Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belangen van fiets-treinreizigers? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Belangen van fiets-treinreizigers?

peter de rijk schreef:
HFvdS schreef:
di 24 dec, 2019 13:25
Nog een voorbeeld. Ik fiets Zondagochtend van Villé in Frankrijk via de Champ du Feu naar Offenburg in Duitsland, en verpak mijn racefiets in een hoes waarna ik op de ICE naar Düsseldorf stap. Ik zet mijn fiets op het balkon neer en ga even naar de WC. Als ik terug kom staat een conductrice mij op te wachten. Ik moet mijn bagage op een daarvoor bestemde plaats zetten. Tussen twee banken of in het bagagerek. Past allebei niet. Ik word de trein uitgegooid ondanks mijn protest dat ik waarschijnlijk mijn bestemming in Nederland niet ga bereiken terwijl ik Maandag weer moet werken. In Karlsruhe ga ik naar het Reisezentrum waar de loketmedewerkster me vertelt dat ik met mijn fiets op deze wijze verpakt gewoon in een ICE mag. Ik reis door met een trage IC en ben pas om 23:30 thuis.
Volgens de website van DB zit het anders:
Niet elke ICE neemt fietsen mee. Verder moet je altijd vooraf een reservering voor je fiets hebben gemaakt en moet je de fiets op een speciale fietsplek neerzetten, dus niet in het bagagerek of tussen banken. Je mag alleen een ingepakte fiets vervoeren als de wielen 16 inch of minder zijn.
Um Ihr Fahrrad im Fernverkehr mitnehmen zu können, brauchen Sie eine Fahrradkarte sowie eine Stellplatzreservierung für das Fahrrad. Die Fahrradkarte können Sie bequem in einem Vorgang mit dem Kauf Ihrer Fahrkarte buchen.
Eine Reservierung ist unbedingt erforderlich, da die Anzahl der Fahrradstellplätze begrenzt ist. Die Reservierung ist kostenfrei, wenn Sie sie gleichzeitig mit der Fahrradkarte buchen.
Fahrräder mit einem Raddurchmesser bis 16 Zoll können kostenfrei als Handgepäck mitgenommen werden. Zur Unterbringung sind die üblichen Gepäckablagen zu nutzen. Beim Verstauen über dem Sitzplatz muss eine Gefahr für Reisende ausgeschlossen sein. Deshalb bitten wir Sie das Rad z.B. in eine Tasche oder durch mitgebrachte Spanngurte zwischen anderen Gepäckstücken sicher zu verkeilen. Es dürfen aber keine Beschädigungen am Zug entstehen.
Ik heb al vaak met mijn racefiets verpakt in een hoes met de ICE gereisd. Nooit een probleem geweest. Indien nodig blijf ik op het balkon en houd de fiets vast. Kan niets mis gaan. Ik blijf ruim binnen de 120 bij 90 cm want ook de voorvork gaat er uit. Alles wordt met klittenbandjes bijeengebonden en er gaat een hoes omheen en een draagriem aan het frame. Als hij op deze wijze verpakt is heb je geen reservering nodig.
Inderdaad kan je tegenwoordig met sommige ICE4 treinen met een reservering met een onverpakte fiets reizen. Maar dit is slechts een heel klein gedeelte van de ICE's. Bovendien plan ik vaak een fietsweekend zo kort tevoren dat alle reserveringen al weg zijn.
HFvdS schreef:
di 24 dec, 2019 14:59
peter de rijk schreef:
HFvdS schreef:
di 24 dec, 2019 13:25
Nog een voorbeeld. Ik fiets Zondagochtend van Villé in Frankrijk via de Champ du Feu naar Offenburg in Duitsland, en verpak mijn racefiets in een hoes waarna ik op de ICE naar Düsseldorf stap. Ik zet mijn fiets op het balkon neer en ga even naar de WC. Als ik terug kom staat een conductrice mij op te wachten. Ik moet mijn bagage op een daarvoor bestemde plaats zetten. Tussen twee banken of in het bagagerek. Past allebei niet. Ik word de trein uitgegooid ondanks mijn protest dat ik waarschijnlijk mijn bestemming in Nederland niet ga bereiken terwijl ik Maandag weer moet werken. In Karlsruhe ga ik naar het Reisezentrum waar de loketmedewerkster me vertelt dat ik met mijn fiets op deze wijze verpakt gewoon in een ICE mag. Ik reis door met een trage IC en ben pas om 23:30 thuis.
