Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Fiets en Trein, helse zomer in Frankrijk" - Forum Wereldfietser

"Fiets en Trein, helse zomer in Frankrijk"

"Trein en fiets een helse zomer in de Frankrijk." Dit constateert de organisatie CycloTransEurope in een brandbrief aan minister Elisabeth Borne naar aanleiding van de problemen bij het fietsvervoer in de trein van deze zomer.
Vermindering van het aantal fietsplaatsen of zelfs geheel wegvallen in een groot aantal TGV's zorgt voor ongekende druk op de regionale treinen TER. En dat terwijl het fietstoerisme in Frankrijk duidelijk in de lift zit.
"Het succes van de fietsroute ViaRhôna zorgt voor vertragingen op de TER in de Rhônevallei," meldt France Dieu Drôme Ardèche. De krant L'Est Républicain kopt "Gezin door de politie de trein uitgezet."

Zie hier het persbericht van CycleTransEurope

"Trein + fiets: een helse zomer
CycloTransEurope doet een beroep op minster Elisabeth Borne

CycloTransEurope werd gedurende de zomer gewaarschuwd door fietsers die hun treinreis moesten opgeven vanwege onvoldoende of geen fietsplaatsen in de treinen, van wie sommigen werden gedwongen, soms door hun toevlucht te nemen tot de politie.
Deze chaotische situatie werd gecreëerd door het anti-fietserbeleid van de SNCF, waardoor vakantiegangers teleur werden gesteld, soms met kinderen, en treinvertragingen die alle reizigers troffen.
Geconfronteerd met deze betreurenswaardige situatie roept CycloTransEurope in een brief Elisabeth Borne, minister van de Transitie Ecologisch en Solidariteit, toezicht op de SNCF, op om bij de spoorwegmaatschappij in te grijpen om dringende maatregelen te nemen om fietsers goed op treinen te laten komen en af te zien van repressieve maatregelen.


Het anti-fietsersbeleid van de SNCF
Als eerste spoorwegmaatschappij ter wereld die het vervoer van fietsen op haar hogesnelheidstreinen heeft toegestaan, heeft de SNCF sindsdien dit aanbod ontmanteld
in de TGV. Zonder overleg zijn de vier fietslocaties van TGV Grand Est geannuleerd. Op de TGV Nord zijn steeds minder fietsplaatsen. In de TGV Atlantique is het aantal fietsplaatsen teruggebracht van vier naar twee. Er zijn géén mogelijkhedn meer TGV's op het zuidoosten. Internationale TGV's accepteren geen fietsen, zij het Thalys (naar België, Duitsland, Nederland), Lyria (naar Zwitserland) en treinen naar Spanje gezamenlijk worden geëxploiteerd met buitenlandse maatschappijen. Dit is ook het geval in Italië. Het verdwijnen van nachttreinen (behalve twee treinen) heeft de moeilijkheden van fietsers verergerd.
Deze beperkingen gaan haak in op de praktijk van deze zomer met een toename van het aanbod van fietsen, met name van door het fietstoerisme dankzij de ontwikkeling van de fietsroutes, die deze bestraffende crisis veroorzaken voor zowel de fietsers als voor het personeel van de SNCF door de onvoorbereidheid van hun leiders.

Ernstig verslechterde reisomstandigheden
Fietsers worden daarom gedwongen massaal door te verplaatsen naar de TER en Intercités als ze niet de voorkeur geven aan de auto. In plaats van een directe TGV moeten ze verschillende veel tragere TER's nemen . Overstapmogerlijkheden in de treinstations zijn vaak zonder lift, het hanteren van de fietsen op de trappen is pijnlijk en zelfs onmogelijk voor veel reizigers. Reistijden worden verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om in één dag met de fiets Marseille te verbinden in Quimper. We zijn in 2019!

Verwarrende en veranderende regels
De verwarring veroorzaakt door de meervoudige en veranderende regels voor het vervoer van fietsen op intercitytreinen of ex-Intercités-treinen heeft reizigers in onzekerheid gebracht. Sommige van deze treinen vervoeren gratis fietsen (Paris-Maubeuge), anderen voor een prijs van 5 € zonder reservering (Nantes-Lyon), en weer anderen kosten 10 € met reservering verplicht (Paris-Clermont-Ferrand) . Deze rommel is onbegrijpelijk voor klanten en is de oorzaak van conflicten tussen klanten en personeel.

