Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amsterdam CS haast onbereikbaar - Forum Wereldfietser

Amsterdam CS haast onbereikbaar

In april 2015 heb ik voor het Centraal Station van Amsterdam gestaan, in november 2018 nog een keer en gisteren (24 oktober 2019) ook weer. Het gaat om de brug tussen het station en het Damrak. Het lijkt wel een jarenlang durende bouwput zonder dat ik wat vooruitgang heb gezien. Al die trams die daar langs elkaar rijden en dan de hordes toeristen die met honderden tegelijk de stad in wilden gaan. Aan de ene kant hoorde ik het geklikklak van de trams over de rails, aan de andere kant hoorde ik het geklikklak van de rolkoffers. Schreeuwende verkeersbegeleiders in gele hesjes met bouwhelmen op de hoofden probeerden alles in het gareel te houden. Ik was op mijn fiets naar het station maar er was geen doorkomen aan. Wat een puinzooi. Dan heb ik maar via de Sint Nicolaaskerk omgefietst, de oostelijke toegang was ook niet makkelijk, want veel trams stopten spontaan midden op straat zonder een obstakel voor zich en versperden mijn aankomst. Wanneer wordt dit alles opgelost? Slaapt de overheid soms weer? Gelukkig heb ik mijn trein wel op tijd kunnen halen.
Je had wel een beetje pech hoor, gisteren. het ging nog wel op dat punt totdat enkele dagen geleden het fietspad voorlangs is afgesloten, tussen cafe karpershoek en het damrak. Zonder werkbaar alternatief natuurlijk. En nu inderdaad een hele grote puinhoop. Zelfs lopen is geen goed alternatief. Ik fiets nu dagelijks om via de “rustige” dam en damstraat...
De onderdoorgang aan de westzijde is een mooie verbetering en vanaf daar is het ststion te bereiken via zuidwestzijde. Aan de noordzijde kun je wel redelijk (door)fietsen. Aan de zuidoostzijde dien je inderdaad een flink stuk te lopen met fiets over voetgsngersgebied dat gedeeld wordt met trams.
Beste Martin,
Wat er moet gebeuren voor Amsterdam Centraal is echt ingrijpend. De bodemgesteldheid is echt dramatisch. Had al jaren geleden moeten gebeuren, maar eerst moest de Noordzuidlijn af. Wordt meteen prachtig ingericht met veel ruimte voor voetgangers en fietsers. "You can't make an ommelet without breaking an egg."
Via de westzijde is het station nog uitstekend bereikbaar. Je komt dan ook bij de westtunnel waar de liften naar de perrons zijn. Ik was er vandaag nog.

Overigens had je vanaf het Timorplein beter naar station Amsterdam Zuid kunnen fietsen. Vanaf dat station gaan rechtstreekse treinen naar Groningen.

Wanneer gaat hoofdstation Groningen op de schop?
bert sitters schreef:
vr 25 okt, 2019 19:54
Beste Martin,
Wat er moet gebeuren voor Amsterdam Centraal is echt ingrijpend. De bodemgesteldheid is echt dramatisch. Had al jaren geleden moeten gebeuren, maar eerst moest de Noordzuidlijn af. Wordt meteen prachtig ingericht met veel ruimte voor voetgangers en fietsers. "You can't make an ommelet without breaking an egg."
Via de westzijde is het station nog uitstekend bereikbaar. Je komt dan ook bij de westtunnel waar de liften naar de perrons zijn. Ik was er vandaag nog.

Overigens had je vanaf het Timorplein beter naar station Amsterdam Zuid kunnen fietsen. Vanaf dat station gaan rechtstreekse treinen naar Groningen.

