Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets onverpakt mee in TGV in 2020? - Forum Wereldfietser

Fiets onverpakt mee in TGV in 2020?

Op https://be.oui.sncf/nl/?redirect=yes vind ik vanaf 15 december, dag van de nieuwe dienstregeling, geen enkele TGV meer die onverpakte fietsen meeneemt. Ik heb verschillende routes uitgeprobeerd waarop ik in het verleden onverpakte fietsen meegenomen heb, maar ik vind geen enkele verbinding.

Is dit nieuw beleid van de Franse spoorwegen of staat er ergens een knopje niet aangevinkt in een database?
Ik heb het altijd al gezegd; dat vliegen wordt de toekomst.
neem contact op met de Treinreiswinkel. www.treinreiswinkel.nl
Ik vrees dat dit nieuw beleid is van de SNCF (zie ook dit artikel).
Wij zouden graag komend voorjaar in Noordwest-Spanje willen fietsen, dus heb ik bij de Treinreiswinkel geïnformeerd naar fiets-en-treinopties naar Hendaye. Ik hoopte ook een beetje dat er al gerenoveerd Thalys materieel met plek voor een paar fietsen zou rijden (zie dit topic).
Het antwoord van de Treinreiswinkel was : 'Er zijn enkele TGV's naar Hendaye die fietsen meenemen. Welke dit precies zijn, kan per dag verschillen. Doordeweeks zijn er de meeste mogelijkheden, in het weekend is het een stuk lastiger.
De TGV’s die ingezet gaan worden tussen Lille en Parijs nemen geen fietsen mee. De reis tot aan Parijs zal met regionale treinen zijn.
'
En wat betreft de Thalys: 'De Thalys treinen gaan vanaf dit jaar vernieuwd worden. De verwachting is dat de nieuwe treinstellen met fietsplaatsen in de loop van 2021 ingezet gaan worden.'
We zijn er nog niet helemaal uit, maar het zou best kunnen dat we een nieuw plan gaan maken en Frankrijk voorbij Parijs voorlopig maar vermijden.
Is de fietsbus geen alternatief? Deze rijdt vanaf 1 mei om de twee weken naar St. Jean-Pied-de-Port en Pamplona.
https://www.fietsvervoer.nl/routes-prij ... -pamplona/
DaVinci schreef:
ma 16 dec, 2019 20:58
Is de fietsbus geen alternatief?
Tot mijn 40e was ik armlastig en gezond, dus vond ik een nachtbus acceptabel. Ik heb echter ook meegemaakt dat een fietsbus kort voor vertrek werd geannuleerd, en afgaand op recente verhalen van busreizigers gebeurt dat nog regelmatig. Ook ben ik eens na een slapeloze nacht in een nachtbus uit Milaan geradbraakt thuisgekomen en heb ik vervolgens 3 weken lang met een micoplasma-infectie (een soort longontsteking) in bed gelegen.
Inmiddels ben ik de 60 gepasseerd, niet armlastig meer en wil ik graag gezond blijven (en Corrie krijg je al helemaal niet meer in zo'n bus). Bovendien willen we al voor 1 mei vertrekken. We onderzoeken nog de mogelijkheid om via Engeland te reizen en dan per veerboot van Plymouth naar Santander te varen. Of we gaan i.p.v. Spanje naar Slovenië (en dan eerst met een nachttrein naar Wenen of Innsbruck).
Ondertussen ben ik ook 60, en onze laatste ervaring met de fietsbus is zeker 25 jaar geleden. Volgend jaar willen mijn vrouw en ik naar Praag fietsen en dan met de fietsbus terug.
Ik ben benieuwd!
Wat ik vanuit berichten uit Frankrijk begrepen heb is dat er sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling afgelopen zondag alleen nog maar dubbeldeks TGV's worden ingezet tussen Parijs en Rijsel en Parijs naar Bretagne. In deze TGV's zijn géén fietsplaatsen. De TGV's met fietsplaatsen worden nu ingezet van Parijs naar Reims en Sedan en van Parijs naar Nancy en Straatsburg. Nederlandse fietsers hebben hier niet zoveel aan.
Fietsen kunnen wel mee in de TGV l'Océan van Parijs naar Bordeaux. Deze gaat wisselend door naar Hendaye of Toulouse. Overigens kan de fiets ook mee in de Intercités van Parijs naar Toulouse.
Tussen Rijsel en Parijs kun je alleen nog maar met regionale treinen (TER). Overstappen in Amiens. Dit is een vervelende overstap, want Amiens heeft géén liften.
Een alternatief is van Brussel naar Bergen. Daar het boemeltje nemen naar Quevy aan de Franse grens (rijdt niet in de weekenden). Van daaruit fietsen naar Maubeuge en in Maubeuge de TER naar Parijs. Ook station Maubeuge heeft géén liften.
Helaas heeft de burgemeester van Maubeuge de camping gesloten, zodat je daar geen knip kunt maken.
Er gaan in 2020 wat meer fietsbussen, maar ik vind dat niets op mijn ouwe dag.
Er is altijd nog Soetens om je fiets te vervoeren., maar dat kost toch flink wat geld.
De gemakkelijkste optie is vliegen, maar ik hoor de bezwaren al. Eigenlijk te triest voor woorden dat spoorwegmaatschappen in deze tijd van klimaatdiscussie niet in staat zijn om fietsen te vervoeren, maar luchtvaartmaatschappijen wel. Lijkt zo gemakkelijk en hoeft niet veel ruimte te kosten.
Ik kwam laatst dit bericht tegen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190405_04304104.
Van Bergen/Mons naar Maubeuge is ook prima te fietsen; iets van 20km.
bert sitters schreef:
di 17 dec, 2019 16:02
Er gaan in 2020 wat meer fietsbussen, maar ik vind dat niets op mijn ouwe dag.
