Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoorlijn 42 Luik-Gouvy-Luxemburg bedreigd - Forum Wereldfietser

Spoorlijn 42 Luik-Gouvy-Luxemburg bedreigd

Niet rechtstreeks voor fietsers, maar toch.

Federale regering dreigt mooiste treinlijn van België te sluiten
Spoorlijn 42 Luik-Gouvy-Luxemburg is de mooiste treinlijn van België. Het is bovendien één van de twee nog overblijvende zuidelijke spoorassen door de provincie Luik, absoluut essentieel voor de inwoners van de provincie. NMBS-Infrabel – dus de federale regering van CD&V, Open VLD, MR (én N-VA) - dreigen met sluiting van deze lijn. Een reportage.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... e-sluiten/
Ik zie altijd maar weinig reizigers in dit lijntje, dat meer het karakter heeft van een museumlijn. Slechts één keer in de twee uur met aftandse rijtuigen. De plaatsen aan dit spoor zijn te klein om veel reizigers te trekken. In de zomermaanden tref ik nog wel eens groepen scouts.
Tot 2002 reed op dit spoor tijdens de lente en de zomer in de weekenden nog de Ardennen Express van Amsterdam naar Luxemburg, met speciaal fietsenrijtuig. Zaterdaf heen en zondag terug.
Is wel jammer dat er dan ook geen mogelijkheid meer is om fietsen mee te nemen vanaf het einde van de Vennbahn in Troisvièrges.
Wellicht kan er een een bus worden ingezet met fietsplaatsen van Troisvièrges naar Luik.
Een fietspad op dit spoortje zou wel een aanwinst zijn. Via de Vennbahn naar Troisvièrges en terug via dit traject naar Luik.
ericplan schreef:
di 08 okt, 2019 11:19
Niet rechtstreeks voor fietsers, maar toch.

Federale regering dreigt mooiste treinlijn van België te sluiten
Spoorlijn 42 Luik-Gouvy-Luxemburg is de mooiste treinlijn van België. Het is bovendien één van de twee nog overblijvende zuidelijke spoorassen door de provincie Luik, absoluut essentieel voor de inwoners van de provincie. NMBS-Infrabel – dus de federale regering van CD&V, Open VLD, MR (én N-VA) - dreigen met sluiting van deze lijn. Een reportage.

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... e-sluiten/
Niet alleen lijn 42 is bedreigd, ook de trein van Luik naar Marloie en de trein naar Spa.
Ik hoop dat de sluiting niet doorgaat. Anders kom je bezuiden de Maas ongeveer nergens meer met de trein in de provincie Luik.
bert sitters schreef:
di 08 okt, 2019 12:00
Wellicht kan er een een bus worden ingezet met fietsplaatsen van Troisvièrges naar Luik.
Flixbus rijdt het traject Luxemburg-Bastogne-Maastricht, sommige van die bussen nemen fietsen mee. Niet echt vlakbij Troisvièrges, maar het is een optie om met het OV terug te keren vanuit het Groothertogdom.
peter de rijk schreef:
di 08 okt, 2019 13:33
bert sitters schreef:
di 08 okt, 2019 12:00
Wellicht kan er een een bus worden ingezet met fietsplaatsen van Troisvièrges naar Luik.
Flixbus rijdt het traject Luxemburg-Bastogne-Maastricht, sommige van die bussen nemen fietsen mee. Niet echt vlakbij Troisvièrges, maar het is een optie om met het OV terug te keren vanuit het Groothertogdom.
Vauit Luxemburg-stad gaat ieder uur een Intercity naar Brussel met fietsplaatsen. Eventueel kun je ook in Namen overstappen naar Luik. Station Namen heeft liften.
bert sitters schreef:
di 08 okt, 2019 14:22
Vanuit Luxemburg-stad gaat ieder uur een Intercity naar Brussel met fietsplaatsen. Eventueel kun je ook in Namen overstappen naar Luik. Station Namen heeft liften.
En dan sta je weer op dat drukke 'hell hole' Brussel-Zuid (waar het wemelt van de zakkenrollers) en moet je nog verder met die altijd drukke intercity naar Antwerpen-Breda-Rotterdam-Amsterdam, waar je in de zomer ook nog voor je fiets moet reserveren (wat volgens mij nog steeds niet online kan en waar ze in Brussel ook geen benul van schijnen te hebben). Als ik uit Noordoost-Frankrijk kom, reis ik daarom vaak via Luxemburg-Luik-Maastricht terug naar huis omdat die route rustiger, leuker en relaxter is, zelfs als het materieel zo oud is dat er geen reguliere fietsplekken zijn (dan zet ik mijn fiets op een rolstoelplek of helemaal achterin de trein).