CycloTransEurope schrijft aan Elisabeth Borne om een einde te maken aan deze onrechtvaardige situaties waar fietsers last van hebben
Als hoedster van de SNCF verwachten we dat mevrouw Borne bij de spoorwegmaatschappij tussenbeide komt om een einde te maken aan deze oneerlijke situaties waar de fietsers last van hebben, zodat ze comfortabele, gegarandeerde en niet-confronterende vervoersvoorwaarden worden geboden. SNCF moet dringende maatregelen nemen om fietsers goed te huisvesten en zich te onthouden van repressieve maatregelen.

Fietsplaatsen in alle treinen
Afgezien van deze dringende aanpak, is de oplossing van deze situatie voldoende fietsplaatsen in alle treinen en daarom steunt de Franse regering de tekst die door het Europees Parlement is gestemd en voorziet in acht fietsen in alle treinen. Fietsen is een kans voor de trein."
We hebben het gemerkt tijdens een paar treinritjes in de Franse Alpen, toen we het te heet vonden om te fietsen. De drie beschikbare fietshaken waren al bezet toen we instapten. Wachten op een volgende trein is geen optie als er maar enkele treinen per dag gaan. Het was passen en meten, maar uiteindelijk lukte het ons ook nog om tussen al die fietsen op een klapstoeltje te gaan zitten ;-)

Bijlagen

Ik zou "le conducteur" bedankt hebben met een welgemeend "dank u!" :D

De treinverbinding van Rome naar Verona was overigens ook niet om over naar huis te schrijven.
De eerste trein vertrok om 9:00 uur vanuit Rome en hadden we door eigen geklooi gemist. De volgende trein ging pas om 14:12 uur waarbij we in Brescia 15 minuten overstap zouden hebben voor de trein naar Verona.
De totale reisduur zou 9 uur zijn.

De trein had echter ca. 7 minuten vertraging, de aansluitende trein zou om 22:32 uur naar Verona vertrekken, maar reed om 22:30 net voor onze neus weg. We moesten namelijk alle drie met de lift omlaag van het perron waar we aankwamen en met de lift omhoog naar het perron van waar we zouden vertrekken. In een tijdsbestek van 6 minuten bleek dat niet haalbaar.
De volgende trein ging om 23:32 uur, vervolgens aankomst om 00:14 uur in Verona.
Onderweg per e-mail campings in Verona gevraagd of we op dat tijdstip nog toegelaten zouden worden, maar bij allen nul op request.

Toen maar met de taxi naar de wijnboer in Valdadige, waar onze auto stond. Hij vond het geen probleem dat we nog zo laat zouden komen. De tent konden we nog wel opzetten in zijn tuin, geen probleem.
Zelf ben ik 's nachts nog naar Verona heen en weer gereden met de auto om de fietsen op te halen die we voor het station aan een paal en aan elkaar op slot hadden gezet.

Met de Frecciargento (de Italiaanse TGV zeg maar) had de rit van Rome naar Verona slechts 2:52 uur geduurd (i.p.v. 9 uur met de regionale treinen).
Fietsen mogen echter niet mee (alleen vouwfietsen, ingeklapt).

Hiermee wil ik maar zeggen dat niet alleen de fransen een "compliment" als: "dans cul" verdienen...
Edwin* schreef:
di 20 aug, 2019 14:06
Zelf ben ik 's nachts nog naar Verona heen en weer gereden met de auto om de fietsen op te halen die we voor het station aan een paal en aan elkaar op slot hadden gezet.
Wauw, dat had ik echt nooit gedurfd!
Bij stations in steden is het altijd een dievenbende.
Hotel in Verona was geen optie?
peter de rijk schreef:
di 20 aug, 2019 14:46
Edwin* schreef:
di 20 aug, 2019 14:06
Zelf ben ik 's nachts nog naar Verona heen en weer gereden met de auto om de fietsen op te halen die we voor het station aan een paal en aan elkaar op slot hadden gezet.
Wauw, dat had ik echt nooit gedurfd!
Bij stations in steden is het altijd een dievenbende.
Hotel in Verona was geen optie?
Een hotel in Verona is niet in me opgekomen... we waren gefocust op de campings in Verona, wat niet lukte en daarna lag de focus op de wijnboer waar onze auto stond. Soms zie je dan geen andere mogelijkheden en blijf je in de modus hangen waar je op dat moment in zit.

Wat meespeelde bij het achterlaten van de fietsen aan de voorzijde van het station waren meerdere factoren.
Alledrie de fietsen stonden met hun eigen ringslot op slot. Ze waren onderling verbonden met een kabelslot en gezamenlijk vast gezet aan een lantaarnpaal.

