frankrijk, TER-treinen neem je alleen binnen een regio, voor grotere afstanden is de TGV/Intercité. Wil je een grote afstand alleen met TER afleggen, dan moet je de TER-dienstregelingen van de verschillende regio's bestuderen. Je moet zelfs apart tickets kopen voor de diverse segmenten, als ik me goed herinner van mijn TER-reis vorig naar tussen Valence
(regio Provence) en Dijon (Bourgogne).
peter de rijk schreef:
do 13 jun, 2019 23:04
wim49 schreef:
do 13 jun, 2019 22:44
Niet helemaal correct. Je kunt op de oui site wel degelijk zoeken op TER treinen, zie deze link https://nl.oui.sncf/nl/ter. Alleen laat de site niets zien.
Die site (en alle andere Franse sites) laat alleen de TER-treinen binnen de regio's zien. Als je bijvoorbeeld Dijon - Macon (TER-regio Bourgogne) invult, krijg je wel alle TER-treinen te zien. Zo is dat nu eenmaal georganiseerd in Frankrijk, TER-treinen neem je alleen binnen een regio, voor grotere afstanden is de TGV/Intercité. Wil je een grote afstand alleen met TER afleggen, dan moet je de TER-dienstregelingen van de verschillende regio's bestuderen. Je moet zelfs apart tickets kopen voor de diverse segmenten, als ik me goed herinner van mijn TER-reis vorig naar tussen Valence
(regio Provence) en Dijon (Bourgogne).
Net nog even van Arles naar Avignon geprobeerd een afstand van 60 km: geen mogelijkheden. Onder Valence gaat het mis met die planner. Maar jouw voorbeeld van Dijon naar Macon werkt dus weer wel.

Wij hadden op 11 juni voor de reis van Arles naar Genève, per persoon één kaartje voor het gehele traject. Vertrek in Arles om 08:01, aankomst in Genève 14:29, en 1 keer overstappen in Lyon.
wim49 schreef:
do 13 jun, 2019 23:25
Net nog even van Arles naar Avignon geprobeerd een afstand van 60 km: geen mogelijkheden.
Als ik morgen (vrijdag) invul, zie ik diverse TER-treinen van Arles naar Avignon gaan. Zaterdag rijden er echter alleen bussen, evenals zondag overdag. Zondagavond rijden er weer TER-treinen en op maandag rijden ze de hele dag. Ik vermoed dat er in het weekend werkzaamheden zijn op dit traject.
wim49 schreef:
do 13 jun, 2019 22:44
captain_fabulous schreef:
di 11 jun, 2019 11:18
De oui site laat alleen de TGV's en soms intercities zien, Als je iets kan kiezen waardoor je ook TER treinen zou zien, zou ik het ook graag weten. Maar als je de DB app of site neemt, en 'Nur Naverkehr" selecteert, krijg je alle regionale treinen te zien, ook in Frankrijk!
Niet helemaal correct. Je kunt op de oui site wel degelijk zoeken op TER treinen, zie deze link https://nl.oui.sncf/nl/ter. Alleen laat de site niets zien.
In mijn hoofd is dat hetzelfde als niet kunnen zoeken, aangezien ik keek naar het resultaat. Maar strikt gesproken, heb je gelijk...we hebben er alleen niet zoveel aan naar mijn bescheiden mening :P
Met de DB site krijg je wel mogelijkheden om met de TER te reizen, maar (bijv. van Avignon naar Lyon) met 7-9 keer overstappen, en je bent 1,5 dag onderweg. Je wordt via Narbonne en Limoges gestuurd. Daar heb je dus niets aan.
Dat is wel iets ja, maar als je een 'via' station instelt, voorkom je al veel van dit soort problemen. En in Frankrijk moet je ook denken in stappen vaak. Dus als je meerdere regio's door moet, kijk eerste eens de verbinding van de eerste regio naar de tweede, neem daar de beste van en herhaal dit weer. Dat werkt voor mij altijd. Eerst je afvragen hoe kom ik op het eerste grote knooppunt (Avignon, Lyon, Marseille, Toulouse en zo) en kijk dan eens van daar is de andere variant.
captain_fabulous schreef:
vr 14 jun, 2019 09:43
wim49 schreef:
do 13 jun, 2019 22:44
captain_fabulous schreef:
di 11 jun, 2019 11:18
De oui site laat alleen de TGV's en soms intercities zien, Als je iets kan kiezen waardoor je ook TER treinen zou zien, zou ik het ook graag weten. Maar als je de DB app of site neemt, en 'Nur Naverkehr" selecteert, krijg je alle regionale treinen te zien, ook in Frankrijk!
Niet helemaal correct. Je kunt op de oui site wel degelijk zoeken op TER treinen, zie deze link https://nl.oui.sncf/nl/ter. Alleen laat de site niets zien.
In mijn hoofd is dat hetzelfde als niet kunnen zoeken, aangezien ik keek naar het resultaat. Maar strikt gesproken, heb je gelijk...we hebben er alleen niet zoveel aan naar mijn bescheiden mening :P
 
