Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nightjet per 1 januari 2021 naar Nederland - Forum Wereldfietser

Nightjet per 1 januari 2021 naar Nederland

Wij zijn vast niet de enigen die blij verrast zijn dat ÖBB al over drie maanden een slaaptrein Brussel-Wenen wil laten rijden en dat een jaar later ook de nachttrein Amsterdam-Wenen terug van weggeweest moet zijn:
Gibt es schon einen Termin für die Einführung eines Nachtzuges von Wien nach Brüssel bzw. nach Amsterdam?

Wir planen ab Jänner 2020 einen Nightjet nach Brüssel und arbeiten mit Hochdruck daran. Eine Nachtzugverbindung nach Amsterdam soll ein Jahr darauf folgen.
https://www.wienerzeitung.at/nachrichte ... cnt_page=4
Het zal wel druk worden in Brussel volgend jaar, Naar het oosten van Europa was dit toch wel erg handig, ook al duurde de reis wel even. (Toen was er alleen nog geen rail/nightJet)
En hoe zit het met het meenemen van fietsen in die trein, en het aantal fietsplaatsen?

Hans
javb2812 schreef:
za 05 okt, 2019 19:06
En hoe zit het met het meenemen van fietsen in die trein, en het aantal fietsplaatsen?

Hans
www.treinreiswinkel.nl
Rob_Gordon schreef:
za 05 okt, 2019 11:27
Wij zijn vast niet de enigen die blij verrast zijn dat ÖBB al over drie maanden een slaaptrein Brussel-Wenen wil laten rijden en dat een jaar later ook de nachttrein Amsterdam-Wenen terug van weggeweest moet zijn:
Gibt es schon einen Termin für die Einführung eines Nachtzuges von Wien nach Brüssel bzw. nach Amsterdam?

Wir planen ab Jänner 2020 einen Nightjet nach Brüssel und arbeiten mit Hochdruck daran. Eine Nachtzugverbindung nach Amsterdam soll ein Jahr darauf folgen.
https://www.wienerzeitung.at/nachrichte ... cnt_page=4
Dat brengt geweldige herinneringen terug. In 2001 reed er nog een nachttrein Wenen-Oostende. We wilden die nemen in Passau, waar hij uren te laat arriveerde - ongeval onderweg.
Geen probleem, de treinbegeleider wees ons een coupé aan voor ons alleen, waar de fietsen ook in mochten. 's Ochtends maakte die trein speciaal voor ons een stop in Leuven. Hij was zo veel te laat dat het niet meer uitmaakte.
Geweldig.
Vroeger was het beter! (soms toch)
bert sitters schreef:
za 05 okt, 2019 19:49
javb2812 schreef:
za 05 okt, 2019 19:06
En hoe zit het met het meenemen van fietsen in die trein, en het aantal fietsplaatsen?

Hans
www.treinreiswinkel.nl
op de treinreiswinkelsite worden alleen nightjettreinen vanuit Dusseldorf en Hannover genoemd, en dat daar fietsen mee mogen in een apart fietsenrijtuig. Dat is een voorzichtig gesproken een goed teken.

Hans
Lichte zijsprong...ik zag op de Bruzz site dat er vanaf december ook TGV van Brussel naar Rennes gaat rijden. Even gekeken, maar voor december neemt die geen fietsen mee. Misschine dat dit tegen de zomer veranderd...zou een mooie verbinding zijn voor tochten in Normandie en Bretagne!
captain_fabulous schreef:
ma 07 okt, 2019 14:06
Lichte zijsprong...ik zag op de Bruzz site dat er vanaf december ook TGV van Brussel naar Rennes gaat rijden. Even gekeken, maar voor december neemt die geen fietsen mee. Misschine dat dit tegen de zomer veranderd...zou een mooie verbinding zijn voor tochten in Normandie en Bretagne!
Helaas heeft het type TGV dat op Brussel rijdt géén fietsplaatsen.
Rob_Gordon schreef:
za 05 okt, 2019 11:27
Wij zijn vast niet de enigen die blij verrast zijn dat ÖBB al over drie maanden een slaaptrein Brussel-Wenen wil laten rijden en dat een jaar later ook de nachttrein Amsterdam-Wenen terug van weggeweest moet zijn:
Gibt es schon einen Termin für die Einführung eines Nachtzuges von Wien nach Brüssel bzw. nach Amsterdam?

