Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nightjet per 1 januari 2021 naar Nederland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nightjet per 1 januari 2021 naar Nederland

peter de rijk schreef:
do 10 okt, 2019 16:37
€ 29 voor een zitplaats en € 89 voor een tweepersoons slaapcoupé, zoals vrijwel alle Nightjet-nachttreinen, maar dat zijn wel vanaf-prijzen waarvoor je flink je best moet doen om die te kunnen boeken.
...waarbij het goed is te weten dat je de Oostenrijkse treinen al 6 maanden van tevoren kunt boeken i.p.v. de gangbare 3 maanden
Bert van Sprang schreef:
do 10 okt, 2019 20:49
€ 29 en € 89 zijn hele mooie prijzen, daarvoor laat ik het vliegtuig graag staan. Wenen is een mooie uitvalsbasis voor een rondje Karpaten of Balkan. Jammer dat het nog een heel jaar duurt. Het voordeel van een nachttrein is bovendien dat je twee dagen langer kunt fietsen, op een vakantie van 3 weken toch mooi 10%.
Hoezo nog een jaar wachten, deze trein rijdt nu al vanaf Düsseldorf.
Vertrek is 20:54 en aankomst in Wenen is 9:59 de volgende dag.
DaVinci schreef:
vr 11 okt, 2019 14:45
Hoezo nog een jaar wachten, deze trein rijdt nu al vanaf Düsseldorf.
Vertrek is 20:54 en aankomst in Wenen is 9:59 de volgende dag.
En Düsseldorf is vanuit Arnhem of Venlo gemakkelijk te bereiken met de regiotrein waarin de fiets mee mag.
peter de rijk schreef:
vr 11 okt, 2019 15:20
DaVinci schreef:
vr 11 okt, 2019 14:45
Hoezo nog een jaar wachten, deze trein rijdt nu al vanaf Düsseldorf.
Vertrek is 20:54 en aankomst in Wenen is 9:59 de volgende dag.
En Düsseldorf is vanuit Arnhem of Venlo gemakkelijk te bereiken met de regiotrein waarin de fiets mee mag.
Nadeel is dat je vanaf Amsterdam of Utrecht in Arnhem moet overstappen op deze regiotrein. Deze regiotrein stopt tot Oberhausen werkelijk overal. De liften in Dusseldorf zijn klein. Er past maar één fiets in. Er staat wel eens een file.
Groot voordeel straks is dus dat je in Amsterdam, Utrecht en Arnhem direct in de trein naar Munchen, Innsbruck of Wenen kunt stappen.
bert sitters schreef:
vr 11 okt, 2019 15:30
peter de rijk schreef:
vr 11 okt, 2019 15:20
DaVinci schreef:
vr 11 okt, 2019 14:45
Hoezo nog een jaar wachten, deze trein rijdt nu al vanaf Düsseldorf.
Vertrek is 20:54 en aankomst in Wenen is 9:59 de volgende dag.
En Düsseldorf is vanuit Arnhem of Venlo gemakkelijk te bereiken met de regiotrein waarin de fiets mee mag.
Nadeel is dat je vanaf Amsterdam of Utrecht in Arnhem moet overstappen op deze regiotrein. Deze regiotrein stopt tot Oberhausen werkelijk overal. De liften in Dusseldorf zijn klein. Er past maar één fiets in. Er staat wel eens een file.
Groot voordeel straks is dus dat je in Amsterdam, Utrecht en Arnhem direct in de trein naar Munchen, Innsbruck of Wenen kunt stappen.
Die regiotreinen gaan wel een stuk harder (140 km/u) dan de boemeltjes en IC's in NL. Daarnaast kun je je fiets er zo inrijden, en hoef je niet zoals in bijvoorbeeld de trein naar Berlijn via een smalle deur naar binnen.
Dus laat dat geen belemmering zijn.
Die regiotreinen zijn beslist een aanwinst, maar er is altijd een reële kans dat ze uitvallen of een grote vertraging oplopen. Mis je daardoor een nachttrein, dan heb je een probleem. (Zo heb ik wel eens een nachttrein in München gemist als gevolg van een treinstaking in Italië (zie hier).
Dat kun je proberen te voorkomen door enkele uren eerder met de treinreis te beginnen, maar het is een stuk comfortabeler en safer als er dichtbij huis een nachttrein vertrekt. Wij hebben wel eens drie kwartier vertraging tussen Utrecht en Arnhem opgelopen en waren erg blij dat we al in Utrecht in de nachttrein waren gestapt. (De volgende ochtend kwam die overigens stipt op tijd aan in Bazel.)
Ook scheelt het in de reiskosten als je dichterbij met de nachttrein meekunt. Die wordt nl. niet of nauwelijks duurder als je al in Nederland in kunt stappen i.p.v. pas in Düsseldorf; terwijl de reis van het voortransport voor de meesten van ons aanzienlijk goedkoper wordt. (Al zal het voor veel Limburgers wel voordeliger zijn om naar Düsseldorf i.p.v. Utrecht of Arnhem te reizen.)
Uit de Standaard van vandaag (gisteren persconferentie ÖBB):

Vanaf 29 euro krijgt u een zetel, vanaf 60 euro een bed. De Nightjet tussen de Belgische en de Oostenrijkse hoofdstad – maar ook richting Innsbruck – zal in ons land halt houden in Brussel en in Luik. Wie richting Oostenrijk wil, kan op maandag of donderdag vertrekken, om 18.04 uur in Brussel-Zuid. De trein arriveert de volgende ochtend om 8.30 uur in Wenen of om 9.15 uur in Innsbruck. De Oostenrijkse spoormaatschappij ÖBB stelde gisteren haar dienstregeling voor. Tickets zijn vanaf november te koop.
Dit is ook goed nieuws voor onze leden in het zuidoosten van Nederland. Deze trein stopt namelijk ook in Luik én Aken!
Let op! De genoemde prijzen zijn vanaf. De prijzen gaan stijgen na gelang het aantal boekingen per trein.
Probeer er dus voor komende zomer zo vroeg mogelijk bij te zijn.
www.treinreiswinkel.nl
Gisteren nog een artikeltje op Bruzz over het hele nightjetgebeuren en daarin staat, behalve startdatum januari 2020, ook nog opvallend:

De nachttrein is in eerste instantie een proefproject van een jaar. In de zomervakantie van 2020 zou hij niet rijden, zo blijkt uit de planning van ÖBB.
Dat is nu juist wanneer hij wel zou moeten rijden.
Inge1 schreef:
zo 17 nov, 2019 08:05
Dat is nu juist wanneer hij wel zou moeten rijden.
Waarschjinlijk is de onderbreking in de vakantiemaanden, omdat dan het hele EU-circus in Brussel plat ligt. Je kun dan in Brussel goedkoop hotelkamers boeken, omdat er omvoldoende gasten zijn.
bert sitters schreef:
wo 20 nov, 2019 11:13
Waarschjinlijk is de onderbreking in de vakantiemaanden, omdat dan het hele EU-circus in Brussel plat ligt. Je kun dan in Brussel goedkoop hotelkamers boeken, omdat er omvoldoende gasten zijn.
Weet niet waart je dat haalt maar het klopt niet, juli was een all time recordmaand voor de hotels in Brussel. Na de aanslagen in 2016 is er een grote crisis geweest met een paar sluitingen en ongetwijfeld veel aanbiedingen/kortingen, maar de laatste jaren boomt het toerisme in Brussel als nooit te voren, ook en vooral in de zomermaanden.

Die EU-circusartiesten huren trouwens meestal een (gezins)woning, ze zitten niet op hotel — ik kan moeilijk geloven dat die nightjet bedoeld is als pendeltrein voor ambtenaren. Maar goed, dat is speculeren, je kan Brussel-Wenen nog steeds niet boeken, zie ik.
Brussel-Wenen is nu wel te boeken. De website van ÖBB geeft inderdaad aan dat de nightjet NIET rijdt in juli/aug.

Bovendien krijg ik op de 4 random data die ik ingaf als test telkens de melding "bicycles not allowed on this journey", dat lijkt dus boeken toe voor deze optie om snel en makkelijk aan de poort van Zuidoost-Europa te staan.
CarlW schreef:
vr 17 jan, 2020 10:57
Brussel-Wenen is nu wel te boeken. De website van ÖBB geeft inderdaad aan dat de nightjet NIET rijdt in juli/aug.

Bovendien krijg ik op de 4 random data die ik ingaf als test telkens de melding "bicycles not allowed on this journey", dat lijkt dus boeken toe voor deze optie om snel en makkelijk aan de poort van Zuidoost-Europa te staan.
Ik zit ook even te kijken maar het lijkt erop dat op zowel de Nightjets Wenen en Innsbruck geen fietsen (meer) mee kunnen in de treinen die vanuit Brussel (maandag en donderdag) of Düsseldorf (rest van de week) komen. Op de treinen die uit Hamburg komen kun je wel een fiets boeken. De treinen worden in Nürnberg gesplitst en samengevoegd om door te rijden naar Wenen of Innsbruck.
Hetzelfde geldt voor de terugreis. Fiets kan mee naar Hamburg maar niet naar Düsseldorf.

Hij is weer fijn...
Nu ja als je in Hengelo woont haal je Hannover nog wel op een vrijdagavond.

Als ze dit handhaven voor 2021 hebben wij fietsers niet zoveel aan de terugkeer van de Nightjet naar Amsterdam
In 2018 konden wij nog met onze fietsen in de nachttrein van Düsseldorf naar Innsbruck en ging het verhaal nog dat ÖBB voor meer fietsplekken in de nightjet zou gaan zorgen (zie hier).

Vorig jaar waren er nog 4 à 5 nightjetverbindingen met fietsplekken, nu nog maar 3 (zie hier).
Laten we hopen dat dit een tijdelijk euvel is en dat er binnenkort nieuw of gerenoveerd materieel komt met meer plaats voor fietsen, maar gerust ben ik er niet op.

De Treinreiswinkel mag de 'trein + fiets'-pagina ook wel eens aan gaan passen aan de nieuwe dienstregelingen, want het kaartje hieronder lijkt me inmiddels wel achterhaald.

Afbeelding
Another one bites the dust...

Nou ja, dan verpak ik voor de Nightjet mijn fiets ook wel in de hoes en dan maar hopen dat mijn couchettedelers niet al teveel bagage bij zich hebben. Heb ik vorig jaar ook al eens gedaan omdat alle fietsreserveringen al op waren.
En gezien de informatie daar gepresenteerd kunnen er geen tandems en sommige ligfietsen mee want die zijn langer dan 1.85 meter en zullen hele lange mensen hun zadel omlaag moeten zetten want de fiets mag niet hoger zijn dan 1.10 meter.
En ook niet breder dan 60 cm. Heel wat sturen zijn breder. Mijn fiets kreeg ik vorig jaar met veel moeite aan een haak tussen twee breedsturige fietsen in. Mijn spiegeltje is daarbij gesneuveld. (Gelukkig was het op de terugreis.) Soms past het beter als je een fiets ondersteboven ophangt.
Willen we net een boeking gaan doen om in de zomer met de Night Jet vanaf München naar Düsseldorf te reizen, blijkt dat op die lijn geen fietsen meer worden meegenomen :cry: :cry:


Pieter