Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belangen van fiets-treinreizigers? - Forum Wereldfietser

Belangen van fiets-treinreizigers?

Vandaag in de krant:
Echtpaar doet moeite om met de fiets in te stappen in de juiste treinwagon.
De vrouw komt daardoor bijna te laat en ook nog beklemd tussen de deuren.
Dit wordt door NS afgestraft met twee boetes, voor steppen op het perron en het vertragen van de trein.
Belachelijk

Ik maakte het pas geleden ook mee.
De trein komt binnen en dan moet je terwijl de trein nog rijdt al zoeken naar de juiste deur met het fietslogo erop. Als je daar door de drukte aankomt staat er dus al een rij van mensen te wachten. Die laat je natuurlijk voor gaan om vervolgens, zodra er meer ruimte is met je fiets en tassen zo snel als kan in te stappen. Als je daar mee bezig bent hoor je de conducteur al op het fluitje blazen...
Enkele tellen later staat de conducteur bij jou en je fiets te ordonneren dat de tassen eraf moeten, dat je ruimte moet laten voor anderen passagiers enz..terwijl je zelf nog staat uit te zweten.
Dit kan anders.

Wie komt erop voor de belangen van fiets-treinreizigers?
Scanbot 16 aug. 2019 09.35.jpg
Tja, NS-personeel... ook daar zit tuig tussen.
Als ik het goed begrijp, mag een conducteur helemaal niet fluiten als iemand met een fiets tussen perron en trein staat te hannesen, zoals de gedupeerden beweren (vrouw met fiets was bezig met instappen). Van de NS-site:
"Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken."
Ho ho, voordat via deze anekdotes waar het niet ideaal gaat het Grote NS Bashen begint...

Als reiziger heb je ook eigen verantwoordelijkheid:
- Als je met je fiets voor de deur met fietslogo staat mag je best assertief zijn en je fiets als eerste naar binnen duwen.
- Als je hulp met instappen nodig hebt, vraag dan medereizigers om je een handje te helpen.
- Als je over een perron stept (wat niet mag, maar wat ik ook doe), doe dat dan aan de andere kant van het perron waar het (hopelijk) minder druk is en niet zo opvalt.
- Als je niet bekend bent met hoe dat allemaal werkt, zul je je vooraf goed moeten informeren, en desgewenst iemand van NS even moeten vragen om te helpen.

En als het je niet bevalt, ga dan fietsen. Het is niet verplicht om de trein te nemen. Wil je (niet de TS, maar de fietser in het algemeen) dat toch, pas je aan systeem en regels aan, zodat niet alles & iedereen (inclusief het krappe rooster) zich aan jou moet aanpassen.
Tussen Den Haag en Eindhoven rijden lange Intercity-treinen met 9 rijtuigen. De fietsplaatsen zijn slechts op één van de koppen. Je weet vooraf niet welke. Het beste als je met je fiets in deze trein wilt stappen op een tssenliggend station is in het midden positie te kiezen. Als de trein binnenrolt dan zie je aan het wel of geen aanwezige zijn van de fietspictogrammen op de voorste ingang of daar het fietshok is of nu juist helemaal aan de achterzijde van de trein, zodat je nog voor de trein is gestopt kunt beginnen naar de juiste deur te gaan.
Steppen op het perron is gevaarlijk. Reizigers op het perron maken onverwachte bewegingen.
De conducteur had wel even kunnen wachten met fluiten totdat alle reizigers ingestapt waren. Ik vindt zijn fluitwijze niet klantvriendelijk. Het lijkt of hij het steppen hiermee wilde straffen.

De Fietsersbond heeft overleg met de NS en kun je dus zien als belangenbehartiger.
www.fietsersbond.nl
Casartelli schreef:
vr 16 aug, 2019 10:30
Tja, NS-personeel... ook daar zit tuig tussen.
Ik vind dit te kort door de bocht.
bert sitters schreef:
vr 16 aug, 2019 11:06
Ik vind dit te kort door de bocht.
Dat mag. Het was ook meer een algemene observatie dan een conclusie op grond van dit artikeltje waar we uiteraard maar één kant van het verhaal lezen.

Toevallig zijn jij en ik vrij goed op de hoogte van de regels omtrent fiets in trein, diverse materieeltypen etc. Het lijkt me niet redelijk om van ieder ander hetzelfde te verwachten.