Dit alles pontificaal voor de taxistandplaats. Onze taxichauffeur stelde ons gerust met de mededeling dat zijn collega’s de boel wel in de gaten hielden. Er zou altijd wel één taxi staan en hij had z’n collega’s geïnformeerd.
Erg aardige geste van hem en zijn collega’s.
Toen ik de fietsen ophaalde stonden er twee taxi’s op de standplaats en beide taxichauffeurs staken hun hand naar mij op. Dus kennelijk heeft het wel zo gewerkt :D .
Ik heb weer een stuk van de 100 cols tocht gefietst. Vorig jaar reden er nauwelijks treinen ivm langdurige stakingen. Om terug bij de auto te komen heb ik 2 x relatief geluk gehad en kon mijn fiets mee. Daarvoor moest ik wel 4 uur wachten in een stadje.
Dit jaar de TER trein van Lyon naar Orange genomen. Die rijdt maar om het uur. :shock:
Die zat bomvol en de fiets moet onderin de dubbeldekker opgehangen worden. Dat leverde geen blije gezichten op toen ik de fiets voor mij uit de appende reizigersgroep in duwde. Niets wees erop dat de volgende trein beter zou gaan, omdat het tjokvol was op het station (zwartste zaterdag).

Ik heb het stuk door de Alpen gefietst en wil alleen nog vlak fietsen. Daarom fiets ik nog naar Lausanne om daar een Zwitserse trein te nemen naar Basel. Tussen Basel en Saverne mogen ook in de TER geen fietsen mee. Dan moet ik kiezen tussen een Duitse trein naar Offenbourg of zelf fietsen naar Saverne bij Straatsburg.

Ik vind het zo jammer dat ik zoveel dagen kwijt ben aan het fietsen en treinen en dat ik met mijn route daar zoveel rekening mee moet houden. De opties om halverwege vanuit de Franse Jura naar Saverne/Straatsburg te treinen zijn namelijk nihil en aansluitingen heel slecht. Ook om Saverne bij de Mont Ventoux te komen waren er heel weinig mogelijkheden en daarom heb ik het meeste gefietst. Op zich geen straf.
Ik blijf het gigantisch vreemd vinden dat vliegen met een fiets vaak makkelijker en goedkoper is in Europa. :roll:
Ik wil in het najaar nog een stukje gaan fietsen in bijvoorbeeld Spanje. Bij de Treinreiswinkel om advies gevraagd, advies is dat ik dan (naar bijvoorbeeld Valencia) drie dagen onderweg ben en mijn fiets beter met Soeters kan vervoeren. Met Transavia ben ik er binnen 3 uur en voor € 100. De keuze om een beetje milieuvriendelijk te reizen wordt mij zo niet makkelijk gemaakt.
Bij de keuze voor een zomerbestemming heb ik ook verschillende alternatieven met verbazing bekeken. Wat wordt het fietsers moeilijk gemaakt om een alternatief voor het vliegtuig te nemen. Ondermeer de boot naar UK was bijna 6x duurder dan vliegen. Uiteindelijk met de auto naar Normandie gereden en daar gaan fietsen in Normandie en Bretagne. En het hele rondje naar de auto terug zonder treinen kunnen uitrijden. Vorig jaar wel met de trein naar Lubeck gereden maar deze verbinding was prijsgunstig en relatief snel. Wat is treinen dan heerlijk ontspannend ten opzichte van zo'n helse rit in de rotauto of vliegen.

Ook de manier van aanmelden van een fiets bij vervoerders is soms erg omslachtig en vele malen makkelijker bij een vliegmaatschappij. Waarom lukt het een vliegmaatschappij soms met meerdere overstappen wel om een een klick handeling voor het fietsboeken te hanteren terwijl dat bij treinen niet lukt? Ik moet nog altijd naar de NS of naar de treinreiswinkel om mijn boeking naar het buitenland te regelen in plaats van zelf achter de computer. Terwijl ik met vliegen inclusief meerdere overstappen dit wel online zelf eenvoudig kan regelen. De beleidsmakers hebben de monden vol met het milieu maar de uitvoering ervan is niet doorgewerkt naar milieuvriendelijkere oplossingen. Allereerst halen ze de nachttreinen met fietsvervoer weg uit NL en snel erna wordt er alweer gesproken over herinvoering vanwege het milieu en het verminderen van Binnen Europees vliegverkeer. Aaaarchhh beleidsmakers, had ze dan nooit afgeschaft :roll: :twisted:

Gelukkig is de optie wel of geen vlees eten wat eenvoudiger uit te voeren :wink:
groverr schreef:
wo 21 aug, 2019 09:42
Ik heb het stuk door de Alpen gefietst en wil alleen nog vlak fietsen. Daarom fiets ik nog naar Lausanne om daar een Zwitserse trein te nemen naar Basel. Tussen Basel en Saverne mogen ook in de TER geen fietsen mee. Dan moet ik kiezen tussen een Duitse trein naar Offenbourg of zelf fietsen naar Saverne bij Straatsburg.
Dat mag wel, het is enkel verboden tijdens de piekuren. De trein heeft vooraan (gezien vertrekkend vanuit Straatsburg, achteraan vanuit Basel) een relatief groot fietscompartiment en deze wagon heeft ook een grote ruimte voor rolstoelen die je kan opvullen met fietsen. Wij hebben hem dit jaar zowel heen als terug genomen met een tandem, gewone fiets en fietskar.

linkje naar welke treinen je inderdaad niet mag gebruiken met de uren: https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/gra ... 134561.pdf
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 21 aug, 2019 09:51
Ik blijf het gigantisch vreemd vinden dat vliegen met een fiets vaak makkelijker en goedkoper is in Europa. :roll:
Niet helemaal vergelijkbaar.
Op het vliegtuig demonteer je de fiets, en met een gedemonteerde fiets is het ook op de trein allemaal véél gemakkelijker. Voor zover ik dat weet mag je dan op Franse TGV's etc.
Een niet-gedemonteerde fiets ... Dat is een ander verhaal, zoals ik deze zomer zelf nog mocht ervaren.
Daar een vliegtuig binnen Europa direct van A naar B gaat en je je fiets en bagage tijdens de reis niet meer van het ene toestel naar het andere hoeft te verplaatsen is dat niet echt een probleem. Dit is het wel als je met de trein reist en bijvoorbeeld in Parijs met al je losse bagagestukken van het ene station naar het andere moet om je reis voort te zetten. Heel lang geleden (1978) heb ik eens mijn fiets met bagage vooraf afgegeven voor een treinreis van Eindhoven naar Avignon. Toen had ik er de hele reis geen omkijken naar, wel kon ik wel janken toen ik mijn opgestapelde fiets in Avignon weer terugzag.
derdekeer schreef:
wo 21 aug, 2019 11:32
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 21 aug, 2019 09:51
Ik blijf het gigantisch vreemd vinden dat vliegen met een fiets vaak makkelijker en goedkoper is in Europa. :roll:
Niet helemaal vergelijkbaar.
Op het vliegtuig demonteer je de fiets, en met een gedemonteerde fiets is het ook op de trein allemaal véél gemakkelijker. Voor zover ik dat weet mag je dan op Franse TGV's etc.
Een niet-gedemonteerde fiets ... Dat is een ander verhaal, zoals ik deze zomer zelf nog mocht ervaren.
Ik heb het niet alleen over het reizen maar ook over het boeken, prijs, etc.!
Bert van Sprang schreef:
wo 21 aug, 2019 11:48
Daar een vliegtuig binnen Europa direct van A naar B gaat en je je fiets en bagage tijdens de reis niet meer van het ene toestel naar het andere hoeft te verplaatsen is dat niet echt een probleem. Dit is het wel als je met de trein reist en bijvoorbeeld in Parijs met al je losse bagagestukken van het ene station naar het andere moet om je reis voort te zetten. Heel lang geleden (1978) heb ik eens mijn fiets met bagage vooraf afgegeven voor een treinreis van Eindhoven naar Avignon. Toen had ik er de hele reis geen omkijken naar, wel kon ik wel janken toen ik mijn opgestapelde fiets in Avignon weer terugzag.
Beste Bert,
Ook al hoef je je fiets voor het vliegen maar een keer in te checken. Ik vind het altijd gehannes.
Verder hebben er steeds meer vliegvelden een te kleine scanner, waardoor je moet klooien om je fiets nog kleiner te demonteren.
Ik zie in Parijs geen probleem. De afgelopen jaren vaak van het Gare du Nord naar een ander station gefietst. In de TGV kan de bagage meestal op mijn fiets blijven . Mijn bepakte fiets krijg ik gemakkelijk in en uit de TGV.
Parijs heeft kopstations.
Even 7 km fietsen door Parijs gaat steeds beter. Parijs is op weg naar een fietsstad.
Het probleem is dat er steeds minder TGV's zijn met fietsplaatsen. Complete verbindingen zijn
verdwenen.
Beste Bert,