Volgens de website van DB zit het anders:
Niet elke ICE neemt fietsen mee. Verder moet je altijd vooraf een reservering voor je fiets hebben gemaakt en moet je de fiets op een speciale fietsplek neerzetten, dus niet in het bagagerek of tussen banken. Je mag alleen een ingepakte fiets vervoeren als de wielen 16 inch of minder zijn.
Um Ihr Fahrrad im Fernverkehr mitnehmen zu können, brauchen Sie eine Fahrradkarte sowie eine Stellplatzreservierung für das Fahrrad. Die Fahrradkarte können Sie bequem in einem Vorgang mit dem Kauf Ihrer Fahrkarte buchen.
Eine Reservierung ist unbedingt erforderlich, da die Anzahl der Fahrradstellplätze begrenzt ist. Die Reservierung ist kostenfrei, wenn Sie sie gleichzeitig mit der Fahrradkarte buchen.
Fahrräder mit einem Raddurchmesser bis 16 Zoll können kostenfrei als Handgepäck mitgenommen werden. Zur Unterbringung sind die üblichen Gepäckablagen zu nutzen. Beim Verstauen über dem Sitzplatz muss eine Gefahr für Reisende ausgeschlossen sein. Deshalb bitten wir Sie das Rad z.B. in eine Tasche oder durch mitgebrachte Spanngurte zwischen anderen Gepäckstücken sicher zu verkeilen. Es dürfen aber keine Beschädigungen am Zug entstehen.
Ik heb al vaak met mijn racefiets verpakt in een hoes met de ICE gereisd. Nooit een probleem geweest. Indien nodig blijf ik op het balkon en houd de fiets vast. Kan niets mis gaan. Ik blijf ruim binnen de 120 bij 90 cm want ook de voorvork gaat er uit. Alles wordt met klittenbandjes bijeengebonden en er gaat een hoes omheen en een draagriem aan het frame. Als hij op deze wijze verpakt is heb je geen reservering nodig.
Inderdaad kan je tegenwoordig met sommige ICE4 treinen met een reservering met een onverpakte fiets reizen. Maar dit is slechts een heel klein gedeelte van de ICE's. Bovendien plan ik vaak een fietsweekend zo kort tevoren dat alle reserveringen al weg zijn.
Dat klopt: in het nieuwste type ICE, de ICE4 zijn acht officiële fietsplaatsen. Reserveren is verplicht. Iedere zes weken komt een nieuw treinstel op de rails. De ICE4 stroomt nu geleidelijk in op de verbinding van Hamburg, via Hannover naar München en van het Roergebied naar München. Op Amsterdam naar Keulen en Frankfurt rijdt nog jaren een ouder type ICE. Dit zijn speciale treinen die ook onder Nederlandse stroomspanning kunnen rijden, die afwijkt van de Duitse.
Wil je een gedemonteerde fiets meenemen in ouder type ICE? Let op de maten en de zorgvuldigheid van de verpakking. Je fiets moet echt tussen de banken of in het bagagerek, Je mag andere reizigers niet hinderen. Is er geen voldoende ruimte, dan mag het treinpersoneel je fiets weigeren. Duitsers maken geen grapjes!
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=02vHLOinhis
Naast de officiële regels bestaan er ook nog aanvullende, ongeschreven regels. Die zitten vooral tussen de oren van sommige conducteurs, die last hebben van een moeilijk behandelbare fietsintolerantie. Andere omvangrijke bagage verdragen ze meestal een stuk beter. Ik heb tenminste nog niet gehoord dat reizigers met kinderwagens, hutkoffers of megarugzakken uit een trein gezet werden (al ken ik wel verhalen van TGV's waar zelfs de toiletten gebruikt werden om bagage neer te zetten, zodanig dat de deuren van die toiletten niet meer dicht konden). Daarom is het raadzaam om een gedemonteerde fiets die volgens de officiële regels mee mag met de trein, zo te vermommen dat deze niet herkenbaar is als een fiets (zie hier). Ook is het raadzaam om zo vroeg mogelijk op een beginstation van een TGV/ICE/Thalys in te stappen, als de bagageplekken nog niet vol zijn.