Wanneer gaat hoofdstation Groningen op de schop?
Ha die Bert,
Ik kwam vanuit jeugdherberg Timorplein niet rechtstreeks naar CS, maar heb nog eerst kriskras door Amsterdam gefietst. De Indische buurt waar ik vroeger heb gewoond, dan langs de Artis naar mijn oude school tegenover de Dokwerker, onder het Rijksmuseum door gefietst, bakkerij aan de Van Baerlestraat bezocht, Vondelpark, dependance van mijn school (voor de laatste klassen) op de Kostverlorenkade bekeken, Overtoom en dan Leidseplein. Fietsers mogen niet door de Leidsestraat, dan maar via de Marnixstraat en Rozengracht (foto's van de Westerkerk), dan linksaf de NZ Voorburgwal op. Maar de Martelaarsgracht was afgesloten, dan maar binnendoor via steegjes op het Damrak terecht gekomen. Daarom stond ik tegenover het CS. Ik had niet aan station Zuid gedacht, aangezien ik de dienstregeling op een memootje heb opgeschreven, dus de trein van 12.07 vanaf perron 13. Overgestapt in Almere-C. En mijn online bestelde treinkaartje was vanaf het CS geldig. Geen probleem toch? Amsterdam: heerlijk om te fietsen, oude jeugdherinneringen ophalen. De jeugdherberg was ook nog vroeger mijn technische school.
Ik ken Amsterdam nog prima als mijn broekzak.

De werkzaamheden op het Groninger Hoofdstation begint al de eerste vormen aan te nemen. De overkappingen worden versterkt. Het erachter liggende terrein wordt door sloop etc. leeg gemaakt.

DSCF3831.jpg
DSCF3801.jpg
Hoe vaak heb ik midden jaren '60 hier bij De Dokwerker samen met de jongens van mijn school voetbal gespeeld.... De foto heb ik gisteren genomen.
Het oude Waterlooplein was er nog, het politiebureau bij de Mozes en Aäronkerk, de Weesperstraat in totale sloop, ik weet het allemaal nog goed. Zucht....
Je had vanaf de Westermarkt zonder moeite de volgende route kunnen nemen.
Door de Raadhuisstraat tot voorbij de brug over het Singel.
Linksaf het Singel op
Net voor de brug van de Haarlemmerstraat aan de linkerzijde het fietspad langs het water op.
Rechtdoor het fietstunneltje door.
Het fietspad maakt een bocht naar rechts. Onmiddelijk links de fietsbrug over en je bent probleemloos bij Amsterdam Centraal.
Raadpleeg verder de volgende website.https://www.amsterdam.nl/projecten/werk ... aargracht/
Dat laat maar weer eens zien dat hoe goed je de situatie ooit kende en je je weg best wel weet te vinden, Als je niet op de hoogte bent van de huidige situatie je weinig hebt aan al die kennis.
Voor mensen van buiten de plaats (Amsterdam is hier denk ik zeker geen uitzondering) is het toch maar weer de vraag of je eenvoudig van A naar B kan in een voor jouw onbekende omgeving, met of zonder GPS.
_Peter_ schreef:
za 26 okt, 2019 10:09
Dat laat maar weer eens zien dat hoe goed je de situatie ooit kende en je je weg best wel weet te vinden, Als je niet op de hoogte bent van de huidige situatie je weinig hebt aan al die kennis.
Voor mensen van buiten de plaats (Amsterdam is hier denk ik zeker geen uitzondering) is het toch maar weer de vraag of je eenvoudig van A naar B kan in een voor jouw onbekende omgeving, met of zonder GPS.
Staan die afsluitingen door werkzaamheden op de GPS?
Nee, niet op Google Maps, niet op de planner van de Fietsersbond. Ze sturen je allemaal over de afgesloten Prins Hendrikkade.
817BC763-4C84-4D97-839F-EBE072F2DB47.jpeg
bert sitters schreef:
za 26 okt, 2019 07:22
Je had vanaf de Westermarkt zonder moeite de volgende route kunnen nemen.
Door de Raadhuisstraat tot voorbij de brug over het Singel.
Linksaf het Singel op
Net voor de brug van de Haarlemmerstraat aan de linkerzijde het fietspad langs het water op.
Rechtdoor het fietstunneltje door.
Het fietspad maakt een bocht naar rechts. Onmiddelijk links de fietsbrug over en je bent probleemloos bij Amsterdam Centraal.
Raadpleeg verder de volgende website.https://www.amsterdam.nl/projecten/werk ... aargracht/
Kon ik toch niet van tevoren weten? Ja, langs die bekende brug Torensluis, waar de Jan Roodenpoorttoren stond. Ik ken de omgeving goed.
Ik had in de jaren '60 de vaste gewoonte om iedere maandag na schooltijd door heel Amsterdam centrum te wandelen en als monumentenliefhebber rond te kijken.
Maar werkzaamheden, de volgende keer koop ik een drone om vooruit te kijken.
Martin E. van Doornik schreef:
za 26 okt, 2019 13:31
bert sitters schreef:
za 26 okt, 2019 07:22
Je had vanaf de Westermarkt zonder moeite de volgende route kunnen nemen.
Door de Raadhuisstraat tot voorbij de brug over het Singel.
Linksaf het Singel op
Net voor de brug van de Haarlemmerstraat aan de linkerzijde het fietspad langs het water op.
Rechtdoor het fietstunneltje door.
Het fietspad maakt een bocht naar rechts. Onmiddelijk links de fietsbrug over en je bent probleemloos bij Amsterdam Centraal.
Raadpleeg verder de volgende website.https://www.amsterdam.nl/projecten/werk ... aargracht/
Kon ik toch niet van tevoren weten? Ja, langs die bekende brug Torensluis, waar de Jan Roodenpoorttoren stond. Ik ken de omgeving goed.
Ik had in de jaren '60 de vaste gewoonte om iedere maandag na schooltijd door heel Amsterdam centrum te wandelen en als monumentenliefhebber rond te kijken.
Maar werkzaamheden, de volgende keer koop ik een drone om vooruit te kijken.
Tip: Google!
Kun je vooraf doen, als je je route plant.
Ik benijd mijn grootvader wel, hij heeft eind 19e eeuw als 'barbier' op de Dam (zuidkant) gewerkt. Aangezien er ook veel welgestelde Amsterdammers waren, die zich thuis hun haar of baard lieten verzorgen, ging hij vaak te voet door de stad. Helemaal ongestoord. Het nog nagelnieuwe station CS en de Beurs van Zocher (foto onder) moet hij nog vaak hebben gezien. De paardentrams. Het Naatje voor het Paleis op de Dam (uiterst links). Hij hield alles bij in een dagboek. Hij beschreef het Paleis voor Volksvlijt op het Frederiksplein. Het knippen van de patiënten in het Binnengasthuis, ja daar tegenover het Huis aan de Drie grachten. Maar het was een Rooms-Katholiek ziekenhuis en omdat opa niet-kerkelijk was, kreeg hij de tarieven maar voor de helft uitbetaald!
Ik heb opa nooit gekend, want hij overleed al vier jaar voor mijn geboorte. Hij heeft 52 jaar als kapper gewerkt. Maar hij heeft me wel veel prachtige Amsterdamse fotoboeken van voor de oorlog nagelaten!