Ook ik vind fietsen en vliegen veel gehannes en zou binnen Europa liever voor een ander vervoermiddel (trein) kiezen. Het is mij onduidelijk waarom het niet mogelijk is met een snelle trein in een keer van bijvoorbeeld Amsterdam naar bijvoorbeeld Lissabon te reizen. En natuurlijk is een stukje fietsen in Parijs geen probleem, maar het blijft een anachronisme uit de vorige eeuw. En als de treinreiswinkel aangeeft dat ik met trein en fiets drie dagen onderweg ben van Nederland naar (zuid) Spanje, word ik daar niet vrolijk van (ik wilde iets anders typen, maar ik heb me ingehouden :D ).
derdekeer schreef:
wo 21 aug, 2019 11:32
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 21 aug, 2019 09:51
Ik blijf het gigantisch vreemd vinden dat vliegen met een fiets vaak makkelijker en goedkoper is in Europa. :roll:
Niet helemaal vergelijkbaar.
Op het vliegtuig demonteer je de fiets, en met een gedemonteerde fiets is het ook op de trein allemaal véél gemakkelijker. Voor zover ik dat weet mag je dan op Franse TGV's etc.
Een niet-gedemonteerde fiets ... Dat is een ander verhaal, zoals ik deze zomer zelf nog mocht ervaren.
Idd. een gedemonteerde fiets als racefiets gaat nog wel, maar ik wil mijn zorgvuldig in elkaar gezette toerfiets ook niet demonteren, ik moet er niet aan denken. Spatborden die afbreken ed. wat een gedoe, allemaal sleutels meenemen oa 15 voor pedalen die je normaal niet hoeft mee te nemen. Een bagagetas oid. voor je fiets, waar laat je die op bestemming ed. Maar ongedemonteerd is het idd. wel veel lastiger allemaal qua treinreisopties.
Deze reactie kreeg ik vandaag van de Treinreiswinkel:

"Beste Bert,

Dank voor uw e-mail.
Fietsvervoer voor deze bestemmingen kunt u het beste organiseren via Soetens: https://fiets-vervoer.nl/
Fietsvervoer naar / van Lissabon is niet mogelijk met de trein.

Met vriendelijke groet
"

En bedankt maar weer!
Hoe kunnen we dit probleem.duidelijk naar voren brengen bij de verantwoordelijken?
EnriceV schreef:
wo 21 aug, 2019 10:46
groverr schreef:
wo 21 aug, 2019 09:42
Ik heb het stuk door de Alpen gefietst en wil alleen nog vlak fietsen. Daarom fiets ik nog naar Lausanne om daar een Zwitserse trein te nemen naar Basel. Tussen Basel en Saverne mogen ook in de TER geen fietsen mee. Dan moet ik kiezen tussen een Duitse trein naar Offenbourg of zelf fietsen naar Saverne bij Straatsburg.
Dat mag wel, het is enkel verboden tijdens de piekuren. De trein heeft vooraan (gezien vertrekkend vanuit Straatsburg, achteraan vanuit Basel) een relatief groot fietscompartiment en deze wagon heeft ook een grote ruimte voor rolstoelen die je kan opvullen met fietsen. Wij hebben hem dit jaar zowel heen als terug genomen met een tandem, gewone fiets en fietskar.

linkje naar welke treinen je inderdaad niet mag gebruiken met de uren: https://cdn.ter.sncf.com/medias/PDF/gra ... 134561.pdf
Ik kwam vandaag in Basel aan en begreep dat het wel kon. En inderdaad, wat een ruimte! Vanaf Straatsburg heb ik ook nog een trein naar Saverne genomen die Nancy als eindbestemming heeft. Het blijkt dat er geen fietsen tussen Metz en Strasbourg mee mogen in de TER.
Bert van Sprang schreef:
wo 21 aug, 2019 18:43

Fietsvervoer naar / van Lissabon is niet mogelijk met de trein.
Ja en nee. Ik had een ticket geboekt op de nachttrein van Hendaye/Irun naar Lissabon, fiets mee in tas volgens de normen van de Spaanse AVE-treinen. Op de betreffende trein blijken de toegestane afmetingen voor speciale bagage echter veel krapper (in de praktijk kan net een vouwfietsje mee) en ik kreeg het aan de stok met de conducteur. De fiets kon enkel mee als ik mijn ticket upgrade naar een 2 persoonscoupé, opleg van 123 euro direct te betalen (of hij zou me van de trein gooien). Het kan dus, maar het is niet goedkoop.

Bijlagen