Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Fiets en Trein, helse zomer in Frankrijk" - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

"Fiets en Trein, helse zomer in Frankrijk"

groverr schreef:
wo 21 aug, 2019 21:20
Het blijkt dat er geen fietsen tussen Metz en Strasbourg mee mogen in de TER.
Waaruit blijkt dat dan? Als ik de planner van de SNCF raadpleeg, zie ik heel wat rechtstreekse TER-treinen tussen Metz en Straatsburg met fietsplekken (zie hier: na een muisklik op het tarief van € 29,20 verschijnt er een fietsje met de tekst 'gratis fietsvervoer' tussen de treintijden).
In de snellere treinen op dit traject (TGV, OUIGO, INOUI), die soms ook goedkoper zijn, mogen inderdaad geen ongedemonteerde fietsen mee.
groverr schreef:
wo 21 aug, 2019 21:20
Het blijkt dat er geen fietsen tussen Metz en Strasbourg mee mogen in de TER.
Toch wel, die lijst die ik aangaf zijn de enige TER's in Grand Est waar het niet op mag. Strasbourg Metz rijdt wel enkel smorgens en in de namiddag rechtstreeks, anders moet je over Nancy.

(Sorry, het is niet dat ik een waanzinnige kennis heb van Franse treinen, maar we zijn net terug en hebben zowel heen als terug Brussel-Luxemburg-Metz-Straatsburg-Basel gedaan, allemaal TER op Brussel-Luxemburg na. Wat overigens wel is, is dat officiëel een tandem niet mee mag met de SNCF en de SBB - gelukkig doen ze er niet al te moeilijk over)
bert sitters schreef:
wo 21 aug, 2019 21:09
Hoe kunnen we dit probleem duidelijk naar voren brengen bij de verantwoordelijken?
Het echte probleem lijkt mij dat de verantwoordelijken dit niet als een groot probleem zien. Vakantiefietsen is hun hobby niet. Daarom rijdt er ‘s winters wel een Skithalys naar de Franse Alpen, maar is er in de zomer geen Fietsthalys.
Een mooi voorbeeld was ene Ron H., die hier in managersjargon zijn functie als Hoofd Operations van NS-Hispeed beschreef:  “Hoofd Operations is een dynamische en verantwoordelijke functie die mij als een handschoen past. Met inachtneming van economische en ecologische aspecten is het een kwestie van het koppelen van technische standaards aan een optimaal serviceniveau om passagiers veilig, snel en comfortabel te vervoeren. De diversiteit van de operationele taken – van de bemensing van de treinen tot en met veiligheidscertificatie – spreekt me erg aan.”
Enkele jaren eerder had hij in Jip- en Janneketaal laten weten hoe hij écht denkt (zie hier):
bert sitters schreef:
wo 11 mei, 2011 12:08
“De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij,” Aldus Ron Heeren, directeur van NS-Hispeed.
Wie er in Frankrijk omgeturnd zouden moeten worden, weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als het net zulke types zijn als de Nederlandse minister van verkeer, Cora van Nieuwenhuizen (en haar voorgang(st)ers). Haar achterban gaat niet massaal in Frankrijk fietsen (of maakt hooguit dagtochtjes op fietsen die achterop een auto of camper vervoerd worden), heeft geen behoefte aan fietsvriendelijke treinen en is gewend geraakt aan goedkope vliegtickets (dat laatste geldt ook voor menig wereldfietser). Bovendien is de lobby van Schiphol, KLM, ANWB en BOVAG erg machtig en zien de meeste bestuurders ‘groei’ nog steeds als synoniem voor ‘vooruitgang’, zoals laatst mooi werd verwoord door Dolf Jansen (zie https://www.nporadio1.nl/opinie-comment ... ald-beleid).