Dam 1890.jpg

Bert Sitters: Google? Het is verboden om met een smartphone in de hand te fietsen. Ik had wel mijn fototoestel in de hand. Ik zeg nogmaals: gewoon niet aan gedacht en ik wou lekker door het goeie ouwe Amsterdam fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
za 26 okt, 2019 14:10
Het is verboden om met een smartphone in de hand te fietsen. Ik had wel mijn fototoestel in de hand.
Dat mag ook niet.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 9-237.html (i.e. Staatsblad 2019, 237)

"Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden."
en
"De term «mobiel elektronisch apparaat» is dus ruimer dan de huidige term «mobiele telefoon». Onder de nieuwe term vallen in ieder geval alle mobiele telefoons. Ook tabletcomputers, digitale foto- en videocamera’s, e-readers, laptops, mobiele navigatieapparaten, mobiele televisies en mediaspelers met een video- of audiofunctie vallen er in ieder geval onder, ook indien deze apparaten met snoeren en kabels zijn verbonden aan het voertuig. "

Het heeft er wel enige schijn van dat een analoog fototoestel wel mag ...
Leon schreef:
za 26 okt, 2019 14:22
Martin E. van Doornik schreef:
za 26 okt, 2019 14:10
Het is verboden om met een smartphone in de hand te fietsen. Ik had wel mijn fototoestel in de hand.
Dat mag ook niet.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 9-237.html (i.e. Staatsblad 2019, 237)

"Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden."
en
"De term «mobiel elektronisch apparaat» is dus ruimer dan de huidige term «mobiele telefoon». Onder de nieuwe term vallen in ieder geval alle mobiele telefoons. Ook tabletcomputers, digitale foto- en videocamera’s, e-readers, laptops, mobiele navigatieapparaten, mobiele televisies en mediaspelers met een video- of audiofunctie vallen er in ieder geval onder, ook indien deze apparaten met snoeren en kabels zijn verbonden aan het voertuig. "