In het recente verleden heb ik ook eens wat beter gezocht in NO-Frankrijk, en er bleek een regionale site te zijn die heel veel meer info gaf als de algemene SNCF-site. Je kon ook je persoonlijke trein-tabel samenstellen, zoiets kan handig zijn, handiger als de reisschema's uit de traditionele reisplanners, in zo'n tabel zie je makkelijker op welke treinen je terug kan vallen in geval van vertraging.
Je kon (ik meen nog weer op een andere site) zelfs de treinen real-time volgen (dat was verduiveld handig toen mijn wederhelft tijdens de stakings day-after uit Nederland naar daar kwam treinen en al in België Antwerpen-Brussel via Gent moest reizen wegens "een ongeluk met een persoon" -- de real-time trein-gegevens maken dat je op afstand als een persoonlijke reisplanner kan gaan puzzelen).
 
Met de DB site krijg je wel mogelijkheden om met de TER te reizen, maar (bijv. van Avignon naar Lyon) met 7-9 keer overstappen, en je bent 1,5 dag onderweg. Je wordt via Narbonne en Limoges gestuurd. Daar heb je dus niets aan.
Dat is wel iets ja, maar als je een 'via' station instelt, voorkom je al veel van dit soort problemen. En in Frankrijk moet je ook denken in stappen vaak. Dus als je meerdere regio's door moet, kijk eerste eens de verbinding van de eerste regio naar de tweede, neem daar de beste van en herhaal dit weer. Dat werkt voor mij altijd. Eerst je afvragen hoe kom ik op het eerste grote knooppunt (Avignon, Lyon, Marseille, Toulouse en zo) en kijk dan eens van daar is de andere variant.
 
Met Bahn.de (de DB-site die overigens met planningsoftware draait die ook NS-Internationaal op weg helpt) moet je soms uitkijken. Rijden er geen of weinig treinen dan gaat ie door met zoeken ... uiteindelijk is er altijd wel een omweg waarmee je dan je reis kan maken. Op de DB-site moet je ook steeds kijken wat de uitkomsten zijn als je de "fiets" niet aanvinkt want buiten Duitsland is de fiets-info gebrekkig.
Soms moet je ook gewoon weten hoe de wereld in elkaar zit: Als er werken zijn rijdt er geen trein zo weet de DB-site ... de DB-site weet dan niet dat je met een fiets desnoods 8 km van het ene naar het andere station fietst (zo ooit een keertje van Wassebillig naar Konz gefietst vanwege werken op de lijn naar Trier).

Groeten BSM
keesswart schreef:
do 13 jun, 2019 23:53
wim49 schreef:
do 13 jun, 2019 23:25
Net nog even van Arles naar Avignon geprobeerd een afstand van 60 km: geen mogelijkheden.
Als ik morgen (vrijdag) invul, zie ik diverse TER-treinen van Arles naar Avignon gaan. Zaterdag rijden er echter alleen bussen, evenals zondag overdag. Zondagavond rijden er weer TER-treinen en op maandag rijden ze de hele dag. Ik vermoed dat er in het weekend werkzaamheden zijn op dit traject.
Had je de fietsoptie wel aangeklikt Kees? Zonder fiets klopt het wel, maar mèt fiets krijg ik het er niet uit. Ja, een opgevouwen fiets, dat kan weer wel, maar een niet opgevouwen fiets kan niet.
Die fietsoptie werkt niet altijd. In Noord-Frankrijk heb ik vaak fietshaken aangetroffen in treinen die volgens de planner geen plek voor fietsen zouden hebben (bv. tussen Metz en Luxemburg, waar alle TER treinen ruimte voor fietsen bleken te hebben). Ga er maar vanuit dat in een TER-trein (dus niet in TGV- of IC-treinen) altijd wel een paar fietsen meekunnen. Een heel enkele keer heb ik mijn fiets wel eens meegenomen in een oude trein zonder officiële fietsplek. Dan zette ik hem midden in de gang achter de deuren neer. Franse fietsers deden dat ook.

Wel zijn er soms beperkingen tijdens spitsuren. Ook kan het in het hoogseizoen voorkomen dat er te weinig fietsplekken zijn. Hou dus wat speelruimte in je reisplan, wat ook handig is bij vertragingen.

Veel info vind je ook op deze engelstalige site.
keesswart schreef:
vr 14 jun, 2019 12:06
Die fietsoptie werkt niet altijd.
Precies, buiten Duitsland is bahn.de onbetrouwbaar mbt de fiets-info.