Ook in treinen met reguliere fietsplaatsen kun je soms conducteurs met fietsintolerantie aantreffen, of met klok- en klepelverwarring. In een TGV waarvoor we een geldige reservering voor de fietsen hadden, vond een conducteur dat we de fietsen in een hoes hadden moeten verpakken. Die regel geldt echter alleen voor gedemonteerde fietsen, die zonder reservering op een bagageplek met beperkte afmetingen liggen.
Hij heeft ons toen niet de trein uitgezet, maar deed wel erg onvriendelijk.

HFvdS schreef:
di 24 dec, 2019 13:25
Ik stap op Goede Vrijdag om 17:10 in de trein met mijn fiets. Conductrice komt naar me toe en zegt dat ik alleen buiten de spits een fiets mee mag nemen. Ik leg haar uit dat ik op feestdagen de gehele dag mijn fiets mee mag nemen en dat Goede Vrijdag bij de NS onder de feestdagen valt.
Die conductrice kwamen wij het afgelopen jaar ook tegen op Goede Vrijdag, toen we op weg waren naar Maastricht. Nadat ik haar op een iPad de regel had laten zien dat Goede Vrijdag bij de NS wel degelijk als feestdag wordt beschouwd, was ze nog niet overtuigd. Ze wilde het ook van de hoofdconducteur horen.

Tussen Antwerpen en Roosendaal trof ik ook eens een Belgische conductrice die geen zin had om mij aan een fietskaartje te helpen. Hoewel ik het vriendelijk had gevraagd, kon ze niet laten om mij op een bitse toon te laten weten dat ze ‘niet begreep waarom sommige mensen een fiets mee willen nemen in de trein’. Gelukkig regelde haar Nederlandse collega even later zonder problemen het benodigde fietskaartje.

Gelukkig ben ik vaker behulpzame conducteurs tegengekomen. Tussen Antwerpen en Lille mocht ik zelfs een paar keer naast het fietsenkot in de eerste klas gaan zitten. Een keer bleef de dienstdoende conducteur tegenover me zitten om enthousiast over zijn eigen fietsreizen te vertellen.
dubbel
Over dat het vervelend is dat je niet weet waar je moet zijn met je fiets, dat was één van mijn dieptepunten qua fiets-en-trein: ik holde met m'n fiets langs de trein op zoek naar een deur met het fietslogo. Het was stil, ik was de enige op het perron. Conducteur stond ernaar te kijken, volgens mij maakten we zelfs oogcontact. Desalniettemin: hij fluit, deuren dicht - kon ik een half uur wachten. Sindsdien vind ik het elke keer spannend. Ik zou er ook heel erg voor zijn als bekend was waar de fietstoegang is.

Louise
Louise schreef:
di 24 dec, 2019 16:44
Over dat het vervelend is dat je niet weet waar je moet zijn met je fiets, dat was één van mijn dieptepunten qua fiets-en-trein: ik holde met m'n fiets langs de trein op zoek naar een deur met het fietslogo. Het was stil, ik was de enige op het perron. Conducteur stond ernaar te kijken, volgens mij maakten we zelfs oogcontact. Desalniettemin: hij fluit, deuren dicht - kon ik een half uur wachten. Sindsdien vind ik het elke keer spannend. Ik zou er ook heel erg voor zijn als bekend was waar de fietstoegang is.