Op Franse bestuurders heb je als Nederlandse vakantiefietser geen invloed. Wel kunnen we met de voeten stemmen en ergens gaan fietsen waar je nog wel redelijk goed per trein kunt komen.
Zo waren we enkele maanden terug nog van plan om van Genève via de Alpen naar Nice te gaan fietsen. Ik dacht toen dat er wel snelle treinen met fietsplekken van Nice naar Parijs zouden rijden. Sterker nog, ik had zulke treinen gevonden op de planner van de SNCF. Ook hadden we alvast een fietsvriendelijk hotel in Parijs geboekt om daar nog een leuke laatste avond van de vakantie te hebben. De volgende ochtend ging ik naar de Treinreiswinkel om de reis met de gevonden treinen te boeken. Daar bleken de fietspictogrammen die ik een dag eerder nog had aangetroffen (helaas heb ik er geen screenshots van gemaakt), te zijn verdwenen! De enige mogelijkheid die overbleef om van Nice in Parijs te komen was twee dagen boemelen in TER-treinen, zonder de zekerheid van gereserveerde fietsplekken. Toen hebben we ons reisplan maar omgegooid en zijn we vanaf het beter bereikbare Genève een rondje door de Franse Alpen gaan fietsen. Bij het annuleren van het hotel in Parijs hebben we wel duidelijk de reden aangegeven: het ontbreken van fietsruimte in de doorgaande treinen van en naar Zuidoost-Frankrijk.
keesswart schreef:
do 22 aug, 2019 14:33
Bij het annuleren van het hotel in Parijs hebben we wel duidelijk de reden aangegeven: het ontbreken van fietsruimte in de doorgaande treinen van en naar Zuidoost-Frankrijk.
Waarom?
Het was een poging om duidelijk te maken dat ze boekingen mislopen van gasten die hun eigen fiets mee willen nemen in de trein en in Parijs moeten overstappen. Al besef ik ook wel dat onze annulering hoogstwaarschijnlijk niet is gelezen door iemand die daar iets aan zou kunnen veranderen en dat de kamer die wij geboekt hadden, daardoor vast niet leeg is gebleven. Maar het was een kleine moeite om erbij te vermelden.

Aan de andere kant wordt het fietstoerisme in veel Franse regio's steeds meer gepromoot. Op een gegeven moment zal daar toch bij iemand het kwartje moeten vallen dat daarvoor ook treinen ingezet kunnen worden?
Ik hoop dat het uitkomt Kees (meer inzetten van goede treinverbindingen) maar eerlijk gezegd denk ik echt dat de markt verhoudingsgewijs veel te klein is. Ook nu konden we bij het plannen van ons weekje Europa geen enkele enigszins aanvaardbare treinverbinding vinden (binnen 24 uur reizen). Dus toch maar de auto.
Jammer, Frankrijk is een heel prachtig fietsland, maar sinds 2002 heb ik het al helemaal gehad met dat land. Gewoon passé. Ik had toen nog wel geluk om m'n fiets in Franse treinen mee te nemen.
Zoals jullie al weten slaap ik altijd in jeugdherbergen. Maar die in Frankrijk (www.fuaj.org) zijn te dun bezaaid, niet op fietsafstanden en bestaan vaak uit slecht onderhouden accommodaties in de stijl van "Red mijn vakantie". Maaltijden zó op de tafel zonder borden. Hurktoiletten nog aanwezig. Bedden zonder kussens; een stapeltje eigen kleren onder m'n hoofd. Bekijk het maar.
Oostenrijkse jeugdherbergen zijn de allerbeste.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 aug, 2019 10:07
...
Zoals jullie al weten slaap ik altijd in jeugdherbergen. Maar die in Frankrijk (www.fuaj.org) zijn te dun bezaaid, niet op fietsafstanden en bestaan vaak uit slecht onderhouden accommodaties in de stijl van "Red mijn vakantie". Maaltijden zó op de tafel zonder borden. Hurktoiletten nog aanwezig. Bedden zonder kussens; een stapeltje eigen kleren onder m'n hoofd. Bekijk het maar.
Oostenrijkse jeugdherbergen zijn de allerbeste.
Misschien een apart topic waard?
willem.m schreef:
ma 26 aug, 2019 10:35
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 aug, 2019 10:07
...
Zoals jullie al weten slaap ik altijd in jeugdherbergen. Maar die in Frankrijk (www.fuaj.org) zijn te dun bezaaid, niet op fietsafstanden en bestaan vaak uit slecht onderhouden accommodaties in de stijl van "Red mijn vakantie". Maaltijden zó op de tafel zonder borden. Hurktoiletten nog aanwezig. Bedden zonder kussens; een stapeltje eigen kleren onder m'n hoofd. Bekijk het maar.
Oostenrijkse jeugdherbergen zijn de allerbeste.
Misschien een apart topic waard?
Ik ben gewoon van mening dat allerlei problemen zich maar opstapelen. De SNCF, accommodaties, de gele hesjes, en nog meer. Nog niet zo lang geleden konden wij makkelijker zonder problemen reizen. Waar gaat de wereld naar toe totdat alles vastloopt?
Foutje kan weg
Foutje kan weg
Ik ben nu onderweg met de TER van Parijs naar Bollene en vind het eigenlijk prima gaan. Reis duurt alleen erg lang, gisteren met de Flixbus naar Parijs hetzelfde. Op zich is het wel relaxed, maar ik vraag me af ik toch niet beter met Thalys en TGV kan gaan een volgende keer. Met de fiets in n hoes dus.
Ik reis meestal alleen met racefiets en twee kleine achtertassen.
Ik zie nogal op tegen dat hoezengebeuren en gesleep met spullen door Parijs, heeft iemand hier ervaring mee?
Kees020 schreef:
di 27 aug, 2019 16:35
Ik ben nu onderweg met de TER van Parijs naar Bollene en vind het eigenlijk prima gaan. Reis duurt alleen erg lang, gisteren met de Flixbus naar Parijs hetzelfde. Op zich is het wel relaxed, maar ik vraag me af ik toch niet beter met Thalys en TGV kan gaan een volgende keer. Met de fiets in n hoes dus.
Ik reis meestal alleen met racefiets en twee kleine achtertassen.
Ik zie nogal op tegen dat hoezengebeuren en gesleep met spullen door Parijs, heeft iemand hier ervaring mee?
In 2002 vloog ik per KLM van Schiphol naar Parijs en heb daar een overnachting in Clichy aan geplakt, zodat ik met m'n fiets mooi door Parijs kon rondrijden. Dus niks geen gesleep met spullen en geniet van de lichtstad! De volgende dag vanaf Montparnasse de TGV naar Nantes genomen. Twee uur en 10 minuten!
Fietsen door Parijs, daar had ik al 30 jaar van gedroomd! Op de onderstaande foto had ik geen fietskleding aan, omdat ik net van het vliegveld kwam (17 km).