Indertijd toen de "Iris" en de "Jean Monnet" nog reden -- treinen tussen (Brussel) en Basel via Luxembourg-Strasbourg ben ik er één keer over gestruikeld. De NS-Internationaal loketiste in Utrecht kon geen fietsverbinding vinden en wilde dus voor die reis geen kaartje verkopen. We reisden toen met een grote omweg via Hannover ... om in Zwitserland een folder tegen te komen waarin juist de "Iris" (en de "Vauban") als fietstreinen richting België werden genoemd. We kregen een vergoeding van de NS !   En het jaar daarop kwam ik goed voorbereid aan het loket, om te beginnen hetzelfde resultaat ... en gelukkig een slimme lokettiste: ze reserveerde een fietsplek in de trein die geen fietsen meenam en dat ging !!  De digitale wereld is soms ondoorgrondelijk.

Maar goed, terug bij Frankrijk en de TER-verbindingen:
De meeste zo niet alle nemen fietsen mee, en zelfs als ze ze niet meenemen kunnen de fietsen vaak toch mee.
En dus moet je in bahn.de niet de fiets aanvinken, maar beter ICE (en IC) uitzetten (of de alleen Nahverkehr optie aanzetten).

Voor Duitsland is de Nahverkehr optie heel nuttig - op z'n minst om even te checken - op sommige verbindingen ben je maar weinig langer onderweg en met Nahverkehr wel heel veel goedkoper en zonder reserveren. NB Vergeet dan niet dat je in Nederland weer wel met de IC kan reizen, je kan dat met een tussenstation "regelen".

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 14 jun, 2019 13:02
keesswart schreef:
vr 14 jun, 2019 12:06
Die fietsoptie werkt niet altijd.
Precies, buiten Duitsland is bahn.de onbetrouwbaar mbt de fiets-info.
In dit geval bedoelde ik de optie 'fiets toevoegen' in https://nl.oui.sncf/nl/(met pijltje rechtsonder), maar inderdaad geldt hetzelfde voor de reisplanner van DB ;-)
Ik was gisteren op het station Valence Ville. Redelijk wat mogelijkheden met de TER. Ik zat vanuit Valence in een TER-trein naar Annecy. op twee plaatsen ruimte voor elk zes fietsen.
Bridgestone SM schreef:
vr 14 jun, 2019 13:02
keesswart schreef:
vr 14 jun, 2019 12:06
Die fietsoptie werkt niet altijd.
Precies, buiten Duitsland is bahn.de onbetrouwbaar mbt de fiets-info.

De fietsoptie van de DB is voor veel landen uitstekend betrouwbaar, maar helaas niet voor Belgie, Frankrijk en Spanje.
Bedankt voor de updates. Niet teveel plannen dus, gewoon langs het loket en het komt allemaal goed.
Ik heb er zin in!

Nog iemand een tip voor een (leuke/rustige) startcamping ten zuiden van Lyon, zodat we vanaf Givors/Grigny kunnen gaan fietsen en het afgeraden stuk gelijk voorbij zijn?
Suuske schreef:
zo 16 jun, 2019 21:31


Nog iemand een tip voor een (leuke/rustige) startcamping ten zuiden van Lyon, zodat we vanaf Givors/Grigny kunnen gaan fietsen en het afgeraden stuk gelijk voorbij zijn?
Ik had twee jaar geleden goede ervaringen op de camping van Condrieu, 50 km ten zuiden van Lyon. Ik ben dus wel vanuit Lyon gefietst. Was niet altijd aantrekkelijk.
CAMPING L’ÎLE DES PÊCHEURS heeft een speciaal tentjesveldje met picknicktafels en slecht weer voorziening. Ook een zwembad. Niet ver van het plaatsje met winkels en een fietsenmaker.
https://campingcondrieu.fr/
Je zou ze vooraf ook kunnen mailen met het verzoek om een auto te stallen. De camping ligt op een rustig punt. Wellicht is het ook veilig om de auto buiten de camping te stallen.
Niet ver van Condrieu is aan de overzijde van de Rhone het station van Vienne (overigens een leuk stadje).

Ik zag afgelopen zaterdag al veel fietsers bij Valence op de ViaRhona. Het kan in de zomervakantie dus drukker zijn dan twee jaar geleden.
Suuske schreef:
zo 16 jun, 2019 21:31
Nog iemand een tip voor een (leuke/rustige) startcamping ten zuiden van Lyon, zodat we vanaf Givors/Grigny kunnen gaan fietsen en het afgeraden stuk gelijk voorbij zijn?
Wij stonden op camping Des Barolles in Saint-Genis-Laval, een km of 8 ten zuid-westen van Lyon. Een redelijk rustige camping met een mooi apart tentveldje. Vandaar heb ik me door Osmand laten leiden naar de route bij Vernaison, een stukje ten noorden van Grigny. En dat ging prima, zonder veel last van drukke wegen, terwijl wij daar in de ochtendspits fietsten. Daar begint ook de route provisionaire, zoals in het boekje van Luc Oteman beschreven. Zie dag 7 van mijn blog. Het GPX routekaartje op die pagina is opgenomen met een Garmin horloge, en is dus de route zoals wij die zelf reden.