Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Fiets en Trein, helse zomer in Frankrijk" - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

"Fiets en Trein, helse zomer in Frankrijk"

Als er al iets een raadsel is, dan is het waarom de trein in het algemeen, uitzonderingen daargelaten, zo matig is voorbereid op het vervoer van fietsen. Zoiets kun je als overheid gewoon voorschrijven, aangezien veel spoorwegmaatschappijen schijn-zelfstandige constructies zijn en in feite staatsbedrijven. En dan nog, ook private ondernemingen kun je regels opleggen.
Zeker in deze tijd is het raadselachtig waarom reizen per trein, zeker internationaal, eerder moeilijker dan makkelijker is geworden de laatste 30 jaar. (uitgezonderd de Thalys, waar je echter weer geen fiets in kunt meenemen anders dan in pakket vorm)
Vroeger (rond 1992) nam ik nog wel eens de nachttrein van Brussel naar Chur (CH), die bestaat niet meer, ik moet nu heel ingewikkeld via Duitsland reizen, als ik die route nu nog per OV zou willen afleggen.
Fietsen, in al zijn (haar?) sportieve hoedanigheden zit behoorlijk 'in de lift', de vervoersmogelijkheden die de spoorwegen daarvoor aanbieden houden geen gelijke tred, en dat is een understatement.
derdekeer schreef:
do 05 sep, 2019 22:29
Ivo Miesen schreef:
do 05 sep, 2019 21:22

Na de Franse grens is deze trein een TER. In Franse TER's heb je geen fietskaartje nodig.
Dat is niet mijn ervaring. In 2017 heb ik de trein van Lille naar Kortrijk genomen, kaartje gekocht in Lille Flandres. Ik meen me te herinneren dat ik toen een toeslag voor de fiets betaald heb. Tot aan de Belgische grens toch, daarna moest ik het maar regelen met de Belgische spoorwegen.

Misschien vergis ik me, en heb ik niets betaald voor dat Franse traject. Maar ook dan blijft mijn punt overeind. Waarom kun je in Lille geen fietskaart kopen voor het Belgische traject? Ik moest een fietskaart kopen op de trein, vertelde de loketbediende me in Lille. In principe moet je dan bovenop het bedrag voor de fietskaart een toeslag betalen. Gelukkig was de conducteur niet principieel van aard, maar het blijft een absurde situatie.
Frankrijk kent geen fietskaartjes voor de TER: regionale trein. Fietsen mogen in de TER gratis en zonder reservering mee. De treinen van Rijsel (in het Frans Lille) via Kortrijk naar Antwerpen hebben tot de Franse grens de status van TER-trein. Dit geldt ook voor de treinen naar Doornik (in het Frans Tournai).
Om deze redenen verkoopt men in Rijsel geen fietskaartjes.
Maar eenmaal de grens gepasseerd heb je in Belgie wel een fietskaartje nodig in deze zelfde trein.
Je stapt voor het instappen naar de Belgische treinbegeleider (conducteur) op het perron en legt het uit. De treinbegeleiders zijn op de hoogte van het probleem. De treinbegeleiders op de trein naar Antwerpen zijn Vlamingen, dus kun je het gemakkelijk uitleggen. De treinbegeleider moet sowieso het fietshok voor je openen.
In Rijsel vertrekken alle gewone treinen naar Belgie vanaf station Lille-Flandres: het oude station, dat wel is opgeknapt. Dit is slechts 450 meter van station Lille-Europe, waar veel TGV's vanuit Parijs stoppen.Lille-Europe heeft liften en Lille-Flandres is een kopstation.
Wellicht zou het idee van van Yvo handig zijn. Net als in sommige Nederlandse grensstations in Rijsel gewoon een kaartjesautomaat met ook fietskaartjes van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS/SNCB. Lijkt mij vrij simpel. Dit is de EU!
Hier een bijdrage van ons:
Tijdens een rondje Nederland-België- Frankrijk-Belgie- Nederland hebben we de TER in Frankrijk genomen van Reims naar St Quentin, met 2x een overstap.
Ging prima, fiets gratis, senioren goedkoper en behulpzame mensen.
Liften om over de diverse sporen te komen zijn aanwezig maar grootste maat fiets moet er op het achterwiel in.
Vanwege verslechterde weersomstandigheden vanuit Tournai/Doornik de trein naar Nederland genomen.
Fietsen 4 euro per stuk, senioren mega korting.

Tournai naar Kortrijk prima te doen. Speciale wagon, lage instap heel veel plek en vriendelijk conducteur. En obv de Chef mochten we in Tournai het spoor oversteken omdat er geen lift is.
In Kortrijk werd 8 minuten voor vertrek het vertrekspoor gewijzigd.
Geen chef te zien, dus 2 zware fietsen trap op en af.
De conducteur van de trein stond te popelen om te vertrekken. Fietsen moesten hoog opgetild worden en in een soort goederen kast opgehangen worden, tassen eraf etc etc. Conducteur stak geen hand uit.
We hebben helaas de dienstregeling verstoord.
Na anderhalf uur overstap Antwerpen, prima aangegeven, ruime liften, naar Roosendaal.