Wir planen ab Jänner 2020 einen Nightjet nach Brüssel und arbeiten mit Hochdruck daran. Eine Nachtzugverbindung nach Amsterdam soll ein Jahr darauf folgen.
https://www.wienerzeitung.at/nachrichte ... cnt_page=4
Ik hoorde vanochtend op de radio dat NS laat weten dat er inderdaad over de nachttrein Amsterdam - Wenen wordt gesproken, maar ook dat dat het "ingewikkeld is" en dat die trein in elk geval zonder subsidie niet mogelijk is.
Hoeveel subsidie moet de NS nog krijgen, of kan er wat af van de subsidies die Schiphol allemaal krijgt. Dan kan dat naar de NS. Ik denk dat als dit niet doorgaat het een gemiste kans is voor de NS, want dan gaat ÖBB met de eer strijken.
_Peter_ schreef:
ma 07 okt, 2019 21:59
Hoeveel subsidie moet de NS nog krijgen, of kan er wat af van de subsidies die Schiphol allemaal krijgt. Dan kan dat naar de NS. Ik denk dat als dit niet doorgaat het een gemiste kans is voor de NS, want dan gaat ÖBB met de eer strijken.
Nightjet is een trein van de Oostenrijkse ÖBB. Als deze trein, die nu al van Wenen naar Dusseldorf gaat, wordt doorgetrokken naar Amsterdam, dan wordt NS partner.
bert sitters schreef:
ma 07 okt, 2019 15:04
captain_fabulous schreef:
ma 07 okt, 2019 14:06
Lichte zijsprong...ik zag op de Bruzz site dat er vanaf december ook TGV van Brussel naar Rennes gaat rijden. Even gekeken, maar voor december neemt die geen fietsen mee. Misschine dat dit tegen de zomer veranderd...zou een mooie verbinding zijn voor tochten in Normandie en Bretagne!
Helaas heeft het type TGV dat op Brussel rijdt géén fietsplaatsen.
Dat bedoelde ik, wellicht gaan ze in de zomer dienstregeling een ander type gebruiken? Het zou een mooie weg naar Bretagne zijn zonder dat je door Parijs moet. Op dit moment moet je of het overstapcircus naar Parijs doen, of een Flixbus (nachtbus lijkt me een alternatief voor de nachtrrein die niet meer bestaat, iemand die wel eens geprobeerd???) naar Parijs pakken, en vandaar de trein naar die streken, is toch echt wel om.
captain_fabulous schreef:
di 08 okt, 2019 09:13
bert sitters schreef:
ma 07 okt, 2019 15:04
captain_fabulous schreef:
ma 07 okt, 2019 14:06
Lichte zijsprong...ik zag op de Bruzz site dat er vanaf december ook TGV van Brussel naar Rennes gaat rijden. Even gekeken, maar voor december neemt die geen fietsen mee. Misschine dat dit tegen de zomer veranderd...zou een mooie verbinding zijn voor tochten in Normandie en Bretagne!
Helaas heeft het type TGV dat op Brussel rijdt géén fietsplaatsen.
Dat bedoelde ik, wellicht gaan ze in de zomer dienstregeling een ander type gebruiken? Het zou een mooie weg naar Bretagne zijn zonder dat je door Parijs moet. Op dit moment moet je of het overstapcircus naar Parijs doen, of een Flixbus (nachtbus lijkt me een alternatief voor de nachtrrein die niet meer bestaat, iemand die wel eens geprobeerd???) naar Parijs pakken, en vandaar de trein naar die streken, is toch echt wel om.
Zou inderdaad een mooie weg zijn.
Helaas zijn er geen plannen om naar Brussel een ander type TGV in te zetten. De aansluiting naar Parijs gaat in de toekomst beter worden. De 26 Thalys-treinen worden stuk voor stuk gerenoveerd. Er komen dan per trein twee fietsplaatsen. Deze fietsplaatsen worden pas aangeboden als er voldoende treinen met fietsplaatsen op de rails zijn. De eerste opgeknapte Thalys moet dit najaar komen, maar het is nog steeds niet bekend wanneer.
Als de Thalys fietsen mee kunnen nemen, kun je in Parijs overstappen op een TGV naar Bretagne. Even 7 km fietsen van Gare du Nord naar Gare de Montparnasse.
javb2812 schreef:
za 05 okt, 2019 19:06
En hoe zit het met het meenemen van fietsen in die trein, en het aantal fietsplaatsen?

Hans
Ik ben dit jaar met de Nightjet 40490 van Wenen naar Düsseldorf gereisd, dezelfde trein die dan dus doorgetrokken zou worden naar Amsterdam. In de treinhelft die dit traject aflegt is één rijtuig aanwezig met 6 fietsplaatsen erin (rechtop ophangen, naast elkaar). Op je reservering staat wel een plaatsnummer voor je fiets, maar de plaatsen in de trein zijn niet genummerd. Mijn ligfiets paste er overigens prima in.
Diezelfde trein bevat nog een helft (NJ 420) die het traject Düsseldorf-Innsbrück aflegt met koppelen/splitsen in Nürnberg. Deze heeft ook nog enkele fietsplaatsen.

Afbeelding
En ineens ook naar München:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b787837c/

Het kan niet op!
Rob_Gordon schreef:
do 10 okt, 2019 08:19
En ineens ook naar München:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b787837c/

Het kan niet op!
Nu dus officieel door de staatssectretaris! De vlag kan uit!
jony schreef:
do 10 okt, 2019 16:26
zelfs de prijs is al bekend
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... vanaf-2020
€ 29 voor een zitplaats en € 89 voor een tweepersoons slaapcoupé, zoals vrijwel alle Nightjet-nachttreinen, maar dat zijn wel vanaf-prijzen waarvoor je flink je best moet doen om die te kunnen boeken.
peter de rijk schreef:
do 10 okt, 2019 16:37
jony schreef:
do 10 okt, 2019 16:26
zelfs de prijs is al bekend
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... vanaf-2020
€ 29 voor een zitplaats en € 89 voor een tweepersoons slaapcoupé, zoals vrijwel alle Nightjet-nachttreinen, maar dat zijn wel vanaf-prijzen waarvoor je flink je best moet doen om die te kunnen boeken.
Het is net als met vluchten: zo snel mogelijk boeken.
€ 29 en € 89 zijn hele mooie prijzen, daarvoor laat ik het vliegtuig graag staan. Wenen is een mooie uitvalsbasis voor een rondje Karpaten of Balkan. Jammer dat het nog een heel jaar duurt. Het voordeel van een nachttrein is bovendien dat je twee dagen langer kunt fietsen, op een vakantie van 3 weken toch mooi 10%.