Louise
Zou je eigenlijk op de app moeten kunnen vinden.
bert sitters schreef:
di 24 dec, 2019 17:51
Zou je eigenlijk op de app moeten kunnen vinden.
In de app kun je wel het treintype vinden, ook of het bijvoorbeeld een dubbeldekker met 4 of 6 bakken is. Als je wat vaker de fiets meeneemt met de trein dan weet je vervolgens ook wel waar de fietsplaatsen zijn.
CorneK schreef:
di 24 dec, 2019 23:56
bert sitters schreef:
di 24 dec, 2019 17:51
Zou je eigenlijk op de app moeten kunnen vinden.
In de app kun je wel het treintype vinden, ook of het bijvoorbeeld een dubbeldekker met 4 of 6 bakken is. Als je wat vaker de fiets meeneemt met de trein dan weet je vervolgens ook wel waar de fietsplaatsen zijn.
Bij de VIRM 4 of 6 is het duidelijk. De fietsplaatsen bevinden zich achter de tweede deur van de koppen. In de VIRM 6 zijn ook nog fietsenplaatsen in het midden van de zes rijtuigen.
Er rijden ook nog andere dubbeldekkers die zijn opgelapt. Deze rijden o.a. op Den Haag, Schiphol, Lelystad, Groningen In deze treinen is niet zo duidelijk waar de fietsplaatsen zich bevinden.
Bij een koploper is dat lastig, want de slechts een paar fietsplaatsen bevinden zich slechts in een van de koppen van een treinstel. je weet vooraf niet in welke kop. De koplopers rijden vooral naar het noorden en Twente
Ook in de IntercityDirect van Amsterdam naar Rotterdam en Breda zijn de fietsplaatsen helemaal vooraan of achteraan. Je weet vooraf niet waar.
Dit geldt ook voor de Intercity Den Haag, Rotterdam, Breda, Tilburg en Eindhoven. Dit is een vrij lange trein en juist bij deze trein staan fietsers op een "verkeerde plek" op het perron te wachten, waardoor zij hun trein missen.
Het slimste is positie te kiezen in het midden van het perron. Let goed op de eerste deur van de trein die binnen dendert. Staat er een fietspictogram op deze deur, neem dan onmiddellijk een spurt naar voren. Niet steppen, want dat is verboden.
Staat er geen fietspictogram, dan zijn de fietsplaatsen achteraan. Neem in dat geval een spurt de andere kant op.
In deze app zou aangegeven kunnen worden waar de fietsplaatsen zich bevinden: wellicht ook een pictogrammetje met een rolstoel of een kinderwagen. Zou een boel gedoe schelen en ergernis over steppende fietsers op het perron.
Gelukkig zijn mijn ervaringen met fiets & NS heel redelijk over het algemeen, maar toch duurt het altijd even voordat het toch wat gestresste trein-gedoe weg-ebt en het ontspannen fietsgevoel weer terug is, daarom vermijd ik reizen per trein zoveel mogelijk, met of zonder fiets.

In NL stoort met name de beperking van het buiten de spits reizen mij, maar het land is gewoon in alle opzichten veel te druk, niet alleen op het spoor.

We mogen ons hier daarentegen wel gelukkig prijzen dat we geen Japans "Rinko" systeem hebben, of van die vreselijke treinen zoals in Frankrijk met hoge smalle klapdeurtjes uit het jaar nul, en stations zonder lift of zelfs maar een wielspoor langs de trap.

In België ging ik onlangs na aankomst in Antwerpen bijna weer ongewild via dezelfde (heel lange) trein terug naar Kortrijk omdat niemand mij verteld had hoe mijn fiets weer uit het afgesloten fietshok te krijgen bij aankomst. Gelukkig vond ik in de allerlaatste seconde nog de conductrice...
Georg schreef:
wo 25 dec, 2019 08:53
Gelukkig zijn mijn ervaringen met fiets & NS heel redelijk over het algemeen, maar toch duurt het altijd even voordat het toch wat gestresste trein-gedoe weg-ebt en het ontspannen fietsgevoel weer terug is, daarom vermijd ik reizen per trein zoveel mogelijk, met of zonder fiets.

In NL stoort met name de beperking van het buiten de spits reizen mij, maar het land is gewoon in alle opzichten veel te druk, niet alleen op het spoor.

We mogen ons hier daarentegen wel gelukkig prijzen dat we geen Japans "Rinko" systeem hebben, of van die vreselijke treinen zoals in Frankrijk met hoge smalle klapdeurtjes uit het jaar nul, en stations zonder lift of zelfs maar een wielspoor langs de trap.