Sacre Coeur 22-8-2002 (klein).jpg
Martin E. van Doornik schreef: [quote=Kees020 post_id=343658 time=<a href="tel:1566916517">1566916517</a> user_id=20144]
Ik ben nu onderweg met de TER van Parijs naar Bollene en vind het eigenlijk prima gaan. Reis duurt alleen erg lang, gisteren met de Flixbus naar Parijs hetzelfde. Op zich is het wel relaxed, maar ik vraag me af ik toch niet beter met Thalys en TGV kan gaan een volgende keer. Met de fiets in n hoes dus.
Ik reis meestal alleen met racefiets en twee kleine achtertassen.
Ik zie nogal op tegen dat hoezengebeuren en gesleep met spullen door Parijs, heeft iemand hier ervaring mee?
In 2002 vloog ik per KLM van Schiphol naar Parijs en heb daar een overnachting in Clichy aan geplakt, zodat ik met m'n fiets mooi door Parijs kon rondrijden. Dus niks geen gesleep met spullen en geniet van de lichtstad! De volgende dag vanaf Montparnasse de TGV naar Nantes genomen. Twee uur en 10 minuten!
Fietsen door Parijs, daar had ik al 30 jaar van gedroomd! Op de onderstaande foto had ik geen fietskleding aan, omdat ik net van het vliegveld kwam (17 km).

Klinkt aardig Martin maar dat is toch niet wat ik m n hoofd heb. Van de week idd weer door Parijs gefietst. Gaat prima.
Sacre Coeur 22-8-2002 (klein).jpg
[/quote]
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 aug, 2019 13:21
willem.m schreef:
ma 26 aug, 2019 10:35
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 aug, 2019 10:07
...
Zoals jullie al weten slaap ik altijd in jeugdherbergen. Maar die in Frankrijk (www.fuaj.org) zijn te dun bezaaid, niet op fietsafstanden en bestaan vaak uit slecht onderhouden accommodaties in de stijl van "Red mijn vakantie". Maaltijden zó op de tafel zonder borden. Hurktoiletten nog aanwezig. Bedden zonder kussens; een stapeltje eigen kleren onder m'n hoofd. Bekijk het maar.
Oostenrijkse jeugdherbergen zijn de allerbeste.
Misschien een apart topic waard?
Ik ben gewoon van mening dat allerlei problemen zich maar opstapelen. De SNCF, accommodaties, de gele hesjes, en nog meer. Nog niet zo lang geleden konden wij makkelijker zonder problemen reizen. Waar gaat de wereld naar toe totdat alles vastloopt?
Er is totaal géén sprake van opgestapelde problemen in Frankrijk. Ik heb er dit jaar zeven keer gefietst. Ik ben alleen maar mensen met gele hesjes op de fiets tegen gekomen. Voor hun zichtbaarheid.

Frankrijk heeft nog altijd meer dan 9.000 campings.

Er zijn talrijke vormen van accommodaties om te overnachten: gîtes, chambre d'hôtes, hotels en auberges. Het overgrote deel van de auberges is echter niet aangesloten bij de FUAJ. Zie bijvoorbeeld www.auberge-jeunesse-bordeaux.com Steeds meer overnachtingsadressen hebben het kwaliteitslabel accueil vélo (fietsers welkom) https://en.francevelotourisme.com/tips- ... ts-welcome

Er zijn talrijke nieuwe fietsroutes gerealiseerd. Op de websites van die routes vind je geschikte overnachtingsadressen.