Via Namen naar Luik en Maastricht is weer een extra overstap (met in Namen een nog slechtere aansluiting dan in Luik, waar je een uur op moet wachten) en een nog langere reistijd.
Als de Ardennenlijnen zouden verdwijnen, zou reizen met de fiets in de trein naar het zuiden weer een stuk lastiger worden.

bert sitters schreef:
di 08 okt, 2019 12:00
De plaatsen aan dit spoor zijn te klein om veel reizigers te trekken.
Om de een of andere reden worden in Wallonië in Frankrijk nog steeds spoortrajecten wegbezuinigd, terwijl die in Duitsland soms weer heropend worden, ook in dunbevolkte gebieden (zoals de Bentheimer Eisenbahn).
Mij lijkt een verbinding Maastricht-Luik-Luxemburg ideaal. Dat mag best met een boemeltrein, als er maar wat fietsplekken zijn. Is vast wel Europese subsidie voor te krijgen.
Dat zou zonde zijn, al was het maar om met een beschadigde fiets toch thuis te komen.
Netwerk technisch zou het een groot gapend gat zijn, vind ik, in een netwerk heb je nu eenmaal mindere verbindingen, maar maakt het geheel wel compleet. Gelijk aan een Pareto-analyse. Een supermarkt verkoopt ook niet alleen de snellopers.
ericplan schreef:
di 08 okt, 2019 17:59
Mij lijkt een verbinding Maastricht-Luik-Luxemburg ideaal. Dat mag best met een boemeltrein, als er maar wat fietsplekken zijn. Is vast wel Europese subsidie voor te krijgen.
In de jaren negentig was er in de zomer een tijdje een rechtstreekse verbinding met Luxemburg, werd een fiasco.
peter de rijk schreef:
di 08 okt, 2019 23:12
ericplan schreef:
di 08 okt, 2019 17:59
Mij lijkt een verbinding Maastricht-Luik-Luxemburg ideaal. Dat mag best met een boemeltrein, als er maar wat fietsplekken zijn. Is vast wel Europese subsidie voor te krijgen.
In de jaren negentig was er in de zomer een tijdje een rechtstreekse verbinding met Luxemburg, werd een fiasco.
Dat was de Ardennen Expres. Deze trein reed van 1982 - 2002 van Haarlem naar Luxemburg. In de maanden juni. juli en augustus op zaterdag heen en zondag terug. De trein was voorzien van een restauratierijtuig en een fietsenrijtuig.
Deze trein zat opgenomen in de binnenlandse dienstregeling in Nederland, Belgie en Luxemburg. Gewoon een koppeling van drie dagelijkse treindiensten uit de spoorboekjes: Haarlem - Maastricht, Maastricht- Luik en Luik - Luxemburg. In Maastricht moest een deel van de rijtuigen los gekoppeld worden en kwam er een Belgische locomotief voor de trein. In Luik moest de trein een kopstop maken en kwam er opnieuw een andere locomotief voor de trein. Deze keer diesellocomotief. Na de elektrificatie een locomotief die ook op Luxemburgse stroomspanning kon rijden. Deze trein voerde tussen Luik en Luxemburg dus de gewone dienstregeling uit.

Fiasco is een veel te zwaar woord. De Ardennen Expres deed het jaren lang redelijk, maar aan het einde van de jaren '90 liep het aantal passagiers achteruit. De dienstverlening van het inmiddels verlopen restauratierijtuig werd minder. De verkopen gingen achteruit. Het assortiment werd daarop minder. Ik heb meegemaakt dat er bijna niets was en het personeel er niet veel zin in had. Dit zorgde voor nog minder verkopen. Een neergaande spiraal.

Nadeel voor deze trein was dat veel mensen voor een beperkt aantal dagen naar de Ardennen willen, zoals een lang weekend. Maar de Ardennen Expres was alleen op maat als je er negen dagen voor uitrok. Je zat gekoppeld aan zaterdag heen en zondag terug.
Het product Ardennen Expres werd ook niet meer goed op de markt gezet. Het kreeg de image van een verlopen trein. "Wat niet meer goed loopt, daar moet je niet veel energie meer insteken," was destijds een reactie van een NS-woordvoerder.