Een nacht in de bus is natuurlijk een gruwel, maar de Flixbus vanuit Nederland of Brussel naar Parijs is nog wel goed te doen. In de loop van de middag vertrekken, dan in Parijs overnachten (bij het busstation Bercy zijn betaalbare hotels, zoals Kyriad Bercy, met kelder voor fietsen) en dan de volgende ochtend fris in de TGV/Intercité/TER stappen voor het vervolg naar het zuiden.
Met de triein vanuit Maubeuge naar Parijs is ook nog een optie, desnoods zet je je auto in Maubeuge neer, de parkeergarage bij het station schijnt gratis te zijn.
peter de rijk schreef:
di 17 dec, 2019 18:01
bert sitters schreef:
di 17 dec, 2019 16:02
Er gaan in 2020 wat meer fietsbussen, maar ik vind dat niets op mijn ouwe dag.
Een nacht in de bus is natuurlijk een gruwel, maar de Flixbus vanuit Nederland of Brussel naar Parijs is nog wel goed te doen. In de loop van de middag vertrekken, dan in Parijs overnachten (bij het busstation Bercy zijn betaalbare hotels, zoals Kyriad Bercy, met kelder voor fietsen) en dan de volgende ochtend fris in de TGV/Intercité/TER stappen voor het vervolg naar het zuiden.
Met de triein vanuit Maubeuge naar Parijs is ook nog een optie, desnoods zet je je auto in Maubeuge neer, de parkeergarage bij het station schijnt gratis te zijn.
Lastig als je niet in het bezit bent van een automobiel
bert sitters schreef:
di 17 dec, 2019 19:06
peter de rijk schreef:
di 17 dec, 2019 18:01
Met de triein vanuit Maubeuge naar Parijs is ook nog een optie, desnoods zet je je auto in Maubeuge neer, de parkeergarage bij het station schijnt gratis te zijn.
Lastig als je niet in het bezit bent van een automobiel
Dikke kans dat je na het achterlaten van dat bezit in zo'n onbewaakte parkeerbunker in een Frans stadje dat betere tijden heeft gekend, van dat bezit verlost bent. :wink:
In "het seizoen" vliegt het fietsvriendelijke Transavia naar o.a. Bergerac en Montpellier. Goedkoper, sneller en geen onvriendelijke blikken van "wat moet die irritante vakantiefietser in onze trein".
gerritdevries schreef:
di 17 dec, 2019 17:25
Ik kwam laatst dit bericht tegen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190405_04304104.
Van Bergen/Mons naar Maubeuge is ook prima te fietsen; iets van 20km.
Van Bergen naar Maubeuge over de grote weg is 21 km, maar deze is niet prettig fietsen. https://nl.viamichelin.be/web/Routes/Ro ... ut-Belgium
Over kleinere weggetjes is het een stuk langer Ook in de agglomeratie van Bergen is het niet zo prettig fietsen. Ziet er ook troosteloos uit.
Helaas sluiten die treinen uit Charleroi en Bergen naar Maubeuge en Aulnoye niet goed aan op treinen uit Nederland.
Flix Mobility heeft een licentie aangevraagd om met ingang van 2021 zeven keer per dag een FlixTrein te mogen laten rijden van Brussel naar Parijs over de oude route via Bergen en Quevy. Vanuit Parijs wil Flix gaan rijden naar Bordeaux, Toulouse, Lyon en een nachttrein naar Nice.
Over die verbinding vanuit Wallonie naar Parijs; waarom zou je van Bergen naar Maubeuge moeten fietsen als daar nu juist die nieuwe trein rijdt? Het gaat toch om een overstap op Maubeuge op de SNCF?
Zonder lift is inderdaad vervelend, maar dat is helaas praktijk op veel Belgische stations, en met wat losse fietstassen sjouwen niet onoverkomelijk.
Maar fietsen van Bergen naar Maubeuge is dan toch niet nodig?
En waarom dan niet gewoon de trein via Lille en de TER verder? In principe dezelfde manier van reizen.
Die TGV's kunnen we voorlopig blijkbaar gewoon vergeten als fietser.
keesswart schreef:
di 17 dec, 2019 19:25
bert sitters schreef:
di 17 dec, 2019 19:06
peter de rijk schreef:
di 17 dec, 2019 18:01
Met de triein vanuit Maubeuge naar Parijs is ook nog een optie, desnoods zet je je auto in Maubeuge neer, de parkeergarage bij het station schijnt gratis te zijn.
Lastig als je niet in het bezit bent van een automobiel
Dikke kans dat je na het achterlaten van dat bezit in zo'n onbewaakte parkeerbunker in een Frans stadje dat betere tijden heeft gekend, van dat bezit verlost bent. :wink:
Er hangt inderdaad géén prettige sfeer in Maubeuge. Ooit een belangrijk vestingstadje met verdedigingswerken van niemand minder dan Sebastien Vauban.Echter al in de Eerste Wereldoorlog bleken deze niet opgewassen tegen de vuurkracht van de Duitsers. Ook in de Tweede Wereldoorlog werd Maubeuge zwaar getroffen. Het stadje is tijdens de Duitse opmars in de meidagen van 1940 praktisch geheel verwoest en bepaald niet met smaak en sfeer weer opgebouwd. Daarna is veel industrie teloor gegaan. Er hangt een unheimische sfeer. Het station ligt ook nog extrentrisch aan de zuidkant en deze omgeving ligt er 's avonds verlaten bij. Draai eens rond op streetview. Dit is overdag. https://www.google.nl/maps/@50.2731667, ... 312!8i6656
Het moeizame gedoe met de fiets en de trein heeft er bij mij afgelopen oktober toe geleidt, toen ik een paar dagen door de Alpen wilde fietsen, dat ik uiteindelijk mijn fiets achterin mijn auto heb gelegd en naar Lindau aan de Bodensee ben gereden, de auto bij een camping geparkeerd en zo een ronde door Zwitserland, Italië en Oostenrijk heb gefietst.

Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig naar het Waarom van fietsen tussen Bergen en Maubeuge als daar een trein rijdt. Heb je ook geen last van de unheimische omgeving.

Overigens zie ik, als ik op de site van SNCF kijk bij de afdeling "TER", dat de reistijd van Lille naar Parijs de helft is (ruim 3 uur met een half uur overstap in Amiens) van die vanuit Maubeuge. Maubeuge lijkt dus een weinig aantrekkelijk vertrekpunt voor die route.
Georg schreef:
wo 18 dec, 2019 07:52
Het moeizame gedoe met de fiets en de trein heeft er bij mij afgelopen oktober toe geleidt, toen ik een paar dagen door de Alpen wilde fietsen, dat ik uiteindelijk mijn fiets achterin mijn auto heb gelegd en naar Lindau aan de Bodensee ben gereden, de auto bij een camping geparkeerd en zo een ronde door Zwitserland, Italië en Oostenrijk heb gefietst.

Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig naar het Waarom van fietsen tussen Bergen en Maubeuge als daar een trein rijdt. Heb je ook geen last van de unheimische omgeving.

Overigens zie ik, als ik op de site van SNCF kijk bij de afdeling "TER", dat de reistijd van Lille naar Parijs de helft is (ruim 3 uur met een half uur overstap in Amiens) van die vanuit Maubeuge. Maubeuge lijkt dus een weinig aantrekkelijk vertrekpunt voor die route.
Hoe vind je die TER's van Lille naar Parijs? De site van SNCF stuurt me altijd naar de TGV .
derdekeer schreef:
wo 18 dec, 2019 09:14
Hoe vind je die TER's van Lille naar Parijs? De site van SNCF stuurt me altijd naar de TGV .
Die vind je het makkelijkst in de planner van Deutsche Bahn. Vink daarin 'snelste verbinding tonen' uit en vink 'uitsluitend regionaal vervoer' aan. De reisplanner van de SNCF was altijd al erg manipulatief en is sinds de 'fiets mee' optie geen enkele verbinding meer laat zien, onbruikbaar geworden voor fietsers.
Georg schreef:
wo 18 dec, 2019 07:52
Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig naar het Waarom van fietsen tussen Bergen en Maubeuge als daar een trein rijdt. Heb je ook geen last van de unheimische omgeving.
De trein van Bergen of Charleroi naar Maubeuge rijdt slechts 2x per dag en niet in het weekend. (Wel rijdt er doordeweeks elk uur een trein van Bergen naar Quévy, waarvandaan je in een half uur over een rustige route naar Maubeuge kunt fietsen.)

Georg schreef:
wo 18 dec, 2019 07:52
Overigens zie ik, als ik op de site van SNCF kijk bij de afdeling "TER", dat de reistijd van Lille naar Parijs de helft is (ruim 3 uur met een half uur overstap in Amiens) van die vanuit Maubeuge. Maubeuge lijkt dus een weinig aantrekkelijk vertrekpunt voor die route.
Vanaf Lille kun je inderdaad beter via Amiens reizen. Maubeuge, waarvandaan af en toe een rechtstreekse TER-trein naar Parijs rijdt, is alleen handig als je per trein of fiets uit Bergen, Quévy of Charleroi bent gekomen en niet te lang op een aansluiting hoeft te wachten. (Tussen 11:42 en 15:39 rijden er geen treinen van Maubeuge naar Parijs. In deze contreien is men dan aan het lunchen.)