Er doet zich echter een groot probleem voor in Frankrijk en dat is de fiets mee in de trein. Daar is dit draadje voor bedoeld. Allerlei andere zaken graag op een topic dat over die andere zaken gaat.
bert sitters schreef:
do 29 aug, 2019 17:55
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 aug, 2019 13:21
willem.m schreef:
ma 26 aug, 2019 10:35

Misschien een apart topic waard?
Ik ben gewoon van mening dat allerlei problemen zich maar opstapelen. De SNCF, accommodaties, de gele hesjes, en nog meer. Nog niet zo lang geleden konden wij makkelijker zonder problemen reizen. Waar gaat de wereld naar toe totdat alles vastloopt?
Er is totaal géén sprake van opgestapelde problemen in Frankrijk. Ik heb er dit jaar zeven keer gefietst. Ik ben alleen maar mensen met gele hesjes op de fiets tegen gekomen. Voor hun zichtbaarheid.

Frankrijk heeft nog altijd meer dan 9.000 campings.

Er zijn talrijke vormen van accommodaties om te overnachten: gîtes, chambre d'hôtes, hotels en auberges. Het overgrote deel van de auberges is echter niet aangesloten bij de FUAJ. Zie bijvoorbeeld www.auberge-jeunesse-bordeaux.com Steeds meer overnachtingsadressen hebben het kwaliteitslabel accueil vélo (fietsers welkom) https://en.francevelotourisme.com/tips- ... ts-welcome

Er zijn talrijke nieuwe fietsroutes gerealiseerd. Op de websites van die routes vind je geschikte overnachtingsadressen.

Er doet zich echter een groot probleem voor in Frankrijk en dat is de fiets mee in de trein. Daar is dit draadje voor bedoeld. Allerlei andere zaken graag op een topic dat over die andere zaken gaat.
Het zou fijn zijn als de Franse spoorwegen dat probleem oplossen door fatsoenlijke fietsplaatsen in te richten in alle treinstellen.

Dan kunnen we van al dat moois en al die talrijke vormen van accommodaties om te overnachten en al die geweldige nieuwe fietsroutes genieten :wink:

Zonder die oplossing blijft het toch gewoon iedere keer weer een "helse zomer in Frankrijk"
Met TER door Occitane reizen gaat prima. Er zijn vaak veel meer fietsen aan boord dan toegestaan, heb nog niet meegemaakt dat daar moeilijk over werd gedaan.
Blijft echter probleem om fiets snel in Z Frankrijk te krijgen. Ik wil liever niet vliegen en reis meestal buiten fietsbusseizoen. Wie kan me tips geven?
Als je niets tegen de bus hebt, met Flixbus ben je in z'n 14 uur in Lyon. Als ik nu met fiets probeer zijn alle ritten volgeboekt, maar zonder fiets vele opties wat betekend dat de bussen geen fietsdrager hebben.

Zeker buiten het seizoen kan dan vaak de fiets alsnog mee, maar moet je dit via de klantservice regelen en gaat de fiets in het ruim.
daulagari schreef:
zo 01 sep, 2019 09:07
Als je niets tegen de bus hebt, met Flixbus ben je in z'n 14 uur in Lyon. Als ik nu met fiets probeer zijn alle ritten volgeboekt, maar zonder fiets vele opties wat betekend dat de bussen geen fietsdrager hebben.

Zeker buiten het seizoen kan dan vaak de fiets alsnog mee, maar moet je dit via de klantservice regelen en gaat de fiets in het ruim.
Met de Thalys en de TGV ben je in 5 uur van Rotterdam in Lyon met een overstap op station Brussel-Zuid, alleen mogen er geen fietsen mee, tenzij je je fiets flink demonteert. Feitelijk alleen goed te doen met een kale racefiets of mountainbike.

Zie over de Flixbus bij "Fiets en Bus" op dit forum viewtopic.php?f=28&t=28064&start=20
viewtopic.php?f=28&t=33666
Kees020 schreef:
za 31 aug, 2019 14:40
Met TER door Occitane reizen gaat prima. Er zijn vaak veel meer fietsen aan boord dan toegestaan, heb nog niet meegemaakt dat daar moeilijk over werd gedaan.
Blijft echter probleem om fiets snel in Z Frankrijk te krijgen. Ik wil liever niet vliegen en reis meestal buiten fietsbusseizoen. Wie kan me tips geven?
Beste Kees, waar in Zuid-Frankrijk? Bordeaux valt goed te doen met de fiets: 2 uur vanaf Parijs.
Toulouse ook met de TGV of Intercités. Wel reserveren. Kan bij de Treinreiswinkel www.treinreiswinkel.nl
Zeker buiten het seizoen heb je meer kans op fietsplaatsen.