Het heeft er wel enige schijn van dat een analoog fototoestel wel mag ...
Hij hing aan een riem om m'n nek.... dan stilstaan om plaatjes te schieten. Mag toch wel?
{wegmisbruikers}
Agent: "U was handheld aan het bellen in de auto".
Jonge automobilist: "Meneer, sorry. Ik kon er niks aan doen. Ik was niet aan het bellen. Iemand belde mij."
:wink:
Martin E. van Doornik schreef:
za 26 okt, 2019 14:10
Ik benijd mijn grootvader wel, hij heeft eind 19e eeuw als 'barbier' op de Dam (zuidkant) gewerkt. Aangezien er ook veel welgestelde Amsterdammers waren, die zich thuis hun haar of baard lieten verzorgen, ging hij vaak te voet door de stad. Helemaal ongestoord. Het nog nagelnieuwe station CS en de Beurs van Zocher (foto onder) moet hij nog vaak hebben gezien. De paardentrams. Het Naatje voor het Paleis op de Dam (uiterst links). Hij hield alles bij in een dagboek. Hij beschreef het Paleis voor Volksvlijt op het Frederiksplein. Het knippen van de patiënten in het Binnengasthuis, ja daar tegenover het Huis aan de Drie grachten. Maar het was een Rooms-Katholiek ziekenhuis en omdat opa niet-kerkelijk was, kreeg hij de tarieven maar voor de helft uitbetaald!
Ik heb opa nooit gekend, want hij overleed al vier jaar voor mijn geboorte. Hij heeft 52 jaar als kapper gewerkt. Maar hij heeft me wel veel prachtige Amsterdamse fotoboeken van voor de oorlog nagelaten!


Dam 1890.jpg


Bert Sitters: Google? Het is verboden om met een smartphone in de hand te fietsen. Ik had wel mijn fototoestel in de hand. Ik zeg nogmaals: gewoon niet aan gedacht en ik wou lekker door het goeie ouwe Amsterdam fietsen.
Kun je vooraf doen, als je je route plant.
bert sitters schreef:
vr 25 okt, 2019 19:54
Overigens had je vanaf het Timorplein beter naar station Amsterdam Zuid kunnen fietsen.
Nog even terugkomend op station Amsterdam Zuid: ik ben de voorgaande dag (dus vóórdat ik naar de jeugdherberg aan het Timorplein ging) daar wel in de buurt geweest. Ik heb het VUMC-ziekenhuis bezocht om daar stil bij te staan, want hier overleed mijn moeder in 1971. Maar wel een buitengewoon lelijke omgeving.
station Amsterdam Zuid
van donderdagavond 31 oktober 22.00 uur tot en met maandagochtend 4 november 5.00 uur onbereikbaar met de trein. Ook de A10 Zuid richting Utrecht is afgesloten.

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... -2019.aspx
Ik was afgelopen zondag nog in Amsterdam vanuit richting Utrecht komend. Had nog even gekeken naar werkzaamheden bij NS en zag dat naar Centraal Station vanaf Zuid geen treinen reden. Wel kon je met de metro of via Schiphol. Met fiets in de metro leek mij geen optie.
Ik besloot uit te stappen bij ArenA en vandaar te gaan fietsen. Fiets had ik bij me. Mooie tochtje en komend vanaf Nieuwmarkt weinig oponthoud. Het is wel opletten met al die mensen. Een personage op trottoir die niet op of om keek en dwars voor mijn fiets nog even overstak De tramrails waar je met je banden niet in terecht wilt komen. Maar halsbrekende toeren bleven uit.
Afgelopen maandag kon je weer gewoon 'treinen'. Maar ik ging opnieuw die uitdaging aan en stapte uit, meegaande in de stroom van mensen richting Damrak. Wat opviel was hoeveel tijd en ruimte automobilisten van de verkeersregelaars kregen en de wachttijden voor voetgangers en fietsers behoorlijk opliepen. Erg voetganger/fiets 'minded' lijken verkeersregelaars niet te zijn; nu valt er ook wel wat te zeggen voor doorstroming auto's. Het levert minder vieze uitstoot op.
Ik vervolgde mijn weg via de Dam en een flinke omweg met 18 km op mijn teller in station ArenA.
Dat is voor herhaling vatbaar.

En ja ik geniet van zo'n toch met prachtige architectuur waar je van alles wat kan vinden :D