Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lelijke elementen op Hoofdstation - Forum Wereldfietser

Lelijke elementen op Hoofdstation

Sinds kort staan er enorme joekels van betonnen blokken langs de perronzijde van het monumentale Hoofdstation van Groningen, één van de mooiste stations van Nederland. Gebouwd in 1895. Ik kom hier nog regelmatig. Hier en daar een groet van mensen die daar werken. Ik ga vrijwel nooit op reis met de trein zonder mijn fiets mee.
Volgens de website van ProRail rust de overkapping op natuurstenen consoles in de muur van de achtergevel. Maar na verloop van decennia worden deze consoles poreus, waardoor de draagkracht in twijfel wordt genomen.
Maar ik schrok me te pletter: waarom die wanstaltige enorme blokken beton? Hoe kan men voor onderhoud bij de muur komen zoals de natuurstenen plinten en voegwerk? Niet in de grond weggewerkt? Van deze blokken steken lange staven naar boven om de overkapping te ondersteunen. Alsof de veel grotere overkapping van de Amsterdamse CS hier staat. Ik vind het helemaal geen gezicht zo, buitengewoon lelijk!

Afbeelding
Wellicht is de draagkracht met name op het moment van een aardbeving extra twijfelachtig.
De overheid doet wel heel laconiek, maar op het moment dat een perronkap ten tijde van het spitsuur naar beneden komt is het snel voorbij met laconiek de problemen weglachen.

Groeten BSM

PS   Mooi is het niet, die reuze Lego-blokken
Mogelijk een tussenoplossing voordat men begint met het restaureren van het natuursteen. Door het op deze manier te doen is wel duidelijk dat dit geen onderdeel is van het oorspronkelijke ontwerp, iets dat je wel vaker ziet bij restauraties (waarbij er hier duidelijk nog niet is begonnen)
Hier is de site van ProRail. Het is toch tijdelijk. https://www.prorail.nl/projecten/gronin ... -groningen

En er gaat in de nabije toekomst heel wat veranderen in en om het Groninger Hoofdstation: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/ ... groningen/
De betonblokken hebben dus een dubbelfunctie, zorgen dat de boel niet instort maar ook dat het dak er niet af kan waaien. En het duurt dus nog een paar jaar voor het er weer als 120 jaar geleden uitziet.
Beste Martin,

Wat ik jammer vind is dat de sfeervolle restauratie van het Groningse Hoofdstation destijds is gesloten. Voor mij verdient een dergelijk station een restauratie in stijl, waar je toch redelijk snel een lekkere maaltijd kunt nuttigen.
Stations met een sfeervolle restauratie zijn o.a. Amsterdam Centraal, Vlissingen, Overveen, Dalfsen, Ommen en Marienberg. Leuk voor na een fietstocht voordat je op de de trein stapt.
bert sitters schreef:
ma 10 jun, 2019 16:15
Beste Martin,

Wat ik jammer vind is dat de sfeervolle restauratie van het Groningse Hoofdstation destijds is gesloten. Voor mij verdient een dergelijk station een restauratie in stijl, waar je toch redelijk snel een lekkere maaltijd kunt nuttigen.
Stations met een sfeervolle restauratie zijn o.a. Amsterdam Centraal, Vlissingen, Overveen, Dalfsen, Ommen en Marienberg. Leuk voor na een fietstocht voordat je op de de trein stapt.
Het sfeervolle restaurant bestaat nog wel maar niet voor warme maaltijden, en het andere gedeelte, met het prachtige tegeltableau met de spoorkaart van Nederland anno 1895, is nu AH geworden.... Zelf in station Baflo kan je heerlijk Italiaans eten of afhalen!
Hele mooie stations zijn bijv. Haarlem, Bussum en Dieren. Op het oudste station van Nederland in Valkenburg (Lb.) kan je ook een vorkje prikken. Nog gezien in 2017.