Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverbindingen internationaal Dienstregeling 2020 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsverbindingen internationaal Dienstregeling 2020

bert sitters schreef:
do 30 jan, 2020 00:34
De functie fiets mee op de treinplanner van de DB werkt prima voor een aantal landen, maar dit geldt niet voor alle landen. In België kan de Fiets mee in alle binnenlandse treinen, maar niet volgens deze planner. In Spanje kan de fiets mee in veel regionale treinen, maar deze treinen vind je niet op de planner. Ook In Frankrijk mis ik veel treinen met ruimte voor de Fiets.
Ja maar er zijn ook zoveel verschillende regels in de verschillende landen die niet passen in het HAFAS systeem dat o.a. door bahn.de, oebb.at en NS international gebruikt worden. Het is gewoon niet tot nauwelijks te doen.
Ik heb van de winter een poging gedaan een .NET applicatie te maken die de websites van internationale treinplanners gebruikt en combineert met de Flixbus planner om zo een definitieve reisplanner te maken, maar inmiddels zit ik weer vrijwel elk weekend op de fiets dus geen tijd meer. In elk geval kan ik een station en datum en tijd kiezen en krijg ik alle treinen en flixbussen te zien die daar in de volgende 24 uur vertrekken met een symbool of er fietsen mee kunnen (voor zover ik kan nagaan). Hierbij een screenshot:

Bijlagen

HFvdS schreef:
do 30 jan, 2020 10:30
Ja maar er zijn ook zoveel verschillende regels in de verschillende landen die niet passen in het HAFAS systeem dat o.a. door bahn.de, oebb.at en NS international gebruikt worden. Het is gewoon niet tot nauwelijks te doen.
Dat is waar maar tegelijk ook "raar". De verbinding die ik indertijd had uitgezocht was via Brussel naar Basel (omdat de dagtrein naar Basel geen fietsen meer meenam en de nachttrein vol was, of heel duur want flexibel beprijsd).
Er reed toen nog de "Iris" tussen Brussel en Basel (en verder).
De Utrechtse loketiste kreeg deze niet uit de computer ... en uiteindelijk reisden we via Hannover !!
In Zwitserland bleek dat de "Iris" (en nog een paar treinen) juist expliciet werden aangeprezen voor de fiets-treinreis naar Brussel (gek genoeg werd de optie van het doorreizen naar Nederland niet genoemd, voor Nederland was er alleen de nachttrein). Ik kreeg uiteindelijk van NS-Internationaal de meerkosten terug.
Het jaar daarop was er een slimme loketiste (ik was ook "beter" bewapend, had voor de zekerheid alle info uitgeprint bij me). De slimme loketsite kwam om te beginnen met dezelfde "the computer says no", ze was doortastend, ze maakte ondanks het "no" een reservering voor de fietsen aan ... en dat ging gewoon - overigens ook tot haar verbazing.
Later heb ik nog eens bij de Treinreiswinkel navraag gedaan en ook daar was het antwoord "the computer says no" ... ik heb ze toen uitgelegd hoe het wel zou moeten kunnen -- wellicht hebben er later nog mensen profijt van gehad.
Jammer genoeg rijden de "Iris", "Vauban" en "Jean-Monet" niet meer, maar je kan nog steeds (nu wel wat bewerkelijker) overdag via Brussel - Luxembourg - Strasbourg naar Basel.

Het malle is vooral dat je als je wilt vliegen ongeveer alles mogelijk is, je hoeft geen diepgaande studie te doen naar wat er aan verspreide info-bronnen zijn, je hoeft niet naar allerlei lokale websites en lokale interessante tarieven te zoeken (en dat soms ook nog in lokale "vreemde" talen). Hoogstens moet je - als je een handvol alternatieven op een rij hebt - nog even kijken naar de precieze voorwaarden van de verschillende maatschappijen.