Vooropgesteld dat de eenzijdige weergave in het artikel toch vrij dicht bij de feiten zit, had ik het alleszins begrijpelijk gevonden als het echtpaar de conducteur aangevlogen was nadat ze met haar bonnenboekje begon te zwaaien.
willem.m schreef:
vr 16 aug, 2019 11:02
- Als je niet bekend bent met hoe dat allemaal werkt, zul je je vooraf goed moeten informeren, en desgewenst iemand van NS even moeten vragen om te helpen.
Benieuwd hoe je dit voor je ziet. De perronopzichter is al heel wat jaren wegbezuinigd en met opzoeken en aanspreken van de conducteur gaat ook nogal wat kostbare tijd verloren.
willem.m schreef:
vr 16 aug, 2019 11:02
En als het je niet bevalt, ga dan fietsen. Het is niet verplicht om de trein te nemen. Wil je (niet de TS, maar de fietser in het algemeen) dat toch, pas je aan systeem en regels aan, zodat niet alles & iedereen (inclusief het krappe rooster) zich aan jou moet aanpassen.
Er zit natuurlijk een principieel probleem in het systeem, en dat is dat je bij IC's totaal niet weet waar de fietsplaatsen zijn, zoals Bert Sitters al zegt, en je dus kans hebt een eind te moeten hollen, gezien de krappe stoptijden, en ten tweede dat je dan kans hebt dat de fietsplaatsen (vaak maar een paar) bezet zijn en je dus mogelijk juist verderop in de trein moet zijn waar misschien nog wel plek is. Dat zijn onoplosbare stressfactoren, zeker voor de wat minder handige/sterke/jeugdige fietser.
Een systeem met één grote fietscoupé zoals in veel buitenlanden is veel handiger en minder stressend, maar goed, zo is het in NL nu eenmaal niet geregeld, en hoogstwaarschijnlijk met opzet (vooral fietsvervoer in IC's niet te veel faciliteren).
Aanleiding is niet bedoeld om NS of haar personeel te blamen and shamen. Dat gebeurt al genoeg.
Misschien moeten we zoeken naar ideeën waar fietsreizigers, maar ook andere reizigers en conducteurs belang bij hebben o.a. door het vlotter en veiliger laten verlopen van in- en uitstappen.

Bijvoorbeeld:
Een aangegeven vak op het perron waar fietsers zich vooraf kunnen opstellen. Dit voorkomt dat fietsreizigers over het perron moeten racen en te laat bij de juiste coupe aankomen of in conflict met medereizigers raken.
Randvoorwaarde is wel dat de fietscoupé precies stopt bij dit vak. Dit vraagt iets van NS. In verschillende landen waaronder het uiterst gedisciplineerde Japan gebeurt dit al. Er staan vakken getekend op het perron zodat iedereen weet waar hij of zij moet instappen. Rennen en duwen is er niet bij.
peter de rijk schreef:
vr 16 aug, 2019 11:44
willem.m schreef:
vr 16 aug, 2019 11:02
En als het je niet bevalt, ga dan fietsen. Het is niet verplicht om de trein te nemen. Wil je (niet de TS, maar de fietser in het algemeen) dat toch, pas je aan systeem en regels aan, zodat niet alles & iedereen (inclusief het krappe rooster) zich aan jou moet aanpassen.
Er zit natuurlijk een principieel probleem in het systeem, en dat is dat je bij IC's totaal niet weet waar de fietsplaatsen zijn, zoals Bert Sitters al zegt, en je dus kans hebt een eind te moeten hollen, gezien de krappe stoptijden, en ten tweede dat je dan kans hebt dat de fietsplaatsen (vaak maar een paar) bezet zijn en je dus mogelijk juist verderop in de trein moet zijn waar misschien nog wel plek is. ...
Dat klopt inderdaad.

Mijn reactie was vooral ingegeven door de gedachte dat je zoiets niet eenzijdig op de NS zou moeten afschuiven. Maar ze kunnen wel het nodige verbeteren natuurlijk.

Ik kan nog begrijpen dat de NS het aantal fietsplekken beperkt (ook al heb ik er zelf wel last van als ik de fiets mee neem), maar niet dat de mensheid al vijftig jaar geleden mensen op de maan kreeg, maar dat de NS met alle voortschrijdende technieken nog steeds niet in staat is om op alle grotere stations op perroninformatieborden aan te geven hoe de komende trein is ingedeeld. Dát zou namelijk al een hoop schelen.