Vandaar door naar huis.
Was een lange reis maar op het kleine akkevietje in Kortrijk na goed te doen.

De app van de Franse spoorwegen (railer) werkt prima!
Voor ons geen helse toestanden dus.

Gr Anja en Jaap
dijken63 schreef:
wo 25 sep, 2019 13:38
Hier een bijdrage van ons:
Tijdens een rondje Nederland-België- Frankrijk-Belgie- Nederland hebben we de TER in Frankrijk genomen van Reims naar St Quentin, met 2x een overstap.
Ging prima, fiets gratis, senioren goedkoper en behulpzame mensen.
Liften om over de diverse sporen te komen zijn aanwezig maar grootste maat fiets moet er op het achterwiel in.
Vanwege verslechterde weersomstandigheden vanuit Tournai/Doornik de trein naar Nederland genomen.
Fietsen 4 euro per stuk, senioren mega korting.

Tournai naar Kortrijk prima te doen. Speciale wagon, lage instap heel veel plek en vriendelijk conducteur. En obv de Chef mochten we in Tournai het spoor oversteken omdat er geen lift is.
In Kortrijk werd 8 minuten voor vertrek het vertrekspoor gewijzigd.
Geen chef te zien, dus 2 zware fietsen trap op en af.
De conducteur van de trein stond te popelen om te vertrekken. Fietsen moesten hoog opgetild worden en in een soort goederen kast opgehangen worden, tassen eraf etc etc. Conducteur stak geen hand uit.
We hebben helaas de dienstregeling verstoord.
Na anderhalf uur overstap Antwerpen, prima aangegeven, ruime liften, naar Roosendaal.

Vandaar door naar huis.
Was een lange reis maar op het kleine akkevietje in Kortrijk na goed te doen.

De app van de Franse spoorwegen (railer) werkt prima!
Voor ons geen helse toestanden dus.

Gr Anja en Jaap
Je had ook van Doornik naar Brussel gekund en vanaf Brussel-Zuid rechtstreeks naar Nederland. Brussel-Zuid heeft ruime liften aan beide uiteinden van de perrons.
We hadden begrepen dat je in Brussel de fiets niet kon mee nemen.
Hadden we dan per fiets van Brussel naar Brussel zuid gemoeten???

Vandaar dit ommetje.
En op het station in Doornik vertelden ze dat ook.
Althans, wat wij uit het Frans-Waalse-Vlaamse opmaakten.
dijken63 schreef:
wo 25 sep, 2019 14:33
We hadden begrepen dat je in Brussel de fiets niet kon mee nemen.
Hadden we dan per fiets van Brussel naar Brussel zuid gemoeten???
Je mag in Brussel-Centraal niet op- of afstappen met de fiets. Maar als je met de fiets op de trein door Brussel rijdt en niet afstapt in Centraal is er geen probleem.
dijken63 schreef:
wo 25 sep, 2019 14:33
We hadden begrepen dat je in Brussel de fiets niet kon mee nemen.
Hadden we dan per fiets van Brussel naar Brussel zuid gemoeten???

Vandaar dit ommetje.
En op het station in Doornik vertelden ze dat ook.
Althans, wat wij uit het Frans-Waalse-Vlaamse opmaakten.
De Benelux-trein van Amsterdam naar Brussel stopt op drie Brusselse stations:
1)Brussel-Noord
2)Brussel-Centraal
3)Brussel-Zuid.
Brussel-Zuid is het belangrijkste station van Brussel.
Ook veel andere treinen doen deze drie stations aan: ook de trein vanuit Doornik.
Alleen op station Brussel-Centraal mag je niet in- of uitstappen met een fiets. Dit is een ondergronds station en zeer krap bemeten.
Brussel-Noord en Brussel-Zuid vormen geen enkel probleem voor fietsen. Ik raad iedereen aan voor richting Nederland met een fiets Brussel-Zuid te nemen. Dit is het beginpunt. De trein staat ruim voor vertrek gereed en als je er tijdig bent, heb je zo ruimschoots de tijd om je fiets in de trein te laden en een aantrekkelijke zitplaats te zoeken.
Bedankt.
Hadden dus eerst hier even moet informeren.

Meisje op station wist ons dit niet te vertellen.

Weer wat geleerd. We hebben de tijd....
Gaan straks in Gouda onze 2,5 uur doorbrengen omdat we niet in spits mogen reizen met fiets.
Rond 22 uur in Friesland.
Vakantie :D