Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thalys - Fietsdoos + Bagage tillen - Forum Wereldfietser

Thalys - Fietsdoos + Bagage tillen

Hallo,

Komende zomer neem ik de trein van Nederland naar Brest. In de Thalys moet de fiets in een fietsdoos.

Mijn vraag:
hoe vervoeren/tillen jullie 1) een fietsdoos; 2) achtertassen; en 3) voortassen? Bijvoorbeeld bij het overstappen, maar ook om in Nederland naar het station te komen?

Alle suggesties/ervaringen zijn welkom!
Zonder die voortassen, maar dat maakt verder niet uit:
20181110-0722-LR5.jpg
Volgens mij hoeft de fiets niet in een doos, maar moet hij binnen bepaalde afmeting blijven. En een hoes mag dan ook. Je kan dan een fietshoes nemen en daar van dozentape een hoes van vouwen die om de fiets heen past (fiets dus wel gedeeltelijk demonteren). Van dozentape kun je ook een sterke schouderband maken. Vervolgens koop je een Turkentas, waar je je tassen in doet en sleep je die mee.

Zorg dat je op tijd bent en op het perron al op de juiste plek staat.

Zie ook: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... vervoeren/
Fiets in doos in de ene hand, twee fietstassen samen in de andere hand. De rest thuislaten.

Tot 'ie in de doos zit kan de doos gevouwen achterop.

Tent stop ik vaak bij de fiets in de doos, en in geval van vliegen ook brander, brandstoffles, gereedschap, mes en al het andere wat niet in de handbagage mag. Mijn twee frontrollers achterop kunnen prima als handbagage mee.
Als ik het goed heb, hoeft de fiets in de Thalys niet in een doos maar in een hoes. Verder zijn er (vrij irritante) beperkingen voorgeschreven mbt het formaat van het "pakket".
Een hoes kan dus bestaan uit aan elkaar geplakte vuilniszakken die je bij aankomst weg gooit.
Belangrijker is de vraag hoe ver je moet gaan om de fiets te demonteren, wat veel werk is.
Ik heb me een keer braaf aan de voorschriften gehouden (wat inhield beide wielen eruit en aan het frame binden, spatborden eraf idem, stuur dwars, zadel laag, pedalen eraf) ik was 1,5 uur intensief aan het klussen op het perron voordat het weer een rijdbare fiets was. Op het hele traject heeft er geen hond naar het pakket omgekeken, ook niet bij instappen. De volgende keer ga ik het mij dus wat makkelijker maken, door slechts het voorwiel eruit te halen, en verder alles te laten zitten. Dan ga ik een centimeter of 5 over de toegestane grens heen maar ik geloof niet dat er een haan naar kraait.

Verder wat betreft de fietstassen: dat is een reden waarom ik alleen een stuurtas en twee achtertassen gebruik.
Dan kan er om iedere schouder een achtertas, om de hals een stuurtas, en de tent in mijn hand. (of boven op een achtertas gebonden, zodat ik het "fietspakket" beter kan sjouwen)