In België ging ik onlangs na aankomst in Antwerpen bijna weer ongewild via dezelfde (heel lange) trein terug naar Kortrijk omdat niemand mij verteld had hoe mijn fiets weer uit het afgesloten fietshok te krijgen bij aankomst. Gelukkig vond ik in de allerlaatste seconde nog de conductrice...
In België moet je altijd duidelijk aan de treinbegeleider (conducteur) aangeven waar je uitstapt, zodat deze de deur kan openen.
Ben het er echt niet mee eens. Als je niet in staat bent op tijd met je fiets (en eventuele bepakking) de trein in te gaan ligt dat echt aan jezelf. Het is duidelijk aangegeven in welke coupe je moet zijn. Of je bent te laat aangekomen op het perron,of je bent zo sloom dat het niet meer verantwoord is om met de trein te reizen.
^^^ Niet iedere fietsreiziger is even jong en fit he, sommigen zijn wat ouder en hebben ook nog eens veel bagage mee, dan kan het best even spannend worden. Ik heb er zelf ook nooit problemen mee gehad, maar ik ben wel vrij snel en licht.
bert sitters schreef:
wo 25 dec, 2019 06:24

Bij een koploper is dat lastig, want de slechts een paar fietsplaatsen bevinden zich slechts in een van de koppen van een treinstel. je weet vooraf niet in welke kop. De koplopers rijden vooral naar het noorden en Twente
De kop met de stroomafnemer. Als je daarop let kun je al beginnen met je te verplaatsen op het moment dat de trein binnenrijdt.
Gaanmetdiebanaan schreef:
wo 25 dec, 2019 12:07
Ben het er echt niet mee eens. Als je niet in staat bent op tijd met je fiets (en eventuele bepakking) de trein in te gaan ligt dat echt aan jezelf. Het is duidelijk aangegeven in welke coupe je moet zijn. Of je bent te laat aangekomen op het perron,of je bent zo sloom dat het niet meer verantwoord is om met de trein te reizen.
Mijnheer of mevrouw Gaanmetdiebanaan. Ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Heb je een fietsplek gereserveerd in een internationale trein, dan kun inderdaad je op het boord met de treinsamenstelling zien, waar je met je fiets kunt instappen.
Maar daar ging het bij de gemelde problemen in dit draadje niet.om. Het ging om binnenlandse treinen. Bij veel binnenlandse treinen weet je vooraf niet waar je met de fiets moet instappen. Kan vooraan zijn of juist achteraan. Ruim voor vertrek op het perron staan neemt dit probleem niet Lees eerst eens goed mijn inbreng in dit draadje.
Dat mensen hun trein misliepen door deze onduidelijkheid heeft niets met sloomheid te maken. Dat het onverantwoord is voor deze mensen om met de de trein te trein vind ik een wilde, beledigende kreet, die nergens op gestoeld is. Wellicht kunt u beter de moeite nemen om eerst goed te lezen, voordat u dit soort kreten er uit knalt.
Ivo Miesen schreef:
wo 25 dec, 2019 13:00
bert sitters schreef:
wo 25 dec, 2019 06:24

Bij een koploper is dat lastig, want de slechts een paar fietsplaatsen bevinden zich slechts in een van de koppen van een treinstel. je weet vooraf niet in welke kop. De koplopers rijden vooral naar het noorden en Twente
De kop met de stroomafnemer. Als je daarop let kun je al beginnen met je te verplaatsen op het moment dat de trein binnenrijdt.
Prima aanvulling Ivo. Ik had daar nog nooit op gelet
Het is ook handig om, als je geen idee hebt van de samenstelling van de trein, op ongeveer eenderde van de treinlengte te gaan staan, in de richting van waat de trein vandaan komt. Dan zie je de trein een stuk eerder langskomen dan wanneer je op de kop blijft staan.
Als je niet weet wat de treinlengte is ga je bijna op het einde staan van waar de mensen nog volop staan.
Op het moment dat je dan een fietslogo ziet, kun je je in de juiste richting spoeden, of je wacht op een tweede logo.
Gaanmetdiebanaan schreef:
wo 25 dec, 2019 12:07
Ben het er echt niet mee eens. Als je niet in staat bent op tijd met je fiets (en eventuele bepakking) de trein in te gaan ligt dat echt aan jezelf. Het is duidelijk aangegeven in welke coupe je moet zijn. Of je bent te laat aangekomen op het perron,of je bent zo sloom dat het niet meer verantwoord is om met de trein te reizen.
Nou, met één zwak of geblesseerd been is het bijvoorbeeld knap lastig lopen, maar fietsen en in de trein zitten gaat veelal prima. En ook als je superfit bent en toevallig wilt instappen bij een fietsplek komt die al helemaal bezet is, moet je alsnog razendsnel naar de andere kant van de trein sprinten. Dikke stress!
dubbel
Ivo Miesen schreef: bert sitters schreef: ↑
wo 25 dec, 2019 06:24