Het station van Luik moest drastisch op de schop en door de beperkte beschikbare perronsporen tijdens de ingreep was geen ruimte meer voor een kopstop en gerangeer.
NS wilde geen gekoppel meer op Maastricht en ging stoppen met de inzet van getrokken materieel op Maastricht. Er kwam vanaf de Randstad naar Maastricht een halfuurdienst met dubbeldekkers. De Ardennen Expres paste daar niet tussen. Dus werd de Ardennen Expres gestaakt.
ericplan schreef:
di 08 okt, 2019 17:59
Mij lijkt een verbinding Maastricht-Luik-Luxemburg ideaal. Dat mag best met een boemeltrein, als er maar wat fietsplekken zijn. Is vast wel Europese subsidie voor te krijgen.
Arriva, Keolis en Abellio zouden er vast wel raad mee weten. Maar dit is Wallonië. De drielandentrein van Arriva (Aken-Maastricht-Luik) is er ook nog altijd niet welkom. De NMBS/SNCB lijkt een spoorlijn liever dood te laten bloeden dan er een concurrent op te laten rijden.
Gatsie, ik heb nog in 1976 en in 2013 van Luik naar Luxemburg (in 2013 tot Ettelbrück) per trein gereisd, fiets mee. Inderdaad een mooie route, maar wel wat langzaam. Heb er nog enkele video's van gemaakt.
Moet niet gekker worden. :?
Er is kans dat Luxemburg sluiting niet zal accepteren. Luxemburg heeft immers de elektrificatie van 60 kilometer in Belgie betaald. Opmerkelijk is het contrast als je de grens van Luxemburg over bent. Waar op het Belgische deel slechts een keer in de twee uur een afandse trein dienst doet, rijdt vanaf grensstation Troisvierges naar Luxemburg-stad ieder half uur een moderne trein met lage instap en veel ruimte voor fietsen. De stations staan er stukken aantrekkelijker bij.
Tja, dat contrast... Luxemburg is puissant rijk.
Hier een paar foto's van de spoorlijn Liège-Gouvy-Luxembourg.

Hoe vaak ben ik vroeger op dat lelijke oude station van Liège-Guillemins geweest....
Oude station Luik-Guillemins 1970.jpg
In april 1976 reed ik over deze nog niet geëlektrificeerde spoorlijn. De NMBS-trein werd getrokken door een Luxemburgse dieselloc van CFL, waaruit dieselwalmen opstegen. De donkerblauwe wagon met gele streep was echter van de NS, uit de D-serie, bouwjaar 1932. Daar stond mijn fiets.
In België rijden de treinen op dubbelspoor links.
Trein Luik-Luxemburg 1976-kl.jpg
De Luxemburgse spoorwegen CFL beschikt nu over modern materieel, zoals deze dubbeldekker. Kan dit treinstel niet voor de bewuste lijn ingezet worden? Ik heb daar niet naar een fietslogo gezocht. Station Ettelbrück, 13 juni 2013.
Foto 269-kl.jpg
Ook op het station van Ettelbrück zag ik een andere trein van de CFL mét fietslogo. Die is voor binnenlands gebruik. Maar de deur lijkt me wat smal.
Foto 270-kl.jpg
Het gaat snel in Luxemburg. Inmiddels zijn dit verouderde foto's. Er staan nog grote fietspictgrammen op de treinen bij de fietsdeuren.
Helaas kunnen binnenlandse Luxemburgse treinen niet in Belgie rijden, vanwege andere stroomsterkte. Kan alleen speciale locomotieven die op twee spanningen kunnen rijden.
Hier een filmpje dat ik vanuit de trein van Liège naar Ettelbrück heb gemaakt. Datum 10 juni 2013.

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_ ... 1741080024
Deze link wel:
Toch wat teleurgesteld in de Luxemburgse treinen en personeel.
We zijn vanuit Roermond naar Troisvierges gefietst. Mooie en populaire route.
Plan was om van Troisvierges de trein terug te pakken naar Luik. Deze rijdt 1X 2 uur.
Er stonden meerdere bepakte fietsers op het perron. Met enig passen en meten konden de fietsen prima staan in de verder lege trein. De conducteur vond van niet. De veiligheid was in het geding. De fietsers die onafhankelijk van elkaar reisde zagen het probleem niet. De gangen waren goed te passeren en uitgangen. Er ontstond discussie met de conducteur en de fietsers. Conducteur ging steeds meer op zijn strepen staan en alle fietsen moesten eruit. Hij dreigde politie erbij te halen en het werd steeds meer een principe ding. Hij weigerde te vertrekken. Er hing een klein stickertje dat max twee fietsen waren toegestaan. Dus hij stond in zijn recht, maar de trein was verder ook helemaal leeg op de fietsers na. Na 10 min vertraging en gearriveerde politie zijn een aantal fietsers met fiets uitgestapt. Toen ik de conducteur aanhoorde en begrip toonde voor zijn veiligheidsargument, mocht ik met de fiets in de trein mee. Een aantal fietsers verbaasd achterlatend op het perron. Het volgende station werd de overhitte conducteur afgewisseld.
Niet rechtvaardig en vrij willekeurig hoe hier mee om gegaan werd. Er is nog veel te bereiken voor fietsende treinreizigers