Edit:
Overlap met de reactie van 11.51 :D
Terra schreef:
vr 16 aug, 2019 11:51
Een aangegeven vak op het perron waar fietsers zich vooraf kunnen opstellen. Dit voorkomt dat fietsreizigers over het perron moeten racen en te laat bij de juiste coupe aankomen of in conflict met medereizigers raken.
Randvoorwaarde is wel dat de fietscoupé precies stopt bij dit vak. Dit vraagt iets van NS. In verschillende landen waaronder het uiterst gedisciplineerde Japan gebeurt dit al. Er staan vakken getekend op het perron zodat iedereen weet waar hij of zij moet instappen. Rennen en duwen is er niet bij.
Dat kan dus niet want er zit helemaal geen systeem in bij de NS. Te veel verschillend materieel.
In Duitsland wordt het bij Intercity's ook aangegeven, zinvol ivm de gereserveerde zitplaatsen. Het is volgens mij heel goed mogelijk het perron in te delen in vakken en dan op de digitale borden aan te geven in welk vak de fietsplaatsen etcetera zijn.
Volgens NS kun je op https://treinposities.nl/vertrekstaat
zien welk materieel op welk traject wordt ingezet.
Ik heb alleen nog niet ontdekt waar de fietscoupés staan aangegeven.
Terra schreef:
vr 16 aug, 2019 11:51
Aanleiding is niet bedoeld om NS of haar personeel te blamen and shamen. Dat gebeurt al genoeg.
Misschien moeten we zoeken naar ideeën waar fietsreizigers, maar ook andere reizigers en conducteurs belang bij hebben o.a. door het vlotter en veiliger laten verlopen van in- en uitstappen.

Bijvoorbeeld:
Een aangegeven vak op het perron waar fietsers zich vooraf kunnen opstellen. Dit voorkomt dat fietsreizigers over het perron moeten racen en te laat bij de juiste coupe aankomen of in conflict met medereizigers raken.
Randvoorwaarde is wel dat de fietscoupé precies stopt bij dit vak. Dit vraagt iets van NS. In verschillende landen waaronder het uiterst gedisciplineerde Japan gebeurt dit al. Er staan vakken getekend op het perron zodat iedereen weet waar hij of zij moet instappen. Rennen en duwen is er niet bij.
Er is een aantal jaren een proef gehouden op de sporen 3 en 4 van het station van Den Bosch met een blauw balk boven het spoor, waarje precies kon zien voordat de trein binnen kwam, waar zich het begin en einde, de deuren, de eerste klas, de invalideplaatsen en de fietsplaatsen bevonden.
Volgens mij is deze proef nu op Schiphol, maar ik weet niet of de fietsplaatsen er nu op staan.
Ik blijf bij dat er meer klapstoelen moeten komen, die veel vrije ruimte geven, zonder te hoeven besparen op het aantal mensen dat vervoerd kan worden. Zoals in regionale treinen vaak al het geval is, waar je ook zo met fiets inrijdt en niet te maken hebt met een 'opstap' en dus snel je fiets in de trein kunt plaatsen.
Zijn er geen fietsen, dan zitten en staan mensen in dat vak bij drukte. Nadeel bij drukte is dat mensen vaak niet willen opstaan of verplaatsen en fietsers ongemakkelijk in het pad met fiets staan. Het moet dus duidelijk zijn voor reizigers dat ze wel op de klapstoelen mogen zitten, maar een fiets(er) te allen tijde voorrang heeft en zij daarvoor dus plaats moeten maken. Als je standaard een paar coupés per trein inricht, zou je niet ver moeten lopen of hollen en als er ruimte genoeg is en mensen soepel de fiets in en uit de trein kunnen plaatsen, hoeft er ook geen irritatie te ontstaan bij reizigers die geen fiets meenemen. Dan kan het vlot samengaan.
Afgelopen weken herhaaldelijk met fiets en fietstassen de trein ingestapt.
Geen problemen ondervonden.
Conducteurs deden geen enkel moment moeilijk.
O ja na afloop van de Nijmeegse 4 daagse was het soms best lastig om nog een plekje te vinden.
Maar met passen en meten en enige inschikkelijkheid van mijn medemens was veel mogelijk.
Op die ene keer na maar toen bleek een mede fietser meer belangstelling aan de dag te leggen voor zijn smartphone en "sociale media" dan het welbevinden van zijn directe mede reizigers. Soms lijken mensen echt van de wereld te zijn en in de eigen "bubbel" te leven. Maar dat valt te overleven :lol:

Soms maak je mee dat mensen niet in de gaten hebben dat fietsers voorrang hebben waar klapstoeltjes voor fietsen zijn. Vaak ook blijk je dan te maken te hebben met toeristen die zich verbazen over die uitzonderingsregel voor fietsers. Het levert steevast leuke gesprekken op.
In mijn ervaring zijn de meeste conducteurs veel fietsvriendelijker dan de NS.
Wim schreef:
vr 16 aug, 2019 17:49
In mijn ervaring zijn de meeste conducteurs veel fietsvriendelijker dan de NS.
Ook ik maak doorgaans alleen maar vriendelijke conducteurs mee, maar je kunt het natuurlijk ook een keer niet treffen.
Een aantal jaar geleden wilde ik met de trein naar Eindhoven om aldaar op de fietsbus naar Frankrijk te stappen. Ik had een racefiets en een grote sporttas bij me. Ik wilde de trein instappen maar de conducteur versperde mij de weg en zei dat ik twee deuren verder moest zijn voor de fietsplaatsen. Terwijl ik met stevige pas onderweg ben naar die deur blaast hij op zijn fluit en vertrekt de trein...
Met de trein van een half uur later ben ik alsnog op tijd in Eindhoven aangekomen.

Ander voorbeeld, Ik stap op Goede Vrijdag om 17:10 in de trein met mijn fiets. Conductrice komt naar me toe en zegt dat ik alleen buiten de spits een fiets mee mag nemen. Ik leg haar uit dat ik op feestdagen de gehele dag mijn fiets mee mag nemen en dat Goede Vrijdag bij de NS onder de feestdagen valt. Gelukkig mocht ik blijven. Volgens mij wist ze dit donders goed maar had ze gewoon een hekel aan fietsers.

Nog een voorbeeld. Ik fiets Zondagochtend van Villé in Frankrijk via de Champ du Feu naar Offenburg in Duitsland, en verpak mijn racefiets in een hoes waarna ik op de ICE naar Düsseldorf stap. Ik zet mijn fiets op het balkon neer en ga even naar de WC. Als ik terug kom staat een conductrice mij op te wachten. Ik moet mijn bagage op een daarvoor bestemde plaats zetten. Tussen twee banken of in het bagagerek. Past allebei niet. Ik word de trein uitgegooid ondanks mijn protest dat ik waarschijnlijk mijn bestemming in Nederland niet ga bereiken terwijl ik Maandag weer moet werken. In Karlsruhe ga ik naar het Reisezentrum waar de loketmedewerkster me vertelt dat ik met mijn fiets op deze wijze verpakt gewoon in een ICE mag. Ik reis door met een trage IC en ben pas om 23:30 thuis.
HFvdS schreef:
di 24 dec, 2019 13:25
Nog een voorbeeld. Ik fiets Zondagochtend van Villé in Frankrijk via de Champ du Feu naar Offenburg in Duitsland, en verpak mijn racefiets in een hoes waarna ik op de ICE naar Düsseldorf stap. Ik zet mijn fiets op het balkon neer en ga even naar de WC. Als ik terug kom staat een conductrice mij op te wachten. Ik moet mijn bagage op een daarvoor bestemde plaats zetten. Tussen twee banken of in het bagagerek. Past allebei niet. Ik word de trein uitgegooid ondanks mijn protest dat ik waarschijnlijk mijn bestemming in Nederland niet ga bereiken terwijl ik Maandag weer moet werken. In Karlsruhe ga ik naar het Reisezentrum waar de loketmedewerkster me vertelt dat ik met mijn fiets op deze wijze verpakt gewoon in een ICE mag. Ik reis door met een trage IC en ben pas om 23:30 thuis.
Volgens de website van DB zit het anders:
Niet elke ICE neemt fietsen mee. Verder moet je altijd vooraf een reservering voor je fiets hebben gemaakt en moet je de fiets op een speciale fietsplek neerzetten, dus niet in het bagagerek of tussen banken. Je mag alleen een ingepakte fiets vervoeren als de wielen 16 inch of minder zijn.
Um Ihr Fahrrad im Fernverkehr mitnehmen zu können, brauchen Sie eine Fahrradkarte sowie eine Stellplatzreservierung für das Fahrrad. Die Fahrradkarte können Sie bequem in einem Vorgang mit dem Kauf Ihrer Fahrkarte buchen.
Eine Reservierung ist unbedingt erforderlich, da die Anzahl der Fahrradstellplätze begrenzt ist. Die Reservierung ist kostenfrei, wenn Sie sie gleichzeitig mit der Fahrradkarte buchen.
Fahrräder mit einem Raddurchmesser bis 16 Zoll können kostenfrei als Handgepäck mitgenommen werden. Zur Unterbringung sind die üblichen Gepäckablagen zu nutzen. Beim Verstauen über dem Sitzplatz muss eine Gefahr für Reisende ausgeschlossen sein. Deshalb bitten wir Sie das Rad z.B. in eine Tasche oder durch mitgebrachte Spanngurte zwischen anderen Gepäckstücken sicher zu verkeilen. Es dürfen aber keine Beschädigungen am Zug entstehen.