Het blijft toch een beetje als de bakkerswinkel waar de vitrines vol staan met allerlei lekkers en waar de verkoper zegt: "Brood dat hebben we, wilt u wit of bruin, u kunt het ook gesneden krijgen" ... vraag je dan naar en puddingbroodje ... dan is het antwoord "Nee, puddingbroodjes zitten niet in de computer" en dat terwijl je dat puddingbroodje gewoon ziet liggen (waarschijnlijk zit dat puddingbroodje dan als "bakkersroombroodje" in de computer).
Bridgestone SM schreef:
do 30 jan, 2020 13:35
Later heb ik nog eens bij de Treinreiswinkel navraag gedaan en ook daar was het antwoord "the computer says no" ... ik heb ze toen uitgelegd hoe het wel zou moeten kunnen -- wellicht hebben er later nog mensen profijt van gehad.
Bij de Treinreiswinkel heb je in dat soort situaties een ervaren medewerker nodig om de trein te vinden die je zoekt of om er achter te komen waarom het niet gaat lukken (zie mijn verslag in dit draadje). De wintermaanden zijn ook voor geharde spoornerds altijd een periode met nieuwe dienstregelingen en nieuwe uitdagingen :?
keesswart schreef:
do 30 jan, 2020 14:04
Bridgestone SM schreef:
do 30 jan, 2020 13:35
Later heb ik nog eens bij de Treinreiswinkel navraag gedaan en ook daar was het antwoord "the computer says no" ... ik heb ze toen uitgelegd hoe het wel zou moeten kunnen -- wellicht hebben er later nog mensen profijt van gehad.
Bij de Treinreiswinkel heb je in dat soort situaties een ervaren medewerker nodig om de trein te vinden die je zoekt of om er achter te komen waarom het niet gaat lukken (zie mijn verslag in dit draadje). De wintermaanden zijn ook voor geharde spoornerds altijd een periode met nieuwe dienstregelingen en nieuwe uitdagingen :?
Over "mijn" trein had ik indertijd een interessante mailwisseling, en na wat heen en weer was het antwoord:
"Dank voor deze informatie, het zal onder de trw medewerkers worden verspreid."

Ze waren toentertijd gewoon niet op de hoogte van de mogelijkheden - wellicht lukt het dan wel als je de juiste nerd treft, maar soms moet je dus ook zelf een nerd zijn. En bovendien zijn in dit soort zaken de regels soms ook zo barok dat het niet moeilijk is in de veelheid van krullen de weg kwijt te raken.

Wat nog lastiger is om uit te pluizen zijn de (semi)regionale biljetten, zeker als het dan ook nog eens grensoverschrijdende biljetten zijn met een complexe geldigheid. Zelfs als je dan een website van een van de deelnemende partijen raadpleegt is het maar de vraag of je wel alle mogelijkheden gepresenteerd krijgt. Mooi voorbeeld is het Saar-Lor-Lux biljet ... zoek dat maar eens op :idea:
Bridgestone SM schreef:
do 30 jan, 2020 14:53
En bovendien zijn in dit soort zaken de regels soms ook zo barok dat het niet moeilijk is in de veelheid van krullen de weg kwijt te raken.
Dries van Agt had het niet mooier kunnen verwoorden! :wink:
Maar even terug naar het geval : "De fietswagon rijdt over de grens , maar de fiets is administratief maar in één land te boeken."

Je komt hetzelfde tegen bij de Oresund treinen van Kopenhagen naar Goteborg, Karlskrona en Kalmar. Bahn geeft aleen fiets tot aan Malmö, de treinen rijden door in Zweden.

Dus mogelijk dat de treinreiswinkel meer mogelijkheden heeft....?

grt Hans
yeshouse schreef:
vr 31 jan, 2020 11:11
Maar even terug naar het geval : "De fietswagon rijdt over de grens , maar de fiets is administratief maar in één land te boeken."

Je komt hetzelfde tegen bij de Oresund treinen van Kopenhagen naar Goteborg, Karlskrona en Kalmar. Bahn geeft aleen fiets tot aan Malmö, de treinen rijden door in Zweden.

Dus mogelijk dat de treinreiswinkel meer mogelijkheden heeft....?

grt Hans
Bij de trein waar we over spraken van/naar Hongarijë en Roemenië ging het om een douaneregel. het treinpersoneel vond het zelf ook idioot maar mocht de fiets van de douane niet in de trein laten op dat kleine stukje. De treinreiswinkel zal dit ook niet kunnen veranderen.
yeshouse schreef:
vr 31 jan, 2020 11:11
Maar even terug naar het geval : "De fietswagon rijdt over de grens , maar de fiets is administratief maar in één land te boeken."

Je komt hetzelfde tegen bij de Oresund treinen van Kopenhagen naar Goteborg, Karlskrona en Kalmar. Bahn geeft aleen fiets tot aan Malmö, de treinen rijden door in Zweden.

Dus mogelijk dat de treinreiswinkel meer mogelijkheden heeft....?
Naar ik begreep hebben de Zweedse spoorwegen een enorme hekel aan fietsen in de trein (gewone reizigers lijken ze soms ook maar mondjesmaat te tolereren).
de treinverbinding zelf met London wordt binnenkort enkele keren per dag rechtsreeks, zo geeft nu ook de NOS aan:
https://nos.nl/artikel/2321560-rechtstr ... april.html
3,5 uur vanaf Rotjeknor-Centraal :)