Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Watertappunten op stations - Forum Wereldfietser

Watertappunten op stations

Zoals de NS al in het nieuws heeft aangekondigd, wil men bepaalde voorzieningen verbeteren cq. aanbrengen op "kale" stations. Stations zonder horecavoorzieningen en dergelijke. Eén daarvan zijn watertappunten. Gisteren heb ik er zo een aangetroffen op het station van Baflo.
Het doet me denken aan de Amsterdamse straatfonteintjes, van die donkergroene gietijzeren zuiltjes, waar bij een druk op de knop een klein waterstraaltje omhoog spoot.
Maar ik zet er wel vraagtekens bij. Hoe hygiënisch kan zo'n ding zijn? De opening waar het water uitkomt, zit aan de onderkant van de buis. Waar zo makkelijk het aangeslagen vuil met (regen)water zich kan verzamelen. Gaat er geen grote hond eraan lebberen of een dronken man met zijn mond eraan zitten? Iew!
Nee, niks voor mij, gelukkig heb ik altijd een bidon met water op m'n fiets zitten....

Afbeelding
Dezelfde staan in Brabant. Zijn alleen voor vullen bidons (er is ook een andere met ook een fonteintje) Moet je altijd ff door laten lopen (zit een sticker op met die melding) voordat je je bidon vult. Ik gebruik ze iig erg vaak en graag.
We moeten nok niet al te spastisch over hygiëne doen. Je krijgt sowieso "spul" van de buitenwereld binnen. Ga maar na: als je een porseleinen bordje buiten zet, zit er na een paar dagen een laagje stof op. Dat willen we niet opeten ! Maar ondertussen ademen we buiten wel dezelfde lucht met stof en al in. Gelukkig hebben we een immuunsysteem. Wel jammer dat dat systeem niet zo krachtig is als dat van onze katten; die likken zelfs hun **** schoon en de muizen die ze eten worden niet afgestroopt of de darmen verwijderd. Als het uitkomt blijven alleen de tandjes liggen, maar vaak gaan die ook mee naar binnen. Lekker knapperig. :D
Precies.
Staat zo'n zuil in de zon dan kan het eerste water ook heel warm zijn.
Dat warme water is goed om je handen te wassen.

Pas liep ik in de hitte langs een buitenkraan (aan een huis), en de kraan bleek niet afgesloten.
Om te beginnen goed warm waswater. Daarna lauw om de fles om te spoelen (het spoelwater ging bij de Afrikaantjes etc.) en daarna was er heerlijk koel en dus goed doorgespoeld drinkwater.
Het opfrissen van zijn Afrikaantjes werd door de eigenaar van de kraan met instemming begroet.

Groeten BSM
Goed dat de overheid dit aanbied!
Martin E. van Doornik schreef:
zo 09 jun, 2019 21:57
Maar ik zet er wel vraagtekens bij. Hoe hygiënisch kan zo'n ding zijn? De opening waar het water uitkomt, zit aan de onderkant van de buis. Waar zo makkelijk het aangeslagen vuil met (regen)water zich kan verzamelen. Gaat er geen grote hond eraan lebberen of een dronken man met zijn mond eraan zitten? Iew!
Nee, niks voor mij, gelukkig heb ik altijd een bidon met water op m'n fiets zitten....
Als je het water eventjes laat doorlopen, dan is het zo goed als zeker bacteriologisch zuiverder dan het water dat al enkele uren in je bidon zit, zelf als er daarvoor een hond aan die buis heeft gelikt. Aandacht besteden aan de zuiverheid van drinkwater is een goed idee, maar wat rationaliteit daarbij is ook een goed idee.