Bij een koploper is dat lastig, want de slechts een paar fietsplaatsen bevinden zich slechts in een van de koppen van een treinstel. je weet vooraf niet in welke kop. De koplopers rijden vooral naar het noorden en Twente
De kop met de stroomafnemer. Als je daarop let kun je al beginnen met je te verplaatsen op het moment dat de trein binnenrijdt.
Heel erg bedankt voor deze tip.
Ik vind het nog steeds raar dat bij de verbouwing die gedaan is om de doorloopkoppen dicht te maken een hoop lege ruimte nu onbenut is gelaten. De tunnel naar de doorloopkop onder de machinistencabine is nu afgesloten. Er zouden makkelijk drie fietsen kunnen staan. Bovendien zouden bij deze treinstellen beide kanten fietsplaatsen kunnen hebben.

bert sitters schreef: Ook in de IntercityDirect van Amsterdam naar Rotterdam en Breda zijn de fietsplaatsen helemaal vooraan of achteraan. Je weet vooraf niet waar.
Dit geldt ook voor de Intercity Den Haag, Rotterdam, Breda, Tilburg en Eindhoven. Dit is een vrij lange trein en juist bij deze trein staan fietsers op een "verkeerde plek" op het perron te wachten, waardoor zij hun trein missen.
Het slimste is positie te kiezen in het midden van het perron. Let goed op de eerste deur van de trein die binnen dendert. Staat er een fietspictogram op deze deur, neem dan onmiddellijk een spurt naar voren. Niet steppen, want dat is verboden.
Staat er geen fietspictogram, dan zijn de fietsplaatsen achteraan. Neem in dat geval een spurt de andere kant op.
Ja dat is ook mijn methode. Het is ook niet zo'n groot pictogram dus je moet goed kijken. Vroeger stapte ik in Dordrecht op een rechtstreekse Intercity naar Venlo om een weekend in Duitsland te gaan fietsen. Tegenwoordig duurt de reis een half uur langer en moet ik overstappen in Breda (17 minuten) en Eindhoven (3 minuten) waarbij ik dus ook nog de spurt in Breda moet doen van minimaal 4 en een half rijtuig dus meer dan 100 meter. Bovendien is de overstaptijd in Venlo op de elk uur vertrekkende trein naar Düsseldorf nu slechts 7 minuten en moet je bovendien eerst trapje af, tunnel door, trapje op en lopen tot ver buiten de stationsoverkapping zodat je voor een beetje zekerheid beter een half uur eerder kunt reizen. Tel uit je winst. In elk geval is de software van die IC Den Haag - Eindhoven inmiddels dusdanig verbeterd dat hij niet meer één op de vijf keer ergens in een weiland tot stilstand komt...
https://www.ns.nl/uitgelicht/interessan ... panel.html

Ik heb me aangemeld voor NS Panel. Daarin zijn vaak enquêtes bv. De laatste ging over de kleur van een evt. inrichting en de inrichting zelf, van een treinstel.
Er zijn altijd wel een paar vakjes waarin je zelf opmerkingen kunt plaatsen of aanvullen. Toen heb ik dus nogmaals gemeld, dat ik een aparte coupé voor in eerste instantie alleen maar fietsers op prijs stel en ook dat de inrichting van stations daar in de toekomst nog meer op ingesteld worden, bv. dat je schuin omhoog naar het stations perron bv. kunt fietsen op grote stations i.p.v. met lift en treinen met gelijkvloerse instap mogelijkheid met de trein.

En klapstoeltjes in de fietswagons, dusdanig dat indien er geen fietsen zouden zijn, men net zoveel mensen kan laten zitten als in een normale treinwagon en het overduidelijk moet zijn dat je wel op de klapstoeltjes mag gaan zitten, maar zonder pardon dient op te staan voor iemand die zijn fiets daar wil neerzetten. Station plus trein dusdanige inrichting hebben voor de toekomst, zodat je je niet meer 'teveel' voelt als fietser, maar gelijk iig aan alle andere reizigers en 'gewenst'.